koliek!!!! help me!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

koliek!!!! help me!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 12:38

mijn vezorgpony lach vorige wek telkens in het weiland wou niejh opstaan enz. nu zei een vrouw dat ie een lichte koliek had gehad omdat hij eest de hele tijd in de box sotnd en dan in een keer op heel erg veel gras met veel eiwitten toen heb ik ehb een nacht in de box gezet en nu staat iew weer op weer het land maar het niks uit als ie nu in de regen staat!!! ik ben erg bang watm meot ik doen!!!!!!
Huilen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:40

Verward
Rustig opbouwen met het in de wei zetten, maar het maakt niet uit dat ie in de regen staat nee Knipoog
Is de eigenaar er niet bij?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:42

veearts bellen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:52

ellepel schreef:
veearts bellen.

Hij heeft nu geen koliek begreep ik

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:00

sorry, verkeerd gelezen...

denk dat je een stukje in de wei moet gaan afzetten.
en de pony eerst maar een paar uur ind e weide moet zetten, dit steeds verder opbouwen naar een hele dag.

als hij nu verder gewoonn normaal doet, is er denk ik niks aan de hand.
even in de gaten houden.
regen is niet erg, daar wordt je pony niet ziek van

Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:02

oke bedankt maare dus moet ik hem nu vanacht in de stal zette want hij heeft deze nacht wel buiten gestaan

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:04

Wat zegt de eigenaar ervan?
Ik weet niet hoe hoog en jong dat gras is, maar opbouwen is niet beginnen met 12 uur buiten zetten

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:08

ik was er al bang voor en zei het ook tegen melissa van de week maar volgens haar waren pipo en casper er langzaam aan gewend op het land.
Ze zijn er de eerste keren te lang op geweest.

Nu moet je even goed op blijven letten en zet pipo er niet te lang op, zet hem maar lekker binnen op stal in de regen is sowieso niet fijn.
Maak je verder maar niet druk, afgelopen zondag ging Silverado ook iedere keer liggen (misschien lichte koliek? wie zal het zeggen) en die had maandag ook nergens meer last van.

Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:09

de eigenaar vond het onzin en dat soort dingen ze denk dat het niej door het gras komt maar Huilen het is een shet en in het gras zie je de benen niej meer dus eigenlijk best hoog Schijnheilig

Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:10

oke bedankt barbara ik was ontzettend geschrokken

Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 19:05

hoi ik kwam ana vanmidag stond ie op stal de stalhulp had hem vanmorge binnegzet Tong uitsteken
maar ik hoorde wel dat er 4 uur op hem gereden is alemala jochiess van de eigenaar later op de middag wouden we wer gaan rijden zo veel rijden is toch ook niej goed als ie net ziek is geweest Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:56

Ik denk idd rustig opbouwen! Eerst een uurtje in de wei..dan weer wat langer en langer...dan kunnen ze er een beetje aan wennen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:08

pipolover schreef:
hoi ik kwam ana vanmidag stond ie op stal de stalhulp had hem vanmorge binnegzet Tong uitsteken
maar ik hoorde wel dat er 4 uur op hem gereden is alemala jochiess van de eigenaar later op de middag wouden we wer gaan rijden zo veel rijden is toch ook niej goed als ie net ziek is geweest Scheve mond

Niet doen dus! En die jongens vertellen dat een uur meer dan genoeg is. Arme jongen Scheve mond

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:24

Heey! in principe is het natuurlijk altijd goed als je je paard geleidelijk aan aan de wei laat wenen, Ik heb zelf een arabiertje wat super koliek gevoellig is dit kun je doen: zorgen dat je paard niet gaat rollen!! (daarmee kan hij knopen in zijn eigen darmen leggen, en dan is ie dood) vaak is het gas-koliek, dan heeft ie heel veel lucht in zijn buik. In dat geval kun je hem altijd ff aan de longeerlijn gooien. dan laat ie een paar harde winden, en misschien legt ie wat keutels neer....vaak voelen ze zich dan al beter. dan kun je hem naar een kwartiertje (en een paar grote winden/drollen) los in het land/bak/paddock laten en dan kijken of ie blijft staan of dat ie weer gaat liggen, als dit laatste het geval is kun je het beste de veearts bellen. Veel succes!!