toch maar met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Om welke reden rij jij met sporen?

Poll eindigt op

om hem naar beneden te rijden?
1 (1%)
om hem voorwaarts te rijden? ( actiever voor het been te rijden)
9 (15%)
vanwege zijn vervelende gedrag!?
1 (1%)
om mee te pronken ( ja, sommige doen dat :( )
2 (3%)
gevoeliger voor het been te maken?
19 (32%)
ik rijd nooit met sporen en zal dat ook niet doen..onzin?
11 (18%)
ja, ik rijd met sporen maar om een andere reden.....
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 58


serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

toch maar met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 16:01

Hoi, zoals een aantal van jullie wel weten verzorg ik een volbloedje in men eentje! Ze is al 25 jaar oud maar af en toe nog een 3 jarige:P
dus ik ging weer naar der toe, maar had men paardrijlaarzen bij me ( rijd met haar altijd met stalschoenen) ik had die laarzen voor sávonds nodig, maar de sporen zaten er nog op dus ik dacht ik zal ze er ff oplaten omdat ze de laatste tijd een beetje aan het dollen is, bijv: ik wil wijken loopt ze een soortvan gewoon weg, en reageert er niet op raar want al doe ik het opnieuw en opnieuw doet ze het ook niet maar zodra ik een tik geef dan doet ze het zo, dus ik met sporen rijden, echt ze deed alles...alles!!
Schouderbinnewaards..omdat ze nog steeds een beetje stijf ik probeer ik haar wat soepeler te maken dus kleine voltes ( ze viel niet steeds naar binnen zoals meestal) wijken zelfs in draf deed ze zonder dat ik het overnieuw moest doen of een tik moest geven! en in de galop...?
liep ze netjes aan de teugel! dat vond ik toch wel super deze rit!

Maar... is het erg om op deze leeftijd nog met sporen te rijden, het zijn gewoon stompjes maar die geven wel dat extra's wat ze af en toe nodig heb, ze reageert veel beter!
wat vinden julli ervan, wil graag jullie mening horen!! Pling

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:05

Ik heb gekozen voor: 'gevoeliger voor het been te maken?'

Sporen moet je niet gebruiken als hulpmiddel waar je niet zonder meer kan.
Ik gebruik sporen in situaties dat mijn paard niet voldoende luistert, bijvoorbeeld in een overgang. Als ik van stap naar draf wil en een paard luistert op gewoon been niet direkt gebruik ik gelijk mijn spoortje. Ik zorg er dus voor dat mijn paard wel direkt gaat luisteren naar mijn been.
Bij oefeningen die snel achter elkaar aankomen bijvoorbeeld volte schouderbinnenwaarts, volte travers is het gebruik van een spoortje vaak handig om het paard sneller om te zetten. Dus niet om het paard op zijn kop te geven dat ie het niet goed doet, maar om het paard te helpen sneller de hulpen door te krijgen!
Laatst bijgewerkt door Sjaan op 06-05-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:06

Ik rij niet met sporen, nooit gedaan om dat mijn vroegere pony het naar mijn mening voor haar jonge leeftijd als de beste deed. En om voorwaartser te rijden grijp ik meestal mijn zweepje, ik probeer eerst altijd zonder maar er zijn echt wel paarden die niet vooruit te krijgen zijn. Het is ook niet zo dat ik zware dressuuroefeningen doe Knipoog Mensen in de hoge klassen dressuur met sporen zullen er wel een goede reden voor hebben.
Heb niets aangeduid.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:27

ik rijd niet altijd met sporen (op dit moment rijd ik al 4 maanden niet) maar als me paardje dagen achter elkaar niet voorwaarts is dan doe ik er wel eens een spoortje om niet van die scherpe maar gewoon om hem eens een por te geven

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:39

Ik heb voor de een na laatste gekozen Lachen
Maar dat onzin! hoefde er neit bij te staan...
Ik heb het gewoonweg neit nodig Tong uitsteken

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:40

Omdat hij me anders soms een beetje voor de gek houdt. Met sporen loopt ie als een trein, ik heb ze eigenlijk niet echt nodig. Maar zodra hij merkt dat ik ze niet om heb, begint ie steeds langzamer te lopen en maakt hij er een potje van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:00

Andere reden: verfijning van de hulpen.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:03

Juist sonja. Als ik met sporen rij dan is dat om mijn hulpen te verfijnen, zoals bij zijgangen en overgangen. Drijven doe je met je kuit, en daar zit je spoor niet. Imo zijn sporen er niet om je paard voorwaarts te rijden, daar is je zweepje voor.

schoentje1
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:11

Ik rijdt altijd met sporen!
vooral om de hulpen te verfijnen en om ze vlugger aan het been te maken. als ik een paard heb dat heel gevoelig aan het been is, gebruik ik mijn sporen gewoon niet, maar ik hou ze wel aan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:07

verplicht in het M Knipoog en prettig in de zwaardere oefeningen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:09

Ik ga helemaal met Lielle mee....

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:12

Ik ga helemaal met Chantal_cs mee! Lachen

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:20

Ik rij alleen met springen met sporen. Waarom? eigenlijk voor de zekerheid dat je ze toch even extra door kunt duwen als het nodig is.
Met dressuur rijd ik niet meer sporen omdat het gewoon niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:22

Een paard voelt een vlieg op zijn huid, dus waarom zou je sporen nodig hebben? (oke, geef hier toe dat ik ze in heeeeeel uitzonderlijke gevallen wel een gebruik bij paarden die dan netter ereageren en de boodschap verfijnder doorkrijgen)
Toe ik met mijn (drie paarden geleden) oude pony startte in de M droeg ik ze ook ja maar gebruikte ze niet.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 19:35

hey, ik vind dat jullie allemaal gelijk hebben! ( behalve die ene persoon die voor het pronken heeft gekozen Bloos! ) hahah
Maar... is het erg om op deze leeftijd( 25jaar) nog met sporen te rijden, het zijn gewoon stompjes maar die geven wel dat extra's wat ze af en toe nodig heb, ze reageert veel beter! ( men verzorgpony)
wat vinden julli ervan, wil graag jullie mening horen!!
( zie anders men verhaal bovenaan) OK dan! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:37

serenatje schreef:
hey, ik vind dat jullie allemaal gelijk hebben! ( behalve die ene persoon die voor het pronken heeft gekozen Bloos! ) hahah
Maar... is het erg om op deze leeftijd( 25jaar) nog met sporen te rijden, het zijn gewoon stompjes maar die geven wel dat extra's wat ze af en toe nodig heb, ze reageert veel beter! ( men verzorgpony)
wat vinden julli ervan, wil graag jullie mening horen!!
( zie anders men verhaal bovenaan) OK dan! OK dan!


Waarom zou het erg zijn om op je 25ste met sporen te irjden? Anky is toch ook ik weet niet hoe oud Knipoog Haha! Tong uitsteken *zeg gerust fosiel* hahaha

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:40

een hulp om je hulpen te verfijnen, niet om meer kracht er mee te zetten ofzo

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 19:43

Fellor"]
[quote="serenatje schreef:
hey, ik vind dat jullie allemaal gelijk hebben! ( behalve die ene persoon die voor het pronken heeft gekozen Bloos! ) hahah
Maar... is het erg om op deze leeftijd( 25jaar) nog met sporen te rijden, het zijn gewoon stompjes maar die geven wel dat extra's wat ze af en toe nodig heb, ze reageert veel beter! ( men verzorgpony)
wat vinden julli ervan, wil graag jullie mening horen!!
( zie anders men verhaal bovenaan) OK dan! OK dan!


Waarom zou het erg zijn om op je 25ste met sporen te irjden? Anky is toch ook ik weet niet hoe oud Knipoog Haha! Tong uitsteken *zeg gerust fosiel* hahaha
[/quote]

hahahahhahahaha Haha! het paard is 25 Tong uitsteken Bloos hhahahhah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:43

Omdat het moet vanaf de M

maar hij kan de Z oefeningen ook zonder spoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:46

serenatje"]
[quote="Fellor"][quote="serenatje schreef:
hey, ik vind dat jullie allemaal gelijk hebben! ( behalve die ene persoon die voor het pronken heeft gekozen Bloos! ) hahah
Maar... is het erg om op deze leeftijd( 25jaar) nog met sporen te rijden, het zijn gewoon stompjes maar die geven wel dat extra's wat ze af en toe nodig heb, ze reageert veel beter! ( men verzorgpony)
wat vinden julli ervan, wil graag jullie mening horen!!
( zie anders men verhaal bovenaan) OK dan! OK dan!


Waarom zou het erg zijn om op je 25ste met sporen te irjden? Anky is toch ook ik weet niet hoe oud Knipoog Haha! Tong uitsteken *zeg gerust fosiel* hahaha
[/quote]

hahahahhahahaha Haha! het paard is 25 Tong uitsteken Bloos hhahahhah
[/quote]

Oeps Haha! Bloos! haha, dat kreeg ik dus niet helemaal door. Bloos

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:45

ik rij nooit met sporen, en ik heb er ook nooit mee gereden, gewoon omdat het echt nergens voor nodig is. Ja, ok, verplicht vanaf M, maar ik rij lekker toch geen wedstrijden, dus daar hoef ik me niet aan te houden! =D
Verder, ik rij ook met Horsemanship, lekker zonder zadel, zonder hoofdstel, of whatever. En ook lekker zonder sporen of zweep. Ik heb geen hulpmiddel nodig om mijn paard iets voor me te laten doen. Maar dit heeft me wel jaren trainen gekost.
Overigens, nu heb ik een shetje, en sporen zouden neit echt een optie zijn... zegmaar, ik ben 1.68 meter, en mijn voeten hangen ongeveer 20 centimeter van de grond =P dan zou ik de sporen om mn knieén moeten binden om mn pony ermee te kunnen raken =P Lijkt me niet handig! Haha!
om ff op je vraag terug te komen, ik ben tegen het gebruik van sporen, maar ik zie niet in waarom het op een paard van 25 niet zou kunnen, en op eentje van 9 wel. Ik zou je echter het liefst gewoon zonder zien rijden, maar dat is ieders eigen mening natuurlijk.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:15

om haar gevoeliger voor het been t emaken, vooral als ik het wijken oefen wat ze heel moeilijk vind, gebruik ik een spoortje, anders moet je zo gaan schupen en met zweep tikje geven dan is alle ontspanning weg, maar ik rijd nooit vaker als 3 a 4 x achter elkaar met sporen want ik wil mijn pony ook zonder sporen kunnen rijden.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:48

chantal_cs schreef:
Ik heb gekozen voor: 'gevoeliger voor het been te maken?'

Sporen moet je niet gebruiken als hulpmiddel waar je niet zonder meer kan.
Ik gebruik sporen in situaties dat mijn paard niet voldoende luistert, bijvoorbeeld in een overgang. Als ik van stap naar draf wil en een paard luistert op gewoon been niet direkt gebruik ik gelijk mijn spoortje. Ik zorg er dus voor dat mijn paard wel direkt gaat luisteren naar mijn been.
Bij oefeningen die snel achter elkaar aankomen bijvoorbeeld volte schouderbinnenwaarts, volte travers is het gebruik van een spoortje vaak handig om het paard sneller om te zetten. Dus niet om het paard op zijn kop te geven dat ie het niet goed doet, maar om het paard te helpen sneller de hulpen door te krijgen!


Precies dezelfde reden als mij OK dan!

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:49

Ik heb gekozen voor: gevoeliger op het been te maken? Melody vind wijken heel moeilijk en dan is een spoortje wel makkelijk om hem een net een beetje meer zijwaarts te drukken. Schumacher wil nog wel eens door mijn buitenbeen heen vallen dus dan is het ook wel makkelijk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:56

Ik rij met sporen, om zo beter mijn hulpen te kunnen geven.
(waar ze in principe voor zijn bedacht)