Wat voor type paard heb je?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Wat voor type paard heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 15:04

Ik zat eens te lezen op www.equiral.nl en vond het volgende:

In deze beschrijving wordt het karakter van een voorbeeldpaard geschetst. Er zijn vijf hoofdkaraktertypes. Het is de bedoeling dat er herkenbare eigenschappen zichtbaar worden. Maak niet de vergissing om te denken dat je paard per definitie één bepaald type is en dat al het andere niet meer mogelijk is. Ieder paard bezit namelijk kenmerken van alle types. Ook treden er continu veranderingen op die van invloed zijn op het karakter van het paard.

Ieder paard heeft een basiskaraktertype dat constant onder invloed staat van dingen van buitenaf. Training kan bijvoorbeeld een positieve invloed hebben op het type en leefomstandigheden een slechte. Deze invloeden kunnen zelfs het basiskarakter tijdelijk zo beïnvloeden dat het niet meer herkenbaar is. Daarom is het belangrijk dat het dier de ruimte en vrijheid krijgt om zichzelf te zijn, zodat het basiskarakter uiteindelijk weer naar boven komt. Ook een paard is beter af als het zichzelf mag zijn, het zal zeker zijn gezondheid ten goede komen.


Het Waterpaard
De mooie, ingetogen eenling (angstig, wantrouwend, introvert)
Je kunt het waterpaard herkennen aan haar atletische, welgevormde lichaam en glanzende vacht en manen. Met haar doordringende ogen houdt ze haar omgeving goed in de gaten. Deze eenling is van nature wantrouwend en teruggetrokken. Eigenwijs als ze is, kun je alleen goed met haar werken als je haar in haar eigenwaarde laat. Onder de druk van een sterke ruiter wordt ze nerveus en angstig, maar ook de spanning bij een wedstrijd werkt verlammend op haar. Als ze de ruimte krijgt, kan ze laten zien wat ze kan. Wanneer je rustig en geduldig met haar omgaat, bereik je het meeste.
------------------------------------------------------------------------------------
Het Houtpaard
de onvermoeibare, harde werker (dynamiek, agressief, temperament)

We noemen het houtpaard de onvermoeibare, harde werker, omdat dit paard een geweldige hoeveelheid energie bezit. Van ´s morgens vroeg tot ´s avonds laat wil hij knallen en het liefst bindt hij de strijd aan in een competitie. Het houtpaard neemt graag zelf de leiding. Het kan hem allemaal niet hard en hoog genoeg gaan en daarom moet dit paard tegen zichzelf beschermd worden. Door zijn impulsieve gedrag is hij zeer gevoelig voor blessures. Een houtpaard ziet er al vanaf jonge leeftijd gespierd en atletisch uit. Overvraag dit paard niet, want hij zal zelf niet aangeven dat het genoeg is. Een houtpaard wil gewoon altijd winnen en loopt zich liever dood dan op te geven. Hij kan absoluut niet tegen zijn verlies, dan raakt hij gefrustreerd.
------------------------------------------------------------------------------------
Het Vuurpaard
De lieflijke, aanhankelijke aandachttrekker (showtype, levenslust)

Het vuurpaard wordt de lieflijke, aanhankelijke aandachttrekker genoemd vanwege haar bijzondere relatie met soortgenootjes en onszelf, de mens. Het is een speels gezelligheidsdier, dat er van houdt om bewonderd te worden en in het middelpunt van de belangstelling te staan. Wanneer je haar stal binnenkomt, word je meteen vrolijk begroet. En je kan natuurlijk niet voorbij lopen zonder eerst even uitgebreid geknuffeld te hebben. Een vuurpaard wil niets missen van wat er om haar heen gebeurt en heeft daardoor wel eens concentratiemoeilijkheden. Soms leidt dat tot schrikkerig of nerveus gedrag. Omdat dit knappe dier zichzelf graag midden in de schijnwerpers zet, is het bij uitstek geschikt voor shows en dressuur. Het is dol op applaus en hoe moeilijker de proef, hoe leuker het vuurpaard het vindt.
-------------------------------------------------------------------------------------
Het Aardepaard
de vriendelijke, betrouwbare alleseter (vriendelijk, ronde buik, traag, eten als grootste hobby)

