Kan een bitje bij een 2 jarige kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Kan een bitje bij een 2 jarige kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 14:03

Ik word helemaal knetter gek van Zoe Boos! Ik kan niet normaal met madame buiten lopen ... of ze trekt me alle kanten op... of ze komt met 4 voeten van de grond. Ze is niet bang voor iets maar wil eigenlijk alle kanten op behalve de kant die we op lopen Scheve mond
De ene keer gaat het perfect en de andere keer ben je je leven niet zeker. Van te voren laten lopen heeft geen nut, een kinketting heeft geen nut daar loopt ze zo doorheen.....
Om nu meer over haar te vertellen te hebben wilde ik een hoofdstelletje kopen met een veulen bitje. Ik ga dit niet dagelijks gebruiken maar zo nu en dan met het buiten lopen.
Vraag ik mij alleen af of dit wel goed is voor een 2 jarige Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:05

Volgens mij kan het geen kwaad als je het probeert en je paard reageert niet al te gestresst. Wij deden het op stal bij groite en wat lastigere paarden vaak. WEl uitkijken dat je geen problemen krijgt met pijnlijke mond in verbanmd met zacht en alles wat dikker is en de tandjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:19

Als je nu aandachtig jou eigen verhaal terugleest en daar over nadenkt, kom je misschien wel tot dezelfde conclusie als ik nu:
- Als ze met 2 jarige al zover is dat ze nergens naar luistert en je moet haar nu al een bit indoen, waar gaat dit dan heen, wat is het alternatief hierna?
-Waarom loopt ze door een halster + kinketting heen?

Zoals jij het beschrijft, klinkt het als een paard dat geen respect toont naar de 'leider' en dat ben jij.
Wat kun je hieraan doen, Nh is een hele goedde oplossing, leer je je paard beter kennen en andersom, mits op de goedde manier, ziet jou paard jou als leider en gaat niet zomaar door jou heen, of jou voorbij!
Suc6!:)

Om even verder jou oorspronkelijke vraag te beantwoorden; het kan opzich weinig kwaad, als je een 2 jarige een bit in doet, maar als je deze als rem gebruikt dan kan het wel kwaad.. want waar zit jou rem straxjes dan? als je erop zit. Maar om aan het bit te laten wennen en er op een 'speelse' manier mee omgaan, kan niet kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:21

helemaal mee eens [***]

je zult moeten leren consequent te worden.
want als je dat niet word dendert hij ook binnen de korste keren door het bit en wat dan..?

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:22

Ik ben het met [***] eens, als ze nu al geen respect toont..
Ik zou echt gaan oefenen, misschien met clickertraining? Je mag natuurlijk nog niet intensief mee "werken" maar ik ze moet wel weten wie de baas is!
Succes ermee OK dan!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 15:46

Haha sorry hoor je hebt misschien wel gelijk... respect heeft Zoe zeker wel voor mij Ze is drammerig wil overal heen ziet alles om haar heen.... Wat verwacht je van een 2 jarige....
Zoals ik al zei... de ene keer gaat alles perfect en die ene keer dus niet. Kan je zeggen loop dan niet buiten maar das makkelijk gezegd als Zoe honderden meters van stal begint te donderjagen.

NH doe ik met haar...We blijven een beetje hangen in game 2.

Ik dring momenteel niet tot haar door vanwege die hengstigheid (zoe is een pismerrie).
Binnenkort krijgt ze een hormonenkuur om te kijken of een prop in haar baarmoeder haar meer tot rede brengt. Zo word ze misschien pismerrie af en zal ze een stuk makkelijker in de omgang zijn.

Maar goed ik kan nu niet verder met de Games want dat werkt gewoonweg niet. En omdat ik vind dat ze wel aandacht en beweging nodig heeft is een stukje buitenlopen ook erg ontspannend voor haar... in enge situaties leert ze mij nu ook te vertrouwen. Als ze iets eng vind blijft ze wel netjes naast me lopen... Moet ik dat nu ook maar niet meer doen omdat ze soms niet te houden is buiten? Wat blijft er dan over?
De paarden staan bij ons nog niet op het land... Wat dat zou namelijk wel een hoop schelen...

prompter

Berichten: 11067
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:49

Gewoon een bit in doen... Zoe is geen "normaal" paard, die heeft nou eenmaal een voorgeschiedenis. Ook een halster onder het hoofdstel, pas het bit erbij pakken wanneer het niet anders kan.

Normaal zou ik dit nooit adviseren, maar voor deze pony....

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:50

Dat ze niet het land opkunnen is misschien ook wel een reden, ze kan haar energie natuurlijk niet goed kwijt, vandaar die drammerigheid natuurlijk. Veel succes in ieder geval

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:02

Ja idd promptertje dat is een goed idee. Helemaal omdat het niet altijd met het buitenlopen er zo aan toe gaat.
Ben blij dat ik vanmorgen heelhuids thuis ben gekomen..... Terwijl het van de week zo goed ging Verward

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:03

Onze merrie heeft ook al op vroegere leeftijd een bitje ingehad Kan geen kwaad volgens mij. Ze was in het begin toen ze van het land afkwam erg macho en toen moest ze wel aan het bit om haar naar huis te brengen. Veel later, toen was ze wel goed luisterend enzo, met respect, kreeg ze het weer in als we met 'r langs de weg moesten, gewoon omdat ze te sterk was en als de dood voor vrachtwagens.

Naar mijn idee kan het geen kwaad, als het een zacht bitje is..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:12

In het andere topic bracht iemand clickertraining aan, dat heeft ze hier al geleerd en kent ze ook, alleen heeft het totaal geen nut bij haar. Wat wel helpt is een zweepje meenemen en als ze gaat drammen ook gebruiken (tik op borst, bij bokken op 'r billen, steigeren ferme ruk aan het halstertouw)! Ze gaat dan echt wel sneller stoppen en eens ze weet dat je er niet mee zit om het te gebruiken gaat ze beter luisteren. Ik had voor haar een touwhalster wat een stuk scherper is dan een gewoon halster, misschien is dit een idee (een RUK daaraan komt meer over dan één aan een gewoon halstertje)? Met wat handigheid kan je ze zelf knopen! Verder kan ik je ook vertellen dat 's FERM BRULLEN soms indruk maakt op haar, maar dan meen ik echt LUID BRULLEN Haha! Staat vreselijk stom, maar het is gewoon zo! Dan kan je zo'n "wat is dit nu"-reactie krijgen van haar ... maar ondertussen is ze met haar aandacht bij jouw in de plaats van op de wereld. Ik weet dat ze niet makkelijk is, kan alleen maar zeggen, probeer duidelijk, hard en eerlijk te zijn. Eens ze weet dat er niet met de voeten gerammeld kan worden zal ze er in regel rekening mee houden ... met hier en daar een uitzondering of test voor jouw Knipoog
Wat we hier volkomen vast mee zaten is haar koppig weigeren nog een voet te verzetten soms ... Héél onhandig als dat midden de straat is! En dan natuurlijk het feit dat iemand anders terug helemaal aan "start" staat met haar ...

Wat de mensen "denken" te verkondigen als gouden brave regeltjes gaat bij Zoë totaal niet op. Zoë is geen "gewone" pony! Jij weet het, ik weet dat en nog mensen tussen en rondom ons weten het met de respectievelijke dierenartsen die totaal afzonderlijk van elkaar de zelfde uitspraken deden. Ik denk niet dat iemand nog nog zeggen dat het aan de eigenaar ligt/lag. Het hebben van een ideaal is goed, maar als je een dier alleen maar kan respect afdwingen met eventueel een bitje moet het dan maar zo! Eens je het respect hebt kan je afbouwen ...... of je kan natuurlijk het ideaalbeeld proberen te gebruiken en jezelf verongelukken of iemand anders. Trekken kiest ze zelf voor, een leder bitje bv. of een touw-door-de-mond-bitje kan misschien al genoeg zijn.

Als je met twee zou kunnen gaan wandelen helpt het ook bij haar om 'r aan twee halstertouwen te nemen en aan beide kanten dus iemand te laten meelopen.

PS haar "voorgeschiedenis" is meer een medische conditie. Hier in B. spreken we over het plaatsen van een "knikker" in de plaats van een prop, misschien kennen mensen die term wel? Ik werd ook aangeraden om 'r te laten dekken door onze DA (door een klein hengstje, en ja, hij wist dat ze nog jong is!), dat dit 'r cyclus zou kunnen regelen, ik zat dan wel met de enorme vraag die niemand kon beantwoorden .... hoe erfelijk is 'r aandoening????
Van de mensen die reageren met véél kennis en ervaring, misschien zouden die mensen 's kunnen komen kennis maken met haar (als je daar iets in ziet natuurlijk)?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:16

ik doe mijn haffie van bijna 2 jaar ook af en toe 'n hoofdstel om,met 'n zacht bitje,maar 2x in de week ofzo,maar ik doe d'r wel 'n halster onder,en maak t halstertouw aan t halster vast,ik gebruik t bitje dus niet,maar ik heb wel t gevoel dat ze wat rustiger is met wandelen enzo,omdat ze meer op 't bit gericht is dan t lawaai langs de weg

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:31

Waarom moet er al NH gedaan worden met een 2 jarige? Hoort die niet lekker bij soortgenoten in het land te hobbelen nog lekker vrij te zijn.

