let op! er is een nieuwe teek in nederland!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

let op! er is een nieuwe teek in nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:29

er is een nieuwe teek in nederland die eerst alleen in het middelands zeegebied voor kwam! dus de hond heeft er geen weerstand tegen! er zijn al zelfs honden aan overleden!

als de hond bloed gaat plassen, nier funkties worden minder. als de hond lusteloos word en vermagert moet je er echt iets aan doen want dan zijn ze in de laatste fase!
je kan er het volgende tegen doen 1 keer in de 4 weken met frontline of teken bandje behandelen! maar let altijd op de hond.

de teek zit nu nog onder de lijn den haag enschede en arnhem!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:45

Welk effect heeft het op paarden en mensen? Hoe heet de ziekte?
Hier krioelt het nl van de teken, eergisteren had ik er zelf weer maar eens een. Het gaat toch niet over de ziekte van Lyme of wel?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:52

Het gaat om de ziekte babesiose. Die wordt veroorzaakt door een parasiet die in de rode bloedcel zit en deze aantast. De parasiet wordt door teken overgedragen, bij de hond is dit de Dermacentor teek. Deze teek komt normaal niet voor in NL (wel in warme/gematigde streken, in Europa is dat ook tot zuid Engeland, zuid Belgie en midden Duitsland).
Alleen zijn er nu een aantal gevallen in NL gevonden van honden die niet in het buitenland zijn geweest en wel de ziekte hebben.
Er is op de faculteit een onderzoek gestart om te kijken of dit op zich staande gevallen waren of dat de teek zich echt in NL heeft gevestigd.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:48

Maar over het gevaar voor paarden is nog niets bekend of toch?

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:56

nee nog niet! omdat meestal teken op temperatuur af komen! en weten ze dus nog niks vanaf!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:27

hopelijk weet iemand hier meer over

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:45

en bij knijnen?
mijn konijn had deze week een teek...
bij paardedn is het dus niet schadelijk...? Bloos!

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 17:13

ze weten alleen dat het bij honden dodelijk kan zijn. voor de rest weten ze het nog niet!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:24

Een veulen dat wij verkochten kreeg in Frankrijk al snel Babesiose. Het was op het randje maar ze heeft het toen gehaald.
Hopelijk krijgen we hier geen verspreiding. Boos!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:04

Zannekin schreef:
Een veulen dat wij verkochten kreeg in Frankrijk al snel Babesiose. Het was op het randje maar ze heeft het toen gehaald.
Hopelijk krijgen we hier geen verspreiding. Boos!


Zijn het dezelfde symptomen als bij honden???
Ik heb nml. dagelijks teken op mijn paard(woon in bos)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:09

Ja, hoge koorts en erge bloedarmoede met ook gele slijmvliezen.
Door de massale bloedafbraak kan ook de nier aangetast worden.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:33

Dat is uitgebreid in het nieuws geweest en ze zeiden dat het niet erg voor mensen is Haha!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:14

Dat is uitgebreid in het nieuws geweest en ze zeiden dat het niet erg voor mensen is


En dat is dus iets wat ik moeilijk kan geloven, misschien willen ze geen paniek zaaien
Het is dus niet alleen gevaarlijk voor honden maar dus ook voor paarden,ik neem aan voor konijnen ook.Maar niet iedere teek maakt ziek,gewoon heel goed opletten,en de kleinste kans op besmetting heb je als je de teek zo snel mogelijk (goed) verwijderd

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:31

ik las het topic en zei het tegen mijn vader en nu wil hij weten of het ook voor mensen gevaarlijk is..

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:43

Valery schreef:
ik las het topic en zei het tegen mijn vader en nu wil hij weten of het ook voor mensen gevaarlijk is..


teken kunnen voor mensen heel gevaarlijk zijn. 1 kwart tot 1 derde van alle teken is besmet en kunnen de ziekte van lyme overbrengen.
deze "nieuwe" variant is net zo goed voor mens en dier gevaarlijk.

een familielid van mij is zo ziek geworden, ze heeft zelf een tijd in een rolstoel doorgebracht, het duurt echt een paar jaar voor je daar weer van herstelt bent.

dit beestje word zo onderschat in nederland

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:24

Ho, ho mensen jullie lopen te hard van stapel.
Het heet Bobesiose, het komt voor in teken vanuit de carribean, per ongeluk hier gekomen al 4 jaar geleden!
Het komt niet veel voor. Je kunt je hond ervoor inenten. bij de dierenartsen tegen Bobesiose. Het is niet schadelijk voor mensen en ook niet voor paarden. Bobesiose kan hartworm veroorzaken, dit is ongeneeselijk, alleen maar afremming is mogelijk. Er zijn enkel gevallen (niet meer dan 10) in nederland geconstateerd, met name in Zuid-Frankrijk komt het vaker voor, maar doordat het klimaat veranderd kan de teek optrekken naar het noorden.
Ga je met je hond naar Zuid-Frankrijk dan is 1 keer per jaar inenten voldoende (echter wel een kostbaar prikje (rond de 45,-). groeten van een dierenarts assistent

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:37

Babesiose heet het, en paarden kunnen het net zo goed krijgen als honden. Moet je maar effe in Zuid-Fankrijk gaan navragen. Het kan voor beide ook even dodelijk zijn.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:30

Issy schreef:
Ho, ho mensen jullie lopen te hard van stapel.



nou dat denk ik dus niet. dat er volgens jouw maar enkele gevallen bekend zijn wil niet zeggen dat dit probleem veel groter is.

teken laten zich na een aantal uur/ soms dagen van de huid afvallen. daarna treden er allerlei vagen klachten op die niet direct gerelleteerd worden aan een teek.

en ook al is je paard/hond/mens geent wil nog niet zeggen dat je geen risico loopt, het is alleen veel kleiner.
dat je zo lakoniek erover schrijft als zijnde dierenartsassistent verbaasd mij ernorm

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:18

Als het echt ernstig is was er allang iets over in het nieuws geweest *LOL* Zo is het dan ook wel

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 17:16

bij ons in de omgeving zijn er al wat meer gevallen bekent! het is al op tv geweest, maar niet uitgebreid! er is inderdaad een enting voor de teken koorts maar die is hier in de omgeving bijna nergens meer te krijgen!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:44

Er zijn echt maar tientallen officiele gevallen van besmetting bekend, vraag maar na bij je eigen veearts. Er zijn in nederland geen doden gevallen.
Tuurlijk is het goed dat er informatie over verschijnt maar het is geen levensbedreiging hier in Nederland. Als dit zo zou zijn zou iedereen accuut een oproep krijgen om te enten, (eigenaars van honden).Er zijn ontzettend veel teken in Nederland, de teek met Bobesiose, valt onder extreem zeldzaam en kan alleen hier bij zeer extreem hoge temperaturen zich voortplanten (hittegolven in de zomer). Het is echter zorgzaam maar ook zeker geen must om je hond in te enten als je naar Zuid frankrijk gaat bij temperaturen boven de 33 a 34 graden.
Ik geef deze informatie, je kan er zelf mee doen wat je wilt, bij zekerheid bel je veearts of dierenarts, of check het ministerie LNV....dan kun je zelf ervoor kiezen of je maatregelen neemt of niet. daarbij is het niet van afgelopen zomer , maar van 4 zomers terug dat de eerste informatie verscheen, als er sprake zou zijn van een uitbraak zouden jullie dat echt meteen horen.
Ik vind het onnodig als er panielk gezaaid wordt, dus daar pleit ik voor.

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 20:45

ik ga nu ff de DA bellen. maandag dan maar bedankt

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 01:33

Okee, de term is (zoals Zannekin ook al schreef) inderdaad Babesiose. De aandoening wordt veroorzaakt door een parasiet van het genus Babesia. Dit is een parasiet die in de rode bloedcellen zit waardoor deze (die rode bloedcellen) kapot gaan. Daar word je erg ziek van.

De parasiet wordt overgedragen door teken. In principe kan ieder dier waar een teek op kan zitten ook de parasiet binnen krijgen.
Alleen zijn er veel verschillende soorten Babesia, iedere Babesia-soort heeft zo zijn eigen voorkeur voor de soort teek waarmee ze overgebracht kunnen worden. Daarnaast heeft ook iedere Babesia soort zo zijn eigen voorkeur welke diersoort (hond, paard rund etc) ze kunnen besmetten.

In NL komt/kwam de parasiet niet voor en kwam de tekensoort waarmee nu een aantal gevallen gekomen zijn niet voor.
Eerdere gevallen van Babesiose bij dieren in NL waren gevallen waarin het dier in het buitenland (frankrijk, italie: gematigde en warme streken) besmet was geraakt.

Wat er nu aan de hand is:
er zijn een aantal (stuk of 10) honden in NL die Babesiose hebben (gehad) de afgelopen paar maanden. Deze honden zijn niet in het buitenland geweest maar zijn toch besmet geraakt met de parasiet.
De teek die de parasiet over heeft gebracht komt normaal niet voor in NL.
Er wordt nu onderzoek gedaan (faculteit DGK, Utrecht) of die teek daadwerkelijk in NL is komen leven of dat het teken zijn, die zijn meegelift op honden die wel in het buitenland zijn geweest en hier in NL op een andere hond zijn gaan zitten.

De Babesia soort waar paarden ziek van worden is een andere dan die waar honden ziek van worden.
Mensen worden maar heel zelden ziek van Babesia, en dan meestal van nog weer een andere soort.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:38

Maar als het om die Dermacentor reticulatus (teek dan) gaat: die kan ook de paardenvorm van Babesia dragen. Ik las dat deze in Zuid Duitsland ook al gesignaleerd is. Als we nu nog moeten beginnnen met de paarden tekenhalsbandjes aan te doen Knipoog...

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:45

AAAAAAAH, IN ENSCHEDE..........
Als je de teken er snel uit haalt, kan het dier dan die ziekte krijgen?
Anton had eer paar weken geleden elke dag wel een stuk of tien kleine teekjes, ik heb ze er gelijk uitgehaald en ontsmet.
Kan je iets van een teken afweerspree kopen?