Suzuki Vitara goede trekauto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Suzuki Vitara goede trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 21:39

Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe trailer gekocht en nu zoek ik dus nog een leuke trekauto (gaat om een 1,5 paards trailer).

Nu is mijn vraag... wie heeft er ervaring met de Suzuki Vitara? Als ik het zo eens bekijk kunnen ze geremd 1500 kilo trekken, da's toch meer dan genoeg dacht ik zo Haha!

Wie heeft er ook een Vitara en wat zijn julllie ervaringen hiermee??

Ik hoor graag van jullie,

gr Tineke

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:46

hier had ik het toevallig zondag nog met griebels en haar vriend over die kwamen ff langs ons gereden, en griebels heeft een hele leuke vitara

we kwamen tot de conclusie dat een 1,5 paards trailer wel te doen is!
onze trailer+paard komt rond de 1100/1200 kilo en ik hoef toch geen 2-paards trailer ofzo
(we hebben nu een ford mondeo voor de trailer die is bijna op, en de auto van mn vader mag er niet voor en de bus van mn vriend is van t werk en als iemand hem nodig heeft kan ik dus niet naar les/wedstrijd enz vandaar dat ik ook een vitara wil)

verder zie ik er op wedstrijd altijd best veel staan en ik ken iemand die al jaren met een vitara + 1,5 paards trailer rondrijd en dat gaat ook goed

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:58

We hebben een Suzuki Vitara JLX 1.6 gehad en hebben er een 1 1/2 paards Ifor Williams meer getrokken. Hij kan het trekken, maar heuvel/brug op heeft hij wel moeite. Koop een auto die 2 ton kan trekken, lijkt me iets makkelijker.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:08

een stalgenootje trekt ook een 1.5-paards trailer met een Vitara... haar paard is rond de 1.70-1.75 volgens mij (iig veel groter dan Banjer... Haha!) en haar wagen kan het met gemak trekken.. ik heb haa nog nooit horen klagen... Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:33

Hij kan het trekken,
maar dat maakt het nog geen echte trekauto

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:04

en het ligt eraan of je je E rijbewijs hebt. Weegt de vitara lichter dan die 1500kg van je trailer, moet je je E-rijbewijs hebben. Ik zou zelf ook voor een auto gaan die minimaal 2000 kg mag trekken. Ligt toch steviger op de weg.. Wij hebben een Opel Frontera diesel op grijs kenteken, lekker goedkoop. Mag 2500 kg trekken. Dus is het een keer nodig kun je ook met twee paarden de weg op.. Vitara op benzine rijdt toch gauw 1 op 9 en met trailer nog duurder.. Onze diesel rijdt 1 op 10.. en is maar 22 euro per maand wegenbelasting..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:10

Renske20 schreef:
hier had ik het toevallig zondag nog met griebels en haar vriend over die kwamen ff langs ons gereden, en griebels heeft een hele leuke vitara


Thanx! Ben er ook heel blij mee....
Ik snap niets van wat er op de papieren staat over trekken. Mochten we een trailer kopen, dan gaat die wrs toch voor de Volvo van mijn vriend aangezien die zwaarder is en veeeeeeel meer paardekrachtjes heeft. Ik geloof best dat hij kan trekken, maar indd een opel frontera, of een range rover is toch ff wat beter en makkelijker trekken denk ik...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:11

Oh ja, mijn Vitara.. Ook een 1.6i weegt 1030 kg, met soft-top...

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:22

Het van z'n plek kunnen krijgen wil nog niet zeggen dat het ook veilig is. Ik heb met een Opel Kadett 1,7D wel eens een 1,5P Ifor Williams met pony gereden, dat ding woog 1100kg leeg, of zoiets, de Opel had er geen enkel probleem mee, de benzinepomp ook niet Geld, geld! auto zoop 1:8, waar 1:18 meer gebruikelijk was bij normaal gebruik.
Ik heb met de Range Rover wel eens een Land Rover gehaald op de ambulance, dan het je 2300kg bij je, dat moet de Range makkelijk kunnen, maar ik was toch wel erg blij dat ik weer thuis was, de combinatie was niet helemaal koersvast
Tegen deze achtergrong vindt ik een Vitara maar een licht autootje om een trailer achter te hangen. Ik heb het wel eens gedaan met een dikke Grand Vitara met top-end benzinemotor (volgens mij een 6-cil.) en dat ging wel, maar om nou te zeggen dat ik het gevoel had aan alle kanten over te houden........ nee dus. En dat terwijl ik met de Disco, Westfalia en twee paarden erop fluitend door NL scheur (V8 op LPG).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:37

Leuk als ie 1500 kan trekken, maar het lijkt mij belangrijker wat hijzelf weegt, volgens mij is de vitara niet zo heel zwaar, maar weet het niet zeker hoor. Ik ken ook iemand die ermee trekt en die komt vaak tekort, dus het zal erom hangen. Wettelijk enzo zal het zeker mogen hoor !!! Maar echt heel veilig............kweet niet....zou toch iets zwaarder auto'tje gaan zoeken ! Die renault van Erwin niet zwaarder ??

