Keuring bij een 3-jarige, 1 paar vragen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Keuring bij een 3-jarige, 1 paar vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 12:34

14 mei wordt mijn waarschijnlijk-toekomstige-paardje, Nagoya klinisch gekeurd. Ze is nu net 3 jaar en ze is helemaal onbeleerd. Ze is wel gewend aan het halster en ze is braaf met poetsen. Alleen als haar beentjes gepoetst worden is ze een beetje onrustig (voetjes optillen, lopen).
Ik vraag me af of die keuring nou wel goed gaat lukken, met de buigproef etc. De dierenarts die de keuring doet, weet dat het een jong paard is. Ik weet niet hoe een klinische keuring bij een jong onbeleerd paard gaat, gaat dit op dezelfde manier als bij een beleerd paard, of worden er dingen op een andere manier gecontroleerd?
En wat wordt er gedaan als de buigproef of andere dingen niet lukken? Kan een dierenarts een paard dan wel goedkeuren?

Ik ben er best zenuwachtig voor, ik hoop zo dat ze wordt goedgekeurd !! Ze ziet er gezond uit, ze is vrolijk en ik heb geen reden om te denken dat ze wordt afgekeurd. Maarja, het blijft toch even afwachten..

Oja, en ik vraag me af hoeveel een net 3-jarige (arabier) ongeveer nog groeit..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:36

Wij laten alle paarden keuren en hebben bijna altijd jonge paarden.
Ze moeten iig gelongeerd worden op het harde en het zachte dus dat moet hij kennen, de rest lijkt me geen probleem. En zal gewoon hetzelfde gaan als met oudere paarden.

Hoeveel hij nog groeit hangt per paard af dat is vanaf hier niet te beoordelen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:41

Stel je er vooral niet teveel bij voor. Mijn paard is door twee DA's gekeurd voor ik haar kocht. en geen van beuid heeft gezien dat ze hoogdrachtig was en nu heb ik dus een veulen.
Die keuring stelt barweinig voor en als je je paard goed wilt laten keuren zul je foto's moeten laten maken etc.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:47

Toen ik Dandy kocht stelde de buigproef ook niets voor, aangezien hij niet langer dan 1 seconde een voetje wilde geven. Dat kan je ook verwachten bij een onbeleerd paard ... Als je geen foto's laat maken, is het enige waar je dus wat aan hebt het lopen op de volte op harde en zachte ondergrond. Als dit goed is, en je vindt het paard leuk, dan zal je een gokje moeten wagen denk ik.

~Turbohoof Solutions ~

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 15:05

joelledsr schreef:
Mijn paard is door twee DA's gekeurd voor ik haar kocht. en geen van beuid heeft gezien dat ze hoogdrachtig was en nu heb ik dus een veulen.


Wat raar dat ze dat gemist hebben, als ze hoogdrachtig was Verward .. Had je haar zelf laten keuren of heeft de toenmalige eigenaar dit laten doen?

Ik wil geen "gokje" wagen, zoals Dandy zegt. Ik dacht dat als een paard bij de klinische keuring helemaal goed is, dat je er vrij zeker van bent dat het paard op dat moment ook gezond is.
Zegt een klinische keuring nou veel of weinig over de gezondheid van het paard op dat moment?
En kun je een klinisch goedgekeurd paard "veilig' kopen?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:07

Een klinische keuring geeft aan dat het dier op dat ogenblik geen zichtbare mankementen vertoont.

[o]

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:22

Je hebt groot gelijk dat je geen gokje wilt wagen. Dat heb ik zelf toen ook niet gedaan want er zijn ook nog foto's gemaakt. Dat zal ik je dus ook adviseren, zeker als er geen fatsoenlijke buigproeven gedaan kunnen worden. Natuurlijk loop je bij een 3-jarige minder kans op blessures of slijtage, maar het kan altijd, en daar zit je toch niet op te wachten denk ik.

~Turbohoof Solutions ~

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:23

Laat nog even weten hoe het afloopt !!! *LOL* We willen je nieuwe aanwinst natuurlijk allemaal bewonderen !

~Turbohoof Solutions ~

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:24

horselover23 schreef:
Een klinische keuring geeft aan dat het dier op dat ogenblik geen zichtbare mankementen vertoont.


helemaal mee eens het zegt weinig het paard kan op latere leeftijd been problemen krijgen

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 15:37

meissielief"]
[quote="horselover23 schreef:
Een klinische keuring geeft aan dat het dier op dat ogenblik geen zichtbare mankementen vertoont.


helemaal mee eens het zegt weinig het paard kan op latere leeftijd been problemen krijgen
[/quote]

Kan een rontgonlogische keuring dan wel laten zien of een paard op latere leeftijd been problemen kan krijgen? Ik dacht dat dit ook een moment opname is..

