Hengstigheid bij jullie merries duidelijk merkbaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Hengstigheid bij jullie merries duidelijk merkbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 17:07

Bij Xena heb ik in het ruime jaar dat ik haar heb,eigenlijk nog maar twee keer duidelijk kunnen merken dat ze hengstig was...De eerste keer had ik haar nog maar pas, ze werd onwijs sloom,reageerde haast niet meer op mijn hulpen en stond om de haverklap de plassen en te gillen.
De tweede keer plaste ze wat vaker dan normaal en was ze ook wat tegen het been,maar verder merk ik eigenlijk nooit of dat ze hengstig is.

Hoe zit dit bij jullie?


capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:09

zo gauw dat ik haar laat stil staan begint ze t eplassen. de ene keer is ze druk, de andere keer juist rustig. soms kan ze dan een paard dichtbij laten zonder iets te doen, de andere keer reageert ze nog pissiger dan normaal.
ik zie het eigelijk voornamelijk aan die dingen en aan het plassen Scheve mond

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:23

Totaal geen last van.

Ik moet het echt aan de achterkant ZIEN om te weten dat ze hengstig is. Ze is echt enorm lief nog steeds.
Ja soms merk ik dat ze iets minder aan het been is.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:26

Treasure spoot op de wei wel toen ze de nieuwe hengst zag maar heb daarna er helemaal niks van gemerkt. Is ook de enigste keer geweest dat ik iets heb gemerkt in al die tijd.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:34

Nou ik merkt het bijna altijd. Ze plakt aan andere paarden en staat constant te piesen. Met rijden valt het mee, ze is wat kribbiger, maar niet echt slecht voor het been ofzo.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:47

Te zien is het altijd wel bij Par, twee vieze vuile plakkerige benen, een gore smerige staart.
Voor elke vent klaar gaan staan *als het tenminste geen haf of fjord is want die blieft ze niet Haha! * gillen als een gek, knipogen en plassen.

Jaja op en top pismerrie Knipoog

Tijdens het rijden heb ik er verder geen last van, ze is niet sloom en plakt niet aan mijn been.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:16

Die van mij wordt erg vriendelijk naar hengsten Haha! !Dan wil ze de hele tijd erbij in de buurt blijven staan.En ze wordt ook sloom.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:29

hmm, ben dus blijkbaar niet de enige met een pis-merrie!
Lady pist d'r hele staart/benen/stal enz onder.
en ineens vind ze ruinen lief Wow! !! Stond Beauty in z'n voorpluk te kriebelen en maar te piepen. We dachten echt: eeuuhh paard, gaat het goed met je Verward

met rijden is het elke keer weer anders: Of sloom of druk of gewoon of eeuuhh, tja, wat zij leuk vindt om te doen die dag. (beetje raar paard is het wel geloof ik *LOL* )

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:50

Een keer per maand stal injagen voordat ze de gang onder sproeid, en op de spuitpaats sproeit ze dan. Maar ze piest normaal alleen op stal, dus de spuitplaats is dan echt een uitzondering Knipoog Maar verder met rijden ofzo merk je niks. Ze is wat gilleriger naar andere paarden, maar daar heb ik weinig last van, alleen sommige ruiters op ruinen Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:53

Ik merk bij Noor het altijd wel. Niet vervelend, maar merk het wel. Ze kan soms met het rijden wat tegenstrubbelen bij moeilijke dingen. Zoals het aanspringen in de galop had ze een tijdje dat wanneer ze hengstig was, dan bokte ze OF op links OF op rechts....standaard. Ene keer ene kant, andere keer andere.
Verder waren op dat moment de warmbloedpaarden erg interessant. Wanneer er een voorbij liep en ze stond stil, dan was het gelijk piesen. Maar onder het rijden totaal niet.

Heb haar ook in maart gereden bij de hengstenhouder. Toen was ze echt enorm hengstig, nog nooit zo erg gezien. Ala, stond ook een hengst voortdurend op dr toe te kijken en naar dr te hinniken, maar zelfs toen was het: Peesbeschermers om, zadel op en madame heeft geen enkele keer meer gepiest oid...de knop ging gewoon even om: Heerlijk!!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:09

Ik merk het bij Guinness nooit, ik heb haar 1 x wat zien staan "knipogen" vorig jaar, maar dat is dan ook alles. Ook bij Quist zie ik nauwelijks wat.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:24

Bij mijn merrie kan ik het wel merken ja, maar gelukkig tijdens het rijden absoluut NIET Lachen ze is dan net zo fijn als anders.
In de omgang wel: bij het poetsen even opzij duwen is geen doen, dan gaat mevrouw lekker tegen je aan leunen! Fijn, 600 kg paard Knipoog !
Maandag was ze bij de hoefsmid, en hengstig; leuk effect Haha!!

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:05

hihihihi, ik was het helemaal niet meer gewend omdat ik al jaren alleen maar ruinen reed, maar aan Moenira is heel goed te merken dat ze hengstig is... Gisteren liet ze alles lopen op de parkeerplaats voor we de bak in liepen, bij het zien van de andere paarden... Het leek wel een waterval... Daarna probeerde ze het gelijk weer, maar was even leeg Knipoog
Ze was eerst wat sloom en tegen het been, maar na een paar keer doorzetten met een tik en een por heb ik er de rest van de les niet zoveel last meer van gehad...Zij is nu elke 3 weken hengstig, het is dus duidelijk merkbaar.

Bij Aranka merk ik het niet zo erg. Maar die staat dan ook bij ruinen in het land, dus zal zich daar wel lekker uitleven... Je ziet het vooral aan de vieze plakkerige benen en staart in die dagen. Met rijden merk ik het niet.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:40

Bij mijn merrie merk ik het niet. Nu ik haar drachtig wil hebben is dat dus allebehalve makkelijk.
Het zou juist nu erg handig zijn als ze het wat meer zou laten zien. (zelfs toen ze een ei van vier centimeter had bood ze zich nog niet eens aan toen ze neus aan neus met een hengst stond)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:46

Waldfee piest zelfs tijdens het lopen avn zich af en die zit alsmaar haar kont onder de neus van Lodewijk te duwen.
Awa piest dan van zich af als je op haar konmt of buik klopt en staat elke keer met d'r mond open naar je te klapperen (die is net een jaar en nog heel onderdanig Haha!) Hinke piest alles bij elkaar als ze Orbaldo hoort maar is nog drachtig dus daar heb ik voorlopig even geen last van.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:50

Zoe is een pismerrie dus zeiken doet ze vrij vaak. Door dat ze een pismerrie is is ze al moeilijker in de omgang. Als ze echt hengstig is merk ik er weinig van.... ja dat ze zonder aanrakingen ook zeikt Haha!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:53

ik merk er niks van ze is niet sjaggie ofzo wel merk ik dat de stal soms wat viezer is, maar voor de rest alleen dat ze met der staart scheef loopt Tong uitsteken

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:46

bij ons op stal merk je heel duidelijk het verschil tussen sommige merries. de een laat het heel duidelijk merken, de ander totaal niet. alleen door opvoelen/ scannen weten we het dan zeker.

ik heb wel het idee dat merries die het goed laten blijken vruchtbaarder zijn. maar dat kan op toeval berusten.

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:30

Merrie die ik af en toe rijd, was laatst hengstig en niet zo'n klein btje! Ze spoot de hele tijd en was continu aan t 'knipogen'. Normaal is ze helemaal niet lief naar de andere paarden, maar toen ging ze zelfs slijmen bij de 'sukkel' ruin van de kudde Haha! Tijdens het rijden was ze snel afgeleid (hinniken en kijken), maar niet sloom of kattig...
Vraagje: als een merrie al een keer een veulen heeft gehad, is dan hengstiger dan een merrie die nog nooit een veulen heeft gehad??

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:38

die die van mij heb ik nog nooit iets gemerkt

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:51

peggel schreef:
ik heb wel het idee dat merries die het goed laten blijken vruchtbaarder zijn. maar dat kan op toeval berusten.


Ik denk dat je daar gelijk in hebt. De hengstenhouder wilde mijn merrie nog niet insemineren, ondanks een ei van 4,2 cm, omdat ze zich niet aanbood bij de hengst. Scheve mond

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:56

Bij mijn paard is het eigenlijk heel wisselend. Soms merk ik in tijden niks van haar hengstigheid en een andere keer is ze hartstikke druk en staat ze om de haverklap te pissen Tong uitsteken Laatst was het echt een regelrechte ramp, zelfs bij sommige merries stond ze al te pissen en daarbij was ze vreselijk onrustig en druk. Dan nog niet eens geproken over haar ranzige staart Bloos! Het is wat met die merries!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:57

Bij het rijden merk ik weinig, maar een rustig wandelingetje maken aan de hand is er niet bij. Staart op haar rug en showen maar (je zou haast zeggen dat ze een Arabier is i.p.v. een koele Quarter) en dan ziet en hoort ze me ook niet.
Dus een oplossing: losgooien dat ze de agressie kwijt raakt, of gaan rijden.

Je suis Charlie.


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:00

ChiChi schreef:
Vraagje: als een merrie al een keer een veulen heeft gehad, is dan hengstiger dan een merrie die nog nooit een veulen heeft gehad??

Volgens mij niet; de merrie van mijn vriendin is echt vreselijk Rolleyes .
De fokker heeft ons verteld, dat zij altijd al vreselijk hengstig is geweest en dat dat na een veulen niet is veranderd!
Nu is Helania wel extreem: in de zomer is ze alle drie weken, zeker wel 12-15 hengstig Scheve mond ! Als je alleen al tegen d´r praat, gaat d´r staart al opzij en drukt ze zich tegen je aan! In die tijd moet je er ook voor zorgen niet met haar in de box te staan; ze drukt je finaal in een hoek op tegen de muur en des te harder je dan duwt, des te meer zij terug duwt Clown ! Ze doet je overgens geen kwaad, is alleen wel héél erg aanhankelijk!
Met het rijden is het voor mijn vriendin vaak lastig; tijdens de hengstigheid is ze meestal niet vooruit te branden.
Mijn merrie heb ik vorig jaar drachtig gekocht. Ze is dit jaar nu 2 keer hengstig geweest, wat behoorlijk heftig was. (als d´r buurman z´n koppie onder het hek doorsteekt om te snuffelen, pist ze zó op z´n kop Bloos Tong uitsteken !).
Tijdens het rijden merk je gelukkig helemaal niks, dan is ze net zo braaf als anders Lachen .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:18

Normaal gesproken was Magic altijd in het voorjaar 1x super hengstig. Met andere woorden: voor een ander paard (liefst een hengstje) uitgebreid gaan staan ....

En de rest van het jaar merkte we het minimaal. Ze is dan iets stugger in het lijf en loopt de zijgangen iets minder makkelijk dan normaal, maar echt geen grote problemen.

Alleen is ze dit jaar al 2x zo behoorlijk hengstig geweest. Niet normaal meer, ik kreeg er gewoon rode wangetjes van om mijn merrie zo te zien Bloos
Hopelijk is het de eerstvolgende keer weer wat minder


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xLiez, YandexBot en 47 bezoekers