hoefkatrol wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

hoefkatrol wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 21:34

Bij ons paard was hoefkatrol geconstateerd ze is voor op ijzers gezet met een leertje er tussen en dat is dicht gekit zodat de druk goed verdeeld is. wie heeft hier ervaring mee? Koe

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

hoefkatrol wie heeft hier ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:45

Hoi, mijn paard heeft ook hko en heeft ook een poosje op een zooltje en siliconen gestaan.
in het begin ging dat heel goed maar een half jaar later kwamen de siliconen ertussen uit, ik ben toen overgegaan op een balkijzer, daar loopt ze zelfs beter op,
kijk ook op www.hoefkatrol.be
groetjes Anna

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 23:03

Ook mijn paard heeft last van hoefkatrolonsteking gehad. Ze heeft na anderhalf jaar op egg bars met zooltje en siliconen te hebben gelopen, weer gewone ijzers gekregen. En dat gaat (nog steeds) prima!

De site hoefkatrol.nl is helaas opgeheven. Hier stond erg veel info over hoefkatrolonsteking en verschillende behandelmethodes.

Enkele tips: geef je paard veel beweging en probeer het meer op de achterhand te laten lopen. Mijn paard heb ik veel gelongeerd met de dubbele lijnen, zodat het meer balans kreeg en sterker werd. Werk veel dressuurmatig met je paard, beter is niet meer te springen en te draven-galopperen op de harde bodem. En als je in de gelegenheid bent: bezoek een clinic van Antoine de Bodt (zie hoefkatrol.be of .com).

Succes ermee. Met een goede training en wanneer je rekening houdt met je paard, hoeft hoefkatrolontsteking geen probleem (meer) te zijn!

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 01:00

Hoefkatrol gaat echter nooit over. Het wordt dus nooit beter. Het kan alleen of gelijk blijven of (meestal) achteruit gaan. Het hangt heel erg van het paard af, hoe erg hij er last van heeft en wat je nog met het paard kunt doen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 01:26

Ben met een onderzoek bezig naar de behandelswijzen meningen en andere feietn over deze aandoening, ik heb helaas te weinig vragenlijsten teruggekregen maar ik kan je wel zeggen dat als er klinische hoefkatrolontsteking wordt geconstateerd bij het paard het paard hiervan volledig kan genezen. Ligt eraan hoe je paardje op de rontgenfoto's staat en hoe die zijn beoordeeld door de da. gr gabrycha Knipoog

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:35

Ik ken een paar paarden die hko-patienten zijn, allemaal zijn ze door de medische molen gegaan, diverse medicamenten gehad en verschillende soorten beslag.

Een enkel paard blijft het hier goed op doen, de meesten worden toch steeds opnieuw weer kreupel. De medische wereld heeft niet echt een afdoende antwoord op hko.

Twee van deze paarden worden gereden volgens de methode van Antoine de Bodt (zie www.hoefkatrol.be) en zijn sindsdien volledig rad gebleven en hebben zich zichtbaar verbeterd in bespiering e.d.

Hoefkatrol blijkt meestal te worden veroorzaakt door het overbelasten van 1 of 2 voorvoeten, waar dan weer de oorzaak in scheefheid gezocht moet worden. De meeste paarden zijn wat scheef, sommigen echter hebben ook nog eens een zwakker achterbeen wat de boel nog meer verslechterd en de scheefheid versterkt. Bij goed dressuurmatig trainen hoef je nooit meer problemen met hko te hebben. Antoine is dus een absolute aanrader!

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 21:02

hoi nefertete,
ik ben het niet met je eens dat hko meestal erger word,
dat slaat nergens op want er zijn zat methodes om het '' te bestrijden''
als ik het zo even mag noemen, een van deze methodes is Antione de Bodt,
en zo zijn er nog veel meer onder anderer op andere ijzers,

lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 23:01

Bedankt voor jullie reaktie, ik heb nog wel goede hoop. Het paard is overigens een quarter en wordt rekreatief gereden. Aan alle tips heb ik wel iets bedankt. Koe

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:08


Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 01:15

Ik ben het eens met Anna, ook al heeft een paard een zeer slechte hoefkatrol op de foto en loopt die er kreupel op, dan nog kan het verbeteren. Mijn paard is daar het levende bewijs van. Op de foto fase 4 en ze liep er behoorlijk kreupel op.

Het is inmiddels meer dan twee jaar geleden dat mij verteld werd dat haar prognose zeer ongunstig was en het alleen nog maar erger kon worden. Kortom, maak maar af. Nu loopt ze hartstikke goed, nooit meer een stap gekreupeld!

Nog een tip: zorg dat je een smid vindt die de hoeven ronder maakt met goede verzenen. Hoefkatrol is een doorbloedingsprobleem en nauwe hoeven met lage verzenen kunnen een oorzaak zijn. Quarters hebben toch ook wat nauwere hoeven? Gelukkig heb ik een hele fijne smid gevonden en nu twee jaar later staat ze totaal anders op de hoeven. Hoger lijkt het, waardoor ook de buigpees meer ontlast kan worden.

Lucc@ je schrijft dat je paard alleen recreatief wordt bereden. Ik denk toch dat het goed is dat er meer mee getraind wordt. Hij zal sterker in de achterhand moeten worden, zodat de voorhand ontlast kan worden. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar het beste is toch een paard goed te trainen, want uit zichzelf loopt die niet goed genoeg om een mens te kunnen dragen zonder problemen.

lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 21:19

Ik denk inderdaad dat je gelijk heb wat het trainen betreft. Ik ben het hier wel mee eens. Het probleem is alleen de tijd...... Ik heb nl. zelf een paard en deze quarter met hoefkatrol is van mijn broer. Ik heb de tijd om mijn eigen te rijden, maar nog een paard er bij te doen...... Mijn broer heeft echter niet zo veel tijd, die rijd 1 keer in de week, voor de rest loopt ze wel dag en nacht in de wei,ze staat dus niet stil. Koe

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:44

Dan zal ze wel een aardig dikke vacht hebben gekregen, dat maakt het lastiger om er goed mee te werken (duurt zo lang voordat ze weer droog zijn). Kan je anders geen bijrijder vinden?

Nadat die van mij egg bars eronder heeft gekregen, hebben we ook eerst een tijdje wat rustiger aangedaan. Wel hebben we twee keer per week goed gelongeerd (met dubbele lijnen) en buitenritten gemaakt. Omdat de prognose zo slecht was, durfden we in het begin niet zo heel veel meer. Toen ze na een halfjaar nog goed was, zijn we weer begonnen met lessen en actievere training. Langzaam hebben we het opgebouwd en nu wordt ze 5 keer per week getraind (dressuurles of longeren) en maak ik regelmatig een buitenrit.

Het is wel heel goed dat het paard veel buiten loopt, dan blijven de benen en hoeven continu doorbloed. Succes ermee, Mirjam.

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:48

zit er geen sileconen onder?

lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 20:13

Ja er zit tussen het ijzer en de hoef een stuk gesloten leer in wat is vol gekit. De druk is dus over de hele zool verdeeld.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:05

ik heb helaas 9 jaar geleden mijn paard af laten maken omdat hij hoefkatrol had aan beide voorbenen. hij was 9 jaar en heeft ook speciale ijzers, medicijnen en fisio gehad maar het mocht niet baten.
in die tijd hoorde je alleen van een zenuwsnede maar dat wilde ik niet omdat je daarmee de kwaal niet wegneemt.
ik heb dus het zware besluit genomen en hem uit zijn lijden laten verlossen want hij leed echt heel erg.
ik mis hem nu nog steeds heel erg en wou dat er toen meer aan te doen was geweest zodat ik hem misschien nog een kans had kunnen geven.
ik hoop dat er nieuwe methode's zijn die op een langer termijn goed blijken te werken. succes met je paard!

lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 23:05

Bedankt voor je berichtje ik heb afgelopen april(2001) mijn paard ook moeten laten inslapen, dit is echt niet te beschrijven. Ik geef ons paard met hoefkatrol ontstekingnog wel een goede kans, maar als ze pijn gaan lijden............ Koe