Slobber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:00

Vanavond heb ik voor het eerst mijn paarden slobber gegeven. De enige die het echt lustte was mijn pony. De anderen vistten de appel stukjes eruit en de rest laten ze liggen. Is slobber iets dat ze moeten leren eten of zo?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:06

volgens mij wel. Mijn pony is er nu gek op, maar eerst wilde ze het ook niet eten. Bij de pony van mijn vriendin idem dito.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:07

Mijn vz pony en stalgenootjes aten het meteen de eerste keer al met volle smaak ( Verward Verward ) op en vinden het keer op keer lekker!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:18

Twee van mijn ponies aten het vanaf het begin met smaak. (maar die eten dan ook alles wat los en vast zit). Bij mijn andere pony duurde het ook even voordat hij het at.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:38

Wat heb je erin gedaan, of was het kant en klaar en hoefde je er alleen water bij te doen?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:40

Tja, mijn pony lust ook bijna alles (behalve wortels, die lust ze niet Verward ). Bieten was ook iets dat mijn paarden hebben moeten leren eten. Nu zijn ze er gek op. Hoeveel slobber geven jullie aan hen. Nu heb ik niet zoveel gegeven omdat ik wilde zien of ze het wel lustten. Geven jullie dezelfde hoeveelheid slobber als het aantal kg brok dat ze tijdens die portie krijgen? bv 2kg (of liter) slobber ipv 2 kg brok in de avond of zo.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:18

Toen Michaela hier kwam kon ze eigenlijk niks eten, behalve gras.....met veel moeite kreeg ik er brok in (ze snapte gewoon niet wat ze er mee moest) en toen ben ik slobber gaan voeren. eerste paar keer viel er meer naast de emmer, ze vond het erg grappig om mee te spelen. Nu eet ze haar bak wel netjes leeg.....het duurde bij haar wel een tijdje voordat ze eraan gewent was> nu eet ze alles!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 08:07

Jetta schreef:
Wat heb je erin gedaan, of was het kant en klaar en hoefde je er alleen water bij te doen?



Kant en klare zak slobber van Pavo gekocht. Hoefde er dus enkel water bij te doen. Heb er ook nog wat appels bij gedaan.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 08:28

petraaken schreef:
Tja, mijn pony lust ook bijna alles (behalve wortels, die lust ze niet Verward ). Bieten was ook iets dat mijn paarden hebben moeten leren eten. Nu zijn ze er gek op. Hoeveel slobber geven jullie aan hen. Nu heb ik niet zoveel gegeven omdat ik wilde zien of ze het wel lustten. Geven jullie dezelfde hoeveelheid slobber als het aantal kg brok dat ze tijdens die portie krijgen? bv 2kg (of liter) slobber ipv 2 kg brok in de avond of zo.



Kan er iemand mij vertellen hoeveel keer per week jullie slobber geven en hoeveel. Dezelfde hoeveelheid dat ze anders brok of muesli krijgen?

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:34

Ik geef ook van die kant-en-klare slobber, maar dan van Havens.
Ik geef het náást het krachtvoer, mijn merrie krijgt 1 volle voerschep van dat spul, en dan water erbij etc.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:45

Wij geven ook kant en klare van de watermolen hier. Vinden ze lekker, ze hebben het graag.
Ik weet niet of ze het moeten leren eten, die van ons begonnen er meteen aan en eten het telkens tot de laatste druppel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:47

Ik heb het gister gemaakt en meneer at het dus echt niet..

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:52

Ik voer de kant en klare slobber van Havens en mijn paard is er vanaf dag 1 helemaal gek op.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:17

Mijn ponies krijgen elke dag een schep pavo slobber, de ene vanwege de medicijnen en de ander omdat die er mooi vol van blijft.

Doen jullie het trouwens met warm of met koud water mengen? Ik heb een kleine waterkoker in m'n kastje en doe het meestal met warm water. (behalve als het warm weer is, dan krijgen ze het koud)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:21

Par was vanaf het begin al helemaal gek op slobber, ander paard bij ons op stal niet.

Maar ik gooi er altijd een handje biks en meusli doorheen, wat stukjes appels en peen, en soms nog wat brood Haha!
En toen wou dat andere paard het ook....slobber zo kant en klaar vond die gewoon niet lekker.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 08:31

Malibu schreef:
Mijn ponies krijgen elke dag een schep pavo slobber, de ene vanwege de medicijnen en de ander omdat die er mooi vol van blijft.

