wondje aan koot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

wondje aan koot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 21:54

Toen ik vanmiddag naar de weide ging, lag er een plas bloed in een hoefafdruk. Eerst zag ik niet waar dit vandaan kwam. Inspectie van onze drie pony's leerde me dat Rocky een wondje heeft op de bal van zijn linkerachterhoef. Het vel lijkt eraf geschuurd en de wonde is ongeveer een halve centimeter diep en anderhalve centimeter lang. Ik heb ze uitgewassen met ijskoud water. Het bloedde toen niet meer (misschien is het wondje gisteren ontstaan).
De pony's hebben vrije uitloop. Als het dooit, staan ze in de modder.
Moet ik hier iets aan doen?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:49

Wond goed schoonhouden. Is er sprake van balbetrapping, zo ja dan toch even opletten waarom hij zich raakt. Even op het harde laten lopen en kijken of ie zich raakt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 18:58

Nee hoor, het is aan een achterhoef dus van balbetrapping kan volgens mij geen sprake zijn (of toch héél moeilijk).

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:06

Nouska heeft dit ook eens gehad (maar dan aan haar voorvoet). Ik heb toen een verbandje aangebracht (ja een gewone plakker lukt ni echt hé Haha! ) zodat er geen vuil kon inkomen. Maar ja ik denk dat dat niet zo veel zal helpen als hij in de modder loopt...
Ik zou het gewoon elke dag 1 à 2 keer ontsmetten enkele dagen en opletten dat het niet ontsteekt.

gr.marijke

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:20

magned heeft dit net nog gehad
ik heb het elke ochtend en avond voor het voeren ontsmet...kreeg ze dus voer als beloning..toen ze dit doorhad was het ook geen probleem om het erop te spuiten
ik spoot er wondspray op en verder niets.
beterschap aan rocky Lachen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 21:38

bedankt voor de tips!
Ik denk niet dat een verband veel nut heeft, want het genezen van zo'n wondjes gaat volgens mij sneller als het aan de lucht wordt bloodgesteld en ik riskeer nog dat het verband vergroeid bij het hertellen van de huid (heb ik ooit een bij mezelf meegemaakt en dat is dus niet om te lachen, details bespaar ik je Knipoog ) en de modder maakt er waarschijnlijk, zoals je al zegt, een grote microbenboel van... (rilril)

Ik heb het vandaag ontsmet.

Verder nog een vraag?
Wat is er tegen het ontsmetten van een wondje of er iets op doen?
Ik heb het hier al vaker gelezen, waarom?