Ik weet niet wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ik weet niet wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:12

Ik rijd dus nu al drie weken op een jong(nouja,ruim 5)paard dat net ingereden is,
en ik heb twijfels.
Aan de ene kant vind ik het een heerlijk dier,de eigenaren zijn superlief...
Aan de andere kant mis ik een stuk ervaring met jonge onervaren paarden,vooral van deze maat(ruime 1.75) en wil ik geen wedstrijden gaan rijden,ik heb altijd meer recreatief gereden op de moeder van deze ruin.
Ik vind het ook niet eerlijk voor het dier dat ik het maar ongeveer 4 keer maximaal per week kan berijden,omdat ik er gewoon niet in de weekenden ben......
Twijfels dus.
Kan iemand die gewoon geen ervaring heeft met jonge paarden wel op deze manier rijden met zo een dier?Of is dat ergens ook niet eerlijk?
Ik weet ook niet precies wat ze er zelf mee willen,ze willen hem niet kwijt maar zelf rijden willen ze ook niet.
Zelf zou ik het zo heerlijk vinden ook de bossen in te gaan,maar ik weet nu gewoon dat ik niet degene ben die hem dat durft te leren(verkeersmak maken)
ik moest het even kwijt hoor........ Verdrietig

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:27

Meid toen ik mijn eerste paard kocht had ik 0,0 ervaring met jonge paarden, en nu ik mijn tweede jonge paard gekocht heb ook niet eigenlijk Haha!

En het groeit, je gaat het dier aanvoelen en op ene dag zit je erop en denk je goh ik ga eens een stukje naar buiten, al is het alleen maar het pad af.

Verkeersmak maken kan je ook door ernaast te lopen, dat hoeft niet meteen, eigenlijk hoeft niets meteen behalve het opvoeden.

En ik ken genoeg mensen die hun jonge paard op het land hebben staan, en die hem/haar er 4 keer per week uithalen en verder gewoon jong laten zijn, beter nog mijn bijna 4 jarige staat nu ook op het land en als ik net zoals vandaag denk ach laat toch lekker gaan dan heeft ze lekker ene dagje rust....daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.

Ga op je gevoel af, zegt je gevoel dat eht goed gata is dit ook meestal zo....ideaal zou zijn als je er afentoe ene lesje bij zou kunnen nemen zodat je gevoel bevestigt wordt en dat je te horen krijgt of jullie ook echt vooruit gaan.

Het omgaan met jonge paarden heeft net zoals alles een eerste keer, en naar mijn idee kan dat helemaal geen kwaad, zolang je open blijft staan voor adviezen en tips en durft te vragen, zoals jij nu dus al doet.

Ik heb dezelfde twijfels gehad, voelde mezelf niet eelrijk tegenover mijn paard, maar na anderhalf jaar voel ik dat het goed is geweest, we leren van elkaar en we hebben ene band.
Kijk het ene tijdje aan en blijf luisteren naar je gevoel en de mening van mensen om je heen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:06

waarom niet? als je goede instructie erbij hebt kan er niet al te veel mis gaan. en iedereen die begonnen is met jonge paarden had ooit geen ervaring hoor. anders krijg je het namelijk ook niet Knipoog

succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:02

hihi ja iedereen is ooit begonnen,dat is natuurlijk helemaal waar.
het is meer dat ik meer heb met dieren waar ik lekker mee buiten kan rijden,die alles al gewend zijn en waar ik met een gerust hart op kan klimmen.
En dat heb ik(logisch ook)bij hem(nog)niet.Als ik er alleen al aan denk dat ik met hem het bos inmoet(wat betekent een drukke 80km/uur weg over.door een woonwijk en een spoor over)dan zakt de moed me al in de schoenen...

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:14

Nja, ach, zo bont als ik zal je het vast niet maken, ik heb een oningereden pony, en een verzorgstertje dat 5 keer op een paard heeft gezeten. Geeft trouwens wel leuke beelden voor de camera =P
Maar om even op je vraag terug te komen, het is geen probleem denk ik. Overleg met de eigenaren wat ze van jou en van het paard verwachten. 4 keer in de week voor een net ingereden paard is echt voldoende vind ik hoor. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken, hier is iemand die maar 1 keer per week kan rijden op haar paard. De rest van de week staat het beessie buiten op eht land, en dat is een van de gelukkigste paarden van het dorp!
Maar je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt. Misschien kan je met de eigenaren overleggen voor een verzorgster erbij? Iemand met meer ervaring? Die hem dan verkeersmak kan maken, en in het weekend kan rijden ofzo? Het is maar een idee!!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:55

ik was 10 toen ik amber kreeg en ik wist er ook niks vanaf (nouja wel wat je op de manege leerde, maar thats it)

ik heb veel hulp gehad van mensen met ervaring en heb echt samen met amber (die in mei 6 word) geleert. dus als je hulp kunt vragen aan iemand met verstand, dan komt dat echt wel goed hoor *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:06

peggel schreef:
waarom niet? als je goede instructie erbij hebt kan er niet al te veel mis gaan. en iedereen die begonnen is met jonge paarden had ooit geen ervaring hoor. anders krijg je het namelijk ook niet Knipoog

succes ermee.

helemaal mee eens.
Als je goede begeliding hebt, komt het allemaal wel goed.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:05

Inderdaad, daarnaast is elk paard anders, er zitten echte deugnieten bij, mocht hij zo zijn dan los je dat met goede begeleiding ook wel op. De meeste jonge paarden zijn makkelijker te rijden als oudere verreden paarden, daarnaast kun je hem naar je eigen hand inrijden, precies zoals je zelf fijn vind.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:36

Daar sluit ik me helemaal bij aan! Ik ben ook onervaren en heb een haflinger van 4 (bijna 5), maar ik heb begeleiding en de tips die ik soms krijg!!!! echt geweldig!!! En op deze manier went ze aan mij en ik aan haar. Dus ik denk dat het allemaal wel goed komt, zolang je maar open staat voor goed advies Lachen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:47

als je fouten maakt (moet je het niet te bont maken) leer je daar weer van een ook je paard zal daar een hoop van leren. gewoon doorzetten en het komt echt allemaal weer goed (al heb je dat gevoel pas als het goed is en niet op het moment dat hij niet luisterd of weet ik veel...als je er eenmaal door bent heb je daar zoveel van geleerd!)

gewoon doorgaan dus...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:55

Duncan schreef:
als je fouten maakt (moet je het niet te bont maken) leer je daar weer van een ook je paard zal daar een hoop van leren. gewoon doorzetten en het komt echt allemaal weer goed (al heb je dat gevoel pas als het goed is en niet op het moment dat hij niet luisterd of weet ik veel...als je er eenmaal door bent heb je daar zoveel van geleerd!)

gewoon doorgaan dus...

even redelijk off topic, maar Duncan, licht je onderschrift eens toe in een nieuw topic?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:59

Lielle"]
[quote="Duncan schreef:
als je fouten maakt (moet je het niet te bont maken) leer je daar weer van een ook je paard zal daar een hoop van leren. gewoon doorzetten en het komt echt allemaal weer goed (al heb je dat gevoel pas als het goed is en niet op het moment dat hij niet luisterd of weet ik veel...als je er eenmaal door bent heb je daar zoveel van geleerd!)

gewoon doorgaan dus...

even redelijk off topic, maar Duncan, licht je onderschrift eens toe in een nieuw topic?
[/quote]

zal ik doen, maar waar zet je zoiets neer????

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:04

PP lijkt me.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:07

WD zou trouwens ook kunnen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:18

komt bij PP

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:21

OK dan!

overigens even on topic: Darkcrystal, als jij gewoon netjes aan de gang gaat, les neemt en eerlijk bezig bent, denk ik dat de eigenaren zich geen fijnere ruiter kunnen wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:19

bedankt hoor!
Ik had er echt even een hard hoofd in,maar nu gaat het wel weer.
Heb goed gepraat met de eigenaren en er was niets aan de hand.
Ik kon hem gisteren voor het erst zelf longeren,en met rijden was hij ook best braaf(afgezien van het trekken met zijn hoofd)
Les is wel de bedoeling een ker per week priveles,en waarschijnlijk over een tijdje ook clubles erbij.
Bedankt voor de aanmoedigende woorden hoor!
Lachen

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:16

ga zo door!!!