Ik begrijp het niet..oorlogsmisdaden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Ik begrijp het niet..oorlogsmisdaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 08:44

Gisteravond heb ik eerst de Dodenherdenking gekeken en daarna heb ik de film: Anne Frank; The whole story gekeken.
Een film over de joodse familie Frank. Hoe ze leven in het Achterhuis, verraden worden en getransporteerd naar Auschwitz.
Daar moeten ze onder mensonwaardige omstandigheden zien te overleven. Hun kampbeulen gedragen zich als beesten.
Ze worden vernederd, kaalgeschoren, gemarteld en sterven een vreselijke dood door verhongering, ziekte of de gaskamer.
Zo zijn er heel veel Joden aan hun eind gekomen, waaronder 1.500.000
kinderen.
Ik wil deze film zien, ik wordt er stil van en weet dat dit nooit meer mag gebeuren. Tegelijkertijd heeft het ook iets onwerkelijks. Je kan je niet voorstellen dat dit ooit weer kan gebeuren.

In mijn beleving is de familie Frank 2 minuten geleden omgekomen in Auschwitz en ik zap verder. Naar het RTL nieuws en daar zie ik een foto van een Amerikaanse vrouwelijke militair die lachend naar een aantal Iraakse, naakte mannen met een kap over hun hoofd wijst, alsof het haar trofeeen zijn.
Ik weet dat het niet te vergelijken is met Auschwitz maar toch zie ik (te)veel gelijkenissen.
Hoe komt die vrouw er nu bij zich zo op de foto te zetten? Voor haarzelf, of haar nageslacht?

Waarom zijn mensen tot dit soort dingen in staat, vraag ik me dan af?
Geestelijke gestoordheid, slechte genen, slechte opvoeding, militair zijn, spanning van oorlog?

Ik begrijp het niet...

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:48

Ik vraag het me ook regelmatig af...Denk dat het een combinatie is van geestelijk gestoordheid en machtzucht bij de leider (hitler bijv) En vooral angst bij zijn volgers....
Ik had graag de film willen zien..Jammer genoeg heb ik hem gemist..Verschrikkelijk hoor..Mijn opa vertelde ook weleens wat over de oorlog,wat een angst moeten die mensen hebben gehad

Het ergste vind ik nog dat het lijk alsof haast niemand er van heeft geleerd..Waarom is er in deze tijd nog overal oorlog?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:00

Ik heb precies hetzelfde als jij, heb gister ook de film gezien, al kon ik er af en toe bijna niet naar kijken, zo hartverscheurend. En Anne Frank is idd maar één van al die verhalen, en het gebeurt nog steeds, onbegrijpelijk...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:32

Ik kan je wel een paar sociologie-boeken aanbevelen als je er mee van wilt begrijpen. Echt begrijpelijk word het nooit, maar wel verklaarbaar - de soldaten van Amerika word van alle kanten ingestampt dat Irakezen geen mensen zijn, dat zijzelf superieur zijn, dat elk middel geoorlooft is om het terrorisme te bestrijden. Hun troepen worden steeds onder vuur genomen, er is druk van hogeraf om dat 'op te lossen'.

Ik neem het die mensen absoluut zeer kwalijk. Maar de situatie waarin zij zitten (en hun voorgeschiedenis) is zo compleet anders als de situatie van waaruit jij dit nu schrijft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:40

Ik heb de film niet gezien gisteren. Ik was te laat thuis om nog te kijken. Ik kwam uit het ziekenhuis vandaan. En dankzij het verkeer was ik ook niet om 8 uur binnen Boos! (dus maar even de auto langs de weg stilgezet)...

Heb je ook wel eens Schindlers List gezien? Die is ook zo vreselijk hartverscheurend.
Wat bezielt(de) mensen toch in hemelsnaam?
Ik snap het niet... Zal ik nooit doen ook denk ik...

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:45

Het is idd echt verschrikkelijk, tijdje terug was ook weer zo'n film in de bios... Rossenstrasse heette die, ook al zo verschrikkelijk. Je snapt idd niet wat die mensen bezielt, ze lijken wel gehersenspoeld...

