staartbijten, gaat dit over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

staartbijten, gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 22:54

Van de zomer heeft jamaica dus 2 staarten geruineerd (waaronder die van honey)
Grote kans dat dit met haar leeftijd te maken had, maar kan ik daar vanuit gaan?
Ik wil jamaica van de zomer graag in de groep gooien, maar als dat staarten kost....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

staartbijten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:09

Dit leer je ze niet gemakkelijk af. Veulens en vooral hengstveulens doen dit graag en ik smeer de merries hun staarten dan met Cribox in, maar dan lopen ze natuurlijk de hele periode met zo'n vieze staart rond, maar het helpt wel.Eigenlijk komt dan staartbijten dus uit de veulenperiode. Veulens die nog in de merrie zitten sabbelen op de haartjes die om hun mondje zitten. Dus als het veulen geboren is dan direct die lange mondhaartjes weg knippen zo voorkom je sabbelen en later het staartbijten. *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 23:11

tja, maarja, jamaica is geen veulen meer (wordt 3).
Ik wil gewoon graag weten of ze in de groep zou kunnen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:16

Ik had wel door dat ze geen veulen was maar wilde even vertellen hoe het staartbijten ontstaat en wat je er tegen kunt doen. Maar doe je haar in de koppel dan moet je er wel wat opsmeren.En blijven insmeren. Hoop dat het heplt.
Laatst bijgewerkt door greetje op 09-01-02 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:21

Isolda heeft als veulen Berbers staart heel kort afgevreten. Balen, want zo'n staart schiet echt niet op met groeien.... Loopt je paard dan met zo'n raffeltje Verdrietig

Isolda is eroverheen gegroeit. Na ze gespeend was, was ze er ook vanaf. Misschien dat ze op de koppel nog eens gevreten had, maar daar stonden zoveel paarden en ponies, daar heb ik niet opgelet Lachen
Maar ja, dat is maar 1 voorbeeld, daar kan jij natuurlijk ook niets mee....
Ik zou maar blijven smeren als ik jouw was. Ben je zekerder.
En zometeen voor op de koppel, of alle paarden insmeren of de gok nemen dat er niets gebeurd......

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:22

Hoi, bij ons op stal staat ook een veulen die de eerste paar maanden ook begon te eten aan de merrie's staart nou heeft haar baasje de staart in gesmeert met hertshoornolie.Nou kan ik je zeggen dat dat echt heeeeeeeeeeeeel erg stinkt maar het werkt wel heel erg goed.Je hoeft het ook niet elke dag in te smeren.Nu is zij 8 maanden en doet het helemaal niet meer,dus ik denk dat het bij een ouder paardje ook werken zal succes ermee en doe er wat aan.Groetjes van Ilona

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:29

Onze merrie had dit gedrag nog nooit vertoond en toen ze 5 was vrat ze zo de staar van mijn toenmalige paard op!

Ik heb vervolgens de staart heel dik ingesmeerd met cribox en hem een aantal keer door de mond geragt en ze heeft het ook noooooit meer gedaan!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 19:24

zelfde als sjuimpje Hinke deed het bij Floor maarja daar heb ik me weinig mee bemoeit en lodewijk deed het ook bij Floor cribox of antibijt opgedaan en hij is gestopt.
Hinke doet het niet bij andere paarden en nu ze gespeend is doet ze het dus niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:47

Een vorig maatje van Kawa, Lux k stond al bijna een jaar bij Kawa in de wei.
Hij had er niet 1 keer aan gezeten.
Todat ik Kawa een keer uit de wei haalde en zijn hele staart tot aan de staart wortel helemaal op was Huilen

Daarna heeft Lux k een hele poos alleen gestaan en is een jaar later of zo weer bij andere gezet maar hij is blijven staart bijten.
Ook als er genoeg gras enz. was. Als hij de kans kreeg at hij zelfs staarten op over de draad heen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 22:41

tja, maarja, dan moet ik dus tig paarden in gaan smeren. Denk ook niet dat de eigenaren van die paarden erop zitten te wachten dat hun paarden met kleverige staarten rondlopen.
Misschien toch de methode van sjuimpje even proberen

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 09:37

Wij hadden ook eens een veulen die dat deed. Alle anti-bijt middeltjes vond hij ook nog lekker Boos! en dus waren we een beetje wanhopig. Totdat iemand zei dat we sambal in de staart moesten smeren (niet op de staartwortel natuurlijk!!!!!) en ja hoor: het heeft geholpen. Na een middag heel veel water drinken heeft hij nooit meer aan een staart gezeten...