paard niet te vangen... wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

paard niet te vangen... wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 15:43

shadow wil zich niet laten vangen op de weide...

als ik aan kom lopen (meestal zonder touw) en hij ziet me, draait ie zich al om en loopt weg. als ik dan zijn zijn pas afsnijd draaft of galloppeerd hij weg. met z'n 2en insluiten werkt ook niet.
dan maar proberen met brokken, zo'n voerschep met laagje brokken erin en schudden maar. happy en viktor komen wel, maar shadow niet, hij lijkt daar wel helemaal niet gevoelig voor te zijn.

maar ja, ik rust dan niet voordat ik hem heb Haha! de maatregel waarmee ik hem altijd te pakken krijg is eerst viktor binnen halen, dan happy en wil ik dan meneertje pakken spurt hij alsnog weg. dan loop ik naar het hek en ga je de weide uit. binnen 2 seconden staat meneer dan achter je "of ik niet iets vergeet"

dit vind ik aan de ene kant heel slim, maar aan de andere kant heel dom van dat paard. hij weet toch wel dat ik hem uiteindelijk te pakken krijg. waarom loopt hij zichzelf dan moe te maken terwijl het ook makkelijk kan...

hoe kan ik mijn paardje makkelijker te pakken krijgen?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:59

Lodewijk doet dat ook vaak. gewoon omdat als ik 'm moet hebben hij donders goed weet dat hij dan wat moet doen.
Ik ben toen een tijdje elke keer geweest om 'm te voeren en verder niets te doen ,Haalde ik 'm de wei uit kreeg hij voer en weer terug.
Meestal loopt hij nog weg voor me maar als ik achter 'm aan kom blijft hij gewoon staan.
Heel anders dan bv Orbaldo die roep je en die komt eigenlijk altijd in volle galop naar het hek.
soms als het warm is in een sukkeldrafje maar ach Haha!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 16:00

heb ik ook al geprobeerd... uit de wei halen, poetsen met een lekkere pluk hooi en weer terug. en dat een paar dagen, zodat hij het uit de wei halen niet zou associeren met werken. maar helaas

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:06

Dan zal ie het goed hebben...heeft geen zin om te komen.
Weitje kleiner maken..optie?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 17:07

die is al niet zo belachelijk groot (35*50) voor 3 paarden, dat is de kleine wei. de grote wei is 2x zo groot ongeveer

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:14

Ja, oliebol is dat... mijne doet dat (ja, nu effe niet...kan amper lopen) ook. Blijf dan lokken met voer.. en op een gegeven moment is het dan weer over.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 17:15

ik hoop het Haha! wel beetje jammer zo'n "slim" paard

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:17

Paard apart zetten. Of eerst de ander twee er uit halen. Zul jij zien hoe snel je hem te pakken hebt Haha!

Je suis Charlie.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 17:38

zoals in mijn verhaal staat haal ik dus steeds de andere 2 er eerst uit... maar die kunnen eigenlijk altijd gewoon blijven staan en dan is dat een beetje dubbel werk. eerst alles binnenzetten, mijn paardje pakken en dan alleen weer naar buiten zetten. apart zetten is geen optie.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:40

Zo lang als je paard de mogelijkheid heeft om zich achter andere paarden te verstoppen blijft het een gebed zonder eind. Ze gaan zich onderling opjagen, als er eentje gaat rennen gaat de rest er al snel achteraan, en zie dan de rust maar terug te krijgen.
Apart zetten kan gerust als je een gedeelte van de wei afzet met schrikdraad. Maar goed, het ligt er echt aan hoe graag je het probleem op wilt lossen natuurlijk, en wat je er voor overhebt.

Je suis Charlie.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 17:41

ik wil het probleem graag oplossen, maar ik mag van de eigenaar het paard niet apart zetten.
hij had zoiets trouwens ook al toen hij nog alleen stond hoorde ik van de eigenaar.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:16

hoi,

Probeer het eens door als je hem te pakken hebt alleen maar eten te geven en weer los te laten. Wanneer hij jou met eten associeert i.p.v. uit de weide halen zal hij straks graag naar je toekomen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:17

Ik heb dus precies hetzelfde met Jasmijn. Season en Jhonny komen wanneer je ze roept (meestal). Maar Jasmijn? Nee hoor, mevrouw vindt het wel best in de wei Scheve mond

Dus ik lees vol verwachting mee met dit topic Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:17

Yeah, right, met een weiland vol gras zal hem het eten interesseren.
Een ander verhaal wordt het als je hem in een zandpaddock hebt staan.

Je suis Charlie.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:18

Dinopino schreef:
hoi,

Probeer het eens door als je hem te pakken hebt alleen maar eten te geven en weer los te laten. Wanneer hij jou met eten associeert i.p.v. uit de weide halen zal hij straks graag naar je toekomen.


Staat boven in het topic al vermeld dat dat mislukt is, goed lezen Knipoog

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:21

Hij moet jou met lekker eten associeren. Hij denkt er echt niet over na van oh dit gras is lekkerder dan dat snoepje dat ik van degene krijg. Hij denkt niet hij loopt simpel weg zijn speekselklieren achterna en die beginnen te werken wanneer hij gewent is van jou snoepjes te krijgen.


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 18:24

krijgt ie al en reageert hij niet op Verdrietig zelfs met schep brokken werkt het niet Boos!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:26

Uithongeren

is ook bij mijn konijn gelukt hij is nu eindelijk tam Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:27

Apart zetten in een zandpaddock, zonder eten en zonder vrij toegang naar water. En dan moet hij jouw associeren met eten, en ook met water.
Als je hem van de stalhouder niet apart mag zetten zou ik een andere stal zoeken. Uiteindelijk heb jij een paard om op te rijden, en ik denk niet dat jij blij bent met het feit dat je niet kunt rijden omdat je hem niet kunt pakken.

Ik weet ook nog een andere oplossing, maar dat lukt ook niet als er vreemde paarden in de wei lopen. Hoe dicht kan je bij hem komen? Is een halstertouw dat je aan het halster laat zitten voldoende, of kom je nieteens bij hem in de buurt komen?

Je suis Charlie.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:45

Laat hem anders eens een tijdje alleen staan.....
Als hij niet wil komen, andere paardjes binnen halen, zoals je nu ook al doet. Daarna naar hem toelopen, en als hij niet direct naar je toekomt, weglopen. Zoals je omschrijft komt hij op dat moment naar je toe. Laat hem dan eens lekker staan, gewoon doorlopen en hem negeren.
Als het echt zo'n slim paard is, laat ie het na een paar keer wel uit z'n hoofd om niet naar je toe te komen. Alleen staan is namelijk helemaal niet leuk Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:20


boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:01

lokken met eten, en soms naar de wei gaan, als hij komt wat lekkers geven en een aai en dan weer laten gaan(dus niet eruit halen).

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:01

Net zo lang achteraan lopen tot hij zich laat pakken, belonen, loslaten en weer opnieuw. Niet opjagen etc, gewon net zo lang volgen totdat hij zich laat vangen. En dit net zolang herhalen totdat je gewoon naar hem toe kan lopen en kan meenemen. Absoluut niet boos worden! Dit werkt dus alleen als je veel tijd hebt, een redelijke conditie, en een hoop geduld. Een kleine wei helpt hierbij ook een heel eind (scheelt voor jouw een hoop lopen).

Succes!

Houdt er wel rekening mee dat je met deze methode waarschijnlijk de gehele dag bezig bent voordat je je paardje gewoon kan pakken. En dat die dag dan waarschijnlijk van 6 uur 's morgens tot 10:00 's avonds gaat duren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:21

Richtje schreef:
Laat hem anders eens een tijdje alleen staan.....
Als hij niet wil komen, andere paardjes binnen halen, zoals je nu ook al doet. Daarna naar hem toelopen, en als hij niet direct naar je toekomt, weglopen. Zoals je omschrijft komt hij op dat moment naar je toe. Laat hem dan eens lekker staan, gewoon doorlopen en hem negeren.
Als het echt zo'n slim paard is, laat ie het na een paar keer wel uit z'n hoofd om niet naar je toe te komen. Alleen staan is namelijk helemaal niet leuk Knipoog


Dat wou ik nou net zeggen! Als jij de andere 2 eruit hebt gehaald, rent hij naar het hek om er ook uit te mogen. Uit je verhaal blijkt dat je dit dan dankbaar en braaf doet...
Ik zou hem dan juist lekker laten staan! Hij luistert niet naar jou, en wil hij snel iets van je (namelijk dat je hem meeneemt naar z'n maatjes) dan doe je het gelijk! Ik snap wel dat jij blij bent dat je hem dan hebt, maar hij ervaart dat natuurlijk heel anders!
Dan geef je de andere 2 gewoon iets van hooi ofzo, zodat ze even iets te doen hebben, en gooi je die iets van een half uur later weer op het land, zonder aandacht aan jouw paardje te schenken.
De volgende dag weer gewoon proberen mee te nemen, en als hij niet komt, weer hetzelfde doen. Als hij weer pas komt als hij ziet dat z'n maatjes weg zijn en mee wil, weer negeren en hetzelfde doen.
Op een gegeven moment heeft hij dan wel door dat het niet leuk is als jij 'm niet meeneemt - als het goed is.
Succes ermee!!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:28

Misschien ander ideetje. Met touwtje opjagen of wegsturen hoe je het maar wil noemen. steeds weg blijven drijven. werkt soms ook wel.
of op je knieen hem proberen te benaderen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, Geralda1994, GrapeshotBot, Poldermenner en 134 bezoekers