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:04

Tuurlijk een auto die 2000kg of meer mag en kan trekken, zou ik ook wel willen hebben. Maar kijk eens in wat voor prijsklasse je dan komt. Ja of je moet een landcruiser uit het jaar nul kopen, en dan elk jaar voor heleboel euri's onderhoud laten plegen. Die auto's zijn zeker niet goedkoop in gebruik.
Afhankelijk van je budget, kom je gewoon op bepaalde merken en typen terecht.
Graag zou ik ook wel een dikke (nieuwe) landcruiser of landrover willen hebben, maar ja dan moet ik wel eerst de staatsloterij winnen. Dus voorlopig is mijn feroza (uit 97, en op gas) een goed alternatief. Ik ben er hartstikke tevreden mee.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:14

Ik denk dat het toch maar juist zal zijn zo vlug als wat bergop moet zal je toch dat beetje extra tekort komen denk ik.Ik zou toch uitkijken naar een auto die iets meer kan trekken dan zit je zeker veilig.Maar natuurlijk zal dan het prijskaartje ook wat duurder zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:29

Ik wilde ook zo een stoere jeep achtige om mijn verkoopwagen en trailers te trekken.............. ben beland bij een VITO 110 CDI......... prima, echt prima.......... maar zelf daarmee merk ik al, wanneer alles volgeladen is en ik als combinatie ik denk zo een 3500 kilo weeg (auto, aanhanger, inventaris en mensen Haha! ) dat je zelfs dan nog moeite heb met heuvel op......... exeleratie is brienennoord op eigenlijk niet mogelijk Haha! Haha! . ik zou het niet aandurven met een vitaro, maar das ieder voor zich natuurlijk

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:39

Ik heb een Grand Vitara, 3-deurs, 2 liter benzine. Trek er regelmatig mijn 1,5 paards trailer mee zonder problemen! Tunnels, bergje op/af, trekvermogen dit alles helemaal prima. Als ik met de combinatie in een weiland moet parkeren ga ik over op 4 wiel-aandrijving en ik "cross" overal heen.

Nadeel is wel dat ik de achterbank naar beneden moet klappen om alle paardenspul mee te kunnen nemen. Benzineverbruik is ook niet echt voordelig. Tegenwoordig zijn er wel Vitara's op diesel.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:47

Ik zou gaan voor een zwaardere auto (ik heb het nu over de gewone vitara, niet de grand vitara..), als je de keuze hebt!

Wij hebben zelf een Daihatsu Feroza op benzine, die 1500 mag trekken en zelf zo'n 1250 weegt, voor onze 1,5 paards trailer met paard erin van rond de 1.70.
Ik denk dat deze auto goed vergelijkbaar is met de Suzuki Vitara.

Technisch kan en mag de auto het prima doen.
Onze ervaring is echter, dat wij de volgende keer beslist voor een zwaardere auto gaan !
Bij veel wind, of als het paard flink onrustig is op de trailer, heeft dit naar onze mening behoorlijke impact op de auto. Die wordt er echt door beïnvloed en kan zelfs wat aan het slingeren gaan. Dat is natuurlijk niet bepaald goed voor de veiligheid en het rijcomfort te noemen...

Ben verder heel blij met m'n auto, en hij zal ook nog een aantal jaren meegaan hoop ik, maar daarna komt er zeker weten een zwaardere en sterkere auto voor !

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:58

Ik wilde eerst ook een kleine soort jeepachtig iets kopen voor mijn trailer.
Ik ben toen eens gaan vergelijken en gaan rekenen, maar ik ben uiteindelijk toch bij een luxe wagen uit gekomen.
Het gewicht van mijn auto is zwaarder dan de trailer met paard. En dan de auto mag 1500 kg trekken. Ik heb de trailer met paard ook wel getrokken met een kleinere auto die minder woog, maar daar was ik niet echt gerust op. Nu wel. Ik merk ook dat mijn auto het makkelijk aan kan.

