[NH] Het paard als Partner

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

[NH] Het paard als Partner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 20:54

Ik heb ff een vraagje... zijn er mensen die op deze methode, (free style en natural horseman ship) een paard/pony hebben zadel mak gemaakt en of in gereden ofzo? Ben erg benieuwd wat voor ervaring zulke mensen ermee hebben namelijk. Of t prettiger is om hiermee te beginnen voor je gaat inrijden op de engelse manier zeg maar, of juist niet... Ben al lang fan van Monty roberts en Hemfling en Emiel voest natuurlijk .

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:01

wij willen ermee beginnen, 'nh-inrijden' , alleen doen we dat niet met een methode...we combineren en doen vooral wat in ons opkomt (+een beetje gezond verstand natuurlijk) en wat het paard aangeeft. Het Paard Als Partner, zogezegd. meer kan ik je niet vertellen....engels inrijden heb ik geen ervaring mee...

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:17

Wat bedoel je met "Het paard als Partner"?
Is dat een methode? of bedoel je dat boekje waarin 7 verschillende methodes staan uitgelegd?

Over ervaring: ik ben nu mijn paard aan het inrijden volgens de methode van Parelli. Het gaat echt super, omdat je eerst alles al hebt voorbereid op de grond en ook het rijden in stappen aanpakt, dus steeds iets nieuws erbij.
Het maakt niet uit of je dat "engels" of "western" of hoe-dan-ook doet, het gaat erom dat je tijdens het oefenen goed luistert naar je paard wat hij al aankan en dat je alles duidelijk en logisch aan hem overbrengt.

Dingen die voor mensen heel vanzelf sprekend zijn, zijn voor paarden vaak erg onlogisch, dat komt omdat paarden en mensen totaal andere wezens zijn en op een andere manier denken (roofdier vs prooidier). Pas wanneer je zelf 'als een paard' kunt denken, kun je ook op die manier een paard inrijden op een voor hem begrijpelijke en rustige manier.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:43

callippo schreef:
Het maakt niet uit of je dat "engels" of "western" of hoe-dan-ook doet, het gaat erom dat je tijdens het oefenen goed luistert naar je paard wat hij al aankan en dat je alles duidelijk en logisch aan hem overbrengt.

Hier ben ik het helemaal mee eens, als iemand die haar paard engels inrijd. Met zo af en toe een beetje NH voor de band/vertrouwen/respect tussen paard en haarzelf.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 15:25

Ik ben ff aan t spitten in t boek het paard als partner... maar ga denk ff een video opzoeken.

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:38

boek vond ik persoonlijk niet echt boeiend, als we tenminste hetzelfde boek bedoelen Verward

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 15:46

vast wel...

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:49

Ik wist niet eens dat er ook een video van was Haha!, maar wat wil je met dat boek bereiken?

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 16:38

ik bedoel niet dat ik een video wil met titel paard als partner hoor, maar ik heb er een gezien van Emiel Voest, en een vriendin van mij heb die ene van hemfling. van haar heb ik ook dit boek geleend en heb t altijd al boeiend gevonden. Ik wil mn 2 jarige hengst laten zien dat ik "zijn partner ben" en niet wat anders...

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 06:41

callippo schreef:
Wat bedoel je met "Het paard als Partner"?
Is dat een methode? of bedoel je dat boekje waarin 7 verschillende methodes staan uitgelegd?


eigenlijk bedoel ik dat we samen partners zijn, maarja...echt eerlijk verdeeld is het natuurlijk ook weer niet(ik wil wel graag de 'baas' zijn) dus valt er dan nog te praten over partners...?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:05

Ik heb me na de aankoop van mijn arabische twenter een hele poos verdiept in NH. Heb de verschillende methodes ook uitgeprobeerd, de methode van Parelli (heel duur) gekocht. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de ´normale´manier van paarden inrijden mij en mijn paard het meest aansprak. Mijn paard werd bijv. van Parelli erg gedemotiveerd, ze had er totaal geen zin, wat in haar hele lichaam tot uitdrukking kwam. Nu ik ´gewoon´bezig ben is de rust weder gekeerd en doet ze alles zonder mokken.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 22:06

Ow das weer wat anders ja.... nog niet van die kant bekeken.

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 8 bezoekers