Paard omgekomen bij botsing met auto op A28 *UPDATE*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard omgekomen bij botsing met auto op A28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:56

Citaat:
Twee loslopende paarden in de nacht van dinsdag op woensdag voor de nodige overlast gezorgd op de A28. Één van de paarden werd aangereden door een personenauto. De automobilist raakte licht gewond. Het aangereden dier overleed ter plaatse. Het andere paard kon worden gevangen.

De eerste melding kwam om kwart voor 1 bij de politie binnen over het feit dat twee loslopende paarden waren gesignaleerd bij de Ceintuurbaan in Harderwijk, en dat zij richting snelweg liepen. Twee politieauto’s zijn vervolgens de snelweg opgereden om het verkeer te waarschuwen en tot stilstand te brengen. De paarden hebben zich op de snelweg gesplitst over beide weghelften. Wel liepen ze beide richting Amersfoort.

Het paard dat zich op de weghelft richting Zwolle bevond liep op de linker rijbaan. Het door de politie gewaarschuwde verkeer bevond zich op de rechter rijbaan. Rond half 2 naderde een 51-jarige automobilist uit Ermelo. Hij had wel vaart geminderd bij het zien van blauwe zwaailichten, maar bleef links rijden om het verkeer op de rechter rijbaan in te halen.

De automobilist merkte het paard te laat op, met een frontale botsing tot gevolg. Het paard overleed ter plekke aan zijn verwondingen. De automobilist is ter controle meegenomen naar het ziekenhuis maar bleek alleen enkele schaafwonden aan het ongeluk te hebben overgehouden.

Korte na het ongeval lukte het om het nog loslopende paard te vangen bij een geluidswal. Omdat het weghalen van het dode paard en het schoonmaken van het wegdek enige tijd in beslag nam kon de A28 richting Zwolle pas om twintig voor 4 volledig worden vrijgegeven. Tot die tijd kon het verkeer al wel via een parkeerplaats doorstromen.

Na onderzoek bleek, dat de beide dieren deze nacht verbleven op een stukje afgesloten terrein aan de Eendenparkweg in de gemeente Ermelo. De eigenaar en zijn vrouw sliepen in een nostalgische woonwagen vlak bij de paarden. Rond middernacht werden beiden wakker van het geluid van één of meer bromfietsen en joelende jeugd. Kort daarna hoorden ze het geluid van hun wegdravende paarden.

De politie sluit niet uit dat de dieren zijn geschrokken van de geluiden van de jongeren of op andere wijze opzettelijk uit het stukje weiland zijn gejaagd. De afzetting van het weiland bleek beschadigd of opzettelijk vernield. De politie is op zoek naar tips en getuigen van wat er rond 24.00 uur plaats vond op de Eendenparkweg bij de woonwagen en het weiland met de paarden. Voor reacties kan men bellen via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000

http://www.refdag.nl

Voor alle speculaties Lachen Waarschijnlijk losgelaten of opgejaagd dus.

Onali

Re: Paard omgekomen bij botsing met auto op A28 *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:02

Zie je nu wel: automobilist--> ikke ikke ikke

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:19

IEDEREEN rijd rechts... oeh politie zwaailichten, wel iets langzamer alles inhalen Hamer Hamer Hamer Er moet dan toch echt een lampje gaan branden hoor!! jeetje... en dan blijkbaar ook niet opletten, een paard zie je natuurlijk zo over het hoofd.... zucht....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:35

Nou, precies zoals ik al vermoedde. Je rijdt niet zomaar door een wegafsluiting heen, hoor. Boos!
Eigen schuld, dikke bult voor die man en zijn auto. Triest genoeg dat er jongeren zijn die paarden los laten. Het zal je paard maar zijn geweest. Ik wens de eigenaren heel, heel veel sterkte toe. Het zal je maar gebeuren!!! Heel jammer dat dit soort tuig te weinig opgepakt en keihard gestraft wordt. Inclusief de asociale automobilisten, die nog effe snel er langs rijden, omdat ze het geduld niet kunnen opbrengen (en daarmee de veiligheid van iedereen in gevaar brengen!!!). Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-08-08 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:39

Kun je je voorstellen..... Dat je paard daar ligt...
Verschrikkelijk, en dat mogen ALLE mensen (dus ook die jongeren als die verantwoordelijk zijn) goed beseffen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:47

Zwerte schreef:
IEDEREEN rijd rechts... oeh politie zwaailichten, wel iets langzamer alles inhalen Hamer Hamer Hamer Er moet dan toch echt een lampje gaan branden hoor!! jeetje... en dan blijkbaar ook niet opletten, een paard zie je natuurlijk zo over het hoofd.... zucht....