Doen jullie het trouwens met warm of met koud water mengen? Ik heb een kleine waterkoker in m'n kastje en doe het meestal met warm water. (behalve als het warm weer is, dan krijgen ze het koud)



Op de zak van pavo stond met warm water en ik het dus zo gedaan maar ik vond wel dat het lang duurde voordat het lauw was.

Ik heb ook nog een zak kruidenmengeling van pavo staan. Eigenlijk wil ik dat wel in de slobber ook geven. Mag dat wel? pavo slobber en kruidenmengeling of hun gewone biks mengen met de klaargemaakte slobber van dat zelfde merk? Ben ook van plan om er dit weekend meer appels en dergelijke in te doen. Sorry voor al mijn vragen maar ik wil gewoon leren om een lekkere slobber te maken voor mijn paardjes. Oja mag je slobber geven aan een veulen ook?

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:35

@ Malibu: ik doe ook altijd met warm water, maar gewoon uit de kraan, dus niet goeiend heet. Je moet het immers ook een tijdje laten staan voordat je het voert, dus tegen de tijd dat ik het geef, is het allang koud cq lauw geworden. Vaak maak ik het vóór het rijden klaar, en geef ik het daarna Lachen.

@ petraaken: Ik denk dat je er gerust kruidenmengeling of biks doorheen kan gooien hoor, of het lekker is weet ik niet Haha!
Maar die van mij krijgt én slobber, en gewone biks en kruidenmuesli, van Havens allemaal. En dat gaat dan ook gewoon allemaal tegelijk in haar voerbak.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:55

Ik meng meestal met de verhoding 1 op 0,5 pavo slobber met pavo meusli. En ik voer regelmatig 's avonds na de les of als ik hard gewerkt heb met het paard slobber maar ik hou het op 3 x per week.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:58

Citaat:
@ Malibu: ik doe ook altijd met warm water, maar gewoon uit de kraan, dus niet goeiend heet


Tja, wij hebben dus alleen koud water op stal. Toen heb ik dus bedacht om een kleine waterkoker neer te zetten, werkt prima
Ik wacht ook vaak niet tot het helemaal kookt ofzo, maar aan de buitenkant voel je wel wanneer het aardig warm is.

Citaat:
Oja mag je slobber geven aan een veulen ook?


Je mag het wel geven, maar niet teveel. Zou iets van een kwart schep geven ofzo. Als het een groot paardveulen is misschien een halve en dan ook maar 1 x in de week ofzo. Ze kunnen best wel snel diaree krijgen als je ze teveel verschillende dingen voert.

Verder kun je rustig een halve schep kruidenmuesli erin gooien.
Let wel op! dan moet je wel ff de hoeveelheid slobber halveren! Anders is het veel te veel en worden ze misschien druk of erger nog te dik....
Dat doe ik tenminste bij mijn paarden...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:32

dank voor jullie adviezen, ik heb al veel geleerd. hoeveel water doen jullie dan op een schep of 1 kg slobber. Op de zak van pavo staat 2liter warm water op 1 kg slobber.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:40

Het mag net niet gaan drijven ...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:54

Haha! idd het moet een soort van papje worden. Ik hou meestal iets van 1,5 liter water aan op een schep slobber.

Maar je kan het gewoon rustig bij gieten en roeren tot je denkt dat het een beetje een papje is geworden.

Als je het met warm water maakt raad ik je aan om even met vinger er door heen te roeren (met name het onderste gedeelte) om te voelen of het niet te warm is..

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:58

Ik doe altijd 1 schep slobber, en dan 1 schep water erover heen.
In het begin is het dan hartstikke nat, maar als je het een tijdje laat staan (ik rijd ondertussen een paard) dan is het daarna een mooi stevig papje geworden, alle water is dan opgenomen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:00

Mijn paard vind het het lekkerst als het dus echt net niet drijf want dan kan hij heerlijk peuzelen en daarna zijn hele bak uitlebberen

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:07

als ze het niet lusten, kun je het mss in een piste voeren, en de pony erbij zetten,
die zal de slobber gaan opeten, en de andere gaan willen weten wat er nou zo lekker is
en gaan uit jaloersiteit de slobber zelf gaan eten, en ondertussen de smaak te pakken hebben Lachen