cap reinigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

cap reinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:37

hoi,
kun je een cap eigenlijk schoonmaken van binnen? hoe doen jullie dat? kun je hem ook laten stomen?
het is eigenlijk best wel vies omdat je er veel in zweet, en ik heb net een tweedehands cap van iemand gekocht dus ik vroeg het me af,....
groetjes nynke

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:47

Volgensmij kan dat helemaal niet(maar wie ben ik)=P

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:49

Ik vraag het me eigenlijk ook af, heb de mijne al een tijd en er zit een behoorlijk vieze lucht aan. na het rijden laat ik hem wel altijd opdrogen/luchten door hem op de bolle kant te leggen. Maar ik zweet erg veel dus is het idd wel vies dat het nooit schoon wordt gemaakt.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:50

idd.....maar stel je laat hem stomen, hoe gaat zo iest eigenlijk? niet met hitte maar met chemische stoffen ofzo toch? dat spul moet niet gaan reageren met het piepschuim(ofzo whatever) wat in de cap zit....

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:51

Die van mij heb ik ook al 2 jaar ofzo. Maar het is er een met luchtsleuven (casco) dus het zweten valt bij mij nog wel mee. En bij veel caps kun je de binnenvoering eruit halen en in de was gooien.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:52

ja? ok dan zal ik dat eens proberen...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:55

ja meestal wel. Maar ik weet niet wat voor cap je hebt?

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:14

nou goede topic die van mij is ook al zo smerig.
Ik heb ook met luchtsleuven maar elke keer als ik gereden heb is mijn haar ook zeiknat

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:21

Nou ik ga met je mee tarmine, een goeie topic.. ik denk dat verootje gelijk heeft, bij sommige caps kun je de binnenkant uithalen!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:35

In de douche hangen als je gaat douchen dan wordt hij een beetje gestoomd, of de binnenkant eruit halen en die soppen. Verder heb je wel van die spuitflessen die geurtjes neutraliseert bijv. Febreze en dan ruikt het ook wat lekkerder.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:36

Mijn oude cap (zo'n ouderwetse waar we 20 jaar geleden allemaal mee reden) was ik gewoon onder de warme kraan uit met een zachte shampoo. Goed uitspoelen en laten drogen. Doe ik al jaren zo, gaat prima!

Je kunt je cap gewoon natmaken, binnen en buitenkant (je rijdt er tenslotte mee in de regen en zweet hem van binnen nat) dus je kunt de nieuwe veiligheidshelmen volgens mij ook prima zo wassen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 15:01

ik heb mn casco cap ff bekeken en ik kan de binnenkant er idd uithalen en schoonmaken! kunnen die dingen ook in de wasmachine of doen jullie het gewoon met een handwasje,.....

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:09

Je kan de binnenkant van de casco er iig uit halen. Dat mag je met water en zeep schoon maken.

Om de rest schoon te maken:
Je neemt een pan waar je cap net niet in past, zodat hij op de pan ligt.
Je kookt water in de pan en doet er een scheutje citroensap bij. Je legt je cap dan ongeveer 10-20 minuten op de pan, zodat die lekker doorgestoomd wordt.
Het beste is de cap buiten te laten drogen, zodat er geen nare etensluchtjes ed in de cap komen te drogen.

Om de buitenkant (fluweelachtig) vrij te maken van pluisjes gebruik ik tape (doorzichtig en niet al te sterk). Ik plak de buitenkant helemaal vol, zodat alles bedekt is met tape. Dan haal ik de tape er weer af en de buitenkant ziet er weer als nieuw uit!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:16

Goed topic!

En Kusia, dat is een goeie tip. Heb 'm meteen uitgeprint (anders vergeet ik het weer) en ga dit weekend m'n capje ff onder handen nemen Haha!.

Ik rij niet zoveel met cap (vooral buiten alleen of op vreemde paarden), maar dan kan er evengoed een muf luchtje aan komen...

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:21

En vergeet niet, dat als je het aan het stomen bent, om dat kin klittebandje weg te halen!
De vorige keer heb ik de lijm er bijna af zitten stomen en direct aan zitten trekken, dus kinbandje kapot Scheve mond

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:25

Nagelbijten / Gniffelen hihi oeps...

Bedankt, want dat zou mij dus ook ongetwijfeld gebeuren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:29

Voor wie de binnenkant er niet uit kan halen: onder de kraan en dan met lauw water en je eigen normale shampoo even lekker rustig soppen. Daarna heel goed uitspoelen, en LANGZAAM laten drogen. Dus niet op de verwarming of in de zon leggen, maar gewoon voldoende geventileerd aan de lucht laten drogen.

Bekend probleem hoor MissNynke, ik verbaas me altijd over mensen die geen plakhoofd hebben als ze dat ding afzetten, en toch goed gereden hebben.

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:53

ik rij alleen buiten met cap maar zou je m niet gewoon ff uit kunnen spuiten en laten drogen? het duurt wel lang voor dattiej droog is... ik heb het nooit geprobeerd, tis maar een gedachten haha

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:38

Ik heb gister mijn cap volgens recept van Kusia gestoomd. Ging erg goed. ( was alleen de citroencap vergeten) Zag er best geinig uit die stoom die uit de sleuven komt.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:41

Citroensap ik voornamelijk voor de geur. Het heeft weinig een reinigend effect.
De eerste keer toen ik mijn cap ging stomen, dacht ik dat het in de fik stond Verward

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:19

Ik ken iemand die hem wekelijks in de biotex zet! Zit er nog heel goed uit (beter dan de mijne Bloos ) dus ik ga het ook maar is proberen Knipoog

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:38

hmmm, goed idee om hem eens te reinigen!
Maarre, hoe lag duurt het dan voordat je hem weer kunt dragen, Langzaam laten drogen kan wel even duren, dacht ik zo! En ik heb eigenlijk maar 1 cap! wat dan? Gewoon een week niet rijden?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:43

Het ligt er aan hoe je het schoon maakt.
Toen ik het alleen had gestoomd kon ik het binnen 2 uur weer op.
Maar als je het echt helemaal grondig reinigt, zou ik het na een dag er weer op doen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:10

hmmm, misschien eens proberen voor ik op vakantie ga volgende week, kan hij dan rustig een weekje drogen! Kan me niet voorstellen als je echt je cap aan de binnenkant met shampoo gaat wassen dat hij dan na 2 uur weer droog is... Verward

Maar alleen even stomen is natuurlijk wel alvast een idee! Bedankt voor de tips!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:13

miepmiep schreef:
Kan me niet voorstellen als je echt je cap aan de binnenkant met shampoo gaat wassen dat hij dan na 2 uur weer droog is... Verward

Lezen is ook een kunst Knipoog

Met stomen was het binnen 2 uur droog, een grondige wasbeurt binnen een dag.