Dressuur en springen te combineren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Dressuur en springen te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 11:11

Ik heb vroeger altijd gedressuurd, nu ben ik sinds een half jaar aan het springen, (dit bevalt me beter). Ik doe het nu nog allebei op wedstrijd, maar ik merk toch steeds meer dat ik de dressuur laat sloffen. Ik ben natuurlijk wel bezig met de basis en het paard lekker voor elkaar hebben, maar toch steeds met springen in mijn achterhoofd.

Op wedstrijd merk ik dat ik de dressuur maar bijzaak begin te vinden (Niet dressuur op zich maar de wedstrijd of proef)

Wie combineert en nog meer springen met dressuur, en hoe bevalt dat.

Ik denk er toch over om na dit jaar te stopppen met dressuur, waarschijnlijk krijg ik dan een tweede springpaard te rijden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:12

Kijk eens in het profiel van Runningkawa. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:15

Maar op concours deed ik het niet samen Lachen
Ik heb namelijk eerst gesprongen en na een paar jaar niks de overstap naar dressuur gemaakt.
ik sprong toen nog wel voor de fun op de club, maar niet meer op wedstrijd.

Lielle, die doet dressuur, springen en sgw samen Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 11:16

Ik weet niet zeker maar volgens mij heeft ze eerst alleen gesprongen en toen ze stopte met springen heeft ze zich gericht op springen. (sorry als ik dit verkeerd heb begrepen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 11:19

Dat vind ik echt knap sgw. Maar die cross zou voor mij echt te spannend zijn. Ik merk gewoon dat ik bijvoorbeeld mijn dressuurzadel al 2 weken niet gebruikt heb. (springzadel zit fijner vind ik)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:23

Ik denk wel dat je het kan combineren. Maar dat je dan bijvoorbeeld de eene maand dressuurwedstrijd moete rijden en een maand later een springwedstrijd. Dan kan je je voor elke wedstrijd goed voorbereiden. Als je het allebei leuk vind, waarom dan stoppen met de eene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:24

In het zomersiezoen gaat combineren denk ik best wel.
Dan ben je toch al op het terrein aanwezig, gaat in 1 moeite door Lachen

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:31

Ik vind het wel te combineren..
Zelf rijd ik eerst een half uur dresuur en dan een 25 min ong springen Lachen

:+:

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 11:35

Ja, dat doe ik nu ook op 1 wedstrijd dressuur en springen, maar in de week ernaartoe train in vooral richting springen, en als ik op wedstrijd gesprongen heb en dat ging goed, dan heb ik echt het gevoel van hehe, nu alleen nog maar ff dressuren. (komt dan echt op de 2e plaats)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:37

bij mij ook hoor Schijnheilig
Ik vind springen veel leuker.. Je beleeft er wat mee Lachen
Met dresuur niet echt..Vind ik persoonlijk..
Daarom ga ik ook binnenkort starten met mn pony met springen en niet in de dressuur Schijnheilig

:+:

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:18

Misschien moet je dan niet springen en dressuur op dezelfde dag rijden (wedstrijd)

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:40

Het lijkt me wel moeilijk voorbereiden, bij de dressuur bereid ik ons in de loop van de week voor op de proef, afzonderlijke onderdelen oefenen en zonodig wat bijschaven. Wanneer je ondertussen ook nog moet gaan oefenen voor het springen wordt het wel wat lastiger, maar nog niet onmogelijk. Mijn probleem is dat ik ergens helemaal voor ga, dus ik moet onder mijn dressuurproef niet hoeven na te denken dat ik zo nog een parcours moet springen. Daar komt nog bij dat ik voor de dressur ruim een uur op mn paard zit (2x starten), als ik daarna nog moet springen ben ik haar inzet en concentratie voor een groot deel kwijt.
Ik zou dan om beurten naar een spring/dressuurwedstrijd gaan, dan heb je rustig de tijd om een weekje je op een dicipline voor te bereiden.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:48

Ik dressuurde en sprong tegelijk, maar nooit op dezelfde wedstrijd.
Binnenkort wil ik weer het parcours in...
Mijn training is voornamelijk dressuurgericht, maar daar neem ik wel regelmatig een balkje mee waar ik overheen galoppeer. Ook regelmatig zet ik wat in-uitjes neer om haar lekker los en soepel te krijgen.
Ik spring straks L, maar mocht ik ooit nog M of Z gaan springen, dan zal ik tijdens de training waarschijnlijk meer aan voorbereiding voor de springwedstrijd moeten doen.
Ik denk dat ik dan eerder een seizoen de nadruk op springen leg en een ander seizoen de nadruk op dressuurwedstrijden. En dus gedurende dat seizoen ook alleen voor die wedstrijden opgeven...l

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 14:08

Ja, dat zou ik kunnen doen afwisselen, maar ik denk dat mijn dressuurzadel toch binnenkort de deur uit gaat en dan krijg ik er een springpaard bij. Dan heb ik het druk genoeg denk ik.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:23

Ik doe ook van alles tegelijk, dressuur-, springwedstrijden en SGW's.