We noemen het aardepaard ook wel de vriendelijke, betrouwbare alleseter, omdat dit het meest zachtaardige paard is dat er bestaat. Ook al hangen er aan alle kanten kinderen aan zijn manen of staart, een aardepaard laat het allemaal gewoon over zich heenkomen. Zijn interesse kan eigenlijk alleen gewekt worden met eten en een aardepaard herken je dan ook aan zijn enorme bolle buik. Ook al is hij rond en dik, een aardepaard is wel een doorzetter. Voor lange tochten schrikt hij niet terug, maar men moet hem niet overvragen. Snelheid, springen, winnen, het komt allemaal niet voor in het woordenboek van het aardepaard. Dit type komt langzaam op gang en kan uren achtereen roerloos blijven staan.
-------------------------------------------------------------------------------------
Het Metaalpaard
de ongecompliceerde, rustige volger (goede werker, ongeïnteresseerd, correct, recht door zee)
Een metaalpaard herken je aan zijn ongeïnteresseerde houding. Hij kent absoluut geen extremen. Wat je van hem vraagt doet hij goed, maar behandel hem wel eerlijk en oprecht. Van theater en show houdt dit paard niet. Zijn leus is: doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Chaotische situaties of grote spanning gaat hij het liefst uit de weg. Hij houdt van werken en kan snel leren wanneer de leerstof niet te moeilijk is of er teveel tegelijk wordt aangeboden. Je vergeet een metaalpaard al gauw, want hij geeft zelf niets aan. Toch is het belangrijk om met dit type in contact te blijven, anders sluit hij zich nog meer af voor zijn omgeving en krijg je er op den duur weinig contact meer mee.
-------------------------------------------------------------------------------------

Voor mij is dat heel duidelijk:
Pliva is een waterpaard
IJsco absoluut een Aardepaard
Aldira zou ik indelen als Metaalpaard

Was een leuk onderwerp voor een poll geweest maar ik zag dat dat niet meer mogelijk was.


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:09

Laatst heb ik toevallig voor de grap die test gedaan en hout, aarde en vuur gingen gelijk op.Ik heb dus een hout, aarde vuur paard Haha! . Ik wist al dat hij veelzijdig was Knipoog

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:13

Avalon is een Vuurpaard. Wat leuk is dit! Lachen

Galactica Wadim X Gemini

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:13

Ik heb het met Naat wel eens gedaan er kwam ergens in het midden uit (een paar vragen goed voor elk type).
Sheril heeft (voor zover ik haar nu ken) 4 punten voor aarde en 3 voor metaal en vuur. Ook een husseltje dus, maar ik kan niet alles met zekerheid zeggen. Ik zal het over een jaar nog eens invullen Haha! .


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:14

Paddy is een vuurpaard en iones heeft het meeste weg van een houtpaard. Radonja kan ik nog niet beoordelen.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:15

Tja moeilijk volgens mij is Arie een combinatie kan dat ook?

Op de eerste plaats zou ik zeggen een Aardpaard
maar hij heeft ook iets weg van een Vuurpaard (niet het showtype dan) het aanhankelijke en lieve wel. Een Waterpaard mischien ook een piep klein beetje hij is enorm eigewijs.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:19

Ik heb ook die test gedaan, overigens kun je nog wel een poll op VMR aanmaken...ja nu dan niet omdat je koos voor PP Lachen

Er staat bij dat je de test ieder half jaar overnieuw kunt doen, omdat het kan veranderen. Mijn paard was vorig jaar anders dan nu...
toen was het meer een Water, Vuur, Metaal type geen 1 die er echt uitsprong vooral niet op vreemd terrein Knipoog
Hij is langzaam maar zeker zich gaan vormen,
Vuur type voornamelijk daarnaast met 2 punten minder Water met gedeelde plaats Hout (evenveel punten). Terwijl ik uit dat stukje helemaal niks kan vinden dat op mijn paard slaat (Hout).

Vriendin van me heeft een typisch Hout paard en dat kwam ook naar voren uit de test.....