Ik weet hoe Nagoya is opgegroeid, altijd goede voeding gehad, weidegang, niet te vroeg beleerd (is nog groen), ontwormd, ingeent, regelmatig bekapt en ze heeft een goede afstamming..
Dit is toch ook heel belangrijk als je de kans op latere (been-) problemen zo klein mogelijk wilt maken?
Is een klnische keuring met een goede uitslag en zonder aanmerkingen, samen met Nagoya`s achtergrond niet voldoende om er vanuit te kunnen gaan dat ze gezond is?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:42

absoluut rontchenologisch laten keuren

een klinische keuring geeft je geen poot om op te staan
en een ocd hebben ze al als ze 3 zijn , en die zie je klinisch niet altijd

dus nee een klinische keuring en de achtergrond weten is niet genoeg

hoevaak lees je wel niet verhalen hier op bokt dat paarden later iets bleken te hebben??
een totale keuring ( ront.&klin.) betekend dat je je paard goed kan verzekeren, en dat jij bij een evt gebrek makkerlijker t paard terug kan geven aan verkoper, omdat je dan alles eraan hebt gedaan om te voorkomen dat je een paard met n gebrek kocht!

nu even diep in de buidel tasten ... ook als t later niet blijkt te klikken, dan voorkom je zo dus problemen bij evt verkoop!!
zoveel paarden hebben iets onder de leden !!!
keuren dus !! helemaal rondom!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:44

ohw ja en een goede afstamming wil al helemaal niets zeggen over de kwaliteit van het beenwerk Lips are sealed

somige goede hengsten blijken nu ook naast hun goede kwaliteiten ook hun slechte beenwerk door te vererven ...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:45

Foto's zeggen inderdaad ook niet alles. Ze laten zien hoe het beenwerk eruit ziet, en als dat nu al beschadigd is, geeft dat een groter risico op problemen later dan als dat er netjes uit ziet. Maar dan nog kan een paard later problemen krijgen hoor ! Je maakt alleen het risico op problemen kleiner. Helaas kunnen wij niet voor je beslissen wat je moet doen ...
Als jij zegt dat je er vertrouwen in hebt, en je wilt geen foto's maken, dan is dat jouw keuze. Ik kan ook niet in jouw portemonnaie kijken maar het lijkt mij verstandig om hem op de foto te zetten...

~Turbohoof Solutions ~

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:48

ik zelf zie vorige antwoord zeg maak foto 's maar als ik heel eerlijk ben ik heb mijn paard een half jaar gereden voor ik haar kocht en heb ook nooit foto's gemaakt

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:47

Een klinische keuring is belangrijker dan een rontgenologische.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 06:22

Foto's zijn ook een momentopname, dan weet je of ze goed zijn, maar niet dat ze goed blijven. Klinische keuring: moet 100% in orde zijn. Soms gaan mensen foto's maken als ze op de buigproef niet goed zijn en als de foto's goed gaan gaat de koop door. Zelf heb ik liever dat het klinisch OK is. Het op de volte op het harde longeren is wel goed, dan vallen veel paarden door de mand.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:46

als een paard klinisch niet goed is, en de foto's wel, dan wil ik t paard twee weken later nog n keer klinisch gekeurd hebben voor ik m koop!!
een dierenarts keurt een paard af als ie klinisch niet goed is, ookal is ie dat rontchenologisch wel
dus dan is het erg dom van die mensen die dan dat afgekeurde paard toch kopen !!!

je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn , lees maar eens alle miskoop-topics hier op bokt na! 9 vd 10 keer was er niet volledig gekeurd, of met de dierenarts van de verkoper gekeurd, of oude foto's meegegeven , die of niet duidelijk genoeg waren, of de slechte foto's ontbraken ....

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 09:09

Bedankt voor al jullie reacties OK dan! !!

Ik was eigenlijk van plan om Nagoya alleen klinisch te laten keuren, en haar alleen te kopen als ze helemaal is goedgekeurd, zonder aanmerkingen. Als er ook maar iets fout of twijfelachtig is, koop ik haar niet, ik ga ook niet beginnen met rontgonfoto`s, als ze klinisch niet helemaal goed is..

Maar nu heb ik een beetje in oude topic`s zitten neuzen over OCD.. Nagoya is geen groot paard (ik heb gelezen dat het bij grote paarden vaker voorkomt) en is op een goede manier opgegroeid, maar ik ben er toch over aan het denken om de da haar ook te laten nakijken op OCD.. Zou dit kunnen, naast de klinische keuring ook op OCD laten controleren? Zo ja, wordt dit gedaan m.b.v. foto`s of een scan? En wat zijn de kosten hiervan ongeveer?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:05

Die van mij was 2.5 toen hij gekeurd werd. Stond in Friesland bij een boer en ik had een Friese dierenarts gevonden die hem wel wilde keuren. Die kwam netjes op tijd. De twee heren stonden lekker in het Fries te bazelen en de boer zelf heeft het voor elkaar gekregen om hem om op het harde aan de longeerlijn te zetten. Buigproeven lukte ook prima. Zoek een handige dierenarts en handige begeleider en je hebt echt geen probleem.

Rontgonologisch keuren heb ik maar niet laten doen aangezien het aankoopsbedrag zodanig laag was dat de fotos eigenlijk relatief erg duur waren.

Is in ieder geval allemaal erg goed uitgevallen. Niet te veel zorgen over maken...

Europe is our playground

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 12:18

manic schreef:
Zoek een handige dierenarts en handige begeleider en je hebt echt geen probleem


De dierenarts heeft veel ervaring en er zijn handige begeleider(s) aanwezig, dus dat zit wel goed Lachen .
Ik bel de dierenarts morgen en dan ga ik eens met hem overleggen .

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:40

Natasha schreef:
Een klinische keuring is belangrijker dan een rontgenologische.


dat vind ik een interresante uitspraak!!
wil je die eens nader toelichten??

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:44

Ik vind het onzin om te zeggen dat een klinische keuring niks voorstelt. Wij laten elk paard keuren voor we hem kopen/verkopen en zo hebben we er toch al wat minder goede paarden uit kunnen vissen die niet geschikt waren voor de handel!!
Een rontgelogische keuring is wat voor een paard in de hogere prijsklassen vind ik.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:55

als je zegt dat t een groot paard is zou ik m dus zeker rontchenologisch laten keuren , idd omdat de kans op ocd veel groter is !
bij ons kost volledig keuren tussen de 280 en 400 euro, je hebt ook ergens zo'n rijdende service, das een mobiele fotograaf die de paarden helemaal op de foto zetten, aanzienlijk goedkoper als de veearts, hun kunnen al zien wat er goed of slecht is, maar zijn niet bekwaam om er ook een keuringsrapport bij te maken
met die foto's kun je dan naar de veearts en ze laten zien ..
maar beter is gewoon bij de dierenarts 100 % laten keuren !
je hebt gewoon meer zekerheid, en ook als het dalijk niet blijkt te klikken, dan kun je m makkelijker kwijt, tegenwoordig wil iedereen zijn paard gekeurd hebben !


Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:15

Okkie1 schreef:
Ik vind het onzin om te zeggen dat een klinische keuring niks voorstelt. Wij laten elk paard keuren voor we hem kopen/verkopen en zo hebben we er toch al wat minder goede paarden uit kunnen vissen die niet geschikt waren voor de handel!!
Een rontgelogische keuring is wat voor een paard in de hogere prijsklassen vind ik.


Hier ben ik het niet mee eens.Al is een paard niet duur,je raakt er toch gehecht aan.Zou toch jammer zijn als ie na een paar jaar kreupel is op iets wat je bij de aankoop al had kunnen zien op de foto`s.Ik spreek uit ervaring.Zelf heb ik een paard met spat dat klinisch goed is!!!!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 14:34

crossmonster schreef:
als je zegt dat t een groot paard is zou ik m dus zeker rontchenologisch laten keuren , idd omdat de kans op ocd veel groter is !


Ik zei dat ze geen groot paard is... Nagoya is een arabje (daarom had ik `t over paard en niet pony Knipoog ), ze is nu ongeveer 1,53.
Maar bedankt voor je advies, het is inderdaad een stukje extra zekerheid wat je door rontgonlogische goedkeuring krijgt. Morgen bel ik de dierenarts, die de keuring gaat doen, en dan overleg ik met hem. Ik denk dat ik haar in eerste instantie klinisch laat keuren, wordt ze dan afgekeurd, dan koop ik haar niet. Bij klinische goedkeuring wil ik misschien nog op ocd laten nakijken.

Maar hoe wordt OCD aangetoond/nagekeken, door foto`s of scans?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Incroyable en 20 bezoekers