Het gewicht wat een auto mag trekken zegt inderdaad niet altijd wat. Een stalgenootje heeft een renault clio of zoiets. In ieder geval een kleine auto, en die zou 1200 kilo mogen trekken. Je snapt al, dat zouden wij nooit gaan proberen.
k vind het zelf dus fijner als je weet dat je auto meer weegt dan het geen wat je er achter hebt hangen.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:05

Ik vind de vitara ook erg leuk. Een klein en vrij goedkoop jeepje.
Ik denk dat m'n volgende auto ook een vitara wordt. Maar ik moet wel zeggen dat t mij niet om t trekvermogen gaat, ik heb (nog) geen paard en geen trailer. Maar t is wel handig als je er een trailer achter kan hangen.
Als je echt vaak met je trailer op pad gaat, zou ik wel een wat grotere auto nemen. Een opel frontera bijvoorbeeld.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:15

Onze Vitara (Hard Top) trok wel de trailer en we konden heuvel op en af, maar vergeleken bij onze huidige Nissan King Cap had hij er moeite mee. De Vitara reed op gas en een beetje wind voelde je al getrek en gepluk aan de trailer.
De King Cap is een Pick-up en kan 2.5 ton trekken. Nu merken we niet dat er nog een trailer met paard achter de auto "hangt". We moeten de snelheid in de gaten houden Haha! , je rijdt zo boven de 100. Schijnheilig Haha!

Ik zou als ik jou was een auto nemen die min. 1.8 of 2.0 ton kan trekken. Je heb iets over en is wel veiliger en minder vermoeiend met rijden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:26

Sjuimpje schreef:
Hij kan het trekken,
maar dat maakt het nog geen echte trekauto


Helemaal mee eens. Een Vitara is daar niet voor gemaakt.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:41

imker"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Hij kan het trekken,
maar dat maakt het nog geen echte trekauto


Helemaal mee eens. Een Vitara is daar niet voor gemaakt.
[/quote]

Dit is absoluut niet mijn ervaring. Ik ben zeer tevreden over de trek-capaciteit van mijn Vitara. Altijd genoeg power over in tunnels e.d. Moet ook rekening houden dat ik niet te hard gaat rijden en hou hem daarom altijd in max. de 4e versnelling (met 90 km +/- 3000 tpm)

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:48

Brigitte schreef:
Ik heb een Grand Vitara, 3-deurs, 2 liter benzine. Trek er regelmatig mijn 1,5 paards trailer mee zonder problemen! Tunnels, bergje op/af, trekvermogen dit alles helemaal prima. Als ik met de combinatie in een weiland moet parkeren ga ik over op 4 wiel-aandrijving en ik "cross" overal heen.

Nadeel is wel dat ik de achterbank naar beneden moet klappen om alle paardenspul mee te kunnen nemen. Benzineverbruik is ook niet echt voordelig. Tegenwoordig zijn er wel Vitara's op diesel.


Dat is sowieso een nogal flink verschil. Of je een gewone Vitara hebt of een Grand Vitara, scheelt een hoop in gewicht en trekvermogen Lachen

Ikzelf heb onlangs een Mazda 626 2.0i uit 2000 gekocht, dat trekt erg prima Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:51

Brigitte schreef:
Ik heb een Grand Vitara, 3-.


dat is geen vergelijking brigitte..... Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:59

IngridM"]
[quote="Brigitte schreef:
Ik heb een Grand Vitara, 3-.


dat is geen vergelijking brigitte..... Knipoog
[/quote]

Juist, dat bedoelde ik ook: er zit een levensgroot verschil tussen een huistuinenkeukenVitara-met softtop en een Grand Vitara.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:01

Er zit ook een levensgroot verschil tussen de prijs van een gewone vitara en van een grand vitara. Haha!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:05

Cinzano schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe trailer gekocht en nu zoek ik dus nog een leuke trekauto (gaat om een 1,5 paards trailer).

Nu is mijn vraag... wie heeft er ervaring met de Suzuki Vitara? Als ik het zo eens bekijk kunnen ze geremd 1500 kilo trekken, da's toch meer dan genoeg dacht ik zo Haha!

Wie heeft er ook een Vitara en wat zijn julllie ervaringen hiermee??

Ik hoor graag van jullie,

gr Tineke

Vitara is een goedkoop speelgoedje geen auto om mee te werken of te trekken. Neem hiervoor een zwaardere 4x4 best een diesel vanaf 2500cc. Die kunnen dit soort dingen aan, als je natuurlijk maar 1 /mnd de trailer aanhangt, kan je een vitara kopen. Ik zou het in geen geval doen.