Ik ken deels de history en juist daarom zou ik gaan zoeken naar een groep waar ze bij kan tot einde van deze zomer desnoods winter. Het zal haar goed doen vooral inhaar gedrag.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:48

sommige paarden worden ook al op hun 2de voor de wagen gezet dus dan hebben ze ook een stang in.

Wij hebben bij een 2 jarige op stal ook al een paar keer het hoofdstel ingehad. De eerste keer nog geen minuut en ook nog niet dichtgedaan. Nu kan ze hem ook zo aan en lootp ze zo mak als wat achter ons aan.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:28

Ik zou hem nog een jaartje in de opfok zetten, dat beestje is nog zo jong, die jeeft helemaal geen besef van alles
En als je nu al allemaal dingen eromheen moet gaan hangen enzo, hoe moet het dan straks als je erop wilt? dan is hij zo aan het bit gewent dat hij daar ook wel iets op bedenkt. Laat zo'n jong beestje gewoon lekker jong, dan heb je er later een fijn paard aan. (Tiffany heeft tot afgelopen november in opfok gestaan, ze was toen ruim 3,5 jaar oud en ik heb er nu echt een superfijn, gevoelig, maar niet nerveus en niet drammerig paard aan, met andere woorden een geweldig paard Haha! )
Maar dat is natuurlijk mijn mening Lachen
Veel suc6 met je paardje verder OK dan!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:46

als ik jou was zou ik je paardje lekker nog in de opfok zetten, en hem er over een half jaartje weer uit halen, laat hem nog even jong zijn, hij moet straks zijn hele leven nog met hoofdstel en bit in lopen Knipoog maar als je niet anders kan zou ik toch een bitje in doen.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:21

En dan komt ze na een jaartje of zo uit de opfok en kun je haar waarschijnlijk niet eens meer pakken en een halster omdoen. Die "heilige" opfok is echt niet zaligmakend. Bij sommige veulens is het goed en bij anderen is het beter om ze dagelijks in de hand te hebben. Persoonlijk zie ik het meest in het laten opgroeien in een gemengde groep qua leeftijd, waar ze ook regelmatig even aandacht krijgen, af en toe aan het halster naar stal gehaald worden, even een borsteltje erover en weer terug in de groep. Dan geef je ze bestendigheid.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:18

Ik denk dat er eerst maar eens naar de oorzaak moet worden gekeken, dan dat je nu met een bit en een zweep op pad gaat, want wat als dat ook niet werkt?

Ik weet dat jullie al naar de oorzaak hebben gekeken en weten dat het een pismerrie is, maar kun je dan niet beter afwachten hoe het met die knikker/prop lukt. En dan verder gaan met waar je mee bezig was.
Mijn merrie had ook een onregelmatige hengstigheid en was dan ook niet te handhaven, gillen dreigen etc.

Toen is ze naar een andere stal gegaan, waar ze volop weidegang kreeg.
(Andere stal was drassig en stonden ze in een supergrote loopstal in de winter.)
Toen ben ik haar bronscure (Homeopatische druppels van Vsm) & Moodymare (Kruiden tegen het gedrag etc.) en dat heeft mijn merrie ontzettend geholpen.
Ze werd aanhankelijk, rustig, regelmatig hengstig.
Nu een jaar verder (Heb het allebei denk ik 3 maanden gebruikt) is ze nog steeds regelmatighengstig, haar gedrag in onwijs veranderd.
Dit jaar heb ik zelfs nog maar 1 keer gemerkt dat ze hengstig was, en kon ik ook gewoon alles met haar doen.

Oftewel begin bij het begin, er zal een wereld voor je open gaan:)

DoLcE

Berichten: 144
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:46

Het kan geen kwaad maar ik zou wel een dubbelgebroken bid gebruiken omdat dat minder scherp inwerkt, of een ruberen maar die bijten ze soms kapot!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:07

Waratje schreef:
En dan komt ze na een jaartje of zo uit de opfok en kun je haar waarschijnlijk niet eens meer pakken en een halster omdoen. Die "heilige" opfok is echt niet zaligmakend. Bij sommige veulens is het goed en bij anderen is het beter om ze dagelijks in de hand te hebben. Persoonlijk zie ik het meest in het laten opgroeien in een gemengde groep qua leeftijd, waar ze ook regelmatig even aandacht krijgen, af en toe aan het halster naar stal gehaald worden, even een borsteltje erover en weer terug in de groep. Dan geef je ze bestendigheid.


