Hoe precies een uitdunschaar gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Hoe precies een uitdunschaar gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:32

Aangzien Xena absoluut niet tegen manen trekken kan,zal ik onderhand toch echt iets anders moeten gaan verzinnen..Nu knip ik gewoon haar manen bij en vervolgens de punten nog eens met een uitdunschaartje,zodat het niet al te 'nep' lijkt.

Maar haar manen zijn inmiddels zo dik, het lijkt van onder wel een dubbele manenkam..Het is haast onmogelijk er nog een fatstoenlijk vlecht in te draaien..

Kan iemand mij dus uitleggen hoe ik nu écht haar manen uitdun met die uitdunschaar?

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:02

Ik denk dat je vanaf de haarwortel zo naar beneden moet werken..
Trouwens, heb je al na het rijden de manen proberen trekken?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 15:39

Vanaf de haarwortel naar beneden....En dan de manen die tegen de hals aanliggen? Of de manen vanaf de bovenkant..Ik hoop dat je het snapt,beetje moeilijk uit te leggen Knipoog

Ik heb inderdaad al proberen te trekken na het rijden,maar ze vind het écht niks...Ik kan nu wel een paar plukjes trekken,maar dan houdt het ook echt op.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:41

vallen alle manen naar 1 kant?
dan moet je de bovenkant met rust laten, anders gaat het recht op staan!
dus per pluk, bovenste laagje eraf, en dan 1 keer knippen vlak bij de manen kam en 1 keer halverwege de pluk.. als het nog dunner moet dan moet je 1 keer knippen vlakbij de manenkam en 1 keer iets eronder en dan 1 keer in het midden van de pluk... als je teveel op 1 plek knipt dan gaat het ook recht op staan. ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:45

Dit gaat over honden :S
Citaat:
Effileren is het uitdunnen of inkorten van de vacht met behulp van een effileerschaar. Dit kan met een dubbelgetande- of enkelgetande effileerschaar. De enkelgetande schaar dunt niet alleen uit, maar heeft ook een knipblad, hetgeen voor meer effect zorgt. Effileren geschiedt of met de haarrichting mee of tegen de haarrichting in. Tegen de haarrichting in werkt sneller, maar ook verrassender!
Wanneer men de punt van de schaar namelijk te diep in de vacht knipt kan het eindresultaat korter zijn dan gewenst. Regelmatig kammen tijdens het effileren voorkomt verassingen.


Maar ik pak altijd plukjes manen en dan knip ik daar wat in met die schaar. Daarna even met een haarborstel erdoor, om te kijken of het goed zit.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 16:46

Dank je tessa!

Op het moment heeft ze wat vlechtjes in zodat alle manen weer naar een kant gaan vallen...Dus jij bedoelt, straks de bovenste laag (waar je tegenaankijkt) even opzij schuiven, en dan de onderste laag (tegen de hals) wegknippen zoals je hebt uitgelegd?

Ik denk dat het mij wel duidelijk is,ga het morgen iig proberen,nogmaals bedankt! OK dan!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:47

je kunt ook zo'n speciaal trek ding kopen... dat is een soort manenkam en een mes erin verwerkt. je pakt dan een plukje manen, schraapt hetgene wat je over wilt houden omhoog (net zoals bij gewoon trekken) drukt dan op een knop en de rest wordt eraf gesneden

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 16:48

Vonnie84 schreef:

Maar ik pak altijd plukjes manen en dan knip ik daar wat in met die schaar. Daarna even met een haarborstel erdoor, om te kijken of het goed zit.


Ik borstel ook regelmatig tussendoor.Kan toch best verassen dat de boel totaal anders valt...Bedankt!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:05

Ik neem aan dat jet het wilt uitdunnen met een effileerschaar? Zo niet, die zijn echt fijn en aan te raden. Ik gebruik die schaar voor onze hond (golden retriever, dus ook veeeeeelll haren). Je knipt in het midden van de pluk (eerst een keertje knippen en het resultaat bekijken) en dan trek je een gedeelte van de haren er aan de onderkant zo uit. Je kunt dat idd het beste de bovenlaag even naar de andere kant "terugslaan", dit om te voorkomen dat het gaat springen door de korte manen die ertussen liggen. De bovenlaag blijft dan lang en houdt de korte haren naar plat.
Je kunt dan wel vrij dicht bij de manenkam knippen, maar die dubbele kam krijg je nooit helemaal weg. Veel succes ermee.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:10

Lissÿ: Hoe kort wordt dit dan afgesneden?? Tot op de mm of langer?? Zou voor mij ook wat zijn want manentrekken lukt alleen met praam...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 17:12

Dank je wel mikkie!

Ik denk wel dat het een effileerschaar is...Beide kanten zijn 'gekarteld' .. Met jullie uitleg zou het nu moeten lukken,bedankt!

Lissy,ook bedankt voor de tip, ik zal eens opzoek gaan naar zo'n kammetje!