Soms is het wel een beetje moeilijk te combineren helemaal als je 2 paardne meeneemt naar een CH conours en dan met allebei dressuurt en springt. Dan worden bij mij soms de dressuurproeven een beetje gerommel. Maar over het algemeen kan ik het heel goed combineren!

Ik heb nu Murphy bij de paarden in de drs L2 spr B(heb me even laten terugplaatsen van L naar B) en SGW in de M lopen en Lucky ben ik net mee begonnen, die alles in de B nog dus.

Murphy kan zich altijd goed omschakelen in onderdeel. Je hebt natuurlijk ook paarden die dat niet zo goed kunnen, sja dan zul je op een gegeven moment toch een beslissing moeten maken waar je verder in wilt.
Bij Lucky kan het best zijn dat bij haar drs en spr op 1 dag niet lekker lopen, nou ja dan stop ik met de drs met haar en spring alleen nog (en de SGW's niet te vergeten natuurlijk!!!!).
Met de SGW's zal ik toch altijd een dressuurproef moeten rijden, maar ja daar kom je altijd wel doorheen!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:32

Ik heb het zelf jaren gecombineerd, dat kan prima samen.
Tuurlijk leg je je wel iets meer toe op het onderdeel dat je meer bevalt.
Maar voor een goed parcours is een goede dressuurbasis nou eenmaal een must, maar dat weet je.
Kijk gewoon eens hoe het gaat, dan kan je altijd nog beslissen om het beide te blijven doen, of om met springen door te gaan.Lachen

Jaike, wat ben je toch een topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:58

Ja, ik denk dat het zeker mogelijk is je paard voor beide tegelijk voor elkaar te hebben, vind dat ook wel een uitdaging om het beide te rijden op 1 dag.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:20

Marliesje"]
Ik weet niet zeker maar volgens mij heeft ze eerst alleen gesprongen en toen ze stopte met springen heeft ze zich gericht op springen. (sorry als ik dit verkeerd heb begrepen.
[/quote]
als je het over mij hebt, nee hoor. Ik reed met Trammelant op dezelfde wedstrijd Z1 dressuur, M springen en Z viertal. Was veel tuig wisselen, maar verder zonder problemen. Ik stond ooit op 1 dag 1e in het M2 dressuur en 2e in het M springen Haha!
Nu met Pablo start ik binnenkort voor het eerst M1, we zijn verder L springen en L sgw startgerechtigd (B+9 uit 5 crossen); met Raimaer combineer ik het ook (L2 en B+19) en ik rijd tegenwoordig een paard van een oud stalgenootje die ook Z dressuur is en die ik straks ga uitbrengen met springen.

En ik start met Pablo en Raimaer rustig op dezelfde dag zowel dressuur als springen. Zie hier bijvoorbeeld een druk weekend in september:

[WD] druk wedstrijdweekend
[quote="Lielle schreef:
Om het niet af te leren ben ik dit weekend maar weer eens uitgebreid op concours geweest. Het begon op vrijdagavond al, ik werd om half vier gebeld dat ik toch nog kon starten met springen, in de rubriek die om 6 uur begon Bloos Geen probleem, we zijn er gewoon. Ik moest wel alleen op concours aangezien mijn moeder nog in Frankrijk zat Cool Dus Raimaer opgelaad (opgeladen Verward nou ja op de trailer gezte dus) en richting Rosmalen. Parcours verkend, dat knap pittig stond, redelijk hoog en vooral heel technisch met veel gebroken lijnen erin. Met losrijden liep ze prima en na nog wat oude bekenden te hebben begroet (waaronder de volledige jury Haha!) gestart. De keer ervoor was niet zo lekker gegaan, dus ik had me voorgenomen om vooral op mijn tempo te letten. Dat werkte prima uit, de enige keer dat ik dat vergat had ik dus wel prompt een balk, dus ik kwam over de finish met "yes, een winstpunt". Nee dus, 1 strafpunt voor tijdsoverschrijding, net als de twee starters voor me! Maar goed, ik had lekker gereden. Daarna gaan dressuren, ging ook wel fijn al werden sommige overgangen wat rommelig. De jury zat toch te wachten op de volgende starter, dus ik ben even gaan buurten Haha! Wat nuttige tips gekregen en de opmerkingen dat ze van die leuke oren had die ze mooi meedeinden (flapperden Knipoog ) tijdens het draven. Resultaat 153 punten, niet slecht maar ook net niet genoeg voor dat felbegeerde winstpuntje.

