Beperking paardentoekomst door ras van je paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Beperking paardentoekomst door ras van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 22:03

Ik zit er steeds vaker over te denken om voor Eldien een leuk baasje te zoeken, en zelf een Fries te kopen.
Ben al vanaf mn 12e helemaal gek van die paarden (toen reed ik voor t eerst één). En sinds mn stage van vorig jaar is t weer helemaal wakker geworden zeg maar.
Het zou dan een ruin of hengst moeten worden van een jaar of 4, wel goed zadelmak én braaf, maar hoeft niet helemaal doorgereden te zijn.
Nou doe ik de HBO opleiding Paardenhouderij, en wil serieus verder in de paarden.
Eldina, die ik nu dus heb, heeft geen papier, maar is wel een 'gewoon' KWPN type (zitten ook KWPN ouders achter)
Vinden jullie dat ik mezelf een beperking op zou leggen voor mijn eventuele toekomst door ipv een 'normaal' paard een Fries te kopen/ uit te brengen?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:05

hangt er vanaf. Ik begrijp uit je berichten dat je graag springt, en daar zijn de meeste Friezen niet zo sterk in. Dat lijkt me dus niet handig. Als je alleen wil dressuren, zou ik het persoonlijk nog steeds niet doen - ik ben er dus helemaal niet gek van - maar dan zie ik het probleem niet zo.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:45

Ligt er aan hoe jij je toekomst ziet en in hoeverre jouw toekomstige droomFries daar aan kan meewerken.
Als je, zoals Lielle schrijft, graag springt zou ik het niet doen. Oke, Friezen kunnen best wel springen maar qua hoogte houdt het natuurlijk al snel op.
Wil je fanatiek dressuren dan moet je op zoek gaan naar een Fries met mooie, ruime bewegingen die goed mee zou kunnen komen in de dressuurring of een 'normaal' dressuurpaard kopen.
Wil je recreatief blijven rijden dan zou ik zeggen: kopen die Fries Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:53

Ik denk dat je het ras van je paard helemaal los moet koppelen van je toekomstdromen. Doe waar nu je hart naar uitgaat.
Wat voor een toekomstplannen heb je uberhaupt in de paardenwereld ? Want zelf zul je ook wel weten dat de meeste toekomstplannen op paardenhouderij-opleidingen niet verder komen dan plannen.
Als je echter de kans hebt om je droom na te leven, moet je dat doen en kun je best die Fries kopen...waarom dus die twijfel ?

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:59

Je moet kijken naar wat je wilt doen. Als je echt graag springwedstrijden en dressuurwedstrijden rijdt en het liefst naar de Z wilt, dan moet je het niet doen. Dat is namelijk ook niet eerlijk tegenover je paard.

Ik heb een cob. Mijn wedstrijd ambities liggen niet hoog. Ik wil wel zo goed mogenlijk leren paardrijden. Dat kan op ieder paard. Als ik echt met veel plezier wedstrijden reed en dat ook heel belangrijk vind, dan zou ik Karan weg doen en een ander paard kopen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 06:25

ieder paard heeft een grens ook een kwpn. niet ieder paard kan de top behalen. als je graag een fries wilt doe het dan

je kunt beter spijt krijgen van een beslissing die je genomen hebt als spijt hebben dat je nooit die beslissing genomen hebt.

en hoe reeel is het dat je straks werk hebt en de top haalt met paarden

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 06:43

Concorde schreef:
Vinden jullie dat ik mezelf een beperking op zou leggen voor mijn eventuele toekomst door ipv een 'normaal' paard een Fries te kopen/ uit te brengen?


Dat ligt eraan in hoeverre je je fries bij je werk wilt betrekken. Friezen schoppen het tegenwoordig ook heel ver en door de hoogte kun je er in ieder geval verder mee komen dan het Z. Echter je zult bij sommige mensen toch tegen vooroordelen aan blijven lopen daar moet je op bedacht zijn.
Toen ik mn fjord kocht had ik nog helemaal geen idee wat ik ermee ging doen (ze was pas 1,5), op een gegeven moment in de dresuuur begonnen en inmiddels al L1 met wp, iets wat ik nooit als doel had gehad maar waar ik apetrots op ben dat ik het bereikt heb. Ik weet dat we op een gegeven moment ook moeten stoppen want dan kan ze gewoon niet meer veder komen door de beperkingen in dr bouw. Maargoed dat weet je dus daar kun je rekening mee houden.
Gewoon doen wat je zelf denkt dat goed voelt...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:48

volg je gevoel...

Friezen kunnen het tegenwoordig ver schoppen, dus ze behoren al steeds meer tot het 'normale' paard Schijnheilig Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:11

Dat geloof ik heel graag. Ook met een cob of Fjord kun je het best tot de Z schoppen.

Maar als je graag wedstrijden rijdt en steeds hoog wilt scoren kun je beter aan een ander paard denken. Er zijn nog steeds juryleden bevooroordeeld. Een Fries moet in mijn ogen nog harder werken. Bij een kwpn paard of een fries die allebei een even nette proef rijden zal het kwpn paard hoger scoren.

Als je dat niet erg vind, dan zou ik voor de fries gaan.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:17

Je kan er niet omheen dat bepaalde rassen paarden lichamelijke eigenschappen hebben die een sportcarriere in de weg staan. Natuurlijk kunnen deze rassen echt nog wel in het Z terecht komen, maar dat kost meer tijd, meer geld en heel veel meer moeite......... gewoonweg omdat het lijf beperkingen heeft.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:25

hm vandaar dat ik de afgelopen wedstrijden lichtelijk gefrustreerd ben geweest Knipoog

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 12:55

Ik spring graag, maar heb er nou niet bepaald aanleg voor. Spring dus gewoon voor de fun, voordat ik op concours ga springen zijn we waarschijnlijk al wel weer even verder. Ben zelf veel fanatieker qua dressuur geworden.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:48

Barb schreef:
hm vandaar dat ik de afgelopen wedstrijden lichtelijk gefrustreerd ben geweest Knipoog


Ging toch om de lichamelijke beperkingen van het paard? Verward Haha! Tong uitsteken grijnzzz.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:23

Ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt met een 'gewoon' paard, maar waar een wil is is een weg. Ook met een fies kun je Z-dressuur rijden

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

xxsummyxx

Berichten: 3202
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:42

als je egt heel graag een fries wil zou ik een fries nemen als ik jou was

SUMMY IS BEVALLEN!!! OP 16 MEI 2006 IN ME viewtopic.php?f=145&t=590646 VOOR FOTO'S

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 15:02

xxsummyxx schreef:
als je egt heel graag een fries wil zou ik een fries nemen als ik jou was

Dank je voor je reactie, maar msn-taal is best wel storend Knipoog
(of word ik nu zo'n ouwe zeikmuts?) Bloos!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 02:49

Als je perse een fries wilt moet je daar voor gaan. Ik heb zelf uiteindelijk na veel wikken en wegen gekozen voor een paard waar ik beide mee kan. oa qua papier bijna het zelfde verhaal als Eldina,

Toch lijkt het mij dat de stokmaat van Eldien hier ook een rol in speelt, of zie ik dat verkeerd? (shoot me if I'm wrong)

springen is passie, dressuur is een kunst

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 18:47

Hmm, je zit wel aardig goed Samirah. Ik kan er nog prima op hoor (moet eigenlijk mn mond houden, want heb haar nu een jaar, en ben sindsdien geen cm gegroeid, en wist uiteraard dat ze nu eenmaal kleiner dan gemiddeld is, dit is dus voor mij dus niet echt een struikelblok)
Maar ergens is het plaatje met een groter paard wel beter.
Ik zou Eldien niet willen 'ruilen' voor een ander rijpaard, gewoon omdat ie een paar cm groter is. (echte olifanten is niets voor mij, daar heb ik ook totaal de lichaamsbouw niet voor)
Maar het is voor mij wel een extra pluspuntje voor de Fries. Snappie? Bloos

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 01:08

Ja ik snap je helemaal! Ik heb bijna hetzelfde gehad met dit verschil dat mijn paard inmiddels wat cm's gegroeid is. Ze is nu dus echt paard om het maar te benoemen. Is het dan geen optie om haar te aan iemand te leasen zodat je zelf een fries of een ander wat groter paard kan kopen of leasen. Zo houdt je zeggenschap over Eldien en mocht het met het andere paard niet klikken dan ben je niet ook nog Eldien kwijt. Het lijkt mij de ideale oplossing als je het voor elkaar zou kunnen krijgen.

Succes met je beslissing

springen is passie, dressuur is een kunst

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:16

In de Bit van mei staat een mooi artikel over de Fries 'Adel' in topdressuur.

Ik maak wel uit het artikel op dat Adel wat specifieke niet-rastypisch Friese kenmerken heeft die hem geschikter maken voor dressuur.

Is wel heel fraai een Fries in topdressuur maar lijkt me nog een uitzondering en kost wellicht heel veel tijd.
Kortom, een uitdaging, maar wel een mooie..

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:24

Dealer schreef:
In de Bit van mei staat een mooi artikel over de Fries 'Adel' in topdressuur.

Ik maak wel uit het artikel op dat Adel wat specifieke niet-rastypisch Friese kenmerken heeft die hem geschikter maken voor dressuur.

Is wel heel fraai een Fries in topdressuur maar lijkt me nog een uitzondering en kost wellicht heel veel tijd.
Kortom, een uitdaging, maar wel een mooie..


In de hoefslag las ik laatsts ook een stuk over een fries die St. prix george met winst loopt Bloos!
Dus het kan wel Knipoog

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:53

ik denk dat je het met elk paard wel ver kan schoppen zolang je maar goede inzet hebt en je paard goed gebouwd is. Friezen zijn leuke paarden(haha ik ben helemaal friezengek) en ze kunnen het heel ver schoppen in de dressuur springen zie je niet zo vaak maar je weet maar nooit toch! ik ga het ook gewoon proberen en als springen niet lukt nou pech ik blijf toch van mijn dier houden.

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:30

Dit jaar is ook voor het eerst een Fries Nederlands Kampioen geworden, dit maal in de M1 of M2. In de basissport lijken ze dus steeds meer geaccepteerd te worden.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 08:53

Dealer schreef:
In de Bit van mei staat een mooi artikel over de Fries 'Adel' in topdressuur.

Ik maak wel uit het artikel op dat Adel wat specifieke niet-rastypisch Friese kenmerken heeft die hem geschikter maken voor dressuur.

Is wel heel fraai een Fries in topdressuur maar lijkt me nog een uitzondering en kost wellicht heel veel tijd.
Kortom, een uitdaging, maar wel een mooie..


De nakomelingen van Adel hebben niet-rastypische Friese kenmerken!!
Adel zelf is HET voorbeeld van de fries, enorm elegant, mooi behang, schitterende lange manen, enorme voorpluk en pik- en pikzwart!!

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:59

Jnien"]
[quote="Dealer schreef:
In de Bit van mei staat een mooi artikel over de Fries 'Adel' in topdressuur.

Ik maak wel uit het artikel op dat Adel wat specifieke niet-rastypisch Friese kenmerken heeft die hem geschikter maken voor dressuur.

Is wel heel fraai een Fries in topdressuur maar lijkt me nog een uitzondering en kost wellicht heel veel tijd.
Kortom, een uitdaging, maar wel een mooie..


De nakomelingen van Adel hebben niet-rastypische Friese kenmerken!!
Adel zelf is HET voorbeeld van de fries, enorm elegant, mooi behang, schitterende lange manen, enorme voorpluk en pik- en pikzwart!!
[/quote]

Dat klopt maar ook combineert Adel 'het zachte karakter van een Fries met het levendige temperament van een volbloedpaard. Juist die combinatie maakt hem bijzonder geschikt voor de sport'.
Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Otti1977, Patriesje, Vagabondo en 33 bezoekers