Springen op grasbodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Springen op grasbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 09:49

Binnenkort hebben wij een oefenspringparcours op een grasbodem. Flanna heeft geen ijzers onder en volgens onze instructrice is dat niet erg. Toch vind ik het enerzijds wel wat eng dat ze zou kunnen uitglijden. Scheve mond
Als we door de berm rijden is zo ook nooit gaan glijden ofzo maar toch..
Flan springt in het oefenparcours 60 cm dus dat is niet zo mega hoog.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen op grasbodems met en zonder ijzers (kalkoenen)

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:55

Ik heb ook wel eens op gras gesprongen, ook zonder ijzers Lachen Zolang het droog is, vind ik het geen probleem. Maar zodra het nat wordt, krijg ik de bibbers. Op de een of andere manier heeft Kado het daar ook niet zo op, maar dat zal wel een combinatie zijn met mijn angst om te vallen Knipoog

Maar droog hebben ze meestal wel voldoende grip hoor! Bij ons is er vanaf vrijdag ook wekelijks oefenspringen op gras, en ik denk dat ik ook wel weer een keertje mee ga doen!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:57

als het droog is, is het geen probleem.
Je paard weet zelf wel wat hij kan en niet kan.
als hij zich niet veilig voelt zal hij ook heus niet meer doen dan hij durft/kan.
Dus is gewoon geen probleem, je paard geeft wel aan hoever je kan gaan.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:26

Ilkkah schreef:
als het droog is, is het geen probleem.
Je paard weet zelf wel wat hij kan en niet kan.
als hij zich niet veilig voelt zal hij ook heus niet meer doen dan hij durft/kan.
Dus is gewoon geen probleem, je paard geeft wel aan hoever je kan gaan.


Klopt, ik heb ooit eens met een ex-draver gesprongen op gras. Zoals het een draver betaamt draafde ze eerst fanatiek aan totdat we een bocht moesten halen en haar achterbenen heel even grip kwijt raakten. Er gebeurde verder niks, zij herstelde erg snel en draafde gelijk een stuk rustiger en voorzichtiger Paarden weten vaak zelf snel genoeg wat ze wel en niet kunnen op gras zonder hoefijzers (met kalkoenen)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:33

Ik spring met Dennis altijd op gras. D'r is nog nooit wat geks gebeurd, dat terwijl hij wel heel gekke dingen gedaan heeft.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:40

De hindernissen van de club staan ook gewoon op een grasbodem. En er is nog nooit iets ergs gebeurd. Ja als je met nat weer als een gek door de bocht vliegt ga je wel eens onderuit.
Maar met droog weer is het geen probleem, met nat weer ook niet je moet dan alleen niet te gek doen Lachen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:43

Dat ligt er ook aan of je paard van zichzelf zeker loopt of niet.
Jordy heeft ook geen ijzers, en die heeft er geen problemen mee, terwijl het af en toe toch echt best hard ging door de bochten. Ook op redelijk natte stukken.
Het paard van een vriendin van me daarintegen loopt snel onzeker, als die 1x voelt dat het een beetje glad is verzet hij geen poot meer. Die durft ook niet te galopperen zonder stiften.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:02

Ilkkah schreef:
Dus is gewoon geen probleem, je paard geeft wel aan hoever je kan gaan.


Toch zonde dan als hij gaat weigeren Haha!.

Ik ben geen voorstander van springen op gras zonder ijzers. Door het onvoorspelbare weer in Nederland is het gewoon lastig. Het is zonde als je afreist naar een wedstrijd het gaat regenen en je paard wil niet meer lopen/springen.

Weet niet of je meer wedstrijden gaat rijden op gras.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:15

er zijn wel veel wedstrijden op gras, en ik rij ze ook zonder ijzers. Heb er geen problemen mee gehad maar heb nog niet gesprongen toen het net geregend heeft, dus dat scheelt ook!

DoLcE

Berichten: 144
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:48

met ijzers glijden juist uit, tenzij je er kalkoenen onder doet. Zonder ijzers hebben ze juist grip, ik spring zelf ook op gras en het gaat goed

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 11:52

Bedantk voor jullie reacties alvast! OK dan!

Prisca schreef:
Weet niet of je meer wedstrijden gaat rijden op gras.

Dit is gewoon 1 malig. Op woensdag is er springles, mijn man springt met Flan mee. Nu wilde mijn instructrice graag eens een oefenparcours doen maar daar is dat altijd op woensdag. Vandaar dat ze er nu een soort van 'excursie' van heeft gemaakt.

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:55

Ik heb L gesprongen zonder hoefijzers met mn D-pony en met mn vorige pony zonder hoefijzers M dus als je pony op eigen benen loopt is zonder hoefijzers beter. Yzers zijn idd sneller glad dan blote voetjes.. zoals DoLcE ook al zei.. In ieder geval succes met springen!!

Groetjes Hester

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:12

DoLcE schreef:
met ijzers glijden juist uit, tenzij je er kalkoenen onder doet. Zonder ijzers hebben ze juist grip, ik spring zelf ook op gras en het gaat goed

idd

Zonder ijzers is er niks aan de hand. Dat is puur natuur.

met ijzers zonder kalkoenen wel.


Dus lekker rijden
veel succes Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:19

Nou, ik vindt tijdens springen hoe meer grip hoe fijner, maar voor een keer ging ik er geen ijzers (met kalkoenen) onder zetten. Als het nat is voorzichtig zijn en niet te scherp door de bocht draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:07

ik heb met mijn C pony in het Z gesprongen zonder ijzers, weer of geen weer, het ging prima. mijn andere pony's liepen wel met ijzers.

Paarden die ik reed ook en Times spring nu in de les ook blootvoets

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:35

Ik denk dat je beter zonder ijzers kan springen dan met. Door het ijzer heeft het geen grip, zodat je sneller uitglijdt. Een hoef is minder glad dan ijzer, en heeft dus meer grip.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:32

je kan beter zonder ijzers rijden dan met ijzers zonder kalkoengaten.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 22:24

We gaan er heen op 'blote voeten'. Hopelijk zit het weer mee en dat het niet regent! Heb er dankzij jullie reacties nu ook wel alle vertrouwen in dat het goed moet komen.