Tinkers...rustig en betruowbaar???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Tinkers...rustig en betruowbaar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 07:58

wie heeft ervaring met tinkers die niet zo ruustig en betrouwbaar zijn/waren??? Boeken zeggen altijd dat tinker zulke lieve en betrouwbare paarden zijn, nou ik weeet nu wel beter....

ben benieuwd of meer mensen dat hebben...WIE????????

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:59

Ben er wel een paar tegengekomen...

Maar deze discussie is ook al tig keer geweest, gebruik de zoekfunctie maar eens Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:17

net zoals niet alle welshjes betrouwbaar zijn, of alle volbloeden betrouwbaar zijn zullen vast ook niet alle tinkers betrouwbaar zijn

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 08:21

nou, in de meeste paardenboeke staan tinkers toch als heel rustige vrienden aangeschreven. Ze zijn er voor gefokt (dat karakter...) heb het nu voorelkaar bij mijn verzorgtinker, maar het verbaasde me hoe het boek niett voor haar opging en ik hoor ook van andere mensen dat hun tinkers niet bepaald rustig en betrouwbaar zijn...

dus eigenlijk moet dat ook in de boeken staan, vind ik...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:32

new forresters staan ook te boek als rustig en betrouwbaar........... ken er toch echt wel wat asbakken tussen............ elk paard heeft zn eigen karakter en dat laat zich niet omschrijven in een boek. Over het algemeen zijn ze best lief............maar er zullen best uitzonderingen zijn.......

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 08:46

mee eens, vind alleen dat boeken dat niet duidelijk beschrijven (dat er uitzonderingen zijn, mar dat is nu off topic

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:54

maar dat hoor jij als wel denkend persoon wel te weten toch........... ieder dier heeft zijn eigen karakter, er worden nu eenmaal geen boeken geschreven met " het ras is erg lief en betrouwbaar behalve de verzorgpony van Duncan" Haha! Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 09:05

zouden ze eigenlijk moeten doen Haha! Haha! Haha! , maar ik trek me er niets van aan hoor, het zijn maar boeken. was alleen benieud of er meer van dat soort Haha! tinkers waren... Tong uitsteken Tong uitsteken

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:11

Er zijn een hoop tinkers te vinden waar een behoorlijke scheut volbloed inzit, en die heb ik in boekjes nog nooit rustig en betrouwbaar horen noemen Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:25

tsja... wat is rustig en betrouwbaar? althans, ik ben wel benieuwd wat jij níet rustig en betrouwbaar vindt. Misschien is er wel een reden voor het gedrag van je verzorgtinker.

De eerste maanden dat ik Gam had was hij in het rijden in ieder geval niet rustig en betrouwbaar. Dit kwam door verkeerd voer en verkeerde omgang. Sinds beide zijn veranderd is hij rustiger maar zeker betrouwbaar. Hij doet geen gekke dingen meer tijdens het rijden, is niet meer zo druk en zenuwachtig en heeft rust in zijn kont. Lachen

In de omgang is hij altijd betrouwbaar geweest.

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:23

Bij mij is Gillian rustig en betrouwbaar, met rijden, in de omgang met alles eigenlijk maar zodra er een vreemde in de buurt komt, veranderd haar houding en houd ik haar goed in de gaten, ze heeft geen rooskleurig verleden en dat heeft duidelijke sporen achtergelaten.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:27

Uhh de eerste 2 x dat ik op mijn tinker zat heb ik alleen maar recht overeind gestaan! Verder kan het een draak zijn! Een tinker kan heel lief zijn, maar dat kan elk ras, nadeel dat ze hebben boven warm en volbloeden is hun kracht, een arabier kan ik nog omtrekken, dat hoef ik bij mijn tank niet te proberen! Ik ben het dus absoluut niet met de boekjes eens, die uitspraken zijn verzonnen door handelaren!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:53

Bij elk ras heb je liefe rustige paarden en minder rustiger en rotzakken.
Ik heb zelf een tinker en die is bom proef. ik denk dat over het algemeeen genomen tinkers best rustig en lief zijn.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:54

ik heb een tinker en dat is ook een dotje. maar ze zijn wel erg sterk en eigenwijs, je moet wel concequent en niet onzeker zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:01

Heel veel Tinkers die je vroeger in Nederland zag waren geimporteerd uit Ierland en Engeland, en hadden het nodige meegemaakt. Dus waren ze niet zo rustig en niet zo lief.

Voor de rest blijven het hele sterke paarden, die hun gewicht makkelijk tegen je kunnen gebruiken. Maar dat zijn Haflingers ook, en de grotere trekpaarden ook.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:14

Bij de tinkers is het eigenlijk net als bij alle andere rassen. De meeste voldoen aan de "omschrijvingen" maar je hebt er altijd aparte gevallen bij, bv een volbloed die erg rustig is ofzo. Tegen mij zeiden ze ook toen ik met Jacks aankwam dat ik het er makkelijk mee zou hebben. Maar ze waren even vergeten dat bijna elk jong paard streken heeft ongeacht het ras.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:15

Je hebt altijd uitzonderingen maar over het algemeen is een tinker een paardje dat alles maar over zichheen laat komen. En rust uitstraalt

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:37

Sjonniej schreef:
Je hebt altijd uitzonderingen maar over het algemeen is een tinker een paardje dat alles maar over zichheen laat komen. En rust uitstraalt



Toevallig de 11 die wij op stal hebben staan niet Schijnheilig

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:14

ze zeggen van Norikers ook dat ze betrouwbaar, rustig en koel in de kop zijn, maar ik heb toevallig een schrikkerig exemplaar.

