Hoe paard sneller laten vertrekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Hoe paard sneller laten vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 20:42

De afgelopen 3 maanden is het paard dat ik bijrij echt vooruit gevlogen! Van staker naar kanjer en het gaat alleen maar meer bergopwaarts!
Nu loop ik alleen tegen een probleem aan wat maar niet beter wil worden.
Wanneer ik aan wil draven vertrekt hij naar mijn zin niet snel genoeg. Het is net een diesel die op gang moet komen. Ook wanneer ik hem ruim van te voren voorbereid draaft ie weg als een sukkeltje.. Vorige week kon ik niet rijden dus heb ik hem alle dagen gelongeerd. Het viel me op dat hij ook aan de longeerlijn niet snel genoeg vertrekt. Pas na 3/4 keer goed wakker schudden met de zweep erachteraan, en hem goed voorwaarts te drijven werd het ietsje beter maar nog niet optimaal.
Iemand tips hoe ik dit op kan lossen?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:43

veel overgangen maken en alert op het been maken (door die overgangen) bij geen reactie een klein tikje achter je been bij

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 20:45

Overgangen rij ik al tot ik er scheel van zie. Bij het aandraven ben ik heel streng, been is weg. Hij draaft dan ook weg, maar als een sukkeltje... Been + zweep geeft hetzelfde effect..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:02

Snelle overgangen na elkaar. Dus zeg maar 5 stappen draf en weer stap en ook andersom. Werk daarbij vwnw zodat hij mooi los over de rug loopt en zo zijn achterhand juist gebruikt.

Vind iets wat hij heel leuk vind. Door iets te doen wat hij leuk vind, zou hij ook eerder vertrekken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:03

ja werkt goed
En zo ook schijnovergangen.
Bijna terug in stap, maar net niet helemaal, dus weer wegrijden voordat de overgang gemaakt word.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 21:05

dat heb ik geprobeerd aan de longeerlijn en dat gaat inderdaad goed! dat ik daar niet aangedacht heb Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:05

Ik ga nu eenzelfde antwoord geven als ik ook al bij het "huppeltje van Anouk" had gegeven.
Probeer je paard voordat je aandraaft in stap snel te krijgen, als het ware een dribbeltje van achteren. Vanuit dit dribbeltje draaf je naar voren.
Door je paard wat te laten dribbelen, moet hij vooral vanuit het achterbeen vertrekken wat het tempo van wegdraven bevordert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:06

Verder weet ik niet hoever je bent.
Maar vanuit schouder voor wegdraven wil ook wel helpen.
Dan is het achterbeen ook al actiever aan het werk.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 21:06

dus als het ware over z'n tempo stappen kitty? en dan van daaruit wegdraven?

schoudervoor zijn we pas bezig, elke keer een paar stapjes, maar het is nog niet bevestigd..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:25

oww... friezen eigenschap hahaha.. dat heeft de mijne ook wel eens.. wat ik doe is vanuit stap aangaloperen en dan echt met een iets wat lange teugel keihard laten rennne!! dat doe ik op beide kanten en dan is ze lekker heet.. dan vliegt ze als het ware weg voor mn been.. als ze dan weer wat lomer word zet ik der opnieuw aan in galop, met een stuk middengalop.. De mijne is wel goed aan mn stemhulpen.. dus ik hoef gelukkig niet te zitten rukken en plukken om der terug te krijgen, mn zit en stem is genoeg!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 11:39

het is geen fries Haha!
Galop is nog niet goed genoeg om op deze manier te rijden. Hij galopeerde eerst met heel veel bombarie en dat gaat nu steeds beter. Elke keer een rondje meepakken en vooral het aanspringen oefenen.
Hij kan dus nog niet vanuit stap weggaloperen.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:25

Nee, niet over zijn tempo stappen. Als je over het tempo stapt, zijn de passen vaak wel langer maar niet afgemaakt.
Hij moet juist korte dribbelpasjes maken. Je kunt met het zweepje zachtjes aantikken of met je been.
Hij moet als het ware al weg willen draven terwijl jij nog een paar tellen langer blijft stappen.

En inderdaad de schijnovergangen in draf.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 12:33

dribbelpasjes kan die goed Tong uitsteken
Dat ga ik eens proberen, dankjwel OK dan!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:36

Heleboel mensen zeggen van veel overgangen, deels ben ik het hier mee eens.
Probeer is voor het wegdraven met het zweepje zijn achterbenen alert te maken, Egt alleen op het achterbeen dat hij slecht meetrekt de 1e stappen (vraag aan je lesgever of kyk goed in de spiegel welk been) en help hem daar een handje mee door hem aan te tikken.
Een paard hoort weg te draven vanuit zijn ahcterhand.
Als je die goed actief maakt voor het wegdraven zul je zien dat hij alerter wordt op je been en sneller zal wegdraven. Hou het goed vol en doe het niet té vaak. Hij heeft er duidelijk moeite mee en het moet niet té worden. Dan kan het zijn dat hij nijdig gaat worden naar je been, o.i.d.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 12:39

Vandaag ben ik bezig geweest met schijnovergangen en het terug en voorwaarts rijden in tempo. Ik merkte op het moment dat ik hem terug reed in tempo en dus verzamelde dat hij z'n achterhand eronder zette en ik hem van daar uit kon wegrijden. Dit heb ik een paar keer geprobeerd en waarempel vertrok hij al wat meer. De tip van kitty ga ik zeker ook proberen!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:41

Het kruis aantrekken als je beenhulpen geeft om weg te draven. Dit is het gevoel alsof je met je kruis een boek op een tafel naar voren wil duwen.

Sammie M1 + 0

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:16

Inderdaad veel overgangen en schijnovergangen. Wat ook kan helpen zijn veel tempowisselingen in de gang zelf. Dus van arbeisdraf naar middendraf daarna helemaal terug naar verzamelde draf en hierna weer vooruit draven. Veel suc6.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers