[LO] Optoming dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karin59
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Amsterdam

[LO] Optoming dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 08:00

Wil iemand voor mij een foto plaatsen van de optoming van het paard voor het werken met de dubbele longe.
Ook gaarne wat tips, om fouten in het begin te voorkomen.
Hoe hou je de dubbele longe vast. Werk je dan met longeerzweep.
Van hand veranderen, moet je dan wat aan de optoming veranderen.
De buitenlonge, gaat die over de rug, of via de broek.
Alvast bedankt.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:10

ik raad je het boek "longeren met lammert haanstra" aan. hele duidelijke beschrijving van o.a. werk aan dubbele longe...ben het nu ook met veel intresse aan het lezen. heel intressant boek. heb zelf geen ervaring met dubbele longe....kan je ook geen advies geven ui ervaring...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:33

Idd, je zou dat boekje eens moeten lezen. Staan echt hele nuttige dingen in. Ook de videoband is erg gaaf. Longeren voor menners ofzo heeft mijn kennis. Echt een gave video, eerst gewoon onder het zadel paarden die getraind worden, en dan nog een paar menpaardjes.
Zelf longeer ik alleen een enkele keer onze hengst aan de dubbellonge.

Even een paar foto's van onze hengst aan de longe. Hier longeerde ik hem niet, maar de eigenaar zelf.
Wij deden ze op deze manier vast, maar er zijn meer manieren.
[img]http://www.xs4all.nl/~lomnes/Peter's%20pony's/mrt/br/aP3290058.jpg[/img]
Beetje hard, maar je ziet wel goed het buitentouwtje lopen.
[img]http://www.xs4all.nl/~lomnes/Peter's%20pony's/mrt/br/aP3290064.jpg[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~lomnes/Peter's%20pony's/mrt/br/aP3290070.jpg[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~lomnes/Peter's%20pony's/mrt/br/aP3290074.jpg[/img]

Als je de touwtjes zo vast hebt, kun je gewoon van hand veranderen, zonder wat te veranderen. Je moet alleen wel goed opletten, want dan moet je erg snel wisselen in de lengtes van de lijnen, vind ik. Blijf ik een beetje moeite mee houden.
De longeerzweep hoor je er ook gewoon bij vast te houden, alleen heb ik dat niet altijd.
Maar echt dingen zo uitleggen lukt eigenlijk niet, ik raad je toch aan om een boek, of video/dvd te halen. En misschien iemand die het voor wil doen opzoeken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:16

Ik doe ook veel dubbele longe, ik zal vertellen hoe ik het doe. Ik zeg niet dat dit de beste is maar het werkt super bij ons!

De longe's hou ik gewoon vast hoe het uitkomt. Niet echt op een speciale manier. Meestal net als onder het zadel.

Ja, ik werk met zweep. Omdat je die soms nodig hebt om drijfhulpen te geven, of ik knal ermee om hem even wakker te schudden. Ik ben zelf van mening dat longeren zonder zweep niet goed is, maar iedereen heeft hier zo zijn mening over.

Bij van hand veranderen hoef je niets veranderen. Voordat je van hand veranderd laat je je paard een stukje over de binnenhoefslag stappen, dit kan omdat je 2 longe's hebt. Dan kan je hem in de hoek omsturen (daar heb je meer ruimte). Wij hebben voor het omdraaien het commando 'change' Dan hoef je 1 ophouding te maken en het commando en ze lopen zelf om.

Ik doe de buitenlonge over de rug. Als je hem om de achterhand heen doet dan heb je geen goed contact met de mond en krijgt het paard iedere keer een rukje in zijn mond doordat het achterbeen naar achteren gaat.
Om de achterhand de activeren hebben wij een staartriem die goed strak zit. Doordat je dan de rug bij elkaar houd, gaat de achterhand er makkelijker onder.
Afbeelding
Op de foto's zie je geen staartriem, omdat dit foto's zijn van een jong paardje, dat nog niets kon.

karin59
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 20:19

karin59 schreef:
Wil iemand voor mij een foto plaatsen van de optoming van het paard voor het werken met de dubbele longe.
Ook gaarne wat tips, om fouten in het begin te voorkomen.
Hoe hou je de dubbele longe vast. Werk je dan met longeerzweep.
Van hand veranderen, moet je dan wat aan de optoming veranderen.
De buitenlonge, gaat die over de rug, of via de broek.
Alvast bedankt.

Dank je wel voor jullie reacties. Boek heb ik inmiddels aangeschaft.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:28

Ik doe hem juist wel altijd langs de achterhand.
En de binnenlijn meestal direct naar de hand.

EEn enkele keer doe ik ze beide door de longersingel, maar dit ligt er maar net aan hoe het paard op de bovenste manier loopt.