Geboren veulen in sloot

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Geboren veulen in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 21:04

Gisteren ging ik met een vriendin mee naar haar bijrijdpaardje, die op een boerderij staat. En op die boerderij staan ook 3 paarden die binnenkort zouden moeten veulenen. En 1 ervan was vorige week uitgeteld.
Kwamen we er gisteren, werd ons verteld dat Fay (een van de merries)
dus bevallen was in de wei. Je kon precies zien waar ze bevallen was,
naast de sloot. Veulen nergens te bekennen, terwijl het echt een dikke
merrie was.

Dus het veulen is tijdens de bevalling de sloot in gegeleden, en kon er dus
neit meer uit. Of het veulen is er later bij het opstaan ingeleden. Het is dus verdronken Scheve mond

Boos! Boos! Boos!

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:07

Ons veulentje is ook verdronken van Sanne.

Sterkte met het verlies! Kweet hoe het voelt!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:12

Oh wat erg seg, dat er zo snel een einde moet komen aan het leven van dat veulentje.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:19

oops.... waarom laat je dan ook een merry die al over tijd is in de wei met een sloot staan??
zonde.. niet dat ik het iemand kwalijk neem, maar t had voorkomen kunnen worden..

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:25

Het veulentje van mijn nicht is vorig jaar ook verdronken, ze hebben hem nooit gevonden. De placenta lag naast de kant.

Heel veel sterkte...

En klaske: het is makkelijk om achteraf te praten, daar heeft Fredt nu niks aan.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:29

nee klopt.. sorry.. ik neem het terug..

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:43

oh meid wat naar voor je...

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:45

Dit soort dingen zijn altijd zo naar, en ja toch een goeie waarschuwing dan dat je daar in het vervolg op moet letten.
Veel sterkte nog met het verlies Ach gut

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:48

Vreselijk!
Is bij mijn vroegere verzorgmerrie ook gebeurd!
Echt heel erg! Vriendjes zijn?

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:49

klaske schreef:
oops.... waarom laat je dan ook een merry die al over tijd is in de wei met een sloot staan??
zonde.. niet dat ik het iemand kwalijk neem, maar t had voorkomen kunnen worden..


Sorry dat ik het zeg ...

Maar ik vind niet dat jeh dat mag zeggen ze hebben het al moeilijk(althans ik zou dat heeel errug moeilijk vinden) en dan ga jij zoon opmerking maken dat vind ik gewoon niet terecht jij zal ook wel eens ongelukjes hebben!!

(bij zoiets denk jeh niet na ... o we moeten hem niet in de wei zetten waar een sloot bij ligt .. )

sorry voor dit commentaar maar dat moet je gewoon voor je houden als iemand, het moeilijk heeft !!

Heel veel sterkte en ik hoop dat de rest geen ongelukje krijgt!! Ik zou nooit mijn pony willen verliezen.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:50

klaske schreef:
nee klopt.. sorry.. ik neem het terug..



zei ik ook....

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:51

klaske schreef:
nee klopt.. sorry.. ik neem het terug..



o wat ben ik dom ik had dese topic nog niet gezien... Bloos! Bloos! Bloos! Bloos!

ik had al bij die vorige (met da commentaar) al gelijk op het knopje quote gedrukt.... Bloos!

mijn excuses

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:54

aanvaard Haha!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:00

wat een einde voor een beginnend veulen sterkte ermee!!

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:00

klaske schreef:
aanvaard Haha!



mooi zo OK dan! Knipoog

mike

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:01

klaske schreef:
oops.... waarom laat je dan ook een merry die al over tijd is in de wei met een sloot staan??
zonde.. niet dat ik het iemand kwalijk neem, maar t had voorkomen kunnen worden..


mijn merrie is ook in t land bevallen, maar de boer had de slootkant afgezet met zo n ijzeren gaas ding. ff meer dan een meter hoog denk. hij heb t vast ook es mee gemaakt en daarmee dus afgeleerd denk ik... ik wist t voor die tijd ook niet. maar in een box kan t ook ongelukkig aflopen hoor, t is nergens echt veilig om te veulenen. errug zonde! en zielig voor de moeder natuurlijk.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:43

Jakkes,wat vreselijk.Daar ben ik ook zo bang voor.
Als Kim zover is gaat ze alleen nog maar naar het land als ik er bij ben.
Heel veel sterkte.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:52

Ow, dit was vorig jaar m'n grote angst dat dat zou gebeuren, aan de overkant ook 2 veulentjes verdronken.
Dus ik braaf elke avond pony weer op stal gezet, ik sla 1 keer over staat er 's morgens (gelukkig) een veulen in de wei.

Gisteren heb ik een drachtige merrie gekocht ik weet niet precies wanneer ze moet bevallen.

Sta nu toch weer in dubio, maar het beestje heeft nog nooit op stal gestaan.


Snap die merries ook niet hoor, zo'n grote wei en dan gaan ze naast de sloot bevallen Huilen

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:31

Dat is dus precies de reden dat mijn merrie apart staat, ver van de sloot af! Dan maar een keertje extra water dragen, maar dit nooit!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:47

Dat is ook altijd de reden waarom ik verlof neem als de merrie uitgerekend is. Kan ik ze tenminste in de gaten houden. Het was inderdaad niet slim om de slootkant niet af te zetten of ze niet in een wei te plaatsen zonder sloot, maar de merrie kan ook zeer plotseling zijn bevallen zonder dat er enige teken was dat ze ging bevallen. vind dit een zeer jammerlijk voorval en zullen zeer veel verdriet hebben Ach gut maar ik denk ook dat ze hiervan zullen leren. Dit zal hen waarschijnlijk niet meer overkomen. Het kan 10 keer goed gaan maar de 11de keer gaat het mis Scheve mond en daar kan men eigenlijk weinig aan doen dan zorgen dat het de volgende bijna niet meer kan gebeuren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:25

Wat kunnen merries dom zijn zeg! Ik weet wel dat ik mijn wei nooit aan een sloot zal laten grenzen, en de sloot inderdaad zou afzetten om die ellende te voorkomen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:39

he gatver wat zielig voor de merrie en ook voor het veulen.
Ik ben ooit eens mee geweest met een bokker naar de boer waar zij reed.
ze liet de paarden zien en 1 merrie stond helemaal weg van de kudde in een hoekje bij de sloot.
Ik nog eens kijken, stond er aan de overkant van de sloot een veulen!
De boer had helemaal niets gezien.
Merrie was wel uitgeteld en gezien het vlies ook dicht bij de slootkant bevallen.
veulen zal bij het proberen te gaan staan wel in de sloot gevallen zijn en er gelukkig ook zelf uitgekomen zijn alleen wel aan de verkeerde kant.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:40

dat is dan een sterk veulen geweest en een geluk voor die boer. Dat mensen niet kunnen bedenken dat dieren in zulke dingen geen erg hebben en dat je ze gewoon voor moet zijn en de kans niet moet geven.

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:49

jeetje wat erg!

Sterkte met het verlies..! Ach gut

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:53

Hoe vaak moeten zulke dingen gebeuren voordat mensen er eindelijk eens iets van leren ??? Sjeessus.... een hoogdrachtige merrie in een wei langs een sloot laten staan is toch vragen om problemen ?!
Die resterende twee drachtige merries, blijven die daar gewoon lekker staan, langs die sloot ? Ben heel benieuwd hoeveel veulens dat gaan overleven.
Zelfs al gaat de merrie niet vlakbij de slootkant bevallen, een pasgeboren veulen staat heel wankel op de beentjes, en kan ook vanuit het midden van de wei naar de slootkant hobbelen, zn balans verliezen en in het water vallen. Zulke sterfgevallen zijn heel simpel te voorkomen en ik verbaas me er ook echt over dat het nog steeds gebeurt.. Dom dom superdom.