AQHA en White rule

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

AQHA en White rule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 21:00

Citaat:
April 28, 2004 - The American Quarter Horse Association announced today that it will begin registering horses that were previously ineligible because of rule 227(c) - "the white rule" beginning May 1. To assist owners, the executive committee designated May 1, 2004 as the birth date of these horses, which allows them to be registered at $25 for the first seven months. The fee schedule will progress from that date rather than the actual date the horse was foaled.

Click here to view a chart with these fees .

To be eligible for registration, the owner must provide all customary registration documents - application signed by appropriate person, signed breeder's certificate, stallion breeding report plus any transfers that might be needed. AQHA can contact the American Paint Horse Association for certified copies of AQHA documents if needed. AQHA can only accept documents that are completed on AQHA forms. Owners having difficulty obtaining the necessary documents should proceed with the registration process in order to lock in the lowest possible fees. Once received in AQHA's office, owners needing assistance will be helped by AQHA's Registration Customer Service Department.

"Our ongoing goal is to provide the best, most courteous service possible with anyone who wants their horses registered," said AQHA Executive Director of Registration Gary Griffith. "We recognize that some people will experience difficulties in locating and completing the proper paperwork, and we will use AQHA's best resources to assist anyone who needs it."

Any horses with white markings outside the current limits must be parentage verified, which requires a DNA type of that horse, its sire and dam. Additionally, any horses that are Impressive progeny also must be HYPP tested if we do not have N/N results on file for the progeny parent(s). If the horse is already DNA typed through another equine organization, AQHA can use those tests if they were conducted through the University of California at Davis. HYPP results will be accepted from any licensed lab currently used by AQHA.

Owners of horses with excessive white markings will need to submit photos when applying for registration to determine whether or not they must be parentage verified. On horses with white markings outside the limits, close-up photos must be included with the white area shaved. AQHA also requires a statement regarding the color of skin beneath the hair and the size of the spot.

Owners who have all the necessary paperwork in order but cannot parentage verify a horse because one or both of the parents are unavailable and were never DNA typed can apply for a hardship through December 31, 2005. To be considered under the hardship, every effort must be made to obtain the missing DNA type. Once efforts to parentage verify a horse have been exhausted by AQHA, the owners can ask the executive committee for consideration under the hardship clause.

Anyone with questions concerning excessive white horses is encouraged to contact AQHA .



Dus het is begonnen.... paarden die eerder teveel wit hadden voor de AQHA (zoals bijvoorbeeld Gunner0 kunnen nu terug naar de AQHA met vol papier!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:04

Zo heb je een 'niks' en ineens heb je een Quarter Haha!
Ik ken iemand die daar wel blij mee gaat worden.
Leuke waardestijging ook Lachen

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:23

is je paard ineens het dubbele waar Knipoog
maar wel heel fijn voor de mensen die hiermee te maken hebben

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:16

Wat een onzin over waardestijging en dat hij nu het dubbele waard is, vaak zijn dit waardevolle dieren voor de Paint Horse industrie, vers bloed en blijkbaar dieren die kleur geven in de fokkerij.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ERGGGG blij met deze regel, omdat ik vind dat een QH X QH ALTIJD een QH is!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:44

Sugarmiss schreef:
Zo heb je een 'niks' en ineens heb je een Quarter Haha!


Ze hadden niet 'niks', ze hadden een Paint...

Met deze regel kunnen er dus nog meer paarden dubbel geregistreerd worden...
Ik denk dat de regels bij de APHA nu ook wel snel veranderd zullen worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:56

Ods schreef:
Wat een onzin over waardestijging en dat hij nu het dubbele waard is, vaak zijn dit waardevolle dieren voor de Paint Horse industrie, vers bloed en blijkbaar dieren die kleur geven in de fokkerij.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ERGGGG blij met deze regel, omdat ik vind dat een QH X QH ALTIJD een QH is!


Mee eens: QH x QH is altijd QH.

Over de extra waarde qua kleur ben ik het niet helemaal mee eens. Helaas wordt er te vaak terug gekeken naar de stamboom van het dier, en een (voorheen) crop out was wel nieuw bloed, maar voor de echte vlekken kiest men dan toch snel voor een paard met meer Paint in de stamboom.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 00:12

Cassidy"]
[quote="Ods schreef:
Wat een onzin over waardestijging en dat hij nu het dubbele waard is, vaak zijn dit waardevolle dieren voor de Paint Horse industrie, vers bloed en blijkbaar dieren die kleur geven in de fokkerij.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ERGGGG blij met deze regel, omdat ik vind dat een QH X QH ALTIJD een QH is!


Mee eens: QH x QH is altijd QH.

Over de extra waarde qua kleur ben ik het niet helemaal mee eens. Helaas wordt er te vaak terug gekeken naar de stamboom van het dier, en een (voorheen) crop out was wel nieuw bloed, maar voor de echte vlekken kiest men dan toch snel voor een paard met meer Paint in de stamboom.
[/quote]

Mijn eigen ervaring in de Paint "wereld" is juist hoe meer QH op papier hoe beter voor de verkoop...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:29

Voor de verkoop misschien wel, maar voor de fok (heb ik me laten vertellen) niet. Teveel kans op een breeding stock. En helaas gaat hij bij de Paints toch snel om de vlekken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:56

Francis"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Zo heb je een 'niks' en ineens heb je een Quarter Haha!
Ze hadden niet 'niks', ze hadden een Paint...

Met deze regel kunnen er dus nog meer paarden dubbel geregistreerd worden...
Ik denk dat de regels bij de APHA nu ook wel snel veranderd zullen worden.
[/quote]
Dit dier was nooit geregistreerd omdat het te veel wit had. Papieren liggen wel bij de AQHA, maar waren afgekeurd.
Dus zonder papier gekocht (lage prijs), nu met papier een stevige waardestijging Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 08:58

Waarom zijn dan niet bij de APHA gaan registreren??

Tja, van zonder papier naar vol papier, dat is wel een fijne waarde stijging...Maar papier hadden ze al kunnen hebben bij de APHA.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:43

Word dit nu ook met terugwerkende kracht gerealiseerd? Stel ( Schijnheilig ) je hebt een Paint uit een QH moeder en een Cropout Paint vader (dus een regular Paint, maar geboren uit twee QH). Kan dit paard dan met terugwerkende kracht (ook) een QH worden? Of moet dan eerst de vader weer officieel gequarterhorsed worden Blond ??

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:52

Mac schreef:
Word dit nu ook met terugwerkende kracht gerealiseerd? Stel ( Schijnheilig ) je hebt een Paint uit een QH moeder en een Cropout Paint vader (dus een regular Paint, maar geboren uit twee QH). Kan dit paard dan met terugwerkende kracht (ook) een QH worden? Of moet dan eerst de vader weer officieel gequarterhorsed worden Blond ??

Dit is geen Blond vraag! Dit is iets wat een hoop mensen bezig houd en terrecht! Ik zou het correcht vinden als dit wel met terugwerkende kracht behandeld wordt, ik ben reuze benieuwd!!!!!

Vind zo wie zo dit erg spannend, dit is echt historie schrijven en dat wij dit mogen meemaken, SUPER!

Niet dat ik hier wat aan heb, mijn Quarters zijn allemaal ingeschreven bij de AQHA maar......je weet nooit wat mijn merrie gaat gooien de komende dagen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:55

Mac schreef:
Word dit nu ook met terugwerkende kracht gerealiseerd? Stel ( Schijnheilig ) je hebt een Paint uit een QH moeder en een Cropout Paint vader (dus een regular Paint, maar geboren uit twee QH). Kan dit paard dan met terugwerkende kracht (ook) een QH worden? Of moet dan eerst de vader weer officieel gequarterhorsed worden Blond ??


Als ik het artikel goed begrijp kan het met terugwerkende kracht, mits beide ouders leven beide ouders QH zijn en er DNA testen gedaan kunnen worden. Dus in dit geval geval zou idd eerst de vader ge-QH moeten worden. Maar mocht je het zeker willen weten zou ik de AQHA even mailen, schrijven of bellen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:47

Misschien weer een Blond vraag van een niet-paint wijs persoon maar gaat dit niet op lange termijn een doodsteek betekenen voor de APHA ??
Een paint is toch een bonte QH, en als nu bonte QH geregistreerd mogen worden in de AQHA, wat "zin" heeft een APHA registratie?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:03

Zo zijn de Paints inderdaad ontstaan ja, maar inmiddels is het Paintras dusdanig groot, met een dusdanige diversiteit aan genetisch materiaal, dat dit geen probleem is voor het ras. Daarnaast kun je natuurlijk nog steeds Paints en Quarters kruisen, en dat worden dan ook nog steeds Paints. Het gaat alleen om die enkele Crop Out, en dat is maar een heel klein percentage van het huidige paardenbestand.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:23

Sorry, maar paints als 'ras' ???? Verward
'Paint' is toch een beschrijving, een benaming, van een type QH, of QH x VB kruising, of een afstamming daarvan, met teveel wit ???
Sedert welk jaar is de 'paint' erkend als ras ?? (Serieus vraag)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:36

Pardon!!! Bloos! Bloos! En óf de Paint een ras is!! Al jaaaaren en momenteel zelfs het snelst groeiende ras ter wereld! Oeh, sorry... ben gewoon geschokt... Knipoog Nee, geintje hoor... Haha!
Hier is de site van de American Paint Horse Assosiation... kijk daar maar es rond... Er staat ook een stuk over het ontstaan en de geschiedenis van het ras en de raskenmerken enzo, daar vind je alle info over de American Paint Horse en we hebben natuurlijk ook een Dutch Paint Horse Club

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:46

Het was echt bedoeld als een eerlijke vraag hoor! Weer iets bijgeleerd!

Met de amerikanen is het soms moeilijk een lijn te trekken want ze hebben de neiging van alles een "ras" te maken als het hun maar uitkomt. Zelfs de palomino en cremello is 'erkend' als aparte rassen in USA !!! Bloos!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:15

Peterina schreef:
Het was echt bedoeld als een eerlijke vraag hoor! Weer iets bijgeleerd!
Ja, snap ik hoor, ik bedoel het ook niet kwaad ofzo hoor... maar was wel een beetje verbaasd dat er op Western toch nog mensen te vinden waren die niet wisten dat de Paint een ras is... da's niet jouw fout, meer de mijne Knipoog

Wat die palomino en cremello betreft. In Amerika zijn er inderdaad veel 'kleurstamboeken', maar dat zijn geen 'rasstamboeken'. De enige eis die ze dan meestal hebben is dat het paard de vereiste kleur heeft.
Zo is er bijvoorbeeld ook het Medicine Hat Horse Registree... een stamboek van bonte paarden die de zgn. Medicine Hat hebben: Bruin bovenop het hoofd met bruine oren. De rest van het lichaam moet dan minimaal 75% wit zijn. De 'hat' mag onderbroken of niet helemaal volledig zijn, maar moet minimaal 1 volledig gekleurd oor bevatten. Kost $100 om je paard daar in te schrijven en je hebt er dus verder geen klap aan. (ik weet dat toevallig omdat ik voor de gein eens foto's van m'n oude merrie gemaild heb naar ze om te zien of ze ook in aanmerking zou komen. Ja dus... Toch maar niet gedaan... Haha! )