springen met dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 22:42

Nou het onderwerp is geliujk de vraag... dusse brand maar los! Is het slecht voor de rug van je paard, of voor jezelf (er vanuit gaande dat het voor 1 x is!)!! Roep maar!!! Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:54

gaat best hoor! maar natuurlijk niet zo makkelijk, omdat je korte beugels moiet hebben voor springen.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 23:00

ik heb het verschillende mensen zien doen, maar om nou te zeggen dat het mooi staat, of lekker zit! nee dus!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 23:09

Ik spring ook altijd met m'n dressuurzadel (ja bent een dressuurmiep of je bent het niet...) en het is best te doen. Maar ik spring ook niet zo hoog Haha! . Het schijnt wel slecht voor je knieen te zijn, maar hoe dat precies zit weet ik niet.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 23:14

een dressuurzadel is niet gemaakt om te springen. Mijn zadelmaker raadde het ook af. had iets met de belasting te maken en drukverdeling.

Ik weet het niet meer precies. Voor een enkele keer kan het vast geen kwaad. En bij lage sprongetjes ook niet neem ik aan.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 23:14

IK heb het dus een enkele x gedaan maar ik vroeg me af of het nou kwaad kon.... ik ben idd ook een dressuurmiep, maar ik spring maar een enkele x! Maar toch bedankt !!!! Je mag nog reageren hoor! Hoe meer info hoe beter!!! Haha! Knipoog

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 23:40

Het kan, maar echt geweldig is het niet. Ik spring in de clubles wel gewoon mee (zolang het niet te hoog wordt Haha! ) met dressuurzadel en al, maar kom gewoon minder fijn mee als toen ik m'n vhz nog had.
Tsja, ik ga daar geen apart zadel voor aanschaffen, dus het moet maar.
Zolang springen geen hoofddoel is maar enkel voor de afwisseling kan het best. (ken trouwens ook wel iemand die wedstrijden springt met dress.zadel)

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 00:50

Ik doe het nooit weer. Heb een zwaar ongeluk hierdoor gehad. Omdat je zo'n diepe zit hebt, ga je (ik in ieder geval) eerder in verlichte zit. Daardoor zette destijds mijn pony veel te vroeg af (klasse M springen). Met zn tweeen zijn we midden in de hindernis beland en over de kop geslagen. Mijn pony had niets (schijnt de volgende dag alleen een beetje stijf geweest te zijn), maar ik had een zwaar gekneusde (gelukkig niet gebroken rug) en kon zowiezo bijna 2 maanden niets dan plat liggen. Hier heb ik dus wel wat van geleerd en ik doe het nooit meer
Ik had het dressuurzadel nog op, omdat mijn zus op deze wedstrijd vlak daarvoor moest springen en wij geen tijd hadden om de zadels te wisselen.
Als je kleine sprongetjes maakt, is het niet zo erg, maar het rijdt echt niet fijn en voor je paard en zadel is het nu ook niet zo goed. Als het even kan niet doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 01:08

Ik heb eerst ook met een dress.zadel gesprongen maar ik vond het afschuwelijk. De lage sprongen ginge nog wel maar hoe hoger we gingen of als Pablo eens niet goed uitkwam was het heel moeilijk om me te gaan in de bweging. Een dress, zadel probeert je diep en recht te laten zitten en heeft heel andere wrongen.
Ik heb een 2e hands springzadel gekocht voor fl. 175,- inc. beugels en singel en ik wil nooit meer met wat anders springen. het gaat gewoon echt 10keer fijner.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:17

Als je echt serieus springlessen wilt, is een dressuurzadel niet geschikt. Een dressuurzadel is gemaakt voor dressuur: rechtop en stil zitten in het zadel, niet er uit komen. Voor springen moet je het zadel uit kunnen komen om het paard te verlichten bij de afsprong. Je gaat in de verlichte zit. DAarvoor moeten je beugels wat korter zijn, dus moeten de zadelbladen wat meer naar voren liggen, anders komen je knieen erover heen. De zit is wat vlakker zodat je niet achter de beweging blijft zoals je bij een dressuurzadel zou doen. Springen met een dressuurzadel heeft tot gevolg dat de ruiter het paard meer stoort en hindert bij het springen, niet goed mee kunnen en achter de beweging blijven hangen.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:35

Toen ik laatst op een manegepaard reed ( tjah je moet toch wat als je verzorgpaard niet bereden kan worden!) gingen we ook springen en dat was met een dressuurzadel vreselijk irritant! Gelukkig zaten er een soort 'knobbels'bij je knieen, maar anders was ik er allang af gelanceerd!
Niet echt aan te raden dus.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:27

ik heb er verder geen problemen mee , ik spring liever met mijn dressuur zadel dan met mijn VZH zadel:)
Ik kan zo veel beter blijven zitten, met en na de sprong, maar dat verschilt per persoon denk ik,

groetjes Lara

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 18:20

nou ik heb al vaker gesprongen met een dressuurzadel dus ik weet het wel maar ik heb er niet zo'n last van.... gelukkig! Misschien omdat Geisha ook neit zo denderend kon springen! Haha! Maar dit paardje (niet leo) kan wel goed springen, maar er is alleen een dressuurzadel! Maar ze heeft een rug die een beetje gevoelig is, we gebruiken wel een gelpad, maar ja..... voor eenkeer moet het och kunenn of niet? Verward