1/2 longeren zelfde als 1 uur rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

1/2 longeren zelfde als 1 uur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 22:46

Ooit is mij is verteld dat een half uur longeren het zelfde is dan een uur rijden.
Is dat nou ook zo?
Zo ja, kan iemand me dan ook uitleggen waarom.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 08:56

Ik weet niet o je het echt op die manier kan vergelijken, maar met longeren vraag je een continue zware belasting omdat je paard op de volte loopt. Ik longeer altijd bijgezet en dat is best hard werken hoor. Daarbij is het minder afwisselend dan rijden en is het voor je paard ook niet leuk langer dan een half uur.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:53

hoi,
Ik denk niet dat je rijden en longeren moet gaan vergelijken. Het is iets heel anders. De manier van bewegen voor het paard is anders.
Dan heb je nog longeren en longeren natuurlijk. Ga je er van alles aanhangen om zijn beweging te verbeteren of om hem leniger te maken dan is het veel intensiefer als dat je hem even aan een halster door de bak laat crossen.
Maar ik denk dat een half uur intensief longeren een uur intensief rijden ongeveer lichaamlijk gelijk stelt. Al vindt ik het wel zwaar.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:36

Ten eerste vind ik het gewoon doelloos gel*l, alleen mensen die geen zin hebben om te rijden verzinnen zo iets. Maargoed...het ligt er inderdaad aan op welke manier je het paard longeert. Meestal laat je een paard aan de longe veel meer draven en galopperen (ik dan), dat is inderdaad zwaarder voor het paard. Bovendien is het ook geestelijk vermoeiend omdat het paard continu rondjes loopt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 02:06

Je hebt rijden en rijden. Je hebt longeren en longeren.

Als je één uur intensief rijdt kan daar geen longeren tegenop. Als je op het paard rijdt kun je het lenig maken, en het paard goed verzamelen. Ieder spiertje in zijn lichaam laten spannen. Oefeningen in de hoge dressuur vergen meer kracht en uithoudingsvermogen als je erop zit. Bovendien zie ik nog niet iedere Grand Prix ruiter alle oefeningen met zijn paard aan de longe of aan de lange teugel doen (zou wel leuk wezen natuurlijk).

Longeren, bijgezet of niet bijgezet, is onbelastte arbeid. Afgezien van het feit dat het paard het extra ruitergewicht niet hoeft te dragen, zul je moeite hebben om het paard net zo lenig te maken, hem net zo te verzamelen en hem net zo hard te laten werken als met ruiter erop. Longeren staat - afgezien van het feit dat een jong paard ook de stemcommando's moet leren, ook aan het begin van de opleiding van een paard om de rugspieren te verstevigen en conditie te krijgen.

Hoe belastend longeren is voor de gewrichten omdat je alleen maar op de cirkel werkt is afhankelijk van de diameter van de cirkel. Hoe geestdodend longeren is, hangt van je opbouw van je longeerprogramma af. Als je met bijzet, pessoa teugel of dubbele longe werkt kun je heel veel met een paard doen. Met de dubbele longe (en om daar goed mee te leren om te gaan vergt nog enige handigheid) kun je stelling vragen, het paard laten stoppen, rollbacks meenemen (voor de westernruiter dan). De pessoateugel helpt verschillende spiergroepen te activeren. Maar longeren, ook als je het een half uur doet - blijft onbelaste arbeid. En als ik alles bij elkaar optel wat ik in een uur rijden doe, kom ik ook aan een half uur draf en galop onder het zadel.

Dus longeren is niet stomweg een uur je paard in een rondje jagen omdat je geen zin hebt om te rijden, en je je paard toch beweging wilt geven. Het is wel degelijk een aanvulling op het werk dat je met een paard doet, maar zal het rijden nooit helemaal kunnen vervangen.

Je suis Charlie.

littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 17:21

Ik snap zeker dat het nooit het rijden zal vervangen en zo denk ik er ook niet over.

Maar op ponykamp is mij dit ooit eens verteld en ik begon er toch steeds meer aan te twijvelen of het nou echt zo is.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:36

En wat denk je nu zelf?

Je suis Charlie.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:54

Ik ben het met Cassidy eens en ook wel met XoNo. Mensen die hun paard alleen maar wat rondjes laten rennen, hebben geen zin om te rijden en denken zo hun paard toch wat beweging te geven.

Zelf longeer ik mijn paard een keer per week, met elastiek. Ik vind het handig om aan de longe te zien hoe mijn paard loopt. Dus hoe is haar achterhand (er wel onder?), hoe zijn haar passen (ruim genoeg, vanuit de schouder?), hoe geeft ze na, hoe lopen haar halsspieren, e.d.

Mijn doel bij het longeren is dan ook, als onderdeel van de gehele training, mijn paard te gymnastiseren, conditie opbouwen, ontspanning nastreven.
Ik gebruik ook dezelfde opbouw als bij het rijden. Eerst zo'n 20 minuten "losrijden" vwnw, dan met het elastiek laag, rond en diep instellen, overgangen oefenen, middendraf, schijnovergangen, halthouden, kleinere cirkel, grotere cirkel, meer/minder stelling. En vervolgens weer vwnw uitwerken en altijd goed uitstappen.

Op zo'n manier kun je wat je met rijden doet aan de longe oefenen, dan zie je hoe je paard daarmee om gaat, en omdat er geen ruiter op zit, is het voor het paard wat makkelijker om zich te ontspannen.

Ik longeer mijn paard altijd 3 kwartier, daar is losstappen en uitstappen bij inbegrepen. Veel mensen bij ons op stal zie ik 10(!), 15 of 20 minuutjes longeren, naar mijn mening is een paard dan net los en de spieren warm. Het toppunt is nog dat er mensen zijn die hun paard maar meteen laten galopperen en na 10 minuten weer op stal zetten zonder uit te stappen Frusty .

Vergeleken met mijn intensieve rijden van een uur, staat 3 kwartier longeren (wat ik dan doe) ongeveer gelijk daaraan.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

N@tHa$¥a

Berichten: 57
Geregistreerd: 01-12-01
Woonplaats: ALmeRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 19:11

Ik heb ook zoiets gehoord, dat een half uur longeren gelijk staat aan 1 uur intensief rijden.
Het kwam doordat het zand in de longeerbak van ons veel zwaarder is dan het zand in de normale bak en het paard gedwongen word zijn benen op te tillen.
En dat de achterhand word er dan ook meer onder gezet door het paard.
Ik heb het alleen maar gehoord, dus zou best kunnen dat het niet zo is.


littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 19:20

Cassidy zoals als jij het verteld vind ik het meest logische dus zo denk ik er nu dus ook een beetje over.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:23

Ik ga ook met Cassidy mee Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 54 bezoekers