Wat een opluchting dat ook iemand deze opmerking maakt!!! Een tinker sloeg ze zonder pardon de struiken in!!! Mensen, dit is geen gewone pony die in de opfok een heilig boontje gaat worden, been there, done that!!! De meesten die reageren weten in de verste verte niet wat een moeilijk paard is vrees ik, of denken er één te hebben omdat hij/zij 's een voet fout zet zo nu en dan ...
Deze pony moet menselijk contact blijven houden, of anders kan je haar na het heilige halve of hele jaar gewoon naar de slacht transporteren wegens volkomen onhandelbaar en gevaarlijk!!! Wij hebben het hier geprobeerd om haar "semi-vrij" te laten (s'avonds controle en water bijvullen, effe een aai geven) in een groepje en na een paar dagen kon je er al werkelijk vrijwel niets meer mee, je moest maken dat je niet de dicht kwam of je had een pandoering te pakken, ze voelde zich alleen maar oppermachtig en was in de groep ook meteen de baas! Ik ga wel akkoord dat de oorzaak aanpakken méér dan het halve werk is, alleen is er maar weinig op de markt met een blijvend resultaat die betaalbaar is en ook nog's gegarandeerd werkt. Het gaat tenslotte niet om een wedstrijdpaard met een grote toekomst, maar om een B-pony-merrie'tje (geen HIJ dus) zonder papieren. Dit wil niet zeggen dat ze het niet waard is, integendeel, ze is een bijzonder mooi pony'tje met erg mooie gangen, maar ik kan me erg goed voorstellen dat de kaarten anders liggen bij het wedstrijdpaard met grote toekomstmogelijkheden!
Ik zeg héél eerlijk dat onze DA als enige !betaalbare! middel aangaf : laten dekken door klein hengstje en hopen op een hengstveulen of dat haar probleem niet erfelijk is, na een geboorte is de kans reëel dat de cyclus zich "zet" zoals hij het zei ... Zal bij de meeste bokkers weer fout overkomen omdat ze nog zo jong is, but so be it! Soms liggen de kaarten gewoon zo danig dat de mogelijkheden beperkt worden! Ik ben er ook niet onverdeeld voor, anders had ik het zelf gewoon laten doen ... Niet dat ik dan een woord op bokt zou hebben gezet erover, want de "heilige huisjes" zijn en blijven heilig hier ondanks dat het een feit is dat elk dier een individu is en een andere aanpak nodig heeft!

FlEuRXBoNnY
Berichten: 837
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:52

HeeY, misschien kan je een hengstenketting gebruiken als het buiten ech niej gaat.. die kan je gewoon door het halster doen.. ik vind dat wat beter dan meteen al een bit Haha!
en ik zou ook gewoon streng zijn hor ! Tong uitsteken maar als ze te sterk is kom je natuurlijk ook nie ver.. iedergeval veel succes!!!
Xxx flur

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:29

sonjabelgium schreef:

Deze pony moet menselijk contact blijven houden, of anders kan je haar na het heilige halve of hele jaar gewoon naar de slacht transporteren wegens volkomen onhandelbaar en gevaarlijk!!!


Maar ze is nu toch ook onhandelbaar en gevaarlijk IMO... Verward
Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit beestje nog onder ons is. Leuk dat mensen een paard een zoveelste kans willen geven, maar hier komt gewoon een keer ellende van.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:57

Ik stuur je een PB'tje Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:32

sonjabelgium schreef:
Ik stuur je een PB'tje Knipoog


Was dat tegen mij? Ik heb nog niks ontvangen namelijk.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:28

Tjonge jonge jonge mensen.... Geweldig die opfok!!! Kom eens bij mij merrie kijken en oordeel dan pas!!!
Jullie weten niet waar jullie het over hebben Is mijn vraag beantwoord NEEE ik krijg alleen maar prutsmuts over een k*t opfok waar ik mijn merrie dus NIET naar toe doe omdat dit zekerweten NIET goed voor haar is!!!

Een iemand roept opfok en de rest roept mee wat een verstand mensen.
Tessebess ja die merrie is nog onder de mensen en dat zal ze nog heel lang blijven zonder ongelukken... zo gevaarlijk is ze namelijk niet.
Iedereen heeft wel eens een K*t dag... ook mijn merrie... maar zodra ik daar iets over zeg moet ze de opfok in afgemaakt worden omdat ze in haar verleden naar mensen heeft getrapt... Ook bij mij heeft ze een poging gedaan iemand te trappen... das voor mij een drempel om te zeggen ze moet behandeld worden... Behandeld en niet afgemaakt!!!