Onderhoud bakken en paddocks

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Onderhoud bakken en paddocks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 12:08

Onze bakken en de meeste paddocks kunnen geen water hebben. De afgelopen jaren zijn ze nooit gekuuld of bijgevuld, dus je hebt nu een soort kom met aangestampte klei. Daar gaat geen druppel water meer door, is niet fijn. En als het dus een beetje nat is en ook nog gaat vriezen ben je helemaal klaar.

De stalhouder heeft allerlei theorieen die niet werken, zoals het graven van geultjes in de bak om water weg te laten lopen uit het midden. Hij sleept wel regelmatig, maar ondanks dat zijn de bakken niet echt recht of zo. Zelf maakt mij dat niet uit, maar de echte fanatieke wedstrijdruiters schijnen daar toch last van te hebben.

Om onze stalhouder over te halen echt structureel iets aan de bodems te gaan doen hebben we afgelopen zaterdag een bespreking gehad en is afgesproken dat de bakken in ieder geval 2 x per jaar gekuuld worden en dat we gaan proberen om ze wat bij te vullen.

Dus gisteren is de kuul gehuurd en door alle bakken en paddocks gehaald, onze stalhouder triomfantelijk: "nou, jullie kunnen voorlopig niet rijden hoor, alles is mul en stukken ijs zijn naar boven gekomen. Ja, jullie wilden dat ik ging kulen, dus...." Beetje flauw om dan meteen alles te doen, maar goed, hij is wat eigenzinnig en was toch al behoorlijk beledigd over onze "klacht".

Maar goed, we klagen niet over het kulen, nu maar hopen dat het goed uitpakt en dat we in het vervolg gewoon normaal kunnen blijven rijden in natte periodes. Bij de buren doen ze zout in de bak als het vriest en die rijden gewoon met vorst, onze stalhouder wil daar niet aan beginnen: slecht voor de bodem.

Nou ja, Toon was net drie dagen weer aan de gang, kreeg de singel bijna niet meer vast.... Gaat-ie weer op rust....

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:43

Wat waardeloos zeg! Heb je wel meer van dat soort 'akkefietjes' meegemaakt op die stal? Als ik jou was zou ik toch eens gaan overpeinzen of er nog andere stallen in de buurt zijn. Alleen het principe al vind ik onaanvaardbaar!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:54

Wat is kulen?? Verward

Bij ons is de bak nog NOOIT nat geweest, maar nu met de sneeuw zijn er toch harde plekken in gekomen waardoor het niet fijn rijden is. Er ligt geen zand in de bak, alleen houtsnippers, waardoor de bak ook iets minder hard bevriest.

Maar zodra het weer helemaal gaat dooien, wordt de bak gesleept en gaan we eens proberen of het helpt om er zout doorheen te doen. Ben benieuwd!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:57

Tja,
met dit soort weer hou je de bak alleen goed als je hem heel regelmatig (liefst elke dag) recht trekt,
wij gebruiken hiervoor een vlakker met egpinnen daarmee kan je nu ook de bovenste bevroren laag lostrekken waardoor je geen optimale bak hebt maar je kan er iig wel inrijden.
Het is wel belangrijk dat je dan iets van snippers of vilt erin hebt liggen.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Onderhoud bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:08

Is het aanleggen van drainage ( in het voorjaar iets? ):?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 14:38

Draineren is een dure aangelegenheid waar mijn stalhouder echt niet aan gaat beginnen, hem kennende.

Kulen is het doorhalen van de bodem in ons geval tot zo'n 50 cm diep, in eerste instantie is de bak dan heel mul en kun je niet rijden totdat een aantal dagen fanatiek gesleept is.

Verder bevalt de stal ontzettend goed, is een van de beste in de omgeving. En ik heb de meeste al gehad, dus spreek uit ervaring.

Bij mijn vorige stal was de bak echt heel erg goed, ook gewoon zand, maar die werd minimaal 1 x per jaar gekuuld en was zelden nat en bij vorst werd er inderdaad zo'n eg doorheen gehaald, en kon je snel weer rijden.

Bij dagenlang hoosbuien of echt flinke vorst en sneeuw houdt alles gewoon op, dan zal niemand klagen, maar in ons geval is er gewoon sprake van achterstallig onderhoud.

Wij hebben onze stalhouder er nu geloof ik van weten te overtuigen dat hij met slepen alleen de bakken niet goed houdt.

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:06

mmm kan mijn gesprekje met hem nog goed voor de dag halen toen ik daar kwam staan.
ook hij was het met me eens dat de bak goed moet zijn en zonder goede bak kun je gewoon geen pensionstal draaiende houden.
Ik voorspel dat er eerdaags mensen gaan vertrekken bij je.
Gooh waar ken ik dit toch van?? Schijnheilig

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 23:07

Mijn ervaring is dat je -als je in een van de polders staat- er geen bak te rijden is als het een week lang geregend heeft. In mijn ex-ex-pension (ik verslijt ze ook net als de hoefsmeden *LOL* hadden ze een bak die volledig gedraineerd was, alleen wat doe je als het waterschap niet bemaald en het waterniveau van je sloot boven de drainagepijpen van de bak staat? Nou niks dus, en heb je nog steeds een zeikend natte bak ondanks je drainage. In mijn ex-pension hadden ze een scheve verzakte bak die of te mul, of te nat of bevroren was en daar was gewoon -als je mazzel had- 1 maand per jaar in te rijden. Dus ja... ik denk dat als je echt een goede bak wilt hebben -in de polders- ook een heel goed plan moet hebben voor de drainage en onderhoud van die bak, iets wat veel pensionhouders nog wel eens vergeten. Nu kun je natuurlijk niet verwachten dat als je ergens voor een kippescheet staat dat je een pico-bello bak hebt, en als je dat wel verwacht moet je andere keuzes maken, bv kiezen voor een pension zonder bak- als er toch niet in te rijden valt en je alle discussie beu bent over een bak die niet te rijden valt, net als ik... Knipoog

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 10:29

Wat Sibold zegt, klopt. Ik heb er ook wel aan gedacht als onze stalhouder nou echt niet structureel iets aan de bak gaat doen dan zet ik mijn paarden wel ergens in heerhugowaard of omgeving bij een boer zonder bak. Nu betaal ik 850 gulden voor die twee paarden en wil dan wel graag kunnen rijden, anders stal ik ze liever voor de helft en neem dan echt wel genoegen met mindere faciliteiten.

Maar goed, hij is best bereid er wat aan te doen, alleen moet hij het wel op de juiste manier doen.... Haha!

Verder is het er heerlijk en de paarden hebben het fantastisch, dus echt te klagen heb ik niet hoor!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:03

Sibold, toch is onze bak (in de Beemster) afgelopen jaar niet 1 dag nat geweest! Hij is gedraineerd en er liggen alleen houtschillen in.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:13

Jura schreef:
Sibold, toch is onze bak (in de Beemster) afgelopen jaar niet 1 dag nat geweest! Hij is gedraineerd en er liggen alleen houtschillen in.


Haha! Haha!
Ja ik wil ook wel in de Beemster staan, ik sta in de Eilandspolder (aan de andere kant van de Beemster-ringvaart) en het niveau van de sloten in de Beemster is veeeeeeeel lager dan bij ons (met dank aan het waterschap Verward ) Dit is een bekend probleem, ook de agrariers in de Eilandspolder klagen hierover... heeft ook te maken met het uitbaggeren wat al jaren op zich laat wachten omdat er geen baggerdepot aangelegd mag/kan worden. In september vorig jaar stond het waterniveau op ons land gelijk aan het niveau van de sloot (we hadden dus geen land meer en onze paardjes waren getransformeerd in zeepaardjes). Jullie staan gewoon aan de goede kant van de dijk... Huilen

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:48

SIBJE je moet bij ons komen staan.
Goede bak, bij de buurman je tolt trainen en lekker dicht bij het bos.
Je knol kan mooi bij de andere ijsco''s. Haha!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:17

Joh Cowgirl!
Jij bent gewoon jaloers op ons fantastische stallencomplex met solarium, stapmolen, gigantische paddocks etc. etc. Schijnheilig
Jij wilt gewoon mijn plekje inpikken daar! Jammer, maar ik heb je door Tong uitsteken

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:29

He oliebol Haha!