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 09:51

ArwenLune schreef:
Ik neem het die mensen absoluut zeer kwalijk. Maar de situatie waarin zij zitten (en hun voorgeschiedenis) is zo compleet anders als de situatie van waaruit jij dit nu schrijft....


Tuurlijk, ik zit op de bank mij te verbazen. Misschien naief, maar je wilt graag geloven deze mensen (in WO 2) geestelijk gestoord zijn, onder een zwaar regime zitten en dat in een moderne samenleving zoals wij die nu hebben niet meer voorkomt.
En dan zie je zo'n foto. In een wereld met zoveel informatie en moderne communicatiemiddelen had ik zoiets niet verwacht, eerlijk gezegd.

Maar jij zegt dus dat iedereen tot zulke dingen in staat is, als je ze maar een poosje vertelt dat de vijand slecht is.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:09

essie79 schreef:
Maar jij zegt dus dat iedereen tot zulke dingen in staat is, als je ze maar een poosje vertelt dat de vijand slecht is.


De psychologische druk waar zij onder staan is wel wat meer als 'een poosje vertellen dat de vijand slecht is'.

Maar inderdaad, onderzoek wijst uit dat onder bepaalde omstandigheden ongeveer 80% van de mensen dingen doet die ze normaal verachtelijk vinden. Is een heel beroemd experiment over geweest - het Milgram experiment. Te lang om hier te beschrijven, maar zoek maar eens op op google ofzo.

1 ding wat ik geleerd heb in m'n psychologie lessen (die reuzachtig interessant waren, maar ook heel confronterend) is dat je nooit zomaar kan zeggen 'dat zou ik nooit doen'. Want in die situatie, met die voorgrond, onder die druk, zou je misschien wel een heel ander mens zijn als je nu bent. Het is het makkelijkste (en het geruststellendste) om aan te nemen dat de mensen die dat doen barbaren zijn, onmensen. Maar dat is wel een heel makkelijke manier om er naar te kijken vind ik. Zoek ook eens iets op over het Stanford Prison experiment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:13

essie79 schreef:
Maar jij zegt dus dat iedereen tot zulke dingen in staat is, als je ze maar een poosje vertelt dat de vijand slecht is.

Dat geloof ik dus wel, als je iemand maar vaak genoeg vertelt dat een bepaald volk met bepaalde kenmerken, dat die slecht zijn, dat die minderwaardig zijn. Dan ga je dat op den duur geloven, als het je maar vaak genoeg te horen krijgt Scheve mond Kijk maar naar discriminatie tussen zwarten en blanken, dat is ook al jaren zo, en dat soort dingen krijg je er niet uit. Volgens mij is het ook menselijk, iemand minder vinden dan anderen, waarom? Geen flauw idee, maar het is wel zo...

*Edit* Ik zie net dat Arwen het al goed beschreven heeft *Edit*

Om verder te gaan op die film, ik heb er bewust niet naar gekeken, ik trek me zulke dingen heel erg aan. Schindler's list heb ik ook gezien, schitterende film, maar zo bitter, ó zo bitter... En dat geldt voor de vele oorlogsfilms, voor de vele verhalen, boeken, etc. etc. Oorlog is gewoon iets vreselijks, iets onwerkelijks en niet te bevatten... Het hoort helaas bij deze wereld.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:15

Ik denk dat het komt doordat (sommige) mensen niet met macht om kunnen gaan. Ze willen macht, krijgen macht en willen daardoor meer macht en slaan door.

[o]

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:17

Nou, heb ook naar die film van Anne Frank zitten krijgen. Pfoeh!
Ik was weer helemaal opgefleurd zeg, sjonge jonge....
Die ellende die ze moesten doorstaan, het uit elkaar trekken van families. Ik snap de wreedheden van mensen niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen die eigenschap heeft en tot zoiets in staat is. Dat geloof ik ook niet.

De hond is de betere mens

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 10:21

Ik heb geen psychologie gestudeerd, maar ik denk dus ook dat heel veel mensen tot dat soort dingen in staat zijn.
Maar toch hoorde ik een Max Moscowitz gister zeggen dat dat geen normale mensen waren, maar op zijn minst geestelijk gestoord.
Of dat mensen in beginsel slechte genen hebben.
Anders was je niet in staat daartoe. Ik geloof dat dus niet.

