In theorie is het zo simpel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

In theorie is het zo simpel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 14:15

In theorie is het zo simpel, rijd je paard net zo actief als wanneer je lichtrijd. Maar in praktijk...
Ik ben nu vooral met mijn houding bezig tijdens de trainingen maar ik lijk wel een man. Ik kan niet twee dingen tegelijk Boos!
Ik kan niet op mijn kont blijven zitten en mijn paard goed voorwaarts en nageeflijk houden. Het is of het een of het ander en dat is niet handig als je weer winstpunten wil gaan rijden in de M.
Kortom, als iemand nog tips heeft voor mij mbt het blijven zitten en mijn paard ook nog goed houden, Graag!
Maar ik wil ook wel weten of er dingen zijn die er al wel goed uit zien Schijnheilig
Dingen waar ik dus bij mezelf op probeer te letten tijdens het rijden zijn mijn handhouding en mijn zit.
Tijdens de galop let ik vooral op het bij elkaar blijven en los in mijn hand.

Afbeelding

Afbeelding
Middendraf

Afbeelding
Naar middenstap rijden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het trainen nog wat gespeeld met Laiser Knipoog
Afbeelding

Laatje

Re: In theorie is het zo simpel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:21

Misschien wil zonder beugels rijden helpen, dat je op je kont blijft zitten. Natuurlijk moet je dan nog wel verder werken aan het actief en nageeflijk rijden van je paard. Maar dan zit je in ieder geval op je kont.

Verder moet je oppassen dat je je hak niet optrekt tijdens het aandrijven. (Ik heb daar zelf ook een tijd last van gehad, maar het wordt minder!)

Verder zijn jullie een leuke combinatie en ik denk dat als jullie oefenen de M zeker moet lukken!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:22

Chris, volgens mij doe je veel te hard je best! Haha!
Nee serieus, dat dacht ik echt bij de 1e foto. Te hard je best doen om netjes te zitten is ook niet goed.
Ga gewoon lekker rijden.
Laiser moet scherper worden, ik weet dat ie groot is, maar dat is zo te zien wel het moeilijkste punt. Veel overgangen, schakelen enzovoort. Natuurlijk weet je dat zelf ook, maar je wilde tips toch Haha!
Ik zou hem gewoon echt heel heel scherp maken, wedden dat je dan kunt zitten? Of in ieder geval makkelijker.
Nu ben je nog heel druk bezig met rijden én zitten. Dat werkt niet hoor. Kan ik ook niet
Verder vind ik hem wel fijn ontspannen. Galop fijn gesloten voor zijn lengte ook, imo goed genoeg voor de M.
Geheel mag meer op het achterbeen en bergopwaarts. Zet m op!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:32

Ben niet zo'n expert, maar wat ik zie is dat hij een hele keurige hals/hoofdhouding heeft, constant is in de aanleuning en dat het teugelgebruik/contact constant maar ontspannen is.

Ik denk dat zonder beugels wel een goede tip is en ben dan benieuwd of jijzelf zo druk bezig bent met zitten, dat je niet eens in de gaten hebt dat Laiser gewoon keurig zn ding blijft doen Knipoog

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:54

Annash heeft je al een aantal hele goede tips gegeven Ja
Omdat ik het geluk heb dat ik niet alleen van deze foto's hoef te beoordelen, denk ik dat ik er nog wel iets aan toe kan voegen.
In je trainingen is het belangrijk om niet altijd voor de makkelijkste weg te kiezen. Dus niet die overgang rijden op het moment dat alles perfect aanvoelt, maar ook eens op een moment dat het even niet zo past. In de proef kun je ook niet afwachten totdat je een fijn moment uitgekozen hebt om je overgang / oefening te rijden, dat zal ook moeten op het moment dat het gevraagd wordt.
Dat geldt ook voor het doorzitten. Ik ken je goed genoeg om te weten dat je dat nu alleen doet als Laiser lekker loopt, en dan ook nog maar voor korte tijd Knipoog *LOL*
Verder is het een kwestie van veel en goed oefenen. Niet even een rondje doorzitten en dan weer lekker gaan stappen of lichtrijden, maar echt werken en doorbijten. Je zult zien dat het in het begin zwaar is, maar dat het na verloop van tijd z'n vruchten afwerpt.

Hoe je het doet is op dit moment allemaal niet zo belangrijk. Lukt het effe niet en zit je te stuiteren: jammer dan, het is maar zo. Maar wel door blijven gaan en door blijven zetten en niet voor "the easy way out" kiezen Knipoog
Ga het maar eens proberen en begin maar eens met rondjes tellen. Misschien kun je in het begin maar een paar rondjes blijven zitten, maar als je door blijft zetten dan zul je zien dat je het steeds langer vol gaat houden. Als je dit zo opbouwt en dit in je vingers (of kont Knipoog Haha!) krijgt, dan kun je er aan gaan werken om het steeds beter en netter te doen. Voor nu is je 1e prioriteit kilometers maken, daarna kun je verder met alles verbeteren Lachen

Het valt me trouwens op dat je op sommige foto's je handen heel erg netjes hebt Lachen
Het lijkt alsof je alleen nog in je lage / brede stand terugvalt als je wat meer verzameling vraagt. Wanneer je in een arbeidstempo werkt ziet het er echt al stukken beter uit Lachen

Succes he, en als je blarenpleisters nodig hebt dan roep je maar Knipoog Haha!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:12

Rijden zonder beugels werkt niet zo heel erg Knipoog
Dat heb ik al geprobeerd maar het probleem is dat ik dan nog meer ga klemmen Schijnheilig

Hakken optrekken is ook iets wat ik makkelijk doe en als ik het merk druk ik ze weer uit.

Dat ik te veel doe/wil, klopt helemaal. Ja
Daardoor ben ik niet meer ontspannen en kan ik minder goed blijven zitten. Dan ga ik inderdaad zoals Oscar al zegt makkelijk weer lichtrijden of stappen en het opnieuw proberen. Steeds een stukje verder ben ik dan ook aan het doen. Alleen wanneer ik merk dat ik het niet meer volhoudt of Laiser totaal weg is, stop ik weer. Het lukt ook al steeds een beetje verder, maar nog niet zoals ik wil Haha!

Wat betreft het scherper aan het been hebben/krijgen, klopt wel. Dat is iets wat de ene keer beter gaat dan de andere keer. En inderdaad als hij zo heet is dat hij showt dan kan ik goed zitten, alleen het sturen gaat dan wat minder Tong uitsteken
Wanneer ik er bijvoorbeeld een losse slof aan hang. (Oh jee wat zeg ik nu? Ja, je leest het goed een slof Knipoog ) Dus de slof niet eens gebruik maar er alleen maar aan hang, is het iets psychisch volgens mij want dan loopt Laiser zoals ik wil en kan ik beter zitten. Waarschijnlijk omdat ik dan minder bezig ben als het ware, meer aan het rijden ben.

En wat betreft mijn handen, ik ben blij dat het je opvalt Oscar. Ja En je hebt helemaal gelijk wanneer ik in mijn oude gewoonte verval.

Enne wat die blarenpleisters betreft mogen dat ook kussentjes zijn voor onder mijn zitbeenknobbels Schijnheilig

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:20

Volgens mij moet hij nog veel scherper aan het been zijn. Daar zou ik in eerste instantie in het lichtrijden mee beginnen. Als hij nu de helft aan het been is als je gaat doorzitten dan blijft het misschien de helft maar als hij in het lichtrijden zorgt dat hij echt heel scherp is dan blijft er toch een stuk meer over. Snap je het nog?
Zorg dat je beenhulpen heel kort worden. Een fractie van een seconde is genoeg en als je niet onmiddellijk een reactie krijgt dan direct een grotere hulp erachteraan en als dat niet helpt een flinke schup.
Als er eraan gewend bent om met een vlugge hulp te rijden dan zal niet alleen Laiser fijner aan het been worden maar kun je zelf ook beter met een lang been blijven zitten.

Verder vind ik om ontspannen te blijven zitten hele kleine stukjes doorzitten fijn. Dus tijdens het lichtrijden 2 pasjes doorzitten en dan weer lichtrijden als dat ontspannen lukt dan 4 enz.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:59

Een tip met betrekking tot blijven zitten... Beugels 2 gaatjes langer dan hoe je ze nu hebt. Ik vind je best kort zitten... Clown Ikzelf zit erg lang, dus vind het nogal snel kort Knipoog
Maar als je voelt dat je geen steun hebt aan je beugels als je doorzit ga je vanzelf met je knieen en binnenbovenbenen en heupen en bekken werken, dan zul je zien dat je beter kunt blijven zitten & ook nog is beter contact hebt met je paard. Er is wel een maar... Je moet wel even doorzetten!! Het duurt wel minstens een week voordat je het doorhebt wat de bedoeling nu is met het draaien van je bekken en knieen & spierpijn gegarandeerd Knipoog

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:03

Verder vind ik het er erg ontspannen en vriendelijk uitzien !!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:18

Chris, je vroeg of ik ook nog tips heb, tja ik ga idd met Shanna mee, Laiser móet gewoon scherper aan het been worden!
Maar ik ga ook met Oscar mee, probeer maar eens een overgang tijdens het trainen die even níet past ... want Laiser én jij zullen ook overgangen in de proef tegenkomen, die even niet zo lekker passen bij jullie.
Maar wat Katja zegt, ga ik nog meer in mee, zeker als je niemand hebt die je kan helpen, eerst lekker aan het been zetten, zorgen dat Laiser lekker los in het lijf is en dan eerst een 2 pasjes doorzitten en weer lichtrijden en dan 4 pasjes, enz enz

Op deze manier ga je steeds langer 'lekker' doorzitten en kan je beginnen aan de kilometers die Oscar bedoeld Knipoog

en verder, ja, áls je wel iemand bij hebt, gooi hem eens aan de longe en zodra hij lekker los is, ga je zitten en op je houding letten, lekker leren zitten... de persoon aan de longe kan dan even het tempo bepalen zodat jij je alleen op het 'lekker' zitten kan concentreren

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:53

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb zeker weer wat dingen om verder te komen. Ja

Katja, Ja ik volg je nog Ja
Ik denk ook wel dat je daar zeker gelijk in hebt.
Het klinkt inderdaad heel logisch.

Contango, Langer gaat niet niet lukken, ze zitten nu al zo lang dat als ik mijn voet opzij doe dat ze gelijk hangen aan mijn voetzool Knipoog
Voor spierpijn ben ik ook niet bang Knipoog Zolang het functioneel is, maakt me dat niet uit.

Ot, wat betreft het zitten terwijl Laiser aan de longe loopt heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Alleen muts als ik ben, vind ik dat een beetje, tja hoe zal ik het zeggen, spannend is niet helemaal het goede woord. Maar ik vind het niet prettig als ik voor mijn gevoel geen controle heb als je snapt wat ik bedoel Knipoog

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:55

ja ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:57

Fijn dat je het nog volgt.
Denk eerlijk gezegd dat je beugels eerder te lang zijn dan te kort maar je moet leren om je been lang te maken en te veren in je enkel. Ben je wel soepel in je onderbeen?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:01

Aan het commentaar wat er al gegeven is heb je al veel aan denk ik, ik ga er in mee. Alleen denk ik dat je je beugels 1 of 2 gaten langer moet doen zodat je je gewicht meer in het midden van het zadel plaatst, je zit nu heel erg "ver" achterin je zadel. Door dus je beugels langer te maken moet je wel meer "voorin" je zadel gaan zitten. Snap je???

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:13

Katja, ik moet inderdaad heel bewust er op letten dat ik mijn benen lang houd. Ik heb erg de neiging om ineen te kruipen zodra het niet helemaal lekker gaat.
Wanneer ik mijn benen heel bewust lang maak gaat het beter. en wat betreft dat veren in mijn enkel en soepel zijn in mijn onderbeen zou ik morgen eens er op moeten letten, daar vraag je me eigenlijk iets wat ik zo een twee drie niet weet.

Mijn instructrice heeft overigens ook al eens eerder gezegd dat ik mijn beugels niet langer moet maken.

Santosww, voor mijn gevoel kan ik niet echt veel verder naar voren of naar achteren in mijn zadel, dus ik snap niet helemaal hoe jij het bedoelt Lachen

haffiebecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:14

Ik vind dat je al heel netjes zit,
Misschien is het een idee om je hakken net iets meer naar buiten te draaien waardoor je bovenbeen wat meer aan je zadel komt en je daardoor wat makkelijker kan blijven zitten, heeft mij iig een heel eind geholpen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Succes er mee, aan de hand van de foto's denk ik wel dat het M zeker gaat lukken Lachen misschien iets meer geslotenheid in de galop.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:33

Als eerste, wat een knap paard heb jij!!!
Nog een klein tipje voor t doorzitten, probeer vanuit je heup je been lang te maken, dus niet alleen je hak laag duwen, maar ook je knie zo laag mogelijk duwen. Daardoor kom je als het ware wat dieper in je zadel te zitten. Ook kun je als je knie laag is niet meer klemmen met je bovenbeen want dan gaat je knie weer omhoog. Hoop dat je me kunt volgen en veel succes met proberen. Op naar t M

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:04

Dank je wel Lachen

Eventjes tussendoor het M gaat ook wel lukken we hebben er immers al 5 wp Knipoog
Maar door mijn zwangerschap hebben we er weer een uitgelegen vandaar dat ik zei "weer WP rijden in de M" Knipoog

Wederom bedankt voor de tips, ik heb morgen een hoop om bewust eens op te letten wat ik nu doe en hoe ik het eigenlijk moet doen Knipoog

furypretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:07

wat ook wil helpen is ontspannen blijven en je gewoon mee laten voeren door je paard.. ziet er al netjes uit maar soms nog een beetje krampachtig Lachen maar zolang jezelf weet waar het misgaat gaat het goed! succes!

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:46

[quote=
Wederom bedankt voor de tips, ik heb morgen een hoop om bewust eens op te letten wat ik nu doe en hoe ik het eigenlijk moet doen Knipoog[/quote]

Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat, laat je het weten? Haha!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:54

Het is natuurlijk wel echt een "slagschip" om te rijden. Zo'n groot paard knijp je niet makkelijk bij elkaar, en al helemaal als je zelf niet zo heel groot bent. Ik zou de beugels niet langer maken, de momenten waarop ze wat kort lijken geef je been en trek je je been dus ietswat op. Zoals eerder al gezegd zou ik hem inderdaad veel scherper proberen te krijgen maar daar ben je vast al mee bezig! Succes en we zien elkaar vast weer een keer op concours!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 22:25

@ Talented, met het scherper proberen te krijgen ben ik inderdaad bezig. De ene keer gaat dat ook beter dan de andere keer. We zien elkaar inderdaad wel weer op concours Ja

Ik had beloofd om vandaag nog even verslag te doen, dus dat zal ik dan maar even doen Knipoog

Ik heb eerst hem los gestapt en in de stap al attent te maken. Vandaag kreeg ik hem daar ook weer beter aan het been dan afgelopen zondag. Ik kreeg een betere reactie.
Daarna in draf ook eerst reactie op been krijgen en daarna op rondrijden geconcentreerd en ondertussen gekeken hoe ik nu eigenlijk zelf zat en reed. Maar gewoon eerst lekker voorwaarts gereden en op ontspanning bij Laiser gelet. En vandaar uit verder gegaan.

Ik heb ook gekeken waar ik in het zadel zat en wanneer ik wat deed.
Zolang ik Laiser lekker aan het lopen heb zijn mijn onderbenen ontspannen en veren mijn enkels ook mee. (Wist nooit dat ik dat deed Knipoog ) Zowaar lukte het me nu om mijn knieën beter in het zadel te drukken zodat ze beter aansluiten en zolang ik ze omlaag drukte lukte het beter om te blijven zitten dan wanneer ik er aan dacht om mijn hakken uit te drukken. Ik kon veel beter mee veren in zijn lopen.
Op die manier ontdekte ik dat het een paar passen doorzitten afgewisseld met een paar passen lichtrijden ook veel beter te doen was. Wanneer ik mijn teugels op maat houd gaat het ook beter. Eigenlijk ook logisch omdat hij dan niet de kans krijgt om zich uit elkaar te trekken.
Wanneer ik niet fijn meer kan zitten betrapte ik mezelf er op dat ik weet in elkaar begon te kruipen en mijn hakken op trok. Wanneer ik dat merkte drukte ik mijn knieën weer omlaag en ging het inderdaad weer beter.
Het fijne is dat als ik heb zo gesloten kan houden dat ik hem ook duidelijk van achter voel aanspringen naar galop dus dat ik ook mooi meegenomen. Knipoog

Al met al heb ik lekker gereden en heb ik ook het idee dat Laiser het ook met plezier deed. Hij blij, ik blij Haha!

Kortom, ik heb zeker weer wat gehad aan de tips uit dit topic.
Ik kan weer even verder en weet weer hoe het ook kan voelen Knipoog

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:51

Mickey, super joh, dat het meteen resultaat geeft en dat je weer even verder kan Ja

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:45

Ik was er ook blij om. Het geeft weer net dat kleine zetje om weer verder te kunnen.