sporen om zijgangen te leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

sporen om zijgangen te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 21:14

Ik reed altijd met sporen en zweep. Maar die heb ik laast afgedaan en ben alleen met zweep gaan rijden, omdat ikzelf vond dat ik ze teveel ging gebruiken, waardoor mijn paard alleen maar afstompte.
Het gaat de laatste tijd erg goed, hij luistert naar lichte hulpen. En kent de recessieve overgangen. Alleen buigt hij rechtsom moelijk om mijn binnenbeen heen, en valt hierdoor bij volte's naar binnen. Ook het wijken op de hoefslag gaat moelijker dan vanaf de A-Clijn.
Als ik hem bijtik met de zweep, schrikt hij en is een paar passen uit evenwicht.
Is het handig om hiervoor een spoortje te gebruiken om het te léren? of is het niet slim om hem "zijgangen" etc. te leren en dan meteen met een spoortje te beginnen?

Don't take life to serious, you never get out of it alive...


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:23

'k weet niet of het slim is...zou het in ieder geval niet doen.. zijn vast meer oplossingen...

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:25

Als hij echt goed aan het been is dan heb je geen sporen nodig.
Je zegt zelf dat hij naar lichte hulpen luistert.
Ik zou niet gelijk naar een spoortje grijpen toch liever een hardere been hulp of zweepje erbij, dan maar even uit balans.
Succes ermee OK dan!

XANTHA

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:41

Ach als je ziet hoeveel mensen er met sporen rijden... Ik zie soms een 4 of 5 jarige met wielen gereden worden.

Een spoor is om een hulp te verfijnen , ik denk dat met het probleem wat jij hierboven verteld, het best wel eens nut zou kunnen hebben.
Voor de zweep zijn veel paarden angstig en ze vliegen gelijk weg, met een spoortje kun je toch een wat fellere hulp geven zonder dat hij weg vliegt voor de zweep.
Je kunt een kuithulp geven maar ook de spoor er een keertje inprikken..

Doe alleen voorzichtig! En als je merkt dat het niet veel helpt, dan kun je beter weer zonder gaan rijden.
Van proberen kun je leren Knipoog
Succes!

She's my lady Lovers

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:13

Ben het met Nistria eens........ik zou in jouw geval toch met een "klein" spoortje gaan rijden. Ik heb bij die van mij hetzelfde gedaan. Ik kan haar nog altijd niet met de zweep rijden, raakt ze volledig in paniek. Met een spoortje kan ik echter toch net iets meer doorgeven op de momenten dat het nodig is.

Geen wieltjes please! Op mijn oude manege mochten de wat gevorderde ruiters met een "dressuurspoortje" rijden zoals zij dat noemden. Deze mochten echter nooit langer zijn dan 3 centimeter. Daar heb ik mij altijd aan gehouden, en mijn paarden zijn hier nooit op afgestompt of iets dergelijks.

Als je van jezelf weet dat je ze te veel gebruikt ga er dan op letten! Zorg dat je constant nadenkt als je op je paard zit, dan zul je vanzelf op de juiste momenten de sporen gebruiken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:29

Ik ben het ook met Nistria eens, als je tenminste ze niet weer naar jou gevoel te veel zou gaan gebruiken.
Maar soms gewoon als opfrissertje van joh hier moet je op reageren Haha!

Moet zeggen dat ik bij mijn paard gewoon mijn beenhulp iets feller in zet, schrikt ze wel even van maar bij de volgende volte doet ze het ook gelijk niet meer Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:21

Jolynn schreef:
Als hij echt goed aan het been is dan heb je geen sporen nodig.
Je zegt zelf dat hij naar lichte hulpen luistert.
Ik zou niet gelijk naar een spoortje grijpen toch liever een hardere been hulp of zweepje erbij, dan maar even uit balans.
Succes ermee OK dan!


Ik zie persoonlijk toch liever mensen met een normaal spoortje, op een normale manier hun paard voorwaarts rijden, dan mensen die hun paard in een keer een goede rotschop verkopen. En natuurkijk moet je paard goed aan je been zijn, maar als je dat eerder hebt met een spoortje is het toch ook goed.

Ik vind het trouwens erg knap van je dat je het zelf doorhebt, wanneer het spoortje overbodig werd OK dan!
En voor de rest kun je het gewoon even met je instructrice erover hebben of zij vind dat je eraan toe bent om met een spoortje te rijden Lachen
Veel suc6 OK dan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:43

Overleg met instructrice lijkt me de eerste stap! Wat vind zij ervan? Zijn er nog andere manieren om het wijken te verbeteren?


patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:57

Ik denk dat je toch heel even weer een klein spoortje erbij moet pakken om iets duidelijker te laten blijken wat je bedoelt. Daarna de spoortjes er weer af, als de bedoeling duidelijk is, moet je paard het ook zonder sporen doen.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:59

Lientie schreef:
Geen wieltjes please! Op mijn oude manege mochten de wat gevorderde ruiters met een "dressuurspoortje" rijden zoals zij dat noemden. Deze mochten echter nooit langer zijn dan 3 centimeter. Daar heb ik mij altijd aan gehouden, en mijn paarden zijn hier nooit op afgestompt of iets dergelijks.


In dit geval ben ik het met je eens dat het zeker niet nodig is om sporen met wieltjes te gebruiken, maar vind je dat ook het geval bij andere paarden, die ouder zijn en op een ander niveau lopen?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:22

patos"]
[quote="Lientie schreef:
Geen wieltjes please! Op mijn oude manege mochten de wat gevorderde ruiters met een "dressuurspoortje" rijden zoals zij dat noemden. Deze mochten echter nooit langer zijn dan 3 centimeter. Daar heb ik mij altijd aan gehouden, en mijn paarden zijn hier nooit op afgestompt of iets dergelijks.


In dit geval ben ik het met je eens dat het zeker niet nodig is om sporen met wieltjes te gebruiken, maar vind je dat ook het geval bij andere paarden, die ouder zijn en op een ander niveau lopen?
[/quote]

Ik ben eigenlijk in alle gevallen tegen wieltjes. Ik heb te vaak gezien dat ze verkeerd gebruikt worden. Wanneer de ruiter/amazone op de juiste manier kortere sporen zonder wieltjes kan gebruiken zul je ook geen wieltjes nodig hebben. En zeg nou eerlijk, hoe vaak gebeurt het niet dat "pony-meisjes"en beginnende ruiters een voorbeeld nemen aan meer ervaren ruiters? Ik vind daarom dat de meer ervaren ruiters juist een goed voorbeeld moeten zijn en ook geen wieltjes zouden moeten gebruiken, om "misbruik" te voorkomen.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:29

Citaat:
Ik ben eigenlijk in alle gevallen tegen wieltjes. Ik heb te vaak gezien dat ze verkeerd gebruikt worden. Wanneer de ruiter/amazone op de juiste manier kortere sporen zonder wieltjes kan gebruiken zul je ook geen wieltjes nodig hebben. En zeg nou eerlijk, hoe vaak gebeurt het niet dat "pony-meisjes"en beginnende ruiters een voorbeeld nemen aan meer ervaren ruiters? Ik vind daarom dat de meer ervaren ruiters juist een goed voorbeeld moeten zijn en ook geen wieltjes zouden moeten gebruiken, om "misbruik" te voorkomen.


Tja, ik zou zeggen, kijk eens in mijn profiel. Let niet op mijn zit, ik ben er mee bezig, maar op mijn spoor gebruik. Alleen bij de travers foto draai ik hem iets in om haar beter te laten inbuigen. Ik rijd namelijk het liefst zonder sporen, maar soms is het gewoon nodig om even snel en onopvallend in te grijpen. Daarom heb ik wat heftigere sporen, eerst een kuithulp, geen reactie? Dan spoorhulp. Op die manier is het meteen duidelijk wat je bedoelt en voorkom je dat je aan een stuk door moet gaan zitten schoppen. Heel veel mensen nemen korte knopspoortjes, onder het motto: ze zijn heel klein dus ze kunnen weinig kwaad. Probleem is dat ze ongemerkt de hele tijd gaan zitten schoppen, met als gevolg een afgestompt paard. Ik rijd dus in principe op kuithulpen, maar heb de sporen altijd achter de hand.
Overigens heb ik tot de M1 nooit met sporen gereden, en in het begin alleen onder constante controle van mijn instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:32

nee, niet nodig
Je paard moet dat op je kuit doen, niet op je spoor.

genoeg paarden gereden die niet tegen een zweep konden, maar door stem verhef ook leren dat kuit ook reageren betekend.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:36

runningkawa schreef:
nee, niet nodig
Je paard moet dat op je kuit doen, niet op je spoor.

genoeg paarden gereden die niet tegen een zweep konden, maar door stem verhef ook leren dat kuit ook reageren betekend.


Ik snap waar je heen wilt, maar moet je het paard niet eerst duidelijk laten weten wat je bedoelt voordat deze hierop kan reageren?
Misschien kun je door het spoortje beter laten voelen wat je precies van hem/haar wilt. Nadat het kwartje is gevallen sporen af en moet het gewoon op kuitdruk. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf dit probleem niet ken, die van mij heeft zelfs nog nooit met spoor geweken, altijd alleen met kuitdruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:39

nee daarom, ken het probleem ook niet.
En daar zit het hem juist, waarom ken ik het probleem niet bij honderden paarden ondertussen?
omdat je vanaf het begin consequent bent in je beenhulpen en de reaktie daarop.
Altijd goede begeleiding heb gehad.

bezuinig je daarop kom je idd in situaties dat je bij een simpele oefening als bv wijken al naar een spoor moet grijpen.
Maar dat is niet de oplossing, want dan heb je eerder al fouten gemaakt.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:43

runningkawa schreef:
nee daarom, ken het probleem ook niet.
En daar zit het hem juist, waarom ken ik het probleem niet bij honderden paarden ondertussen?
omdat je vanaf het begin consequent bent in je beenhulpen en de reaktie daarop.
Altijd goede begeleiding heb gehad.

bezuinig je daarop kom je idd in situaties dat je bij een simpele oefening als bv wijken al naar een spoor moet grijpen.
Maar dat is niet de oplossing, want dan heb je eerder al fouten gemaakt.