Ik denk dat je niet zoiets van een heel ras kan zeggen, er zullen altijd rustige en betrouwbare exemplaren tussen zitten, maar ook het tegendeel zal je tegen komen!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:27

Wij hebben momenteel drie tinkers op stal. En geen voldoet volledig aan het rustig en betrouwbaar plaatje. Twee zijn echte bazinnen. Die weten precies wat ze willen. Op zijn tijd enorm koppig. En niet echt vriendelijk tegen andere paarden. Ze zijn eigenlijk gewoon te verwend.
De derde is nog een jong ding, dat is wel een schatje, maar heeft ook zo zijn streken. Ben wel benieuwd hoe die het straks gaat doen als hij 3,5 is!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:03

Meldt zich, d´r staat een zenuwpeesTinker bij mij op de wei Lachen

En idd wat versta jij onder rustig en betrouwbaar?
Mijn Tinker is 90 % van de tijd rustig en betrouwbaar maar ze heeft zo haar momenten dat ze zich zelf heerlijk kan opfokken en als een volbloed Arabiertje onder mij loopt te dribbelen. Als ze dan ook nog eens haar nek erop zet en het bit vast pakt kan ik alleen nog maar hopen dat ze niet gaat bokken en dat ik haar op mijn zit weer terug krijg Clown Die ene 10% van de tijd kan ik haar wel d´r nek omdraaien maar die andere 90% van de tijd ben ik juist blij dat ze wat meer pit heeft dan de gemiddelde in boekjes omschreven Tinker. Dit komt namelijk alleen maar ten gunste van onze training.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:19

....... ja wat versta je onder rustig en betrouwbaar Scheve mond ......

Mijn tinker Sayla kan zeker niet omschreven worden als doorsnee tinker, zoals ze in boeken worden weergegeven Haha!
Ze is behoorlijk snel/vlot:P. Verder is ze erg allert, vrolijk en nieuwsgierig, waardoor haar houding vaak ook niet te vergelijken is met de weergave in boeken Knipoog . Verder werkt ze ook altijd super goed mee en is eigenlijk nooit dwars/eigenwijs.

een buitenrit: Als er mega Gevaartes (zoals bv grote traktor met maïskneuzer) voorbij komt, dan geeft ze geen kik.
Wel kan ze dribbelen als een volbloed of juist stokstijf blijven staan als er bv een eikel op de grond valt / een vogel uit de sloot vliegt /er plastic omhoog waait /er hertjes huppelen in een weitje...en noem maar op Bloos.
Ze pakt dus geen bit vast, rent niet onder me uit en heeft ook nog nooit gestijgerd of gebokt. Nu ik haar al weer steeds beter begin te leren kennen en ik zelf allert ben op dingen waar ze mogelijk van kan schrikken dan kijkt ze misschien wat overdreven, maar volgt er verder geen/weinig reactie Tong uitsteken
In de bak is het soms wel moeilijker om haar aandacht erbij te houden Schijnheilig bv. als de jonge KWPNers "toevallig" hun dolle 5 minuten krijgen Ziek of het hard waait, dan wil ze nog wel eens jollig worden Schijnheilig

Velen die haar vanaf het begin kennen hebben toch zoiets van.... pfff nee wat een haast en wat kijkerig --> geef mij maar zo'n doorsneetinker ipv haar!! Maar ik kan in iedergeval makkelijk een meid van 12 op laten rijden (al laat ik dat alleen toe als ik er zelf bij ben Bloos ) Ze kijkt wel, maar ze doet eigenlijk niks, soms reageert ze erg overdreven op je been maar als je dat van te voren weet en je pakt haar weer rustig terug is er ook niks aan de hand Knipoog en als je gewoon even stil gaat staan als bv. de KWPNers weer dol doen, dan gaat ze gewoon even staan kijken en kun je weer verder rijden als ze gestopt zijn Haha!

Ik heb in ieder geval nog geen andere tinker zoals haar meegemaakt Lovers en er zijn er toch al veel voorbij gekomen .
Ook hier op bokt lees en zie ik veel variatie in de tinkers, maar ja dat is denk ik ook logisch als je kijkt naar de rassen die in de tinker vermengd zitten.

maar waar nou dat verhaal vandaan komt Verward..... Sayla is in ieder geval wél al veel "rustiger" en betrouwbaarder als mijn "oude" kwpn verzorgpaard Haha! Knipoog

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:20

Bloos! oeps is wel weer een héél verhaal geworden, hopelijk vinden jullie dat niet erg Bloos Schijnheilig

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:24

pff, wij hebben op mn oude stal is een tinker uit ierland gehad, die was net getransporteerd.
wat een hel was dat beest zeg. pff.
maar kwam denk ik ook omdat ze eigenlijk niks snapte en ze wist ook niet hoe ze moest galloperen met iemand erop, dan werd ze net zo hard getrapt en geslagen met de zweep totdat ze in galop ging en dan gelijk na 3 passen er weer mee op hield, en dan werd ze weer kapot geslagen.
ja vind je het gek dat zo'n best dan af en toe een beetje heel erg gevaarlijk wordt...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:24

De Tinker is zo divers als het aantal karakters er op de wereld is. Zoveel rassen, zoveel karakters, alles gemixt... Is het nu zo onverwachts dat paarden zo verschillend zijn? Een Tinker is niet voor niets geen ras, maar een type. Zeker qua karakter is zoiets niet vast te leggen...

Bij het KWPN kennen ze toch ook zoveel verschillende types? En goh, wat een verrrassing, dat is ook al geen ras!