Shock wave therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Shock wave therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 15:39

Heeft er iemand hier op Bokt ervaring met deze therapie? Verward
Mijn paard heeft 7 maanden geleden een peesblessure opgelopen en ik mag nu sinds 2 weekjes weer 5 minuten draven. Alleen de pees (tussenpees aan de buitenzijde rechtsvoor) is nog erg zwak en wat verdikt, dus kans op terugval is groot Verdrietig . Nou hoorde ik van deze manier van behandelen en heb er wel oren naar .
Ik heb al bij "zoeken" gekeken en daar gelezen over dit onderwerp, maar dat waren berichten van vorig jaar en ik ben zo benieuwd hoe het verder is afgelopen met die paarden.
Alle info is welkom Haha! !!

Bessy, Neala, Hazel


iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:54

Mijn paard staat nu 11 maanden op non-aktief wegens peesblessure; eerst 6 maanden gestapt en daarna weer voorzichtig begonnen, maar toch weer een terugval gehad en nu is er sinds januari 4x behandeld met shockwave therapie bij de DA in Emmeloord.
Ik ben nu ook weer voorzichtig aan het opbouwen, en ik moet zeggen (fingers crossed) dat het erop lijkt dat de pees goed 'houdt'. De therapie heeft dus hopelijk gewerkt. Advies aan jou nu je weer wat drafwerk mag gaan doen; na het lopen minstens kwartier koud afspuiten en insmeren met groene klei, of een andere ontstekingsremmer. Ik doe dit nu ook en elke volgende dag als ik s' ochtends kom ben ik bang dat de pees weer dik is, maar tot nu blijft het er prima uitzien! Het koelen en insmeren nu je weer meer gaat belasten is enorm belangrijk; de pees moet zijn elasticiteit en structuur weer terugkrijgen en als hij gaat verkleven met andere pezen dan krijg je weer problemen (nieuwe kans op scheuring). Dat moet je dus proberen te voorkomen. Het lastige is dat je pas weet of je te ver belast hebt als het alweer te laat is... Huilen veel sterkte OK dan!

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:07

Marlou heeft begin september de laatste behandeling gehad, ik mocht eind juli weer "normaal" rijden, niet teveel zijgangen en niet in mul zand. Ze liep vanaf november het jaar ervoor met die peesblessure en in februari ben ik voor het eerst naar van Toor geweest voor de shockwave therapie. Ik ben in Januari van haar afgekletterd omdat ik zelf toch nog te voorzichtig met haar was en rijdt nu sinds een maand ongeveer weer, maar nu moet ik het ook opbouwen vanwege mijn eigen letsel ( twee wervelds in mijn rug grondig beschadigd). Anders had ze inmiddels alles weer gekund, ik had ook al weer een paar keer een laag sprongetje gedaan met haar, maar omdat ze daar erg fris van werd, is het dus met mij misgegaan. maar wat Marlou betreft kan ik nu dus alles weer doen. Ik longeer haar nu ook weer in een vrij zware bak, ik heb daarin geen keuze, en ook dat houden de pezen goed!
Al met al ben ik dus zo'n 3 maanden bezig geweest zonder de s.w. therapie en 7 maanden met, waarvan ik de laatste maand al weer behoorlijk reed. Ik denk dat het wel geholpen heeft bij het herstel, tesamen met de rustgevende korrels voor de periode dat ze op stal moest blijven. Succes in elk geval!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _Margarita_, Aeva, Equinight, Geertema, germie, marga1 en 37 bezoekers