Maar dan nog vraag ik me af hoe het kan.
Word bv een Amerikaanse militair expres soort van gehersenspoeld zodat ze beter in staat zijn om te vechten. Of ga je vanzelf dit soort dingen doen omdat je onder extreme spanning staat?

Ik bedoel: Die vrouw moet toch hebben geweten dat in deze tijd van moderne middelen dit soort beelden niet voor de buitenwereld verborgen blijven.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:22

Okay, ik haal even thee en dan type ik even iets meer over het Stanford Prison experiment...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:32

In die film van Anne Frank gisteren moesten ze in Auswitsch zich geheel ontkleden. Daarna maakte zo'n duitse trut de opmerking dat hun vaders/mannen nu wel dood zouden zijn in de gaskamers.

Het kan niet dat ze het leed van die mensen niet ziet, en toch maakte ze die opmerking. Snap ik niet. Je moet het maar kunnen hoor. Ik denk niet dat ik in staat zou kunnen zijn mensen zoiets aan te doen.

De hond is de betere mens

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:40

Ik heb de film van Anne Frank gisteren ook gezien en vond het echt verschrikkelijk om te zien.. heb zitten huilen als een klein kind bij de aanblik van al die vernederingen die ze moesten ondergaan, kaal knippen en ontblood alsof ze beesten waren. Ze werden als beesten behandeld.. ik kon er met mijn pet niet bij... hoe kunnen mensen anderen op zo'n beestachtige manier behandelen.. zonder enig medeleven.. begrijp er niets van en ja helaas het gebeurt nog steeds. Zelfs beesten zijn niet zo wreed.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:40

Desiree schreef:
In die film van Anne Frank gisteren moesten ze in Auswitsch zich geheel ontkleden. Daarna maakte zo'n duitse trut de opmerking dat hun vaders/mannen nu wel dood zouden zijn in de gaskamers.

Het kan niet dat ze het leed van die mensen niet ziet, en toch maakte ze die opmerking. Snap ik niet. Je moet het maar kunnen hoor. Ik denk niet dat ik in staat zou kunnen zijn mensen zoiets aan te doen.


Gruweldaden ja, ik geloof ook niet dat ik in staat zou zijn om anderen zo iets aan te doen, maar aan de andere kant, wat is de keuze als je wordt gezegd: jij dood of hij dood? Ik vraag me dat af. Daarnaast kregen de mensen in de oorlog een tientje voor iedere jood, ja wat doe je als je honger hebt? Of als je kind gilt van de honger?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:40

essie79 schreef:
Word bv een Amerikaanse militair expres soort van gehersenspoeld zodat ze beter in staat zijn om te vechten. Of ga je vanzelf dit soort dingen doen omdat je onder extreme spanning staat?


Beiden. Vergeet niet dat Amerikanen vanaf geboorte worden opgevoed met het idee dat Amerika het beste land ter wereld is. Voeg daarbij de enorme schok van de aanvallen op het WTC. Het idee dat 'de hele wereld tegen ze is', in het leger is het niet de bedoeling dat soldaten de 'vijand' zien als menselijk want dan kunnen ze niet werken... En de enorme stress van het feit dat iedere Irakees erop uit kan zijn om jou of je maten dood te schieten.

Citaat:
Ik bedoel: Die vrouw moet toch hebben geweten dat in deze tijd van moderne middelen dit soort beelden niet voor de buitenwereld verborgen blijven.


Dat is op dat moment denk ik niet eens in haar hoofd opgekomen...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:48

mobick schreef:
[maar aan de andere kant, wat is de keuze als je wordt gezegd: jij dood of hij dood? Ik vraag me dat af. Daarnaast kregen de mensen in de oorlog een tientje voor iedere jood, ja wat doe je als je honger hebt? Of als je kind gilt van de honger?
[/quote]

Dat is iets heel anders. Ik weet niet wat ik in het eerste geval zou kiezen, ik dood of een ander zodat ik kan blijven leven. Er is nog altijd iets als overlevingsinstinct.

Honger verandert je echter. Als er aan een primaire behoefte niet voldaan wordt, vallen secundaire behoeftes af, je vervlakt emotioneel. Je gevoelsleven stompt af en gaat over tot instinct. Die duitsers in concentratiekampen hadden daar toch geen last van? die waren niet hongerig. En toch waren ze niet menselijk.

Je kind dat gilt van de honger... gebeurt nog dagelijks in afrika. Het weerhoudt die mensen er niet van om een hoop kinderen te krijgen waarvan er een hoop sterven. MAar ja, daarvoor geldt ook het bovenstaande: afgevlakte emoties > overlevingsinstinct.

De hond is de betere mens

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:52

ArwenLune heeft inderdaad gelijk, veel mensen kunnen onder bepaalde omstandigheden wreder worden dan ze zelf ooit voor mogelijk hadden gehouden. Maar Desiree heeft weer geen ongelijk als ze zegt dat ze denkt dat ze zelf zoiets nooit zou doen, want inderdaad, niet iedereen gaat daarin mee. Ik zou over mezelf geen uitspraken durven doen.

En trouwens, voor dat type vernederingen hoef je nog niet eens zo ver te gaan kijken als Irak, het gebeurt hier in Nederland ook nog steeds tijdens de ontgroeningen van verenigingen (al is dat de laatste jaren wel wat meer aan banden gelegd) en disputen (waar volgens mij geen enkele controle op is).

Ik vind de uitspraak van Max Moscovitz dat mensen die zoiets doen slechte genen hebben persoonlijk ook vrij schokkend. Daarmee zeg je dat mensen inherent slecht zijn en dat daar niets aan te doen valt. Hij verbindt er gelukkig niet de conclusie aan die nazi's eraan verbonden, maar het klinkt wel een beetje hetzelfde... Vast niet zo bedoeld, maar toch.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:55

Mensen doen wrede dingen wanneer de remmen wegvallen, dus wanneer er geen toezicht meer is. In WOII mocht je joden vernederen etc. en dan gaan sommige mensen helaas heel ver.
Ik weet niet of Arwen het Stanford prison experiment nog gaat plaatsen, maar dit is heel interessant en geeft je een heel nieuw inzicht.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:14

Even terugkomend op het verhaal WOII, het kan ook anders. Mijn oma heeft ondergedoken gezeten en heeft tijdens die period ook een kindje (een zoontje) gekregen. Dit kindje is eigenlijk al gelijk bij katholieke mensen in het noorden des lands ondergebracht en als eigen kind beschouwd, met gevaar voor eigen level. Dat blijkt wel, want ook deze familie is verraden, en de (katholieke) vader van het gezin is samen met de baby om het leven gebracht in een van de concentratiekampen. Mijn moedere heeft haar broertje dus nooit gekend en weet eigenlijk niet eens zeker of hij wel om het leven is gebracht. Ik heb een keer een foto van de baby gezien bij mijn oma. Ik was toen erg jong en begreep niet waarom zij er niet over wou praten. Inmiddels dus wel...

Maar het verhaal gaat verder. Ondergedoken met baby en op een dag wordt er aan de deur geklopt. Een duitse soldaat staat voor de deur... Mijn oma is toen tegen hem tekeer gegaan of hij wel kon tegen een vrouw met een kind. Hij heeft hen verteld dat hij de dag erna terug zou komen en dat ze dan moesten zorgen dat ze weg waren. Ook deze Duitse soldaat deed dit met gevaar voor eigen leven, hij had ook geen keus. Hier hebben mijn oma en opa wel hun leven aan te danken.

Wat betreft Irak, dat zijn dingen waar ik me een beetje afzijdig van houdt. Beide partijen zijn schuldig, mischien wel niet op het persoonlijk vlak, danwel in de samenleving en cultuur waarin zij wonen. Ik durf daar zelf geen uitspraken over te doen, aangezien het te moeilijk is je in dit soort mensen te verplaatsen.

Europe is our playground

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:16

Okay, hier komt 'ie...

Het Stanford Prison experiment.
De onderzoeker zette een advertentie in een college-blaadje waarin hij naar vrijwilligers zocht die voor $15 per dag mee wilde doen aan een experiment. 70 studenten reageerden. Die werden uitgebreid onderzocht en geprofileerd, en alle mensen die een drugs, drank of misdaad verleden hadden werden eruit gefiltert, plus mensen met medische problemen, plus iedereen met een sociale/psychologische stoornis.
Ze bleven over met 24 volkome normale, gezonde studenten uit de sociale middenklasse die die $15 per dag wel zagen zitten.

Door middel van kop of munt werd die groep in 2en gesplitst. De ene groep werd gevangenen, de andere groep cipiers.

De gevangenen werden een aantal dagen later uit hun bed gelicht door de politie, geblinddoekt, en naar de cellen gebracht. Ze werden door een soort gevangenis intake gehaalt en moesten gevangenis kleren aan, plus een soort kousenpetje. (in echte gevangenissen word je kaalgeschoren)

De cipiers werden niet getrained in het cipier zijn, er werd ze vertelt dat ze de orde moesten bewaren en ze maakten daar zelf regels voor. Cipiers waren allemaal hetzelfde gekleed en droegen zonnebrillen zodat hun ogen niet zichtbaar waren.

Het experiment zou 2 weken duren, maar na 6 dagen was de situatie zo walgelijk geescaleerd dat het gestaakt werd. Gevangenen waren depressief en hadden 'breakdowns', cipiers werden steeds extremer in de straffen, mishandelingen en vernederingen van de gevangenen. Niet alle cipiers deden hieraan mee, maar niemand protesteerde of meldde zich ziek. Toen het experiment gestaakt werd, waren de cipiers het oneens met de beindiging van het experiment. Zij hadden de twee weken door willen gaan.

Zie dat even voor je, en denk nog even terug aan die 24 normale, intelligente en gezonde studenten!

Deze site geeft een heel uitgebreid en interessant verslag van het experiment: http://www.prisonexp.org/
(Kijk ook de videoclips etc.)

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:19

Ik heb de film ook gezien. En ik kreeg er tranen van in mijn ogen. En dit is maar een verhaal. Zol zijn er duizenden geweest. Ik kan het niet bevatten. En snap ook niet dat dit ooit heeft kunnen gebeuren. Dat mensen achter die plannen stonden..Verdrietig

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:29

Dan nog maar even het milgram experiment erbij. Dit is een experiment waaraan 3 personen deelnemen, de leraar (de daadwerkelijke proefpersoon die langskomt om deel te nemen aan het experiment), de proefleider en de leerling.

De leraar en de leerling zitten in aparte ruimtes, verbonden door een intercom. De leraar kan dus horen wat de leerling zegt. De leerling moest woordjes leren of iets dergelijks. Elke keer als de leerling een foutje maakte moest de leraar hem een elektrische schok geven. Dit begon op een heel laag niveau (dat alleen maar kriebelt ) naar een heel hoog niveau (waarvan de meesten wel weten dat het schadelijk is, en waarbij de leerling het echt uitkrijste en op het laatst zelfs geen reactie meer gaf, geloof ik). Let wel: de leerling zat in het complot met de proefleider en zat niet aangesloten op de schok-apparatuur, maar maakte wel bijpassende pijngeluiden. Wat belangrijk is in dit geheel is dat de proefleider de leraar (normale, intelligente studenten dus) verzekert had dat hij (de proefleider) alle verantwoording droeg en dat de leraar alleen maar die schokken hoefde toe te dienen.

65% van de leraren ging door met schokken geven tot 450 volt (waarbij stond: danger, high voltage!) en niemand stopte voor de 300 volt. De proefpersonen gaven we aan dat ze het heel vervelend en naar vonden, maar ze gingen wel gewoon door.

Een behoorlijk onethisch experiment, wat tegenwoordig nooit meer uitgevoerd zou mogen worden.

Maar het illustreert ook dat zodra mensen het gevoel hebben dat ze niet meer persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden, ze heel wrede commando's uit kunnen voeren.

Maar misschien leren deze experimenten (Stanford prison, Milgram) vooral dat studenten eigenlijk maar freaks zijn... Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:34

Sterkter nog, als de 'leraar' de 'leerling' niet kon horen, gingen ze allemaal door te het hoogste voltage - tot de dood dus!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Amazonbot, Athena1982, DearDarling, GoogleAdsense, Marie111, Nicje87, nimbletje, Queijo, Siebel en 50 bezoekers