Dan zondag naar Oss, voor oa een boktmeeting met Zwelgje en een volgeladen programma. Mijn moeder was terug dus alletwee de paarden konden mee. Begonnen met springen, Raimaer liep eigenlijk hetzelfde als vrijdag, door twee ruiterfouten nog een balk en een weigering maar de opgaande lijn hebben we wel te pakken.
Pablo was helemaal debiel op het voorterrein, ik ben er maar weer afgestapt om even te longeren (eerste keer in ruim een jaar) maar hij bleef verschrikkelijk heet en druk. Gek genoeg werd hij in het parcours meteen weer rustig, alsof hij het daar pas echt vindt worden. Weer twee ruiterfouten (twee balken) maar wel een net parcours.
Dat was het ochtendprogramma.

's Middags was de dressuur gepland, eerst Raimaer die heel fijn bleef lopen, zelfs toen er een gigantische hagelbui losbarstte en tot overmaat van ramp een helikopter laag overkwam. Beide proeven gingen fijn, en ik had dan ook goede hoop op twee winstpunten, zodat ik naar het L2 kon. Helaas, resultaat was 154 en 162 punten, bij de tweede jury waren het allemaal zevens voor de galop, en bij de eerste dus zessen. Maar geen slechte punten en dat laatste puntje komt ook nog wel. Tijdens het losrijden nog even de hengst van Zwelgje bewonderd, wat een plaatje!

Daarna Pablo in het L2. Die ging eigenlijk ook heel fijn, twee proeven die elkaar weinig ontliepen dacht ik, met vooral een keurige middendraf vier keer! Maar hier waren de jury's het zeer oneens, ik was in de eerste proef laatste met 148 punten, en in de tweede proef 2e met 168! Aan het commentaar van de eerste jury had ik ook weinig, een keer scheef erbij met halthouden (klopte) en verder niets. Een 8 en een 5 voor het wijken Verward, het zal verder wel. Ik was blij met mijn proeven en de 168 punten, dus mij hoor je niet klagen Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:22

Ze bedoelde mij Haha!

En dat klopt wel Lachen

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:25

ik zie het al, jullie hadden wel heel kort na elkaar gepost Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 20:46

Wow, das wel heel erg druk Lielle, is dressuur voor jou net zo belangrijk, of juist belangrijker, of gaat het gelijk op?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:56

Mijn hart ligt bij het springen/crossen (Pablo cross, Raimaer springen) maar ik dressuur nog steeds met veel plezier. En thuis spring ik max 1 keer in de week, verder gewoon dressuurwerk.

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:59

ik doe het allebei, ook op concour
dressuur bevalt me niet zo, omdat je heel vaak afgekraakt wordt omdat je met een draver start, maar ik blijf vol houden en de laatste 4x heb ik elke keer een winstpunt gehaald, maar ik ga niet meer speciaal weg voor een dressuur wedstrijd
als het springen en dressuur in 1 is dan doe ik dressuur er voor het leuke bij, maar niet om te winnen enzo
springen, daar ben ik altijd fan van geweest en ja ik heb een draver die ook helemaal gek is van springen dus dat klikt wel, toch het avontuur op zoeken
en ja ze kan wat opgefokt zijn bij de dressuur, maar dat kan soms tengoede komen en voor een resultaat bij zo'n gecombineerde wedstrijd check: [WD] Driebergen uitslag: Anouk&Splash
Laatst bijgewerkt door SplashIsLief op 06-05-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:01

ik heb het met koninnedag voor het eerst gedaan en door de zenuwen ging het niet zo goed(bel niet gehoort, bij 3e al uitgebelt, door springen was ze 1e proef opgefokt dus die ging ook mis) maar het beviel me toch wel en ik zie het als een uitdaging om het allebei goed te doen. ik ga dit nu voortaan altijd zo doen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers