gemeten druk in de paardenmond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

gemeten druk in de paardenmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 13:05

In het Duitse blad Cavallo staat een zeer uitgebreid artikel over gemeten druk in de paardenmond.
Bij dressuurruiters kan die druk oplopen tot 5 kilo, bij de gemeten westernruiter komt de druk niet hoger dan 2,5 kg.
Het is een zeer lezenswaardig artikel.

(ik kan een linkje opsturen, stuur maar een pb).


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:12

Leuk maar volledig nutteloos. Ik ken ook dressuurruiters die niet boven de 2.5 uitkomen en westernruiters die wel boven de 5 zullen scoren....

Maar ach, 't houdt je van de straat he....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 13:15

Het gaat hier om het verschil in de betere ruiters Sonja...
dat het in de andere klassen er anders aan toe gaat, dat weet iedereen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:17

Ook bij de betere ruiters zul je enorme verschillen merken, als er een gedegen ( Haha! ) onderzoek naar gedaan wordt....

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:19

Ik kan me dat goed voorstellen, ik ken er eentje die altijd met stang en trens èn slof rijdt/reed. En dan vergeet ik de sporen en de zweep nog. Scheve mond (Maar dat weegt niet mee in de mond natuurlijk)

Maar nu las ik hier net een topic over een westernruiter die met scharenbit en martingaal rijdt. Ja, dat is ook redelijk zwaar. Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 13:19

ik zou zeggen lees artikel, oordeel dan... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:24

Kom maar op met de link Lachen.
maar ik denk dat het meer aan de ruiter ligt, dan in welke disipline hij/zij rijd.
het zijn altijd dezelfde mensen waarvan je ziet dat het paard zwaar is, maar ook altijd dezelfde mensen waar het paard ligt in aanleuning is.
Welk paard ze ook rijden, wat voor bit ze er ook in hebben hangen.
want die ruiters met zware paarden, hebben zelf na verloop van tijd hun paard zwaar op een scherp bitje.
terwijl de lichte ruiters, elk paard licht hebben op een zacht dubbelgeroken bit.

rara, politiepet Haha!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:39

doe mij dat artikel ook eens????????????
ik sluit me wel bij runningkawa aan trouwens

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:40

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij gaat het hier niet over goed of slecht rijden. Het is wat de een en wat de ander wil. Veel dresuur ruiters willen een aanleuning (van 5 kilo) in zijn/ haar handen voelen. Dit betekend niet dat het paard zwaar op de hand is, in tegendeel. Zodra je 10 kilo in je handen krijgt begint het zwaar te worden Haha! . Anyways, dit is dus een gewenst resultaat en dus niet het gevolg van.

Ik ben wel erg nieuwschierig naar het artikel omdat ik het er met regelmaat met dressuurruiters over heb wat de aanleuning betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:42

Anya schreef:
ik zou zeggen lees artikel, oordeel dan... Lachen
Stuur maar door! Lachen

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:42

5 kilo met je mondhoeken dragen.. pffff.. ik doe het ze niet na

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:49

Ach, vier plakken hooi vreten op een dag doe ik ze ook niet na Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:07

Laten we vooral ook niet vergeten dat aanleuning ook een geestelijk iets is, het paard moet aandacht hebben voor de hulpen van de ruiter en daar mee bezig zijn, dat valt ook onder aanleuning.

Er zijn paarden die ten alle tijden zullen proberen om het bit te ontwijken uit angst, die paarden zullen never nooit contact zoeken met de ruiterhand en daardoor zal de druk op de teugel altijd heeeeeel licht blijven, maar of je daar nou zo trots op moet zijn??

5 Kilo heb ik het grootste gedeelte van de tijd niet in mijn hand, ik zou dat zelf niet eens kunnen houden. Maar laten we niet vergeten dat wat je in je hand voelt niet altijd slecht of negatief is. Als een paard zijn achterhand beter gebruikt, dan voel je dat vaak eerst even in de hand, daarom hoor je dressuurruiters wel eens zeggen dat ze wat veel achterbeen voelen. Daarna verbetert de zelfdraagzaamheid en is de lichtheid weer terug. Er is dus niet zoiets als 'nooit' of 'altijd' in de zin van goed of slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:27

Voor sommige oefeningen WIL ik juist wat meer gewicht in de hand. Ook met "western"rijden, en zeker in het beginstadium van sommige oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:41

Ik wil zeker wat gewicht in mijn hand.
Mijn paard moet ten allertijde mijn hand volgen als ik dat wil.
maar aan een paar ons per teugel heb ik genoeg.
dat is aanleuning genoeg voor mij.
Ik hou absoluut niet van paarden die gewend zijn met meer gewicht aanleuning te zoeken.
maar idd, misschien is het persoonlijke voorkeur.
Al ziet dat fitnessen bij sommige er nu ook niet uit alsof dat hun voorkeur is Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:50

Liever 5 kg constant in mijn hand en dat het paard mijn hand volgt. Dan 2,5 kg door steeds kleine 'rukjes' te geven en vervolgens weer niets in mijn handen.

Opzich wel leuk dat soort onderzoekjes, maar vind ze vaak zo nutteloos. Er komt wel meer bij kijken dan teugeldruk Lachen

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:03

Tja, ik denk dat er ook mensen zijn met een andere voorkeur... Zoals ik, paardrijden is in mijn ogen geen fitnessen, liever weinig druk dan veel (zou leuk zijn om te weten waar de voorkeur van een gemiddeld paard naar uitgaat?). Bovendien heeft een jury niets te maken met persoonlijke voorkeuren. Die wil liefst een losse teugel zien. Dus geen druk en ook geen rukjes.


Natuurlijk zegt dit onderzoek niets over de manieren van rijden, goed/slecht of ruiters in het algemeen, daar is meer onderzoek voor nodig. Maar ik vond het resultaat toch zeer verassend.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:08

hoeveel centimeter geopende mond is 5 kilo?? Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:09

Ligt er een beetje aan wat voor bit er in hang en hoe strak de neusriem zit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:16

Dat zijn idd ook manieren om de druk te doen verminderen...tijdelijk


Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:24

Anya"]
Bij dressuurruiters kan die druk oplopen tot 5 kilo, bij de gemeten westernruiter komt de druk niet hoger dan 2,5 kg.
[/quote]

[quote="Antoinette schreef:
Liever 5 kg constant in mijn hand en dat het paard mijn hand volgt. Dan 2,5 kg door steeds kleine 'rukjes' te geven en vervolgens weer niets in mijn handen.


Wat wil je nou precies zeggen Antoinette? Bloos!

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:37

Ik heb geen specifiek oordeel over de mate waarin met druk rijden al dan niet constant goed of slecht is... Ik vond het een aardig artikel omdat dit gewoon nog nooit gemeten is. Het is natuurlijk maar een onderzoek en daarmee geen "ultieme waarheid", maar het is het begin van onderzoek.

Nog niet zolang geleden werd aangenomen dat een dik bit altijd zachter en aangenamer was voor de paardenmond. Gedegen onderzoek naar bitten heeft die bewering inmiddels van tafel geveegd. Sommige paarden hebben nu eenmaal geen ruimte voor een dik bit.

In die zin vind ik alle onderzoeken zinvol.
Ik zou zeggen. Lees, oordeel en gooi weg wat je niet zint. Zo werkt dat vaker met onderzoek Lachen

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:41

Anya schreef:
Ik heb geen specifiek oordeel over de mate waarin met druk rijden al dan niet constant goed of slecht is... Ik vond het een aardig artikel omdat dit gewoon nog nooit gemeten is. Het is natuurlijk maar een onderzoek en daarmee geen "ultieme waarheid", maar het is het begin van onderzoek.

Nog niet zolang geleden werd aangenomen dat een dik bit altijd zachter en aangenamer was voor de paardenmond. Gedegen onderzoek naar bitten heeft die bewering inmiddels van tafel geveegd. Sommige paarden hebben nu eenmaal geen ruimte voor een dik bit.

In die zin vind ik alle onderzoeken zinvol.
Ik zou zeggen. Lees, oordeel en gooi weg wat je niet zint. Zo werkt dat vaker met onderzoek Lachen


Helemaal mee eens! Paas die link maar door. Haha!

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:47

Anya schreef:
Nog niet zolang geleden werd aangenomen dat een dik bit altijd zachter en aangenamer was voor de paardenmond. Gedegen onderzoek naar bitten heeft die bewering inmiddels van tafel geveegd. Sommige paarden hebben nu eenmaal geen ruimte voor een dik bit.

Uhum, maar dat betekent nog niet dat een dun bit per definitie vriendelijker is, want zo is het nu ook weer niet. De enige juiste definitie is dat een bit zo dik als het paard prettig is, voor het dier het fijnste is. De 'keuze' ligt misschien wel bij het paard.

Dat onderzoek naar de druk in de mond werd dus gedaan bij 'de betere' ruiters?? Daarvan hebben we er hier op bokt niet zoveel he??
Hoe is het onderzoek trouwens uitgevoerd en welke optomingen waren er in het spel???

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:50

Met betrekking tot die bitkeuze heb je gelijk Lovely. Maar het feit dat een dik bit uberhaupt wel eens niet kon werken, is van de laatste tijd. Dat is dan geen vrijbrief om maar op een onderlegtrens te gaan rijden, het heeft gewoon kennis opgeleverd waar mensen hun voordeel mee doen.

Hoe het onderzoek is uitgevoerd staat in het artikel. Ik kan zelf best een aantal vraagtekens benoemen bij de onderzoeksopzet en daarmee ook bij de conclusies... Maar nogmaals het is een start en daarmee interessant om te lezen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers