Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Bloedpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:33

In IDS.

Alle paarden die in Milaan (Wereldbeker) in de prijzen liepen staan of hoog in het bloed,of ze tonen hun bloed middels hun karakter.

Daar ben ik het volledig mee eens.

Maar nu hebben we een probleem.
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen.
Wie verteld me wat te fokken.????????????




.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:34

Je fokt toch voor het merendeel Haha!

- Offline -

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:35

DeesDeBest schreef:
Je fokt toch voor het merendeel Haha!


Is een antwoord van vlees nog vis. Huilen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:41

Fok een paard waar mensen lekker mee kunnen rijden. Je kan wel een bloedkikker met toptalent fokken, maar in 99% van de gevallen gaat niemand die talenten ooit tot het uiterste gebruiken. Kan je beter een fijn lopend paard fokken waar mensen plezier mee kunnen hebben.


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:58

Ik denk dat we moeten blijven fokken wat de topsport vraagt.
Of het lukt is ten tweede.

En die hierboven genoemde gebruiker moet het met de paarden maar doen die er overschieten en dat is ook 99 %.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:03

Die ze niet aan kunnen, die qua prijs belachelijk duur zijn? Niet iedere fokker meot zich proberen te richten op de topsport, ook uit de gewone basis en gevordere valt een dikke boterham te smeren voor deze groep.

- Offline -

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 17:07

DeesDeBest schreef:
Die ze niet aan kunnen, die qua prijs belachelijk duur zijn? Niet iedere fokker meot zich proberen te richten op de topsport, ook uit de gewone basis en gevordere valt een dikke boterham te smeren voor deze groep.



Omschrijf in cijfers die dikke boterham voor de fokker.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:33

Het wil mij niet aan dat de gehele top (wie zijn dat eigenlijk, 5 a 6 ruiters?) zit te wachten op van die ritselige sekreten.
Een tikkie normaler tussen de oren mag wel, graag zelfs. Want dan is de 99 % die er overblijft tenminste een beetje bruikbaar als leuk sportpaard voor de niet-top-ruiter.

Het wil mij ook niet aan dat een paard wat lekker normaal is tussen de oren, niet geschikt zou zijn voor hogere sport

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:43

Groot gelijk Dees. Het meewerkende, cooperatieve karakter, dat is het grootste gewin in de fokkerij. Dat heb je nodig, of het nu voor een Grand Prix-paard is of eentje die L-dressuur loopt.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:43

Bloedpaarden lijken heel mooi en ze kunnen ook prachtig gaan, maar zijn helaas niet voor elke ruiter geschikt. Je kunt beter een paardje hebben die een beetje bij het verstand blijft en niet telkens flipt. Je heb er handen vol werk aan. Dan liever eentje die er met z'n karakter komt!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 17:46

Dees ,Ik haalde dit uit de Strengen.

Tekst:

Citaat:
Het is geen nieuwe les, die de Wereldbekerfinale 2004 aan fokkers leert,maar het blijft heel erg waar,,dat een springpaard niets in de top te zoeken heeft zonder dat het 'bloed 'heeft
.

Dit zegt toch genoeg welke richting we als fokker op moeten.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:50

Jammer dat IDS dan niet meteen percentages noemt kwa meest wenselijk... Scheve mond

Ik denk dat de dik 40 % die sommige paarden bij zich hebben een tikkie over the top is, zeker in combi met bewezen lastpakken als bijv. een Amor. Was war es, nicht Klar im Kopf?

