Onderhoud van de wei???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Onderhoud van de wei???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 15:53

hoe onderhouden jullie de wei:??? gewoon 1 x in de zoveel tijd uitmesten of elke keer weer sterk BEmesten wat lijkt jullie de beste manier want er zijn plekken waar ze niet elten omdat daar poep ligt en dat halen we dan wel weg maar ze eten er niet ...

(niet dat dit echt een groot probleem is hoor, meer bedoelt als vraagje tussendoor)

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:00

Ik of de boer halen regelmatig de mest uit de weide...De weide wordt ook geinjecteerd,bemest met kunstmest en gespoten. Nadeel daarvan is wel,dat het gras enorm vet wordt.Wel iets om goed rekening mee te houden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:27

Ik probeer een maal per week de mest van de wei af te halen. De weien worden 1x per jaar bemest. Mesthopen (de lang gras dat groeit over mestplekken) worden kort gemaait, de gras verwijderd en dan die plekken met wat zout gestroeit om de nieuw gras wat "smakkelijke" te maken.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:09

Voordat we gaan bemesten gaan we eerst met een weidesleper over het land. Dan gaan we licht bemesten.
Mest zoveel mogelijk weg halen om worminfecties te voorkomen. Om de zoveel tijd bossen (gras dat ze niet eten) maaien. Wij bemesten het land heel licht, omdat het te goed wordt voor de paarden. We hebben een deel hooiland en een deel waar ze grazen. Van het hooiland halen we 2 sneden af. Na de eerste snee wordt het weer heel licht bemest. Ongeveer 1 x per maand gaan we met de weidesleper over het land heen om de mest te verspreiden die er nog lag en om de grond wat open te maken en lucht te geven voor een (zomerse) regenbui.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:16

Ik moet bekennen dat ik zelden of nooit mest uit de weide haal... Shame on me, maar het scheelt ook wel dat mijn paard plaatsen heeft waar hij altijd gaat mesten, en van dat gras dus ook nooit eet, ook niet het volgende seizoen.

(kunst)Bemesten doen we niet (meer), omdat het gras anders te vet wordt, en met mijn schrale Andalusier kan ik dat echt missen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:55

Ik haal bijna nooit mest uit de wei...maar dat kan weinig kwaad, de wei is best ruim en ze hebben 1 mestplaats waar ze dus ook niet eten.
We maaien af en toe de lange graspollen. en eens in de zoveel tijd krijgt de wei een tijdje rust. Dan gaan de paardjes op een andere wei.

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 09:10

bedankt voor al jullie tips (die met het zout vind ik een goeie Knipoog )

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:15

Wij halen om de dag de mest uit het land. Bemesten 1 x per jaar met koeiemest. Kunstmest 1x per jaar. Kalk 2x per jaar (volgens mij) omdat hier de bodem heel zuur is, hoeft dus niet overal.
En 1x in de zoveel jaar het land over de kop ne opnieuw inzaaien.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:30

God ik geloof dat ik toch een rare manier heb.
Door 1 drolletje eten ze er 3 meter erom heen al niet meer op.
Sinds ik de drollen verspreid over het land is dat probleem steeds minder aan het worden. Ze beginnen nu weer netjes overal het gras weg te eten.
Meer als injecteren en onkruidspuiten doe ik verder niet.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:39

Nu de paarden er op staan, worden elke dag de 'drollengewipt' iedereen van stal moet 1x in de week drollenwippen. {met ze 2 het is echt super veel 21 paarden}
Onkruid enz wordt door de eigenaar weggehaald.

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:49

Weet iemand of paarden ook niet eten waar schapen hebben gemest?
Ik dacht ik vraag het hier even anders moet ik weer een heel nieuw topic openen.Is ook zo onzinnig.

Gr'tjes

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:52

ik ben blij dat mijn paarden plekken hebben waar ze altijd mesten,ik loop dus niet het hele weiland af te gan met een kruiwagentje,
nadeel is nu wel dat mijn haf nu ook op dat weiland loopt,dat weiland is er net te klein voor..
over een par weekjes is die weg,(naar pensionstal)en dan heb ik maar 1 shet,
die mest niet zoveel gelukkig !

