Paarden en verkeer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Paarden en verkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 10:52

Ik vraag me af of jullie vaak met je paard door het verkeer rijden?
En zijn ze hier braaf mee?
Moest je paard dit nog leren, en heb je hem zelf eraan laten wennen, of was hij al verkeersmak?
Heb je weleens iets ergs meegemaakt?
Ik vind in het verkeer rijden altijd weer spannend, want paarden blijven nou eenmaal vluchtdieren, dus hoe mak ze ook zijn hiermee, als ze schrikken, dan hou je dat niet tegen.

Ik heb ook al het een en ander meegemaakt, en ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Ook bijvoorbeeld hoe je je pas ingereden paard aan het verkeer hebt laten wennen. Of loop je bijvoorbeeld al met je veulen/ jaarling langs de weg?
Met Chester is het op dit moment ff te gevaarlijk, dat grut is al zo groot en sterk, en weet al dondersgoed dat hij hengst is. Loopt dan te dansen etc. Nou mooi niet dat ik met zo'n dansende joekel de weg op ga! *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 11:30

Ik rij minimaal 1x per week buiten, dus over de weg en door het dorp.
Imker was nl. al verkeersmak toen ik hem kocht, en ik heb nooit echt ergens problemen mee gehad.
Het enige wat hij niet is, is fanfareproof. Ik reed met hem door het dorp en toen ik bij een café kwam, begon ineens de fanfare te toeteren. Toen schrok hij zo erg, dat wij bijna bij de slijterij binnen zaten. Hij stoof ervoor weg, maar ja, da's logisch....

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:03

Levi moet ik alles nog leren waarschijnlijk, ik weet dat hij niet bang voor auto's is maar voor de rest?
Maar pas over een weekje ga ik het eens proberen, met Shadow of Kanjer (oudere shet) naast/voor mij Lachen

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:29

Tja, ik ga dagelijks met 2 paarden door het verkeer heen. De wei is aan de ene kant van het dorp, en de stallen (bij ons huis) zijn aan de andere kant.
Ook de weg naar de bakken gaat door het dorp heen.

Ik rijdt dus echt kilometers door het verkeer heen, en dat gaat prima. Met mijn merrie is het helemaal geen probleem, die heb ik al 8 jaar, en die kent het onderhand wel.

M'n 6 jarige arabische ruin (of klophengst, wordt deze week onderzocht....) heb ik nu een jaar. Hij kwam van Texel af, en daar is vrij weinig verkeer. Daar zijn geen viaducten, geen treinen en geen bruggen over autosnelwegen heen.... Maar inmiddels is hij prima gewend en totaal verkeersmak. Toen ik hem kreeg was ie net ingereden en helemaal geen verkeer gewend. Maar ja, ik woon nou eenmaal midden in een dorp, dus moest ie meteen in het diepe worden gegooid. Meestal was m'n merrie erbij, en het heeft eigenlijk totaal geen problemen opgeleverd.

Dit ging eigenlijk heel makkelijk. De weg was geen probleem, en normaal verkeer ook niet. Viaducten vond ie eerst nog wel eng, maar met een ander paard in de buurt snapte ie het snel. Van treinen heeft ie al helemaal nooit een probleem gemaakt.
Wel wil ie nog wel eens klieren, omdat ie heel fris is. Hij let dan totaal niet op auto's of ander verkeer. M'n merrie wil ook wel eens 'speels' zijn, maar dan let ze zelf ook erg goed op het verkeer.

Met dit weer kan ik de bak niet in, en maak ik dagelijks een staprondje van 1 of 2 uur over de harde weg. Dat is zoooo goed voor de pezen! Ik ga echt heel Apeldoorn door, en toen er nog zo veel sneeuw lag, ging ik echt de belangrijkste en drukste wegen volgen (daar was tenminste gestrooid!). Helemaal geen probleem, en autoos moeten maar wachten hoor!

Zorg er wel voor dat je altijd heel goed zichtbaar bent. Dus reflecterende deken, vestjes en peeskappen. Heel goed is het als je zo'n lichtdingetje om je arm doet.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:47

Ik rijd eigenlijk altijd buiten en ga geen enkele situatie uit de weg. Ik ben van mening dat mijn paard overal aan moet wennen en dat is aardig gelukt.
Als 2jarige nam ik hem regelmatig mee uit wandelen. Eerst gewoon door de polder en later ook door 't dorp en langs het treinstation. Ik kan nu overal met hem naar toe. Tractors, vrachtwagens, viaducten, tunnels, treinen, allemaal geen probleem.
Ik denk wel dat hij zo makkelijk is omdat ik hem van jongs af aan steeds heb meegenomen. Als hij iets eng vond dan dook hij achter mij en bleef dan even staan kijken over mijn schouder. Daarna liep er met hem naar het enge ding toe, en dan was het al snel goed.
Ik ben tot nu toe nog niks op straat tegengekomen dat hij echt eng vindt. loopt ovewral zonder blikken of blozen langs.
Groetjes,
Linda

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 13:30

Ik ga het ook zeker doen met Chester, maar dan wel in de zomer, en liefst als ie gecastreerd is.
Hij wordt echt ff te mans nu.
En als ie zo begint te dansen en zich helemaak opricht met die nek, nou dan heb ik geen schijn van kans meer! *LOL*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:38

Ik rijd al jarenlang in het verkeer eigenlijk. Vroeger met de manegpony's en met IJsco ook heel veel. Ging altijd heel erg goed, behalve toen ik eens langs de weg reed en er een ambulance met loeiende sirene vlak langs mij scheurde. Ik ging wel de berm in maar kon niet verder naar links en ze zagen mij ook al lang van tevoren.
IJsco stond steil overeind en stond helemaal te shaken, verder bleef ze rustig gelukkig maar zulke momenten zijn wel erg spannend.

Dira rijdt ik niet mee buiten, ze is niet echt betrouwbaar, wel verkeersmak geloof ik, met wandelen in ieder geval wel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:48

Jur is verkeersmak, bijna nergens bang voor. Maar toch kan ik er niet 100% van op aan dat ze braaf is, want ze schrikt juist meestal van hekjes, paaltjes, vlekken op de weg, etc. Ik heb haar zelf verkeersmak gemaakt toen ze bijna 4 was (ik had haar toen net een paar weken). Eigenaresse van de boerderij waar ik stond ging op de fiets, ik op Jur. Ze is eigenlijk altijd braaf, maar wel kijkerig geweest. Maar ze is nog nooit echt op hol geslagen. Behalve 1 keer, toen heb ik wel wat engs meegemaakt. Op mijn vorige stal stond ik, Jur was hoogdrachtig en ik ging alleen een buitenritje maken met haar. Er kwam een auto aan, op het moment dat die langs me reed, schrok Jur van iets in de berm, sprong opzij, bovenop die auto, met haar hoeven op het dak!! Spiegeltje klapte om, auto vol in de remmen... Toen Jur weer stond, ging ze wel aan de kletter, van schrik. Bij een kruising kreeg ik haar stil, ben er af gegaan om te kijken of ze niets had, en ben aan de hand teruggelopen naar die auto. Die mevrouw was vreselijk geschrokken en ik hoefde niets te betalen, ze wilde mijn adres niet eens. Toen ik terugliep was ik behoorlijk overstuur, stel je voor wat er had kunnen gebeuren. Het was een paar weken voor Razinda kwam!!

Ik ben supervoorzichtig geworden, heb al zo vaak gehad dat auto's niet wilde afremmen en dat het echt maar net goed ging. Met Razinda wandel ik al wel een beetje op de weg, als er geen auto's zijn, maar nog niet onder het zadel. Ik heb geen zin mijn en haar leven op het spel te zetten.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:49

Ik ga ook regelmatig de weg op met mijn hengstje. Hij is bijna 2.
Hij vind het heel leuk en doet af en toe ook behoorlijk mans.
Zo gauw we te ver van huis zijn wordt ie heel zenuwachtig (vooral als het wat druuker is, bij ons zijn veel vrachtwagens enzo...). Normaal schrikt ie niet van vrachtwagens, maar als we te ver zijn dus wel. Er is een periode gewesst dat ie bij ieder blaadje dat naar beneden viel ging stijgeren, dat was wat minder maar dat doet ie nou gelukkig niet meer. Hij wil wel af en toe wat dribbelen, maar dat ind ik verder niet zo erg.
De eerste keer dat we naar buiten gingen was ie 1. Het ging gelijk goed (za misschien komen doordat ie nog zo jong was en de gevaren nog niet goed zag), alleen af en toe even schrikken voor enge dingen, zoals containers, veegwagens, vrachtwagens, tractoren etc....
Veel succes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 14:08

Ik rijd vrij veel in het verkeer. *LOL* Zover je hier van verkeer kunt spreken Haha!
Het is natuurlijk rustig met auto's, we hebben geen treinen en geen viaducten.
Isolda is geheel verkeersmak, maar owee als ze een verkeerd humneur heeft. Dan kan een meneer op een fiets heel eng zijn. Gelukkig weet ik wanneer ze in dat humeur is, dat voel ik wel en dan ben ik extra oplettend.
In principe is ze ook niet bang van trekkers en ander groot verkeer, maar sommige dingen zijn gewoon teveel. Een balenpers bv. En zeg nou eerlijk? Die dingen zijn ook eng! Of een crossmoter op het strand, dat geluid doet mij al zeer aan de oren, kun je nagaan hoe dat in een paardeoor klinkt!

Ik moet bij haar gewoon oppassen, ze springt weleens weg. Ik heb eens een oude man op een fiets aangereden, omdat Isolda bang was van een takje oid. banketstaaf natuurlijk. Ook heb ik eens met Isolda en de complete wagen in het hek gehangen, omdat er een soortemet vrachtautootje aankwam met een zwaailichtje....

Berber is als de dood voor trekkers en groot verkeer. We hebben al van alles geprobeerd om haar er aan te laten wennen. Geen succes. Ik denk dat zij in de 2 jaar dat ze niet van ons was een zeer slechte ervaring gehad heeft.

En Udinde heeft nu ook al haar eerste lessen, wennen aan het verkeer, gehad. Direct toen ze nog bij mams was, samen over de weg een rondje wandelen. Ze vond niets eng, behalve de strepen en haaietanden op de weg *LOL*

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 15:00

Tja, Jantina, de naam Haaientanden zegt toch al genoeg? Haha!

Sheril is nooit echt de weg opgeweest, maar geeft in ieder geval niets om auto's die langsrijden. Op zich is het ook geen zenuwpees, na even kijken is het meeste al goed. Ik wil haar van de winter eerst op het erf aan zoveel mogelijk wennen (de trekker, flapperend plastic, parapluen e.d.) en daarna met een makkelijk paard de weg op. Het nadeel is dat het hier best wel smal is met water aan 2 kanten.
Ik weet wel dat ik een keer voor het blok wordt gezet om mee te gaan naar het bos, dat Sonja naar me toe komt en we meteen gaan. Ach, we zien wel. Pling

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 16:26

Toon en Kaminka zijn allebei super verkeersmak en ik heb er zelf niets aan hoeven doen, was bij de prijs inbegrepen zeg maar! Haha!

Alleen heb ik Kaminka wel eens ontzettend zien flippen toen er een balenpers in het naastgelegen weiland bezig was... Aan de andere kant heeft ze deze zomer "geholpen" een betonnen buis uit het weiland te halen met een enorme kraan. Die dikke Truus liep daarbij gewoon in de weg en zich heerlijk te bemoeien met de werkzaamheden. Haha!

Toon maakt van geen enkel voertuig een probleem, wel van vlekken op de weg, strepen in de bak, haaientanden en stoepranden. Alles waar hij zijn voeten op moet zetten wantrouwt hij, maar gaat verder niet idioot doen of zo.

MIjn eerste paard Soliste was 500 % verkeersmak, zelfs een colonne tanks deerde haar niets. Totdat we twee skeelers tegenkwamen.... Met ruiter en al dook ze in paniek de sloot naast de weg in. Gelukkig goed afgelopen...

Ik rij zeer regelmatig hele stukken hier door de bebouwde kom, ze zien van alles en de harde weg is goed voor de pezen e.d.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 16:49

Amulet was half verkeersmak toen ik hem kreeg, onder het zadel was hij iniedergeval nog nooit naar buiten geweest, wel gewandeld enzo.
Maar ik heb d;r nooit problemen mee gehad, hij vindt andere paarden meestal interessanter dan auto's vrachtwagens e.d.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:40

Geisha was verkeersmak ik ging iedere week met haar naar buiten, met Leo niet hij is ook verkeersmak maar onberekenbaar! Hij dnek niet na!!! Dus ik ga liever niet meer naar buiten, voorlopig dan misschien szomers maar dat weet ik nog neit Ik ben dus al een x op hol geslagen met hem op de weg met allemaal graafmachines enzo en daar wordt je niet vrolijk van, hij had het bit vast gepakt en ging! Ik zat daar te stuiteren, met mn dr. Martens, zonder cappie das niet prettig vooral niet als je je beugels verloren ben!!! Boos!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:21

Ik heb een paar keer met mystery aan het halster buiten gelopen maar hij is echt heel sterk, nu loop ik met een hoofdsteletje buiten, dat is voor mijn zelf een veiliger gevoel omdat ik meer controlen over hem heb. Ik vind het ook erg spannend en ook een beetje eng. elke keer denk ik dan niet schikken (bv van een auto) zometeen raakt je iets of gebeurd er iets met jou. maar ik oefenen het nu samen met mijn vriendin en haar pony die is verkeersmak en kan zo laten zien dat het niet eng is. Dat gaat echt heel goed Mytery ziet Pietta als zijn voorbeeld ook in de bak. hij weet niet wat ie moet doen als ik hem in de bak zet is pieta er en begint te rennen dan gaat hij ook rennen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:27

afgelopen na jaar ben ik met wodan ong.2 keer per week buiten langs de weg wezen stappen. in het begin vond hij het allemaal wat eng,maar later liep hij braaf mee schrok niet meer van auto's en vrachtwagens. de laatste keer zelfs niet meer van tractors! voor zijn ontwikkeling vind ik het ook erg goed om langs de weg te lopen,maar dat doe ik pas weer al hij is gecastreerd,want nu is hij lekker druk aan het worden.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:36

Dennis was al verkeers mak. Maar is nu helemaal bom proof. Alleen zebra's en haaien tanden zijn eng. Hij zal voor geen goud over het witte gaan. Maar ik ben pas 1x met hem in het dorp geweest omdat het dom weg te ver is om heen te rijden. Maar alle soorten vrachtwagens en andere voertuigen boeien hem niet.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:34

Ik ga met Arie best vaak door het verkeer maar jah als ik ergens wil komen moet ik wel Haha! (bos, bak bij mirjel waar ik vaak rij, polder) nou is het verkeer hier niet zo druk en heb ik een brave haflinger die verkeersmak is, maar afentoe vind ik het toch wel een beetje eng. Pas reed ik ook langs de weg naar Mirjel's bak toe en toen kwam er een groote graafmachine aan hij schrok daar niet van maar ik vind zoiets dan wel eng, je zou er maar onder komen.

Als we ze naar de 'groote' wei brengen moeten we een drukke rijksweg over. Maar dan lopen we met ze aan de hand.