Scheutje bloed is idd wel lekker; dat basispaard van onze dorpsgek is weer de andere kant van de medaille, ik geloof niet dat daar ook maar een druppel veredelend bloed in zit. Een mooi scheutje is imo dan ergens tussen de 10 en 25 %.
Laatst bijgewerkt door Dees op 05-05-04 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 17:50

LuvdaTossa schreef:
Bloedpaarden lijken heel mooi en ze kunnen ook prachtig gaan, maar zijn helaas niet voor elke ruiter geschikt. Je kunt beter een paardje hebben die een beetje bij het verstand blijft en niet telkens flipt. Je heb er handen vol werk aan. Dan liever eentje die er met z'n karakter komt!



maar zijn helaas niet voor elke ruiter geschikt

De schijters cq, watjes heb ik al gezegd. Haha! .

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:52

Maar met z'n allen van die geflipte mafkezen fokken omdat misschien 10 mensen in Nederland daar iets mee kunnen, is dat nou die les?

Geef mij maar een gebruikspaard dat gewoon mee kan in een groepsritje zonder dat ik zit te wachten tot het een schietstoel word.

(trouwens, MOET je als fokker met z'n allen de richting op die IDS voorschrijft? Wist niet dat je zo volgzaam was.. Knipoog)
Laatst bijgewerkt door 796285 op 05-05-04 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 17:53

Dees, Amor is al lang dood.
We leven in 2004 . Men roept blijkbaar om bloed bij de handel.
En voor de partikulier heb je nog marktplaats .nl Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:55

ceasario schreef:
Dees ,Ik haalde dit uit de Strengen.

Tekst:

Citaat:
Het is geen nieuwe les, die de Wereldbekerfinale 2004 aan fokkers leert,maar het blijft heel erg waar,,dat een springpaard niets in de top te zoeken heeft zonder dat het 'bloed 'heeft
.

Dit zegt toch genoeg welke richting we als fokker op moeten.


Bloed is niet altijd gelijk aan moeilijke paarden!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 17:57

Bloed is niet altijd gelijk aan moeilijke paarden

Wie zei dat?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:01

Nee bloed niet, maar in combi met de oud-hollandse stijfkoppen die wij hier ook in het paardenbestand kennen, kan het heel, heel lastig worden.

Idd Amor is allang dood. Het was een veilig voorbeeld van een hengst die moeilijke dieren kan geven....
En of de handel op bloed roept: ach, een halfbloed is aan de straatstenen niet te slijten hier in het noorden, of hij moet wel heel apart kunnen springen. 25%-volbloeds zijn interessanter.
Maar goed, dat zal de IDS wel weer niet bedoelen.

Welk bloed bedoelt met eigenlijk letterlijk: bloed van Arabier en Trakhener ligt toch niet zo lekker bij het kwpn?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:53

ceasario schreef:
Maar nu hebben we een probleem.
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen.
Wie verteld me wat te fokken.????????????


Als jij de goedwillende amateur die na een dag hard werken een stukje ontspanning zoekt op een paarden rug "schijters-gebruikers" en watjes en angsthazen noemt dan blijkt hieruit dat jij al weinig respect hebt voor deze doelgroep. En daarom lijkt het me voor jou weinig zin hebben hier voor te gaan fokken.

Dus het lijkt me wijs dat jij je maar gaat richten op de fokkerij van top-sportpaarden. Maar ga dan niet zitten zeuren dat de top ruiters en amazones je paarden niet goed genoeg vinden en dat je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt Haha!

Ik vind het persoonlijk behoorlijk triest dat jij je op deze denigrerende manier over een hele grote groep gebruikers uitlaat. Je had je standpunt ook wel duidelijk kunnen maken zonder die kleinerende termen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 19:07

Ik ben blij dat je reageert.

Ik wil niet polariseren.
Maar je weet dat er een hele grote groep angst hebben voor wat vluggere paarden.

Daarom gooi ik ook de opmerking kei hard in de ring.
Zuiver om duidelijk te maken in wat voor fokkerijwereld we ons bevinden.

nl. wat wil men nu eigenlijk als fokker cq fokkersorganisatie of
niet angstige gebruiker of voor de angstige gebruiker (en die zijn er veel, vooral als je ziet op bokt hoe vaak paarden tot de grond worden afgebroken alleen maar door het woord karakter)

Terwijl het woord karakter door vele als niet prettig wordt ervaren.