Een bruine met een donkere staldeken zie je best wel ... als ie al in je voorruit ligt. Serieus; je ziet het vrij laat, zeker als je ook nog enigzins afgeleid wordt. Maar hoe dan ook een domme actie van de bestuurder om links in te willen halen, je zou je toch gaan afvragen waarom iedereen rechts staat.
Een nog dommere actie van die jeugd! Zouden ze het nu nog steeds zo stoer vinden? Waarschijnlijk wel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:50

Vrees het ook Verdrietig . Dat soort gasten heeft vaak geen echt geweten. En zo ja, dan gaan ze zich nu aangeven bij de politie. Maar ja, dat doen ze natuurlijk niet. Mijn hemel, zulke gasten zouden je paard maar los laten. Hoe gestoord ben je dan???????? Opsluiten die handel. Daar zitten we niet op te wachten in de maatschappij!!! Hamer

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:53

grrr en mijn bloed gaat weer koken...

idiote jeugd van tegenwoordig..

en die bestuurder dan grrrrr daar kan ik heel wat vuile woorden over kwijt..

ik leef mee met de eigenaren van de paardjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:54

Ik vind het vreselijk. Zowel die jongeren als die bestuurder.
Arme paarden, arme eigenaren...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:55

Juut schreef:
Zwerte schreef:

Een bruine met een donkere staldeken zie je best wel ... als ie al in je voorruit ligt. Serieus; je ziet het vrij laat, zeker als je ook nog enigzins afgeleid wordt. Maar hoe dan ook een domme actie van de bestuurder om links in te willen halen, je zou je toch gaan afvragen waarom iedereen rechts staat.
Een nog dommere actie van die jeugd! Zouden ze het nu nog steeds zo stoer vinden? Waarschijnlijk wel...

Het was een schimmel. Ik rijd zelf auto en motor en ook snachts dus ik weet heus wel hoeveel je ziet hoor. En dit paard had hij veel eerder kunnen zien is mijn mening. En je moet je gewoon niet laten afleiden, dat is al vreselijk fout als je achter het stuur zit!
Waarom praat iedereen hier onoplettendheid en afleiding achter het stuur toch allemaal goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:58

Inderdaad. Vooral omdat die weghelft afgezet was. Die bestuurder kan toch ook wel bedenken dat dat niet voor de lol is. Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:02

Er zijn helaas een aantal bestuurders (en dat zijn er veel te veel is mijn ervaring Scheve mond ) die denken dat de weg alleen voor hen gemaakt is. Dat ze daarmee alle andere weggebruikers bij normale EN bij bepaalde extreme situaties in gevaar brengen, tja........ Dat blijkt nu maar weer.....

Vreselijk verhaal. Leerden mensen er maar eens wat van, maar het is natuurlijk weer wachten op het volgende tragische drama. Verdrietig

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:06

@ Zwerte; ik praat het niet goed, maar er wordt hier voornamelijk op de bestuurder gescholden. Bestuurder is ook fout, maar ik vind de jeugd fouter
Paard leek mij een bruine op de foto

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:08

Juut, er zijn maar 2 posts die alleen over de bestuurder gaan, hoor. Knipoog
De overige posts gaan zowel over die 'fijne' jeugd als die 'fijne' bestuurder. Knipoog
Ze waren allemaal helemaal fout bezig. Misselijk

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:09

paard is een schimmel met een donkere deken, kijk maar eens. Ik vind het gewoon vreselijk om niet op te letten in zo'n situatie. Op een lege donkere snelweg ok dan zou ineens zo'n paard voor je kunnen staan. Maar in deze situatie? Dan horen je zintuigen op scherp te staan.
Die jeugd is zeker fout maar ik vind het nog niet echt duidelijk wat daar nou precies is gebeurd dus wil daar nog niet over oordelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:11

Ik lees:

De politie was bézig met waarschuwen.

De situatie was waarschijnlijk voor NIEMAND helder en deze man heeft een verkeerde inschatting gemaakt.
Ziet blauwe lichten, vermindert snelheid, ziet autos rechts rijden, rijdt daar met ´aangepaste´ snelheid langs en ....

