Niet meer over de rug bij oprichting, help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Niet meer over de rug bij oprichting, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 01:09

Mijn merrie heeft een vrij lange horizontaal aangezette hals en vindt het heel fijn om lekker lang en laag te lopen.
Op deze manier rijd ik haar ook los de eerste 10-15 minuten, ze geeft dan goed na en loopt ook lekker over de rug.
Zodra ik haar echter meer op ga pakken (wedstrijdhouding)drukt ze haar rug weg en krijg je een heel "opgeprikt" beeld als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog
Ze is dan ook niet meer lekker nageeflijk.
Het beeld ziet er misschien nog wel redelijk uit maar het voelt echt niet fijn.
Zodra ze meer 10 cm. extra teugelruimte krijgt loopt ze weer lekker over de rug en is de aanleuning ook weer beter.
Iemand tips??

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 06:06

Oprichting hoor je te verkrijgen van achteruit, als je de voorkant op trekt zoals ik bij jou lees dan gaat het paard niet meer over de rug, in feite geef je het zelf al aan. Oprichting is geen kwestie van het hoofd in de wedstrijdhouding trekken

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:10

astridh schreef:
Oprichting hoor je te verkrijgen van achteruit, als je de voorkant op trekt zoals ik bij jou lees dan gaat het paard niet meer over de rug, in feite geef je het zelf al aan. Oprichting is geen kwestie van het hoofd in de wedstrijdhouding trekken


Hier ben ik het helemaal mee eens OK dan!
Wat ik ook uit jou verhaal een beetje opbreng is dat jou paard op de voorhand loopt. Probeer je paard gewoon goed voorwaarts aan je been te krijgen, veel overgangen en figuren maken. Als je paard bijvoorbeeld in je hand gaat hangen, moet je dat allemaal oplossen met je been. En dan komt die oprichting vanzelf wel, als je je paard maar voorwaarts naar je hand toe rijd!!!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:12

Ik heb het met mijn paard ook wel iets en met name in de stap en hij drukt z'n rug weg en gaat onzuiver stappen.. nu heb ik van mijn instructrice geleerd dan doorvragen aan de voorkant maar met wel met veel been en het werkt hij wordt ronder en stapt beter door.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:14

Chronos schreef:
Ik heb het met mijn paard ook wel iets en met name in de stap en hij drukt z'n rug weg en gaat onzuiver stappen.. nu heb ik van mijn instructrice geleerd dan doorvragen aan de voorkant maar met wel met veel been en het werkt hij wordt ronder en stapt beter door.


Doorvragen? Vragen is nog altijd een ander woord voor trekken!!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:04

Doorvragen, uitnodigen etc. je snapt toch wel wat ze bedoelt?
Vragen is i.m.o. iets anders als trekken.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:09

astridh schreef:
Oprichting hoor je te verkrijgen van achteruit, als je de voorkant op trekt zoals ik bij jou lees dan gaat het paard niet meer over de rug, in feite geef je het zelf al aan. Oprichting is geen kwestie van het hoofd in de wedstrijdhouding trekken


Ik trek niet aan de voorkant. Ik neem m'n teugels wat korter en houdt mijn hand voor. Als ze meer lang en laag loopt geeft ze mooi door van achteren naar voren en loopt ze over de rug. Zodra ik de teugels wat korter pak dan is het net of mijn hulp halverwege van achteren naar voren blijft hangen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk uitgelegd is, zo niet geef maar een gil Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:31

Insider"]
[quote="Chronos schreef:
Ik heb het met mijn paard ook wel iets en met name in de stap en hij drukt z'n rug weg en gaat onzuiver stappen.. nu heb ik van mijn instructrice geleerd dan doorvragen aan de voorkant maar met wel met veel been en het werkt hij wordt ronder en stapt beter door.


Doorvragen? Vragen is nog altijd een ander woord voor trekken!!
[/quote]

Dit zou betekenen dat iedereen zijn paard in de krul trekt, omdat nageefelijk etc. imo iets is wat je vraagt, net zoals eigenlijk alles wat je op en met je paard doet.

takje
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:15

met een paard die zo'n hals heeft is het moeilijk om zijn achterhand eronder te krijgen vanwege de hals en rug. Het paard vindt het heerlijk als die lekker laag mag lopen, maar hij moet het heerlijk vinden om in oprichting te rijden. Je moet niet eerst inrijden en dan opeens zijn hoofd omhoog trekken. Als je eerst goed omlaag rijdt moet je de achterhand al actief hebben en als dat al niet lukt moet je al helemaal niet denken over oprichting!!!! Als je nou eerst gaat oefenen om de achterhand actief te krijgen door veel overgangen te rijden en aan het been houden dan kan je gaan beginnen dat hij als het ware omhoog gaat draven dat achterhand er zo goed onder is. Dat moet je houden wat je ook doet. Want als de achterhand er zo onder is kan die niet anders dan zijn rug ontspannen en hoe verzamelder jij gaat rijden kan jij hem makkelijk en rustig oppakken tot oprichting (natuurlijk niet gaan trekken maar teugels wel korter maar wel je handen naar voren en MET JE BENEN RIJDEN)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:27

Inderdaad oprichting komt uit de achterhand. Hoe meer het paard verzameld, hoe hoger de halshouding.

Ik heb zelf ook z'n paard. Natuurlijk rij ik op mijn eigen methode, maar door mijn lichaamsgebruik kan ik dit paard zoals jullie zeggen bovenin stellen zonder teugel gebruik om hem zo in de passage, piaffe te zetten.

Laat die wedstrijd houding eerst zitten en probeer hem eerst bergopwaarts te laten lopen. je zult merken dat de teugels steeds losser komen waardoor je de teugels steeds iets in kan nemen. Geen druk op de teugel of gedwonge houding, maar alles uit het paard. Dit paard is er duidelijk nog niet aan toe om die druk van voren zelf op te vangen. Werk LL en zoals al gezegt goed op het been opwaarts.

Succes