Ok, geef je helemaal gelijk, maar het probleem is hier dat die goede begeleiding er niet is geweest, en nu moet je het nog maar zien op te lossen. Nu ik er zo over nadenk kun je dan beter beginen met het paard attent op je hulpen maken ipv oefenen met wijken. Oftewel, opnieuw beginnen, ik denk dat als je verder wilt komen, dat je dan toch een goede start moeten hebben gemaakt.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:43

jarrah"]
[quote="Jolynn schreef:
Als hij echt goed aan het been is dan heb je geen sporen nodig.
Je zegt zelf dat hij naar lichte hulpen luistert.
Ik zou niet gelijk naar een spoortje grijpen toch liever een hardere been hulp of zweepje erbij, dan maar even uit balans.
Succes ermee OK dan!


Ik zie persoonlijk toch liever mensen met een normaal spoortje, op een normale manier hun paard voorwaarts rijden, dan mensen die hun paard in een keer een goede rotschop verkopen. En natuurkijk moet je paard goed aan je been zijn, maar als je dat eerder hebt met een spoortje is het toch ook goed.

Ik vind het trouwens erg knap van je dat je het zelf doorhebt, wanneer het spoortje overbodig werd OK dan!
En voor de rest kun je het gewoon even met je instructrice erover hebben of zij vind dat je eraan toe bent om met een spoortje te rijden Lachen
Veel suc6 OK dan!
[/quote]

Ik heb het niet over een rotschop maar gewoon wat harder drijven, ze zegt nl zelf dat haar paard goed aan het been is.

XANTHA

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:45

Maar als het paard goed aan het been is, hoeft ze als het goed is ook geen sporen te gebruiken bij het wijken.

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:55

Jolynn schreef:
Als hij echt goed aan het been is dan heb je geen sporen nodig.
Je zegt zelf dat hij naar lichte hulpen luistert.
Ik zou niet gelijk naar een spoortje grijpen toch liever een hardere been hulp of zweepje erbij, dan maar even uit balans.
Succes ermee OK dan!


Vind ik ook, en als hij d'r aan gewend is moet hij in principe in balans blijven

-* Nightwish here I come... *-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:42

Ik heb vanochtend weer les gehad en daar is me nog weer een keer heel erg duidelijk geworden dat wanneer de voorwaarden voor het rijden van een oefening in orde zijn, de oefening an sich geen enkel probleem mag opleveren.
De oplossing moet je ookniet zoeken in het gebruiken van een spoortje maar wel in het beter aan je been maken van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:22

Idd Jippie, dat bedoel ik

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 16:56

nee, ik gebruik geen wieltjes;), heb stompe spoortjes van zo'n 20 mm.
Dus als ik het kort samenvat, moet ik eerst zorgen dat mijn paard op mijn kuithulp reageert, en als hij daar goed op reageert, heb ik eigenlijk helemaal geen spoortje meer nodig.

Maar wat als mijn paard nu wel degelijk aan mijn been is? en alleen rechtsom niet om mijn binnenbeen heen wil buigen. Dan lijkt het mij toch meer dat mijn paard gewoon niet luistert (want links doet die het wel goed) En om nou steeds te gaan bijdrijven en tikken, lijkt me dan ook niet zo bevordelijk om hem lichter aan het been te krijgen. Of zit ik nu fout Schijnheilig

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:04

Ik zou er van uitgaan dat je paard niet voldoende gegymnasticeerd is op rechts en dat je dat dus rijtechnisch moet oplossen.
Waarom denk je dat je paard ongehoorzaam is? Misschien kan hij wel niet wat jij van hem verlangt, omdat jij de goede voorwaarden nog niet geschapen hebt. In dat geval zou het niet eerlijk te zijn je paard harder aan te pakken met een scherper spoor. Daarmee verlies je alleen maar vertrouwen omdat je hem met dat spoor gaat dwingen iets te doen wat hij eigenlijk niet kan.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:14

ik zou eerst alles uitsluiten waarom je paard de oefening niet kan/doet, is ie scheef/stijf aan een kant? Misschien zit jij wel scheef en geef je daardoor onbewust wel een verkeerde hulp. Als ik lees dat je paard op de voltes door je been heen valt dan is de kans groot dat ie dus niet kan buigen die kant op, dus zal je daar eerst aan moeten gaan werken, maar zeker niet naar een spoor gaan grijpen want het ligt waarschijnlijk niet aan het niet (willen) begrijpen van je paard, maar aan het nog niet kunnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers