Hangend rooster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hangend rooster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 23:48

Via de zoekfunctie geen bevredigend antwoord kunnen vinden.
Honey staat sinds begin maart met een hangend rooster. Onder het zadel wordt ze nu op halster gereden, en dat gaat prima.
Vorig jaar rond die tijd reageerde ze ook heel heftig op het bit, maar heb er toen verder niet bij stil gestaan omdat we dachten dat ze op de teugel had gestaan.

Nu reageerde ze dus waardeloos op een gebroken trens (zowel enkel als dubbelgebroken), maar op een stang (Bokkebitje) liep ze braaf.
Van de week haar weer aan de lange lijnen gehad, en ze sloeg compleet door, dusdanig dat ze zowat de sloot in liep.
Heel haar lijf zei weer au au au Huilen
Bokkenbitje vervangen door liverpool met een zeempje om het mondstuk. Hier liep ze beter op, maar niet normaal, reageerde naar mijn zin nog te fel op het bit.

Aangezien ik haar weer wil gaan inspannen moet hier een oplossing voor komen.
Via de zoekfunctie vind ik dat het vanzelf weg zou moeten trekken (ze is vandaag 10 geworden) aangezien het met de verharing verband zou kunnen hebben. Ze verhaart niet of nauwelijks meer.
Hoe lang moet ik wachten? Hoe kan ik haar helpen? (ik denk hierbij een een voedings suplement bijv)

Wat kan een DA betekenen?


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:02

Het kan vitamine gebrek zijn. Van een gebrek aa vitamine c kunnen paarden een hangend rooster krijgen.. Je zou vitamine c kunnen gaan geven.. Je zou ook de da eens kunnen bellen en vragen wat hij ervan vind..
Als je je paard normaal goed voert hoort hij geen vitamine gebrek te krijgen en is er misschien meer aan de hand.
Ik heb ooit bij een da stage gelopen toen kwamen we ook bij een paard met vitamine gebrek en hierdoor een hangend rooster. Dit paard bleek onder de wormen te zitten, ondanks goed ontwormen...

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:38

en sommige paarden hebben gewoon een laag verhemelte waaronder onze Pablo. Ik rijd hem al sinds het zadelmak maken op een ongebroken trens zonder enig probleem. Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is?

ellepel

Berichten: 47327
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:00

waarom ga je niet met een hackamore rijden?
jij kan gewoon rijden en je paard heeft nergens pijn in de mond.

en laat de tandarts ff kijken, er kan meer aan de hand zijn

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 08:55

hackemore voor de wagen????

Lielle, toen ze zo heftig begon te reageren heb ik hier een topic geplaatst waar uit kwam (na checken) dat ze een hangend rooster had.
Ze is nagekeken en heeft geen haken o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:30

Mijn paard heeft het ook al ruim een jaar. Op een gegeven moment kon hij zelfs niet eens meer eten, zo erg was het.
Via bokt kreeg ik ook het advies om vitamine c bij te gaan voeren. Dit heb ik een hele tijd gedaan, zonder resultaat.
Met rijden heeft hij er nu op het moment geen last meer van, ik hoop dat dat zo blijft.
Mijn da zei dat het vanzelf moet wegtrekken (helaas). De enige optie was het wegbranden, maar dat wordt eigenlijk nooit meer gedaan, omdat het bijna dierenmishandeling is Bloos! .
Ik ben toen zeewier gaan bijvoeren en sinds die tijd gaat het een stuk beter (kan ook toeval zijn hoor). Misschien het proberen waard. Er zitten iig heel veel vitamines en mineralen in.
Sommige paarden hebben idd nu eenmaal een lager gehemelte dan andere.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:47

Citaat:
Dit paard bleek onder de wormen te zitten, ondanks goed ontwormen...


dat heeft mijn paard ook en ook hangend rooster...gaat me een lichtje op nu dus!

Ik voer sinds ie op de wei staat paardenkoeken van PAVO bij (Aura-koeken), daar zitten alleen mineralen en vitamines in, ik wil geen brok voeren want vorig jaar kreeg ie overal eiwitbulten Scheve mond

Die koeken zijn eigenlijk voor IJslanders, maar ja.......telgangen doet ie toch al Schijnheilig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 09:49

mail gestuurd naar een paardentandarts, en het lijkt hem onwaarschijnlijk dat ze zo heftig reageert door dat rooster.
Ook de DA die er gisteren was zei dat daar het probleem niet kon liggen. Beiden vermoeden ze toch haken. De DA had zijn mondklem enzo allemaal niet bij, maar als ie er weer is neemt ie het mee en kijkt ie haar echt goed na

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:41

Hoi,

mijn pony had ook een hangend rooster en die moest ik medicijnen door het vooer geven en nu is alles allang weer goed ik weet niet meer hoe het hette maar dat zou ik wel ff na kunnen vragen.

xxx suppie

Connie, Suppie & Tjippy.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:20

Ik zou haar sowieso een vitaminekuur geven, als ik jou was. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Liverpool met zeempje zou ik niet zo snel doen bij een shet, het wordt snel te dik voor zo'n beestje. Tja, misschien toch een tandenkwestie?


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:26

ik gok op haken helemaal achterin bovenin de mond, dat heeft Q namelijk ook

op t eerste gezicht zegt de tandarts(gaat Q 2x per jaar naar toe) ow t valt mee een paar kleine haakjes, en dan begint ie te vijlen, en hoe meer ie achterin zn mond komt, hoe scherper de haakjes zijn

ook tijdens t verharen(ook Q verhaart amper, maar toch) bij t eten van gras na een winter zonder gras, bij ander soort hooi etc etc altijd is de reactie: een supererg hangend rooster

heb nu voor mn S&T hoofdstel een K&K Ultra dubbelgebroken onderlegtrens met 45 graden gedraaid tussenstukje, ligt op zn tong en kan niet in zn gehemelte prikken en heb voor t gewone hoofdstel een robart bit, dubbelgebroken bustrens, kan ook onmogelijk in zn gehemelte prikken.

als ik even met enkelgebroken bit rij(hij loopt nou eenmaal lekkerder op een D-trens (en die bestaan pas sinds kort als dubbelgebroken, ook van K&K maar mn geld is even op Clown ) dan gaat dat goed, tot ie last van zn hagend rooster krijgt, en dan reageert ie de eerste paar keer daarna ook slecht op een ander soort bit, uit angst dat t weer pijn zou gaan doen, dat zou het dus ook kunnen zijn.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:56

Hoe herken je precies een hangend rooster? Blond

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:04

dan zie je dat het gehemelte verdikt is, soms is het zo erg dat als je naar de voortanden kijkt, het tandvlees er onderuit komt, dan is het dus zo opgezwollen dat t dus als je de mond opendoet, ziet dat t lager hangt dan de tanden

als ze dan bv in een appel bijten, bijten ze met het tandvlees ipv met de voortanden, daarom merk ik al snel als Q er last van heeft, dan moet ie zn appeltje niet, behalve als ik hem eerst in stukjes snij voor hem....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 08:37

Mijn paardentandarts constateerde dat ook bij mijn paard. Moest hem Vitamine C geven. Gewoon tabletjes heb ik gedaan, beetje meer dan de mens mag hebben. Toen was het wel over, dus............
Succes

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:06

Misschien dat jullie nu gaan lachen.Maar de volgende tip wil ik toch graag geven.
Gewoon rauwe(doorgesneden)aardappelen voeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefjahh, kiki1976, manonnevot, Renkle, rosslover, Violaatje en 58 bezoekers