veulen registreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

veulen registreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 16:23

Hoi,

Mijn merrie heeft sinds 5 dagen een kleintje... Lovers

Nou moet ik mijn veulentje registreren bij de AQHA maar ik heb er echt geen verstand van..... Frusty Hoe ik dat moet doen met DNA, namen etc......

Kan iemand mij helpen?!?!?

Heel erg bedankt!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!


sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:38

Op www.aqha.com staat beschreven wat te doen. En anders zijn het hele aardige mensen die je heel graag via tel. of via e-mail uitleg geven.

Enkele tips:
a) Je moet lid AQHA zijn (kan ook via www.aqha.com).

b) Je moet via je creditcard een tegoed plaatsen bij AQHA (stelt ook niets voor, gewoon een bedrag in $ storten gelijk aan de kosten: zie ook www.aqha.com)

c) Je moet de dekbevestinging van je hengsthouder hebben. Dat bespaart een hele hoop problemen, hoewel het met DNA reg. zou moeten lukken.

d) Vraag bij AQHA om de registratie papieren en DNA kit voor veulens.

e) Vul de hele zaak in en stuur naar USA.

f) Het lijkt moeilijker dan het is, maar wij doen het altijd via USA, niet meer via DQHA, want daar ging nog wel eens iets mis.

Succes en MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:21

Kleine aanvullin op het verhaal van Sablou:
a. je hoeft geen lid te zijn, maar je wordt automatisch minimaal 1 jaar lid als je de formulieren opstuurt. De kosten voor een niet-lid zijn nl precies met dit bedrag verhoogd.
b. Bij de registratiepapieren zit een 'aanhangsel' waarop je je creditcardnummer, naam etc. invult. Het geld wordt dan automatisch afgeschreven.
c. De hengsteneigenaar heeft van de AQHA een voorbedrukt registratieformulier ontvangen. Hij hoort de voor hem geldende dingen in te vullen, te ondertekenen en aan jou te sturen. Jij vult de (voorstel-)namen in en de rest van de benodigde info en stuurt dit terug naar de AQHA.

Vervolgens moet je enkele maanden geduld hebben, want het is nu prim-time qua veulenregistratie Haha!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 20:40

Uhhh.. ik ben zelf al geregistreerd bij de aQHA en ik ben ook zelf de eigennaar van de hengst die mijn merrie gedekt heeft..... Daarom weet ik nu niet wat ik moet doen?!?!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:46

In dat geval kun je vanaf de AQHA-site het registratiepapier downloaden en invullen. Want volgens mij hoef je als eigenaar van zowel hengst als merrie ook geen breedingrapport in te leveren voor 30-11 van het dekjaar.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:50


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:37

rainbowcash schreef:
Uhhh.. ik ben zelf al geregistreerd bij de aQHA en ik ben ook zelf de eigennaar van de hengst die mijn merrie gedekt heeft..... Daarom weet ik nu niet wat ik moet doen?!?!
Ik vroeg me dus al af... als je nu niet weet wat je moet doen, heb je dan vorig jaar wel een Stallion Breeding Report ingevuld?? Ook niet zeker...

SM, Bij de APHA is het zo dat alle merries, ook die van de hengsteneigenaar op het SBR vermeld moeten worden, maar voor de dekkingen waarbij de hengst en merrie van dezelfde eigenaar zijn is geen Breeders Certificate nodig (beetje vreemde regel, want de hengsteigenaar krijgt vanzelf voor alle merries op het SBR een BC Verward )

Rainbowcash, ik zou als ik jou was maar even contact opnemen met de AQHA, want ik weet niet wat bij hun de precieze regels zijn, maar er zijn bepaalde regels voor het indienen van een 'Late Stallion Breeding Report' (o.a. extra kosten) en als je niet aan die regels voldoet loop je de kans dat je je veulen niet kunt registreren.
Voordat je je veulen kunt laten registreren moeten ook hengst en merrie eerst DNA geregistreerd worden. Ik weet zo niet of je dat tegelijk met het registreren van het veulen kan doen of dat dat van tevoren moet.

Een Quarter of Paint met papieren fokken houd meer in dan twee paarden met papier op elkaar zetten... daar moet je nog heel wat voor doen. Knipoog

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:07

Waarbij ik me niet kan helpen af te vragen: je hebt 11 maanden de tijd gehad om je in de materie te verdiepen Verward

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:23

Ha, Chantal, kom even langs met de papieren van Rainbo, en Cash, in heb formulieren thuis liggen dan vullen wij het samen in. Eigelijk had het voor maand 11 ingevuld moeten zijn, maar het gaat nu ook nog wel allemaal lukken. Als één of beide ouders geen DNA test heeft gehad, krijg je automatisch bericht hier over, en dan vragen wij een DNA kit aan.
Ik hoor wel of je hulp nodig hebt.

Groetjes Peter.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:55

Het is inderdaad zo dat je ten alle tijden een breedingreport nodig hebt. Alles kan achteraf wel gebeuren, maar dat kost je wat extra geld. Dit weegt overigens niet op tegen het prijsverschil tussen wel en geen papier bij je paard. Dus het is wel de moeite waard.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:00

Hallo allemaal, ben weer even op bokt aan het snuffelen en vond deze vraag. Ik heb er eentje die er bij past...
Ik heb begrepen dat je alleen via de NQHA je veulen kan laten registreren en dat ze bij de AQHA de formulieren niet aannemen zonder stempel van de NQHA. Hoe zit dat?
Ik heb de rest van de formulieren al gehad van de hengstenhouder en mn merrie staat op springen *LOL* ...

groetjes
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:12

De NQHA gaat het vast niet met me eens zijn Lachen, maar al mijn veulens zijn zonder hun tussenkomst gewoon direct en zonder oponthoud geregistreerd.
Je moet natuurlijk wel alles goed invullen en alle benodigde papieren hebben.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:28

Da's inderdaad onzin hoor. Je kunt gewoon zelf je paard registreren... Zo lang jij alles goed invult, de juiste dingen mee stuurt enz. is er niks aan de hand. En mocht je wel iets vergeten zijn, dan krijg je't spul gewoon terug gestuurd. Lastig en geeft veel vertraging, maar nog geen 'man over boord'. Zoek desnoods iemand bij jou in de buurt die het al eens eerder gedaan heeft, zodat je zeker weet dat je alles goed invult.
Succes er mee!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 21:28

ik heb een aantal papieren van de site gehaald en dat ingevuld, dus ik zie dan wel of alles goed gaat!? Maar bedankt GoedVetMan, ik hoop dat het lukt anders hoor je het wel!! haha

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

carmella
Berichten: 70
Geregistreerd: 04-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:13

voor velen van ons is het gesneden koek , maar als je voor het eerst moet registreren kan je raad en hulp vragen bij de NQHA Astrid Uitenbroek , voor het telefoonnummer kijk op de site van de NQHA

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:06

dank je wel!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers