10x goed of 1x lang en goed???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

10x goed of 1x lang en goed???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 12:11

Ik had gister dus les en de rechtergalop is voor bon heel erg moeilijk dus springt ze meer als de helft van de keren in de verkeerde galop aan.
Toen ze goed aansprong ging ik naar een alnge en korte zijde weer trug (ze springt soms ook over), toen begon Hendrik: doorgaan je emot niet trug gaan nu ze goed zit.
Ik zei zo: nou ik heb liever dat ze 10x goed aanspringt dan dat ik 1x goed aanspring en lang door blijf galopperen, bovendien springt ze ook nog wel eens over.
nou hij weer: ja maar dan kon je tog nog wel doorgaloperen.

Nou daar baal ik ontzettend van want ik kan er gewoon neit goed tegen. Pietrick zegt dat ik beter 10x goed kan aanspringen, zola sik dus ook dnek, maar Hendrik denkt weer anders.
En hij is een ongelovelijke stijfkop dus nu voel ikme helemaal klote omdat ik niet gedaan heb wat hij vroeg.

Maar wat dneken jullie dan: 10x goed aanspringen of 1x goed aanspringen en doorblijven galopperen (en dan is er ook nog een kans dat ze overspringt)

-Maaike-

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:13

Ik denk wel dat als ze goed aanspringt je eventjes door moet galopperen zodat ze doorheeft dat ze goed zit. Goed belonen met je stem en even laten gaan.

Dan merkt ze namelijk verschil met de keren dat ze aanspringt en direct teruggenomen wordt. Nu is er weinig verschil voor haar, dus weet ze niet of ze nou goed of fout zat.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:17

Polly is ook zo'n muts die telkens verkeerd aanspringt (tis een shet he) aan de hand en lekker buiten boeit me dat niet zoveel dan is het gewoon lekker relaxed lopen maar aan de longe maakt het me wel degelijk uit.
Als ze goed aanspringt beloon ik met mijn stem en neem haar terug, even ontspannen draven en weer aanspringen, soms ben ik een paar minuten bezig met overgangen, ook naar het halthouden en stap. Ze wordt er heel attent van en let stukken beter op.
Maar goed ik ben dus voor 10x goed aanspringen, Polly houdt het gewoon niet vol om een lang stuk aan de longe (op een grote cirkel hoor) te galopperen, dan train ik liever het aanspringen.
Overigens, als ze overkruist zit (begin van het overspringen) vraag ik meestal een beetje extra met links (als ik met dubbele longe longeer) vaak springt ze weer terug, misschien helpt het bij jou ook.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 12:17

Ik beloon hara altijd goed als ze in de goede galop is geweest. Is ze verkeerd geweest neem ik dr trug tot een goed drafje en dan spring ik meteen in de volgende hoek weer aan of zet dr op de volte ens rping dan aan.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:18

Ik denk dat even doorgalopperen om haar te laten merken dat ze het goed doet wel slim is... Maar het is onzin om 10 min. ofzo te gaan galopperen omdat het nu wel goed gaat! Beloon hem en probeer dan of het nog een keer goed gaat... Dat lijkt me een stuk beter, dan maar domweg blijven galopperen.. Doordat het goed is en dat het paard dat weet door beloning, zal hij het daarna wel weer goed doen.. als je blijft galopperen weet hij niet eens meer wat er nou eigenlijk goed was volgens mij.. Dus ik denk dat Pietrick gelijk heeft!

Is die Pietrick, trouwens Pietrick de Boer??

Kus,
Frederike

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 12:30

ja Pietrick de Boer ja, ken je dr?

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:34

Ik zou ook wat langer doorgalopperen. Het is duidelijk heel moeilijk, en dan beloon je veel meer door het niet zo vaak te doen als het goed gaat. Goed voor het zelfvertrouwen van je paard.
Volgens mij kan je dan beter maar 1x galopperen als ze goed aangesprongen is en haar daarbij de hemel inprijzen, en de volgende keer weer proberen.
Als ze iets heel moeilijk vindt en ze moet het zo vaak doen, heb je kans dat het alleen maar gaat tegenstaan.

Navragen is beter dan afvragen.

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:44

Hi,

Ik rijd western en bij deze manier van rijden wordt vaak een andere traningsfilosofie gebruikt dan de meeste ruiters gewend zijn. Je gaat er namelijk vanuit stoppen met werken de ultime beloning voor je paard is. Dus goed aangesprongen in galop, dan 1 rondje galopperen en stoppen en je paard op stal zetten. Het juist aanspringen wordt nu beloond met rust/niet meer werken en dat is wat je paard het liefste wil. Volgende keer zal het goed aanspringen omdat dat de manier is om rust te krijgen. Ik plan ook nooit van te voren hoe lang ik ga trainen. Zoals je begrijpt hangt dit af van de prestaties van m'n paard.

Succes

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:16

10x goed, want anders is het misschien een beetje als een straf als hij heel lang moet blijven galoperen, en als hij goed zit moet je hem juist belonen. en als hij galoperen heel leuk vind kan je dnek ik beter 1x lang doen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:26

Semmie schreef:
Hi,

Ik rijd western en bij deze manier van rijden wordt vaak een andere traningsfilosofie gebruikt dan de meeste ruiters gewend zijn. Je gaat er namelijk vanuit stoppen met werken de ultime beloning voor je paard is. Dus goed aangesprongen in galop, dan 1 rondje galopperen en stoppen en je paard op stal zetten. Het juist aanspringen wordt nu beloond met rust/niet meer werken en dat is wat je paard het liefste wil. Volgende keer zal het goed aanspringen omdat dat de manier is om rust te krijgen. Ik plan ook nooit van te voren hoe lang ik ga trainen. Zoals je begrijpt hangt dit af van de prestaties van m'n paard.

Succes


Op deze manier leer ik mijn pony ook het meest en het snelst. (rijd gewoon, maar heb af en toe westernles, vind mijn pony leuker)
Je hoeft echter niet altijd meteen helemaal te stoppen (alleen de eerste keren deed ik dat, oefende het ook aan het eind). Daarna stoppen met dat onderdeel. Zo moet ik nu het uitstrekken en reageren op been oefenen. Luisteren naar been (is voorwaarts) loopt hij goed door op goede manier, belonen terugnemen en weer even op eigen tempo laten lopen om te ontspannen, en dan later weer proberen.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:28

ben het met boogie girl eens, je kunt het beter 100x oefenen en dan gewoon korte stukken op de volte zetten aangalopperen terugnemen en dan weer aangalopperen en terugnemen zul je straks zien dat je gewoon dit 4x op de volte kan doen zonder dat ie verkeert aanspringt! gewoon kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen!

~Be as you are~

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:38

om zo'n kleindingetje hoef je je niet meteen zo te voelen hoor iedereeen heeft wel eens wat menings verschilltjes met zijn of haar instricteur ik zou maar gewoon doen wat hij zegt..
iedere instricteur geeft les op zijn of haar eigen manier..
maar hij zal het vast wel weten Knipoog
sucses ermee

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:25

idd 10 keer goed.. Mijn paardje heeft er ook alst van... Proberen: exytra steeling naar binnen en zoveel mogelijk in de hoek aanspringen... Je heup draai je nara buiten en je buitenbeen leg je naar 8er.. (dat laatste wist je natuurlijk al)
damn wat hebn ik al lang niet meer gereden.. MOest er helemaal bij denken he het moest terwijl het normaal tog vanzelfsprekend is...

Onderschriftloos :Y)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:11

als ie het goed doet moet je stoppen, net zoals met springen.
spring je verkeerd (weigert je paard of er valt een bakje vanaf), doe je het over tot ie het goed doet, doet ie het goed dan stop je ook, want als je doorgaat kan het weer verkeerd gaan en moet je weer overnieuw beginnen.

in jouw geval zal ik dus veel oefenen met het aanspringen in galop, gaat het goed, dan gaat het goed en beloon je hem, eventueel pak je het na een tijdje weer op, maar je stopt weer als het goed gaat.
gaat het echt steeds fout, dan doe je het net zolang tot het een keer goed gaat en dan beloon je hem.

ik ben dus voor 1 maal goed en niet 10 maal, want dan heb je veel meer kans om weer de fout in te gaan en moet je dus weer veel langer door en dat lijkt mij nou ook niet echt een beloning voor het paard.
gewoon aanspringen en dan ff galopperen, een recht stukje of een volte maakt niet zo veel uit, als ie het maar doet, maar niet te lang doorgaan als de pony er nog niet klaar voor is, gewoon steeds een stapje vooruit zetten en niet ineens 10 gelijk.

zijn je beenhulpen wel goed? misschien begrijpt ze het de helft van de tijd niet goed omdat jij je benen dan net iets anders hebt ofzo?
en de linkergalop doet ze dus wel goed?
ook niet te lang op de linkergalop doorgaan hoor, ook al gaat dat wel goed.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:50

Als de rechter galop nog zo moeilijk is, zou ik niet te lang door blijven galopperen. Wel moet ze net zo lang blijven galopperen tot jij haar een nieuw opdrachtje geeft.
Om rechts aan te kunnen springen, moet ze daar wel de gelegenheid voor krijgen, controleer of je rechter hand ook voldoende ruimte geeft.
Probeer eens op de rechterhand vanaf de middellijn (of 2e/3e hoefslag) naar links te wijken voor je rechter been. Als je op de hoefslag aankomt, draai je direkt een volte naar rechts in en laat je haar tegelijkertijd in galop aanspringen. Grote kans dat ze dan goed zit.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 09:55

ik heb mijn benen wel goed want daar let ik juist heel erg op; buitenbeen achter de singel binnenbeen op de singel.
En bij de linkergalop reageert ze daar heel goed op.
Maar ik ga zaterdag waarschijnlijk ff de buitenbak gaan proberen, en dan ga ik zoals sommigen zeggen op het laatst galoperen en dan uitstappen.

bedankt voor de tips en reacties

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:19

*D Hoi, ik rij zelf altijd op een jong paard en die had hetzelfde probleem ik ben toen heel veel die overgang gaan rijden op de volte en liet haar wel minstens een halve ronde door de bak galoperen en best een vlot tempo (niet gelijk racen) je moet wel je gewichtshulp goed blijven gebruiken. Je kan ook de overgang vanuit stap maken en weer op die volte dan heb je nl. al de juiste stelling.


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:20

Ik zou aangalopperen en stoppen op het moment dat ze weer moeilijkheden krijgt. Luisteren dus naar wat je paard je verteld. Je kan wel door blijven rijden maar dan is de kans groot dat ze omspringt. Neem je haar terug en spring je weer op nieuw aan is de kans groot dat ze denkt van 'bekijk het maar ik doe het toch nooit goed' dus het is een kwestie van een beetje passen en meten. Niet teveel maar ook niet teweinig want dan ga je niet vooruit.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:39

flair had altijd het leuke grapje om niet in de linkergalop aan te springen.

Ik deed het altijd zo:

hele duidelijke hulpen voor de galop en altijd in een hoek of op een volte als ze goed aansprong beloonde ik haar uitgebreid en liet haar een rondje door galloperen en ging daarna uitstappen.

Veel longeren op de hand waarop je pony moeite heeft met galopperen het is voor je pony geen kwestie van willen maar niet kunnen of het niet snappen. Je pony is net zoals jij links of rechtshandig (bij wijze van)

bij mij is het ook allemaal na 1 jaar goed gekomen, je moet gewoon heeeeel veel geduld hebben.

succes

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 18:48

ja, ik denk dat ik Bonanza za-dag dan eerst ff ga longeren en dan ga rijden. Misschien dat ze dan wat losser is en aangalopeerd, en als ik dr dan opzit dat eht makkelijker is voor dr.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 27 bezoekers