Karaat_the_newforest op Instagram

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:55

wij doen altijd de wei eens in de maand opruimen we halen de drollen weg en brengen die naar het laatste deel van de wei.
onze wei bestaat uit 2 delen en kan dus worden afgesloten op dit moment staan de op het achterste deel.
en het voorste deel zijn we aan het bemesten(ik weet niet echt hoe dit heet).
zodat het aan kan groeien en over een paar weken doe we de andere deel en gaan de paarden naar het voorste deel toe.

zo doen wij dat met de wei

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:57

Ik mest meestal 1x per week de wei uit.
Het lange gras wordt gemaaid door de staleigenaar als het te lang wordt

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:00

mmm bij ons worden de weides niet uitgemest en de mest van het uitmesten word er op uitgereden.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:08

Ik haal de mest ongeveer 2 tot 3 keer per week uit de wei.

[o]


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:09

Als wij straks verhuist zijn dan heb ik het volgende schema in mijn hoofd:

's ochtends voeren, deuren naar de paddock open en stallen mesten

's middags paarden uit de (begrasde) paddock naar het weiland en vervolgens ik die de stallen weer uitmest en de paddock, en EJ die de wei even langsloopt om de mest weg te halen.

Misschien dat we het omgooien met eerst trainen s'avonds en dan dit werk maar dat zien we tzt wel. Ik ben erg op schoon en netjes als het om de knollen gaat.

'Paint' it 'Black'

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:30

Dus Fasel in feite zeg jij, ik doe op een gegeven moment de stallen open en vanaf dan kunnen ze naar buiten(eerst paddock dan wei)

Om dan je stallen schoon te houden heb ik een simpel truukje.
Als er een drol in de stal ligt gooi ik die naar buiten (ik praat nu over 1 drol uit een stal van zaagsel)
Op den duur gaan ze buiten poepen. Dat scheeld een hele hoop stallenwerk. En dan hoef je dus alleen buiten de drollen die op een hoop liggen weg te scheppen, scheeld je weer strooisel in de stal.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:40

Echt waar Holly? Heb hem al geleerd op commando te plassen maar als dit lukt helemaal makkelijk Haha!. Dat zou inderdaad heel veel schelen.

'Paint' it 'Black'

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:51

Bij mij werkt het echt zo.
Ik heb dan wel een inloopstal en dus kiezen ze snachts ook zelf, maar als het echt bagger weer is, kruipen ze samen snel binnen.
Als er dan een drol ligt, dan wip ik die naar buiten en verspreid ik die in het looppad. Gevolg is, als ik dat zo een paar keer doe, dan zij dus daar gaan poepen en niet meer in de stal. Plassen nog wel, maar omdat ik een vloer heb met gaten en zaagsel, is dat zo foetsie, dus ik heb echt niet elke dag werk met mijn stal. Als ik dan eens grote schoonmaak houd en alles moet schoon dan ben ik ook met een kwartiertje klaar omdat de helft er niet mee uit hoeft.
In feite hoef ik alleen dagelijks het bed recht te trekken, maar heb ik dus geen mest werk.

Even een klein voorbeeldje, ik heb dus al 2 maanden hetzelfde bed in de stal liggen, ziet er haast nog nieuw uit. Buiten is het looppad wat gemixt met drollen, maar verder vind ik alleen drollen in de wei, die ik er niet uithaal, maar uitspreid om ook weer te voorkomen dat ze schijthopen kweken waar ze dus niet meer willen eten.

Oh potdorie helemaal vergeten te vertellen, swinters heb ik wel iets meer werk omdat ze dan vaak zelf kiezen om op stal te staan, dus dan doe ik 3 weken met mijn strooisel. En gooi ik dus niks buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:01

De vette grasweide wordt alleen in het voorjaar bemest, gewoon met kunstmest. Verder wordt er niets aan gedaan, mijn paard staat er een aantal uur op de dag in, en er staat vanaf half april tot in oktober 1 á 2 koeien permanent in. De paddocks mest ik wel elke dag uit. Omdat ze daar meer staan, en vanwege de geur die de rest van de familie niet zo op prijs stelt, maar verder niets bijzonders eigenlijk. Die grasweide is bij ons eigenlijk behoorlijk vet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: araber, BingBot, joyce83, JudithDario, lovelance, Majestic-12, RoRo44 en 32 bezoekers