Niemand hoeft zich mijn opmerking persoonlijk aan te trekken,maar toch noem ik bepaalde gebruikers gewoon bij de naam ,zoals hierboven omschreven.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:20

Als je een bloedpaard wil fokken dan richt je je daarmee op de top-sport en de betere ruiters. Als dat paard vervolgens niet aan de eisen kan voldoen die gesteld worden in de top-sport dan komt zo'n paard al snel terecht bij de amateur.
De eisen die een amateur aan een paard stelt zijn anders dan de eisen van een prof-ruiter [een goed karakter mag best ten koste van de looplust/vermogen gaan].
Zo'n paard dat te slecht is voor de top-sport is dus uiteindelijk ook niet geschikt voor de amateur.

Als fokker moet je niet proberen een paard te fokker waar iedereen blij mee is. Je moet fokken waar je verstand van hebt. Een kok kan ook niet koken voor alle monden, en niet iedereen wil een Volkswagen rijden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 19:24

Jippie schreef:
Als je een bloedpaard wil fokken dan richt je je daarmee op de top-sport en de betere ruiters. Als dat paard vervolgens niet aan de eisen kan voldoen die gesteld worden in de top-sport dan komt zo'n paard al snel terecht bij de amateur.
De eisen die een amateur aan een paard stelt zijn anders dan de eisen van een prof-ruiter [een goed karakter mag best ten koste van de looplust/vermogen gaan].
Zo'n paard dat te slecht is voor de top-sport is dus uiteindelijk ook niet geschikt voor de amateur.

Als fokker moet je niet proberen een paard te fokker waar iedereen blij mee is. Je moet fokken waar je verstand van hebt. Een kok kan ook niet koken voor alle monden, en niet iedereen wil een Volkswagen rijden.


Als fokker moet je niet proberen een paard te fokker waar iedereen blij mee is. Je moet fokken waar je verstand van hebt

Eind goed al goed.
Maar ik heb gewoon de realiteit aan de kaak gesteld.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:42

Ceasario, de kans dat een bloederig paard de top haalt is maar zeer klein, omdat ie wel eerst met een amateur/vrijetijdsruiter de B t/m Z moet doorlopen, alvorens bij de toppers in het oog te vallen. Voorts wil ik even een Coster nomen en een Cento, maar er zijn er zeer veel meer, die met een goedmoedig, braaf karakter de absolute top halen.
Bloed gaat ook vaak gepaard met te voorzichtig, kijkerig en angsthazengedrag. Tinello Corona bijvoorbeeld, kon de wereld springen maar er was geen peil op te trekken of ze het zou doen. Het is mij iets te kort door de bocht dat bloed moet, gaarne meer specificatie in percentage en aard van het bloed. Ga er als fokker van uit dat, ook al is je fokdoel een Olympisch paard, het in de meeste gevallen een rijdbaar dier moet zijn voor de amateur.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 20:53

Wat ik daar mee bedoel is waarschijnlijk anders dan IDS bedoelt.
Zie boven.

Bij mij staat bloed voor uitstraling,gummy en electriciteit .
En vooral het laatste. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:56

Bloedpaarden zijn vaak wel mooie paarden. En hebben vaak ook mooie gangen.... Maar wat heb je aan schrikkerige beesten, kijk als grand prix paard oke dan kan ik het me nog voorstellen. Maar wat moeten de meeste amateurs nou met zo'n beest??? Die naaien zich om de gekste dingen op! En als je eens naar buiten wilt of weet ik wat dan kan dat al amper... het zou iig totaaal niks voor mij zijn, geef mij maar een lekker paard met een koele kop zonder dat ik bang moet zijn om eraf te valen of steigeren ofzo Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annemiek73, SylS, tjee en 60 bezoekers