Voorwaarts op wedstrijd..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Voorwaarts op wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 22:17

Met mijn friese ruin rij ik inmiddels Z1. Zoals bij vele het geval is Haha! heb ik hem thuis super aan de hulpen. Is goed voorwaarts en luisterd goed naar het been.
Op wedstrijd tijdens het losrijden is hij goed voor mekaar, ook dan luisterd hij goed op het been, maar zodra ik bij A moet binnenkomen, X halthouden groeten en dan wegrij, ben ik hem helemaal kwijt.
Krijg ik hem niet meer voorwaarts!!
Ik weet dat dit absoluut aan mezelf lig, maar hoe los ik het op. Schijnbaar span ik onbewust veel te veel.
Iemand tips of misschien wel de 'oplossing'? Haha!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:25

Een keer een proef gaan rijden waarbij je hem alleen maar aan het been blijft zetten.
Dus niet voor de punten rijden, het hoeft niet netjes, het moet gehoorzaam en als het dan nodig is om hem een keer vooruit te schoppen, dat ook gewoon doen.
Sommige paarden weten heel snel dat het binnen de bordjes makkelijker kan omdat de amazone toch niet flink ingrijpt.
De enige remedie is dus om dat wel een keer te doen.
Alles of niets rijden dus.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:58

Ben het met Jasmijn eens, maar in de Z1 is dit denk ik vrij lastig om maar op j tempo te blijven lettten en de rest een beetje te laten zweven Tong uitsteken

wat je kunt proberen is gewoon hem een keertje invlechten , of wat je ook doet om hem normaal voor te bereiden op een wedstrijd. Vervolgens kies je een manege uit, of iemand die je kent , waar je op 2 plekken kunt rijden ( 2 bakken b.v.) Je rijdt in de ene bak los zoals je altijd doet, en in de andere rijd je zogenaamd een proefje. als hij dan sloom binnenkomt, kun je misschien eventjes aanpakken of wat dan ook, zonder dat je minpunten krijgt voor een proef, of wat dan ook. ik heb ditzelfde gedaan met mijn paardje maar deze was overal bang voor, dus ook niet vooruit te branden elke keer Lachen

succes ermee Haha!
groet

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:43

Zoals jasmijn ook zegt, een proef rijden zonder erover na te denken dat er jury´s zijn. Dit komt vaker voor, mijn vader (mennen)had het ook. Zodra je bij A binnenkwam gingen de onderhalzen van de pony's erop en gingen ze racen. Maar omdat je altijd je best wilt doen in de ring, en goede punten wilt, doe je er minder aan dan dat je thuis eraan zou doen.
Toen heeft hij ze midden in de proef gewoon een paar keer stilgezet. De knop sloeg om bij de pony's en ze dachten: oliebol, hier moeten we ook aan het werk. Sindsdien gaat het super!

Dus ook mijn advies: 'Straf' hem een paar keer op dezelfde manier als dat je thuis bij de training zal doen. Je paard is niet achterlijk Knipoog, die denkt: Goh lekker makkelijk, tussen die hekjes grijpt ze toch niet in.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:33

Dankje.. ik ga dat idd eens proberen!

Afgelopen zondag was dit namelijk het geval. We moesten twee proeven rijden. Met losrijden dacht ik nog: hem ff goed wakker maken.. nou dat lukte maar al te goed. Rondom de ring ging dit ook goed totdat we dus binnenkwamen. Onder het rijden vloek ik wel eens op hem (hier is hij 'normaal' heel gevoelig voor), maar niks!!
Gevolg: 166 punten.
Tweede proef was ik dus best nog wat kwaad op hem, en ik reed binnen met het idee van: wat kan mij die proef schelen!!
Gevolg: een redelijk ontspannen best voorwaarts (nog niet genoeg voor mijn gevoel.. dus niet zoals thuis) gereden proef welke beloond werd met 187 punten!

Ik moet denk ik de eerste tijd ff de ring binnenrijden met het idee: luisteren zul je, maar ja in de praktijk wil ik het misschien toch te netjes doen en rij te afwachtend!
Maar ik ga eens 'wedstrijd' voor de oefening rijden!!

THANKS! Ik kom erop terug!

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:50

misschien kun je een keer HC starten.
dus gewoon een proef rijden en waar je hem aan moet pakken doe je dat gewoon.
de punten tellen toch niet, gaat dus gewoon om een stukje training.
om een wedstrijd na te doen thuis of op een ander werk meestal toch niet.
hetgeen wat er misgaat in de ring gebeurt dan op dat moment niet waardoor je niet in hoeft te grijpen.
start een keer HC op wedstrijd en werk het dan terplekke af, dat is het enige dat echt werkt.
succes Jnien OK dan!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:57

Die van mij dacht dat halverwege de M1 ook, ik durfde haar gewoon niet op dr kop te geven als ze mij liet stikken omdat ik bang was dat mijn proef dan fout zou lopen. Uiteindelijk had ik dan steeds ongeveer 148 punten. Toen heb ik wat heftigere spoortjes gekocht en ben een keer de ring in gegaan met het idee: dit moet toch een keertje rechtgezet worden.
Dus de proef normaal gereden, maar op het moment dat ze onder het werk uit probeerde te komen, een keertje een por met spoor. Het valt de jury niet op en ik kon eindelijk ingrijpen onder de proef zodat ze de daarop volgende keren in de ring net zo liep als thuis. Alleen bij mij was niet direct het voorwaarst zijn het probleem, eerder niet genoeg inzet tonen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 21:29

Ja.. ik ga het zeker proberen, maar (jaja.. altijd weer een maar) ik denk dat het grootste probleem toch bij mij ligt.
Vandaag heb ik eerst zo wat getraind, hij was superheet, daarna door het bos gegaan, zo ook daar was hij heet.
In de training kan ik namelijk 'los' zitten, terwijl ik op wedstrijd ga klemmen, en vooral in de zijgangen.
Maar ik ga inderdaad eens op wedstrijd met de gedachten: hier moet hij (en ik) alleen maar luisteren!!