Loopt jou paard op één hand beter als de andere

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Loopt jou paard op één hand beter als de andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 00:13

b]Dag bokkers[/b]

De titel zegt het al

Bij mij gaat het juist om, de richting volgens de hoefslag


Maar wat doe je er aan om dit te verbeteren en beter nog hoe kun je dit opvangen en laten verkomen d.m.v bijvoorbeeld hulpen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door falabellatje op 07-05-04 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt


falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 00:15

ik verplaats de topic !!! niet opgelet waar ik het geplaats had sorry!!!!

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 00:19

krijg het bericht niet weg sorry bokkers mischien kan iemand helpen!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:30

Dan moet je temmen. dat rode uitroeptekentje en kan je dat aan de modenators vragen.

Maar ik had het wel bij mijn bijrijdpaard op de rechthand was hij beter als op de linkerhand.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:38

Mn bijrijdpaard (haf) is op de rechterkant slechter. Vooral voltes op de rechterhand bakt ie er niets van.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:40

Ik heb het voor je verplaats falabellatje Knipoog

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:03

Rena is rechtom heerlijk stuurbaar op mijn zit en been alleen al ,
linksom "wringt" het een beetje daarmee vergeleken , moet je veel meer bij nadenken omdat het niet zo vloeiend en vanzelf gaat.

Zal ook wel komen omdat ik zelf rechts ben...alhoewel ze aan het de longe / los ook heeft dat het wat minder soepeltjes gaat.

Als je er even dressuur-matig aandacht aan besteed dan is het vrijwel weg , maar links blijft dus iets minder simpel dan rechtom Lachen

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:04

mijn paard is op de rechterhand vaster, dat komt ook omdat ik de neiging heb om m daar meer vast te zetten (sorry paard). Dus ga eerst na of jij verschillend rijdt? en daarna met instructie het eruit proberen te rijden.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:14

Rechterhand is erg slecht bij Parousha en even als bij Annabel.
Galop is vaak niet echt ontspannen(Gaat nu al stukken beter)
Maar blijft altijd een minpunt.
Het is tevens ook mijn slechte kant.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:01

Jep, bij Bashuk zijn rechterhand. Ik doe regelmatig buig oefeningen op deze hand, contragalop en alles wat je maar kun verzinnen. als ze met hun hoofd niet naar rechts willen in buigen kan eht zijn dat ze last hebben van een spiertje aan de linker kant, de ze moet irekken als hij naar rechts kijkt. (haha even nadenken Knipoog )

succes ermee Haha!

Mensen met Arabische paarden hebben hemel op aarde.. meer weten? klik HIERof HIER
SGW, meest veelzijdige tak van de sport voor ruiter en paard, &nd I love It ! meer weten? klik HIER

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:48

Nou dat zijn alle paarden geloof ik wel, vooral de jonge paarden. Als dat niet zo is dan heb je een toppertje onder je lopen Knipoog

Zelf probeer ik ze aan beide kanten zo goed mogelijk te ontwikkelen. De ene kant ben ik niet harder mee aan het werken dan de andere kant, anders forceer de de hele boel! Met de jonge paarden probeer ik in het begin op schoudervoor te lopen in volte's en langzamerhand overal, dan komen de oefeningen van schouderbinnenwaarts enz. dan worden ze al veel sterker van! En het heeft gewoon tijd nodig!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:10

bij dolly is rechts moeilijker dan links, en dan train ik er extra op en wisselt het weer... iedere 3 maanden ongeveer...
maar als ik een tijdje weinig doe wordt het automatisch weer rechtsom wat moielijker is, dus dat zal wel haar moeilijke kant zijn...

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:12

Linksom, omdat ik de neiging heb rechts los te gooien en op links te rijden.
Zijn we dus hard op aan het oefenen, "links los, rechts vast, links los, rechts vast..."

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:15

Mijn paard is op de rechterhand ook fijner als op de linkerhand maar toch kan ik hem op de linkerhand wel beter op de hoefslag houden als hij iets engs ziet Verward Maarja wordt ook aan gewerkt Haha!

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:15

Ethelate schreef:
Linksom, omdat ik de neiging heb rechts los te gooien en op links te rijden.
Zijn we dus hard op aan het oefenen, "links los, rechts vast, links los, rechts vast..."


Daar heb ik ook last van Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:45


Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:49

De meeste paarden zijn linksom makkelijker in het begin, op jonge leftijd. Dit komt door de houding die ze in de baarmoeder hebben. Dus het kan ook zijn dat juist rechtsom makkelijker is, maar daar ligt dat dus aan.
Tijdens de trainign van je paard begin je met het rechtstellen, dit is dus juist zo belangrijk omdat ELK paard een natuurlijke scheefheid heeft! Door die trainign kan het zijn dat de ruiter zijn paard niet helemaal recht krijgt omdat de ruiter (nog) niet zijn eigen beide kanten heeft ontwikkeld...

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:56

KazimirOrryS"]
[quote="Ethelate schreef:
Linksom, omdat ik de neiging heb rechts los te gooien en op links te rijden.
Zijn we dus hard op aan het oefenen, "links los, rechts vast, links los, rechts vast..."


Daar heb ik ook last van Knipoog
[/quote]
mijn instructrice: meeste rechtshandige mensen hebben daar last van, linkshandige doen het net andersom.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

happyjoyce

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:07

Melody zijn rechterhand is beter dan de linkerhand en bij Schumacher is het net andersom..

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:34

Elk paard heeft een betere kant en een slechtere.
Je moet het een beetje vergelijken met een bal schieten, de meeste schieten met rechts beter een bal dan met links.
Het is een kwestie van oefenen en trainen om te zorgen dat jij zelf ook een bal met je andere voet kan schieten.
Dit ook bij paarden.
Vraag op de kant waar hij het moeilijk heeft niet te veel in 1 keer. Begin ook op zijn makkelijke kant zodat hij lekker los is voordat je op de andere kant over gaat.. dan weetje zeker dat zijn spieren al lekker los en warm zijn, en natuurlijk (yeah) veel figuren rijden.. Overgangen.. Enz. Enz.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:11

elk paard heet een goeie en een slechte kant, die van mij was eerst op rechts vervelend en nu is ie opr echts weer heel lekker en op links weer een beetje aan het kloten. Maar elk paard houd altijd wel een moeilijkere kant dnek ik, en bij sommige wisselt het wat vaker als bij andere misschien.
Die van mij wisselt soms snel maar soms is ie best een lange periode op 1 hand vervelender

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:24

Par heeft rechts meer moeite dan linksom.

Met alles, galop, stelling, nageefelijkheid, wenden enz.

Ik longeer weleens met pessoa, zodat ze zonder belmmering van mij wel lekker loskomt aan die kant, wat sterker wordt in alles, en dan zal het met de tijd wel minder worden.
Ze is nog jong en het zal wellicht altijd haar mindere kant blijven, maar met oefenen en geduld zal het zeker *en is het al* stukken verbeteren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:09

Bij onze paardjes gelukkig nooit last van gehad!
Als ik eens een paard reed wat wel op 1 kant behoorlijk sterk was, dan reed ik vooral op de gemakkelijke kant (rechts vast - dan linker hand). Om het paard dan op zijn sterke kant los te krijgen reed ik veel kleine voltes in draf met veel buitenstelling (vragen en los) terwijl ik op zijn makkelijke kant meer constante druk probeerde te krijgen. Na verloop van tijd (weken) kreeg je toch een gelijke druk op beide teugels, die je met oefening weer om kan zetten naar een lichte aanleuning. Belangrijk om toch "van de hand af te blijven rijden" en jezelf steeds te controleren zodat je je niet laat verleiden te veel gewicht te pakken (niet bevorderlijk voor de o, zo gevoelige paardenmond).

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:16

Even een aanvulling zodat deze oefening niet uit loopt in geruk en gepluk;
Veel op het been en zit rijden, zodat het paard wel op zijn eigen benen blijft lopen en niet jouw hand als 5e been gebruikt.
Vaak is het vast zitten op 1 kant bij reeds beleerde paarden een fout van de ruiter, die vaak ongemerkt sterker is op 1 hand/arm. Het paard geeft dat aan door op 1 kant stugger te worden/zijn. Ook als men het paard op de ene kant op een gegeven moment makkelijker is geworden en weer stugger wordt op de andere kant (ruiter!!!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:17

paarden zijn nou eenmaal van nature scheef, dus hebben ze een goede en mindere kant. Doel van dressuur is gedeeltelijk om dat wegh te werken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers