Vraagje over Gelderse lijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Vraagje over Gelderse lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 21:23

Een kennis van mij wil haar 3 jarige b register merrie laten dekken.

De vader is een niet gekeurde hengst Nobel van Nimmerdor x Tin Rocco.
Die heeft hier in de omgeving nogal wat gedekt.

De moederlijn is Amor x Golfstrom xx x Alex x Utopia x Livasion (zit er erg vaak in) x Ceasar x Reveil x Domburg (dan onbekend).
Met dank aan allbreed pedigree.

Mijn gevoel zegt dat dit de lijn is van Lady Reveil (zit ook in de moederlijn) en ik meen dat dit een goede lijn is geweest.

De eigenaar weet niet zoveel van de fokkerij, maar wil er een goed sportpaard voor zichzelf uitfokken.

De merrie kan goed bewegen maar door een blessure zal ze geen zwaar werk kunnen doen.

Ze wil de nakomeling als veulen aanbieden bij het kwpn, wat zijn de eisen dan, want de vader zal een kwpn hengst worden.
Is het voor haar te doen om er mee te fokken, of is het onbegonnen werk?

En graag meer info over de pedigree.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:26

adriana schreef:
Een kennis van mij wil haar 3 jarige b register merrie laten dekken.

De vader is een niet gekeurde hengst Nobel van Nimmerdor x Tin Rocco.
Die heeft hier in de omgeving nogal wat gedekt.

De moederlijn is Amor x Golfstrom xx x Alex x Utopia x Livasion (zit er erg vaak in) x Ceasar x Reveil x Domburg (dan onbekend).
Met dank aan allbreed pedigree.

Mijn gevoel zegt dat dit de lijn is van Lady Reveil (zit ook in de moederlijn) en ik meen dat dit een goede lijn is geweest.

De eigenaar weet niet zoveel van de fokkerij, maar wil er een goed sportpaard voor zichzelf uitfokken.

De merrie kan goed bewegen maar door een blessure zal ze geen zwaar werk kunnen doen.

Ze wil de nakomeling als veulen aanbieden bij het kwpn, wat zijn de eisen dan, want de vader zal een kwpn hengst worden.
Is het voor haar te doen om er mee te fokken, of is het onbegonnen werk?

En graag meer info over de pedigree.


Wordt gewoon vb -veulen en met 3 jaar stamboek opname aanbieden, als het een merrie is

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 11:30

Ok bedankt. Ik koop dat iemand mij nog wat meer kan vertellen over de merrielijn.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:34

L'invasion zit ook erg veel achter mijn paard (v. Kimberley) Ik heb ook zijn hele papier uit zitten pluizen met allbreed. Wat ik daarin tegenkom is dat L'invasion erg veel gebruikt is in combinatie met het van wittenstein bloed. Zoek eens op de hengst cabochon, daar zitten volgensmij zowat al deze paarden ook achter! Allemaal oud bloed dat heel veel mee heeft gedragen aan de omvorming van landbouwpaard tot het huidige kwpn paard!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:37

Citaat:
Verder is een merrie als Lady Reveil van Wittenstein een heel belangrijke merrie geweest. Deze Kroon Preferente Gelderse merrie is niet alleen moeder van Odin van Wittenstein, maar ook van de invloedrijke merries als Glothilde v. Wittenstein (die weer oa. Karolus v. Wittenstein en Ole v. Wittenstein bracht), Iris v. Wittenstein (moeder van oa. Rudolf v. Wittenstein) en Regentes v. Wittenstein (moeder van oa. Adjudant, Emigrant, Wachtmeester en Briljant (ex Zephyr)).

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:20

YvonneS schreef:
Citaat:
Verder is een merrie als Lady Reveil van Wittenstein een heel belangrijke merrie geweest. Deze Kroon Preferente Gelderse merrie is niet alleen moeder van Odin van Wittenstein, maar ook van de invloedrijke merries als Glothilde v. Wittenstein (die weer oa. Karolus v. Wittenstein en Ole v. Wittenstein bracht), Iris v. Wittenstein (moeder van oa. Rudolf v. Wittenstein) en Regentes v. Wittenstein (moeder van oa. Adjudant, Emigrant, Wachtmeester en Briljant (ex Zephyr)).


He, dat is mijn quote!

Wat wil je nog meer weten, Adriana?


AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:26

De moeder is een kleindochter van Esdoorn kroon pref 30180 Sgldt. Dit is ook de moeder van de Gelderse hengst Irak 27 Stb. Irak is via zijn dochter Zarona de grootvader van de internationale springpaarden Tepic la Silla en Governor (beide van de Groninger hengst Akteur 1527 NWP) en Hilton (vader Notaris 154 Stb). Tepic la Silla zien we waarschijnlijk terug op de Olympische Spelen 2004 in Athene. Irak is via de niet-goedgekeurde Gelderse hengst Gronic de grootvader van een paard dat momenteel in internationale vierspanwedstrijden wordt uitgebracht. De afstamming van Zarona en Gronic is te vinden op www.gelderlanderhorse.nl bij Pedigree Alle Paarden evenals een artikel over Tepic la Silla bij Wereldklasse.
Golfstrom xx is de grootvader van het internationale springpaard Daylight (vader Theoloog 295 Stb).
Van Amor pref 1196 Sgldt is heel veel bekend. Hij wordt graag als grootvader of verder terug in de afstamming gezien vanwege het niet voor iedereen even gemakkelijke karakter (maar intussen hebben we ook hengsten in de fokkerij met nog veel moeilijkere karakters). De beste kinderen van Amor kwamen uit Gelderse merries bv. de hengst Gondelier keur 1372 Sgldt, maar ook uit half-Gelderse merries zijn heel goede kinderen gekomen bv. zijn laatste goedgekeurde zoon El Corona 86.1613 Stb.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:54

Ik vind dit wel interessant want wat zouden met jullie doen, aangezien dat het bloed van L'Invasion behoorlijk veel in de KWPN hengsten te vinden is, een hengst vinden die dit bloed niet voert (zo min mogelijk) of juist een hengst die dit bloed wel voert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:17

chantal1 schreef:
Ik vind dit wel interessant want wat zouden met jullie doen, aangezien dat het bloed van L'Invasion behoorlijk veel in de KWPN hengsten te vinden is, een hengst vinden die dit bloed niet voert (zo min mogelijk) of juist een hengst die dit bloed wel voert?



Persoonlijk zou ik kiezen voor een hengst die dat bloed juist niet voert. Je wil lijkt mij toch een gezond paard fokken, en veel L'invasion in je paard wil nog weleens een naar straalbeentje geven Knipoog

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:48

Pipo"]
[quote="chantal1 schreef:
Ik vind dit wel interessant want wat zouden met jullie doen, aangezien dat het bloed van L'Invasion behoorlijk veel in de KWPN hengsten te vinden is, een hengst vinden die dit bloed niet voert (zo min mogelijk) of juist een hengst die dit bloed wel voert?



Persoonlijk zou ik kiezen voor een hengst die dat bloed juist niet voert. Je wil lijkt mij toch een gezond paard fokken, en veel L'invasion in je paard wil nog weleens een naar straalbeentje geven Knipoog
[/quote]
Hoe weet je dat?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 16:11

Zeer interessant allemaal.

De keuze van de hengst hangt af van de eigenaresse haar wensen, ze wil graag een allround paard fokken.

Misschien dat ik binnenkort wat foto's kan maken van de merrie.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:35

AWvL"]
[quote="Pipo"][quote="chantal1 schreef:
Ik vind dit wel interessant want wat zouden met jullie doen, aangezien dat het bloed van L'Invasion behoorlijk veel in de KWPN hengsten te vinden is, een hengst vinden die dit bloed niet voert (zo min mogelijk) of juist een hengst die dit bloed wel voert?



Persoonlijk zou ik kiezen voor een hengst die dat bloed juist niet voert. Je wil lijkt mij toch een gezond paard fokken, en veel L'invasion in je paard wil nog weleens een naar straalbeentje geven Knipoog
[/quote]
Hoe weet je dat?
[/quote]


Stond in de nieuwe Penny Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:51

Golfstrom xx ken ik wel, heb ik al een en ander over uitgezocht.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:06

AWvL"]
[quote="Pipo"][quote="chantal1 schreef:
Ik vind dit wel interessant want wat zouden met jullie doen, aangezien dat het bloed van L'Invasion behoorlijk veel in de KWPN hengsten te vinden is, een hengst vinden die dit bloed niet voert (zo min mogelijk) of juist een hengst die dit bloed wel voert?



Persoonlijk zou ik kiezen voor een hengst die dat bloed juist niet voert. Je wil lijkt mij toch een gezond paard fokken, en veel L'invasion in je paard wil nog weleens een naar straalbeentje geven Knipoog
[/quote]
Hoe weet je dat?
[/quote]

Dat heb ik ook gehoord van een hengstenfokker bij ons in de buurt. Zijn paarden zijn geheel vrij van L'invasion bloed. Wij hebben het er een keertje inzitten, heel ver naar achtern.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:08

Pipo"]
[quote="AWvL"][quote="Pipo"]
[quote="chantal1 schreef:
Ik vind dit wel interessant want wat zouden met jullie doen, aangezien dat het bloed van L'Invasion behoorlijk veel in de KWPN hengsten te vinden is, een hengst vinden die dit bloed niet voert (zo min mogelijk) of juist een hengst die dit bloed wel voert?



Persoonlijk zou ik kiezen voor een hengst die dat bloed juist niet voert. Je wil lijkt mij toch een gezond paard fokken, en veel L'invasion in je paard wil nog weleens een naar straalbeentje geven Knipoog
[/quote]
Hoe weet je dat?
[/quote]


Stond in de nieuwe Penny Scheve mond
[/quote]
In antwoord op de bron waar Pipo haar deskundigheid vandaan heeft en anderen ga ik voor het stamboekblad Het Groninger Paard een artikeltje schrijven over hoefkatrolvererving en L’Invasion. Als dit verschenen is zal ik er hier op attenderen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:25

een kennis van mij heeft ook een nakomeling van deze desbetreffende Nobel staan......een 3 jar ruin.

Weet je zeker dat die Nobel , nimmerdor x tin rocco is.....??? Weetje trouwens waar die nu is???

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 22:31

Ja want Nobel is een zoon van Josiane *LOL*

Hij heeft een aantal jaartjes gedekt in Blija (dorpje aan de waddenzee) en daarna is hij de handel ingegaan, ik weet niet waar hij nu is.
Heel erg jammer, want als 6 jarige was hij nog niet ingereden.
Het was een hengst met een fijn karakter ( als veulen) en later heb ik dit begrepen van de oude eigenaren.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:12

als het goed is is hij van Johannes Popma geweest., die woont in de buurt van Blija. en er gaan verhalen dat hij in Belgie springt (nationaal), maar of dit waar is, weet ik niet.

Als ik Johannes weer eens tref zal ik het wel even vragen.....Misschien wel interresant voor jouw merrie....om te weten wta hij nou in de sport doet, . ik heb anders zijn tel nummer ook wel....dan kan je em eens bellen...


sigrid

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:43

AWvL schreef:
In antwoord op de bron waar Pipo haar deskundigheid vandaan heeft en anderen ga ik voor het stamboekblad Het Groninger Paard een artikeltje schrijven over hoefkatrolvererving en L’Invasion. Als dit verschenen is zal ik er hier op attenderen.


Heel graag want wij hebben er namelijk een waar geregeld het bloed van L'Invasion in gebruikt is dus ik ben benieuwd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ELNTIE, Trendiction, Umeo en 6 bezoekers