Je moet wel beseffen dat er per element hele boekwerken zijn dus de inormatie is zeer beknopt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:46

ik heb deze test ook gedaan en vind het jammer dat ze hem gebaseerd hebben op paarden dei al wel onder het zadel zijn en daardoor kon ik veel van mijn paardjes neit testen maar als ik de omschrijvingen lees is rajin voornamelijk vuur met hout, polly de shetlander is een aardepaard, de welshjes zijn metaalpaarden.
vraag me af of ik dat met de echte test er ook uit zou hebben gekregen?

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:03

ik vind dat bon een Aardepaard is, maar ze is neit traag, haha

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:11

king is een houtpaard en cor die is van alles wel wat

~Be as you are~

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:15

gindo, het paardje wat ik een jaar gereden heb en heb uitgebracht is een waterpaard...
hij was beeldschoon, wou alles voor je doen maar zodra je begon te schreeuwen of wat dan ook werd ie knetter...
ook op de wedstrijden hij vond alles eng en was altijd heel erg nerveus...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:16

IK heb de test nog niet gedaan, ga even kijken of ik mijn paarden vanuit de informatie die ik nu heb in kan delen.

Kaminka is een dikke veelvraat met maar 1 hobby: eten. Aardepaard dus. Maar: ook dol op aandacht, altijd vrolijk en slooft zich pas uit als ze publiek heeft. Vuurpaard dus.

Toon is het type: ik doe wel gewoon, Kaminka is al gek genoeg }> en laat me maar gewoon met rust. Metaalpaard dus.
Maar: tevens is hij de onverstoorbare, zeer brave, dikbuik die urenlang op 1 plek kan staan of liggen. Aardepaard dus.

Eric Laarakker heeft Kaminka ooit als typisch aardepaard betiteld, maar ik herken minstens zoveel vuur elementen in haar terug, tja.

Zowel paarden als mensen zijn niet in hokjes in te delen, ondanks dat dit best grappig is om te lezen. De oorspronkelijke leer zal wel veel dieper gaan, zoals Lovely al in een ander topic schreef. Ach, dit is gewoon geinig, ik zal alleen dat voer echt niet kopen hoor. Goede marketingstunt is het.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:20

Ik heb een vuur hout paard. We hadden 5 punten voor vuur, en 3 voor hout. Mmmm, er zat wel een heel zweverig muziekje op de achetrgrond, haha Slapen

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:22

Evita had aarde en metaal gelijk...

Funnyboy is een typisch houtpaard, maar hij had ook wel wat "vuur"


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:25

Joy is een vuurpaard, maar lijkt ook erg op een waterpaard

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:30

Peet is een fjord dus heeft veel van een aardepaard,maar toch ook dingen van een vuurpaard vooral dat vrolijke begroeten en aandacht Haha!
Dat felle klopt dan alleen voor geen meter hihi

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:41

Oke ik heb de test gedaan resultaat:
water:0
hout:1
vuur:3
aarde:5
metaal:3
veelzijdig he Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:45

Mijn vreetschuur scoorde het meest op aardepaard maar dat wist ik al Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:48

Mijn tinker is een vuur en aarde paard. Voor beide types 4 punten. Leuke combi is dat.
Hij is dol op aandacht, werkt graag voor me en een kei in lange ritten. Naar mijn idee de pluspunten van beide typen.
Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:31

Chess is echt een waterpaard (je)

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:44

Ozep is een:

Mooie (water),
hardwerkende, onvermoeibare (hout),
vriendelijke (aarde),
ongecompliceerde (metaal),
aanhankelijke knol die graag een showtje weggeeft (vuur)
Haha!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:47

Dennis hoord net nergens bij. Water, hout en metaal scoren evenveel bij hem. De rest volgt er snel achter aan. Hij heeft van alles echt wat. Van 1 of 2 maar van allemaal

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:51

Metellica hoort bij het vuurpaard hij is lief en heel erg speels
En natuurlijk issie een heel erg showpaardje iets eng of boeiends te zien huppa kop/staart erop en gaan Haha!
Knuf Tamaar

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:58

Beide paarden (sun en bog) zijn waterpaarden Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, AnnetteFlame, Aranel, Cantheon, DanaxxLester, Iris_Casper, Jet, Kimmej, marije1109, Miran, Patriesje, Rinkex, sterregoud, tienus63, xColorCross en 144 bezoekers