Niets ´afzetting´ niets ´volle vaart´. Ik kan hier zelfs niet uit opmaken of de man iets genegeerd heeft. Een zwaailicht betekent niet ´weg afgesloten´ nog ´paard op de snelweg´.
Een ongeval in een onduidelijke situatie door een achteraf foute inschatting. De man ligt in het ziekenhuis door een op de snelweg lopend paard.

Nader onderzoek zal moeten uitwijzen wat de toedracht was en of dat iets uitmaakt mbt de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:13

Als iedereen rechts rijd en jij als enige nog links moet er toch een lampje gaan branden....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:23

Wélk lampje?
Achteráf is dit makkelijk ja.
Op dat moment was er een chaotische situatie met érgens twee politiewagens die ook niet overal tegelijk kunnen zijn in een veranderende situatie met twee rennende paarden.

Duidelijk is dat loslopende paarden ernstige ongevallen kunnen veroorzaken.
De ruiterij kiest voor paardhouden en dient de rest van de maatschappij te vrijwaren van risicos.

hc

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:27

Wat een idioot Boos!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:28

tja dat zien we toch anders HC.
In dit geval konden de eigenaren en waarschijnlijk niks aan doen dus daar wil ik me verder niet over uitlaten.
Er staat echter duidelijk in het artikel dat hij de auto's inhaalde die allemaal keurig rechts reden zoals ze blijkbaar verteld was. Ik vind dit gewoon ontzettend dom en vreselijk fout. Als je politie op de weg tegenkomt (al is het maar 1 auto die er staat) vind ik dat je zintuigen op scherp moeten staan zodat je extra oplet want er zal wel iets aan de hand zijn. Dat heeft deze man blijkbaar niet gedaan, dan was hij wel naar rechts gegaan zoals de rest...
Waar staat trouwens dat de paarden renden? er staat liepen... misschien stapten ze wel rustig.
Maar goed volgens mij kunnen we hier eeuwig over door blijven gaan, jij vind de eigenaren van paarden de meest schuldige, ik blijf bij de jeugd die het veroorzaakt heeft (indien dit werkelijk zo is althans) en de automobilist die zn ogen in zn zakken had.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:39

Ik begrijp trouwens iets niet.

De eigenaars in de woonwagen hoorden volgens hun zeggen hun paarden wegkletteren na jeugdlawaai rond middernacht bij Ermelo.
Om kwart voor 1 komt de eerste melding uit Harderwijk.

Míj komt dit onlogisch over. Geen antwoord alleen Verward

Nu niet gelijk ´jongeren´ veroordelen, want wederom is er geen helderheid over wat die gedaan hebben, zelfs niet over óf die er waren...
Met dat meikse wat door een boer de sloot in was gereden en daardoor aan haar lot was overgelaten lag het ook iets genuanceerder dan zij vertelde.

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:44

helemaal waar hc! Er zijn nog veel vraagtekens bij dit verhaal.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:44

Verschrikkelijk!
Het zal je paard maar zijn...
Vind wel dat die automobilist dom bezig was, je negeert geen tekens van de politie, ze zijn er niet voor niets!
Raar verhaal ook...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:46

Zwerte schreef:
Waar staat trouwens dat de paarden renden? er staat liepen... misschien stapten ze wel rustig.
Maar goed volgens mij kunnen we hier eeuwig over door blijven gaan, jij vind de eigenaren van paarden de meest schuldige, ik blijf bij de jeugd die het veroorzaakt heeft (indien dit werkelijk zo is althans) en de automobilist die zn ogen in zn zakken had.

Wat mij betreft stond het dier te piesen.
De automobilist had achteráf bezien effectiever kunnen reageren in deze chaotische situatie.

Ik vind niemand schuldig.
Óf er jongeren bij betrokken zijn en wat hun rol dan was weet ik niet.

Ik vind dat er veel zwaarder getild moet worden aan loslopende paarden. Dat is een letterlijk zware verantwoordelijkheid voor eigenaars waar i.m.o. veel te lichtzinnig mee omgegaan wordt.
Dat is nog héél ´goed´ afgelopen alles bij elkaar.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:49

imposantje schreef:
Het zal je paard maar zijn....

Ja, je zal er maar voor verantwoordelijk zijn.... Had heel wat slechter af kunnen lopen.

hc