bult op spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

bult op spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:38

Mijn jaarling is nogal springerig en is vorige week uit zijn eigen stal gesprongen daarbij heeft hij waarschijnlijk zijn spronggewricht geraakt of het is tijdens het spelen met zijn vriendje gebeurd.

Hij heeft een grote bult op het botje aan de binnen voorkant van het spronggewricht. Ik denk dat de bult uit vocht bestaat want hij is zacht, hij is niet warm. Hij is in geen 1 gang kreupel, hij stijgert gewoon, speelt nog hetzelfde en ik kan zijn been helemaal ver buigen en ook strekken zonder dat hij er last van heeft ook kan ik op de bult duwen ook dit doet hem niks. De afgelopen week hebben we heel veel gestapt op het harde maar dit deden we altijd al. Ik heb zo goed en lang mogelijk geprobeerd de koude slang erop te zetten maar dit lukt de ene keer 5 minuten en de andere keer 10 minuten omdat hij niet zo dol is op ijskoud water. Verder heb ik er vandaag een laag groene leem op gesmeerd dit zou moeten helpen tegen zwellingen

De bult is wel iets minder als eerst en hij is een klein beetje naar beneden gezakt maar hij is nog steeds duidelijk aanwezig.

Wat denken jullie dat ik moet doen rustig afwachten en doorgaan met stappen en afspuiten of het risico lopen dat een DA voor niets langs komt. Hebben jullie enig idee wat alleen een consult kost van de DA of eventueel foto's maken want ik heb het idee dat hij er ook niet meer aan kan zien van buiten als ik en omdat hij er geen last van heeft.

Ik weet dat het beste is een DA langs te laten komenen het zekere voor het onzekere nemen maar daar is mijn banksaldo het niet helemaal mee eens. Ik heb wel een nootgevallen potje maar is dit een nootgeval?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:43

dit is denk ik wel een noodgevalletje..
bel de dierenarts eerst op voor telefonisch advies... dikke kans dat er een stukje bot is afgebroken oid, wat spat kan veroorzaken, nu is het nog zacht, maar de pezen die eroverheen lopen, raken geirriteerd, en zo word er daar bot gevormt...
veel op het harde stappen lijkt me met n jaarling n beetje overbodig, lekker dag en nacht op de wei klinkt mij stukken beter in de oren ....

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 11:16

Natuurlijk staat hij 24/7 op de wei maar verkeersmak maken en dagelijks in de hand zijn lijkt me niet overbodig. In de winter staat hij in een loopstal met uitloop maar toch vind ik het wel lekker als hij dagelijks even buiten de manege komt.