shetlander veulen met 2 maanogen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
natasja
Berichten: 237
Geregistreerd: 01-04-04

shetlander veulen met 2 maanogen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:49

ik heb laatst gehoord van iemand dat hij een shetlander veulen had met 2 maanogen, maar hij wist niet zeker of de shet ook blind was.
hij reageerd heel anders dan andere veulens en kan ook niet echt goed zijn moeder vinden nog.
maar kan het voorkomen dat een veulen/pony/paard 2 maanogen heeft, in ieder geval 2 blauwe ogen?? (niet op die manier haha *LOL* )

groetjes elise

Haha! WELLNESS STABLES Haha!
viewtopic.php?f=29&t=368150


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:50

ja kan. Maar een pony met maanogen kan even goed zien als een pony met bruine ogen

[o]

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:51

ja dat kan voorkomen en ze hoeven niet blind te zijn.

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:53

Ik heb 4 dagen geleden voor het eerst een paard met 2 maanogen gezien/in handen gehad. Was een zwart tuigpaard met 4 witte benen en een bles (maar geen héle brede bles of rare aftekening). Dier had dus wel 2 maanogen, dat leek echt heel raar. Het was net of ie je de hele tijd wantrouwend aan stond te kijken- terwijl het een schat van een paard was. (Kon hem zo de benen opscheren, manen trekken, wassen, terwijl ie geen van die dingen kende) Dat paard was echt niet blind.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


natasja
Berichten: 237
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:57

heel erg bedankt voor de snelle reacties! had het ook nog nooit gezien maar ziet er wel grappig uit!

groetjes elise

Haha! WELLNESS STABLES Haha!
viewtopic.php?f=29&t=368150

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:00

Als ze denkt dat die blind is kan ze vlugge bewegingen voor de ogen maken, als hij daar niet op reageren kunnen ze beter de DA even laten kijken.

Maar het kan idd best dat het twee maanogen zijn en paarden met maanogen zien ook idd even goed als paarden met bruine ogen. Mensen met groene ogen zien immers ook net zo goed als mensen met blauwe ogen.

lyszannuh

Berichten: 404
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Heerhugowaard (HHW)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:04

Ja, dat kan en diegene die ik ken is zeker niet blind! Ik vind het eigenlijk juist supermooi!:D

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:25

Er is een verschil tussen maanogen en maanblindheid. Bij maanblindheid kan naar mijn weten de kleur van de ogen ook veranderen maar ziet het paard dus weinig of niets. Een maanoog is niets meer of minder dan pigment wat doorloopt in het oog. Meestal is het dan ook zo dat de bles over de ogen heen doorloopt. Maar dit is niet altijd zo.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:27

Bij maanblindheid worden de ogen meestal wit. Maanogen zijn ogen met wit pigment (net als de witte vlekken op het lichaam). Een paard met veel wit op het hoofd zal snel maanogen krijgen!

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:14

Ik heb een pony met 2 blauwe ogen, niets mis mee hoor en haar veulen heeft een blauw en een bruin oog.

Het zijn bonte pony's daar komt het vaker bij voor, kijk maar naar de paintpaarden die hebben het ook vaak.

Als een paard blind is, zijn de ogen meestal troebel ziet er anders uit dan gewoon een blauw oog.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:54

ik heb ook een shetlander met 2 maanogen eerst dachten wij ook dat hij blind was maar dat is gelukkig niet zo want nu reageerd nu het zelfde als mijn andere shetlander

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:03

Een maanoog ziet er echt anders uit dan een blind oog. Als de pony twee maanogen heeft is ze daar echt niet blind aan hoor. Alleen de iris heeft een andere kleur dan gewoonlijk.
Bij bonte rassen is dit overigens zeer gebruikelijk, vooral als het overo-bont betreft. Als ik nu ingewikkelde dingen zeg moet je maar op de site van de APHA kijken, bij Breed en dan Patterns, of op deze kleurensite
Overigens komen maanogen ook bij andere kleuren voor, zoals cremello en perlino

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:18

Rij zelf een merrie met een blauw oog.. Maar ze ziet er precies hetzelfde mee als met het andere oog.. Totaal geen nadelen Maar je moet het wel mooi vinden, ik vind het bij haar helemaal super en wat ik al zei ze ziet er hartstikke goed mee *LOL*

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flowerhorse7, MiekeFS en 88 bezoekers