Hoe toileteren jullie je veulen voor de keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Hoe toileteren jullie je veulen voor de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 16:00

Ik ben ontzettend benieuwd *LOL*

De keuring voor Noa is op 6 juli, en ik zit eraan te denken om haar te laten scheren.
ze is dan ruim 3,5 maand oud, en ik vraag me af of het dan nog nodig is?
Vaak zie ik ook dat ze zelfs de oortjes uitscheren, dit lijkt me niet al te fijn voor een veulen dat in de wei staat (ivm insecten e.d)
Noa is heel braaf en ik kan mijn scheermachine over haar hele lijfje halen OK dan!

Dus ik ben benieuwd hoever jullie gaan in het toileteren van jullie veulen, en merrie natuurlijk *LOL*

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:08

Ik heb mini´s en wij scheren ze idd altijd voor de keuring.
Maar die ukkies hebben ook altijd een erg dikke vacht, maar om eerlijk te zijn vind ik het ook mooier.
Mijn fries was als veulen ook geschoren voor de keuring, hij had een hele pak lichtbruin babyhaar, dat kan natuurlijk niet hé, bij een fries. Tong uitsteken Knipoog
Ik scheer ze ± 2 weken voor de keuring en de oortjes idd niet helemaal uit maar gewoon alleen wat eruit steekt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:19

Laat je daarna de veulens ook gewoon 24/7 buiten lopen als ze geschoren zijn? Ook in de zomer kan het natuurlijk slecht weer zijn...
Bij welsh pony's mag je ze niet eens scheren dacht ik.
Helemaal wassen doe ik alleen als het een aantal dagen echt goed weer blijft. Ze lopen hier 24/7 buiten en die vettigheid in de vacht hebben ze nodig in de regen.

Bij de cobs valt er weinig te toileteren voor een keuring.
Manen, staart en sokken wordt niets aan gedaan alleen het hoofd wordt gedaan.
Baardharen brand ik meestal weg met een aansteker, dat gaat veel sneller dan met een tondeuse en ze schrikken er ook minder snel van.
Lange plukken die uit de oren steken knip ik eraf maar ik scheer de oren niet uit.
Manen worden niet ingevlochten maar er gaat wat olie en gel in. Ook olie op het koppie, net halstertje om en dan is het klaar.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:20

Waarom scheren Scheve mond?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:41

In principe kunnen ze gewoon buiten blijven tenzij het echt vreselijk weer is.
Ik haal ze zelf meestal s´nachts binnen, tot aan de keuring dan blijft het haar ook mooi kort.
Als ze ook gewassen zijn kunnen ze natuurlijk niet in de regen blijven staan omdat het vetlaagje er dan af is en ze dus dan doornat en koud worden.

Bij vrienden van me scheer ik de miniveulens ook altijd, omdat ze met het warme weer smoren in hun dikke shettenvachtje, en die lopen gewoon dag en nacht buiten, en er is er nog nooit 1 ziek geworden daar. Knipoog

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:27

wij wassen ze altijd. Knippen de snorharen, sokken netjes (behalve bij een fries) en vlechten ze in!.

Scheren hebben wij nog nooit gedaan, ik weet niet of het mooi is en wat het nut ervan zou zijn eigelijk Bloos . Zit ze nog in d'r veulenvacht dan?

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:00

Wij scheren ze niet, we wassen, knippen snorharen en sokken en oren. EN vlechten natuurlijk... vooral het staartje... niks is zo schattig dan een veulen met een klein ingevlovhten staartje

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:51

Ik heb vorig jaar op een fokkerij gewerkt en ben toen ook een keer mee geweest naar een veulenveiling. Hun veulens werden gewassen, de snorharen, oren en sokken geknipt en netjes ingevlochten.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:28

Ligt eraan of ze erg lelijk in het haar zitten. Als dat zo is kan je d'r wel scheren. Bij NRPS moet je geloof ik knotjes doen (have fun met die manen Haha!) en gewoon alles netjes bijwerken zodat ze er mooi strak bijstaat..

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:38

Kin branden, oren knippen en branden, snorharen niet te kort (ze zijn soms nog niet zo handig Tong uitsteken) helemaal wassen, babyolie erop, staart uitpluizen en manen invlechten.

Afbeelding
Dit is Turfhorst Penny Royal (welsh K), veulenkampioen Hengelo 2003

Afbeelding

En hier in de ring (zie mij op mn paardrijlaarsjes, was nie echt handig )Ik had haar trouwens ingevlochten

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:12

Wassen, bij knippen, beetje babyolie en laten invlechten door iemand met kleine vingers en vervolgens spuiten we er een bus haarlak op leeg zodat het ook in model blijft Haha! . Uiteraard wel even uitwassen na de keuring.