Toch maar ijzers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Toch maar ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 07:59

Waren we zo blij dat de hoefschoentjes zonder riepmjes werkten, dus gister lekker wezen bostuffen, denies op tjo en ik op de fiets (lang leve de mobiele telefoon en denies anders had ik de weg nooit meer terug gevonden, ruiterpad liep anders dan het fietspad)....
Lopen we het bos uit, zie ik dat Tjo een voorschoen mist , dus hup weer terug en zoeken maar. Helaas werd het al snel donker dus vanochtend gaat denies nog eens het bos rond om te kijken of ze hem vindt (alssie maar niet in de bosjes terecht gekomen is)....

Als we hem niet terugvinden ga ik stevig balen want wat moeten we dan. Ik ga niet voor 1 schoen naar Rijssen rijden want dat is veel ste duur (gipsafdruk is van een jaar geleden dus er zou een niuwe gemaakt moeten worden), andere schoenen, ook een idee maar ook een kostbare zaak en geen garantie dat die blijven zitten en met de bruiloft op komst zijn onze centjes een beetje opperdepop voor grote uitgaven.
Dus vandaag de smid maar even bellen wat ijzertjes kosten, dan maar op ijzers volgende week, het is niet anders.
We moeten een behoorlijk stuk over de weg voor we bij het bos zijn (doorgang via de manege is op slot ivm droes) dus iets aan dr voeten is wel noodzakelijk want ze loopt echt te gevoelig zonder iets.

Zucht, baal baal......
Verder liep ze overigens gister echt super dus nog niks van een evt bevangenheid te merken en ook een grasbuik doen we niet aan, ze ziet er echt super uit nu.

Owww wat baal ik zeg.....

Weet iemand nog een leuke en goeie smid in de buurt van Bergschenhoek, nu komt Fernand maar als die voor ijzers moet komen wordt het een beetje dure buisiness (als tjo op stal staat delen mn vriendin en ik de reiskosten en aangzien we nu op zomerland staan zouden die er ook nog eens bijkomen).

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:32

Wel balen dat de hoefschoenen toch nog niet helemaal blijven zitten.
Ik heb ooo weleens aan hoefschoenen zitten denken, maar mijn pony krijgt al te korte hoeven als hij geeneens op de weg komt. Dus dan toch maar ijzers. En het bevalt eigenlijk best.
Aan een hoefsmid kan ik je niet helpen denk. Maar het idd wel een kostbare zaak.
Op het moment ben ik 95 euro kwijt. Dat is voor 1 pony bekappen, en de andere pony bekappen en beslaan rondom.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:47

Hé Vip! Wat nu? IJzers...? En wat dan met het blote-voeten-endurance-rijden-clubje...?

Heb je al eens een andere "natuurlijk-bekap-smid" geprobeerd? Een vriendin van me heeft ook een tijd lang haar paard door Fernand laten bekappen en hoewel de voetjes wel mooi gelijk (voorvoeten zijn ongelijk van vorm) werden en de blauwe plekken in/op de hoeven vrijwel verdwenen, bleef de zool gevoelig.

Uiteindelijk heeft ze zelfs weer 2 keer door een "conventionele" smid laten bekappen, maar die maakte er eigenlijk een zooitje van (voeten weer ongelijk e.d., niet te geloven...). Nu hebben we samen een smidje gevonden in Soest (om de hoek dus!) die volgens de "witte lijn methode" werkt. Hij is nog maar 1 keer geweest (en hij was lyrisch over de voetjes van mijn beest Bloos Haha! ) en ik kan dus nog niet zo heel veel zeggen over het effect op lange termijn. Maar hij is heel gedegen, wat minder "zweverig" dan Fernand (als ik zo vrij mag zijn Knipoog ) en ik heb er een erg goed gevoel over. Hij is er ook voor 100% van overtuigd dat uiteindelijk ieder paard op blote voeten fikse afstanden af moet kunnen leggen, ook over minder voetvriendelijk terrein. Voor ijzers hoef je dus niet bij hem aan te kloppen, die zet hij er niet onder. Ik geloof wel dat hij een bepaald merk hoefschoen promoot, maar daar heb ik het verder niet met hem over gehad en de schoen die in zijn folder staat zegt me eigenlijk niets... iets uit Zwitserland als ik me niet vergis?? Hij gebruikt ze enkel in de overgangsperiode van ijzer naar "bloot".

Hij heeft voor jou op korte termijn geen zin vrees ik, maar het is zo zonde om Tjo op ijzers te zetten... de gewenningsperiode als ze er weer af gaan schijnt voor het paard toch ook weer niet prettig te zijn.

Slaap er nog eens een nachtje over?

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 12:40

Tsja ik ken Fernand verder niet persoonlijk, hij pakt tjo altijd mee als hij de hengst van mn vriendin doet. Eigenlijk is het sindsdien alleen maar slechter geworden, tjo heeft dr hele leven op blote voeten gelopen en sinds een half jaar loopt ze echt bijna kreupel op het harde, was altijd wel wat gevoelig maar niet zo erg.
We moeten idd op korte termijn een oplossing hebben dus t worden helaas ijzers, tis niet anders. Kunnen dr zolen weer een beetje bijkomen en dan zien we wel weer verder. Voel me zo'n slechte moeder als ze zo loopt te strompelen over het asfalt (waar ze dus voorheen nooit moeite mee had), echt dan breekt mn hart, maarja niet rijden is ook geen oplossing dus we moeten wel.
Blote voeten betekend op dit moment het erf niet af kunnen en dat is ook geen optie.

Bel vanavond de smit van gerritje op, die doet ook ana natural balance baland, wie weet ziet hij met alleen bekappen nog ene oplossing maar ik vrees het ergste, tjo heeft al van die extreem korte hoefjes.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:52

Ik zoek vanavond even het nummer van die smid van ons op, dan PB ik je wel even. Het kan nooit kwaad om hier en daar je licht eens op te steken...

En ik snap het helemaal hoor! Ik heb ook wel eens gedacht "ach, er lopen er zoveel op ijzers. Timmer ik er ook een paar onder, ben ik van al het gezeur af" Het is nooit zover gekomen, ook omdat de voetjes van Moon dus erg sterk en hard blijken te zijn. Jij hebt nu een directe aanleiding om Tjody toch echt op ijzers te zetten: je wil ook blijven rijden!

En ergens... met (bijvoorbeeld) 6 weken op ijzers en dan weer eraf zal je toch niet zo heel veel kunnen verprutsen. De gewenningsperiode zal dan vrij kort zijn en jij hebt in die 6 weken alle tijd om her en der informatie in te winnen.

Succes met je beslissing!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 13:21

Idd, hebben we even de rijd om te kijken van hoe of wat. Ik zie je pbtje wel tegemoet..

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:45

Hee dat wennen als ze van de ijzers af komen valt volgens mij wel mee hoor Vippie. Ik heb mijn tinker in de zomer altijd op ijzers omdat ik dan veel buiten rij en ze nogal sloft en wel veel over de verharde weg moet en heb haar in de winter altijd op blote voeten. Is ze niet extra gevoelig door ofzo en een kortere buitenrit kan ik dan ook nog met haar maken zonder problemen. Alleen bij erg veel over de weg is ze toch de ijzers wel nodig... Dus na zes week ofzo zul je volgens mij nog geen last hebben, alleen misschien iets van de nagelgaten als de hoeven niet zo hard groeien. (die groeien er bij die van mij al heel snel weer uit maar als de hoeven langzaam groeien heb je daar natuurlijk iets langer hinder van....

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:00

Danno heeft vorig jaar ook 8 weken op ijzers gelopen ivm het beleren voor de wagen.
Daarna zijn ze eraf gegaan, het enige wat ik merkte was wat brokkeling toen de gaten de grond bereikten. Toen heb ik dus ook gelijk de smid weer gebeld en toen was het probleem over.

Dus ik denk dat je er verstandig aan doet om er nu een ijzertje onder te zetten, na de endurance rit de natural balance belt of even verder gaat kijken voor schoenen.

Ik zit nu ook met een klein marquis probleempje dus ik twijfel ook zeer of ik bij beide paarden niet en paar ijzers onder zal laten zetten.
En dan zie ik het van de winter wel weer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 14:13

Nou de afspraak is gemaakt, volgende week gaat Tjo voor het eerst in dr leven op ijzers. Ben heel benieuwd hoe ze erop zal reageren en hoe ze ermee zal lopen. En vooral of het bevalt.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:28

zonde want naar rijssen hoef je niet meer. Smit in rijssen heeft verschillende mensen die voor hem werken zoals ik. Wij gaan bij de klanten langs voor de gips afdrukken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 09:00

klaasfeuth schreef:
zonde want naar rijssen hoef je niet meer. Smit in rijssen heeft verschillende mensen die voor hem werken zoals ik. Wij gaan bij de klanten langs voor de gips afdrukken.


Vindt de schoenen van smit nog meer nadelen hebben maar daar zal ik verder niet over uitwijden. Stond al een tijdje te twijfelen tussen andere schoenen of ijzers.
Ze heeft nu ijzertjes en ik ben de gelukkigste mensch op aard, ze is weer de oude Tjo, helemaal happy, pijnloos en loopt weer als vanouds te dribbelen op de weg en te stuiteren in het bos, mn turbootje is weer terug.
Gelukkig denkt mn smid goed mee en is dit een tijdelijke oplossing tot dr zolen weer zijn bijgekomen. Daarna gaat ze weer lekker op blote pootjes...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:04

Citaat:
Daarna gaat ze weer lekker op blote pootjes...

en dan moet je weer 16 weken rustig aan doen tot de nagelgaten zijn uitgegroeid, in dat stadium ben ik nu met mijn paard, er zijn al 4 weken voorbij *zucht* Scheve mond

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 11:05

smurf schreef:
Citaat:
Daarna gaat ze weer lekker op blote pootjes...

en dan moet je weer 16 weken rustig aan doen tot de nagelgaten zijn uitgegroeid, in dat stadium ben ik nu met mijn paard, er zijn al 4 weken voorbij *zucht* Scheve mond


Zal wel meevallen hoor, ligt aan de kwaliteit van de hoef en hoe snel ze groeien. In de winter rijden we toch merendeel in de bak en wie weet krijgt ze dan weer nieuwe schoentjes, de tijd zal het leren.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:31

Ach , een keer ijzertjes moet kunnen.

Moest Rena vorig jaar ook toen ze licht hoefbevangen was...
was wel heerlijk makkelijk hoor , en ze hebben er toch een tijd prima ondergezeten Bloos!
Stalgenoten waren echt jaloers zolang als we er mee gedaan hebben Tong uitsteken

Ik ben benieuwd wanneer m'n Smitjes komen , het aanmeten is nu toch al een maand geleden Lachen

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:58

Tis al een beetje oudere topic maar ik heb een twijfel en misschien dat jullie die weg kunnen nemen Bloos Ik heb Miro sinds September/Oktober op Smitjes lopen, bevalt super alleen vind ik toch dat ze snel slijten, nu is het profiel al bijna weggesleten maar ze gaan alsnog 10x langer mee dan ijzers. Ik kan nu wel goed zien hoe Miro eigenlijk loopt omdat je aan de slijtage goed kan zien dat hij als het ware scheef loopt.

Nu ga ik over 3,5 week op vakantie met Miro maar twijfel over schoenen mee of weer even op ijzers. Ik moet al zoveel zooi mee slepen en als er daar wat gebeurd met de schoenen en ik toch ijzers moet dan ken ik daar geen ene smit en wil niet iedere smit aan mijn paard laten zitten (ik weet het ik ben een zeurkous maar wil toch het werk van een smit gezien hebben voordat ik mijn paard laat bekappen/beslaan Bloos! ) Ik weet ook niet hoe de ruiterpaden in Drente zijn en of ik daar over de weg moet. Zou het slecht zijn voor zijn pezen om te wisselen tussen ijzers en schoenen??? Verward
Ik wil Miro in de winter zowieso weer op schoenen ivm de sneeuw en gladheid en vorig jaar had ik daar voor het eerst in 7 jaar geen last mee OK dan!

**Look where all this talking got us baby!!**

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:07

Wel eens uitgerekend wat ijzers kosten (elke 6-8weken 40-60euro) of af en toe een nieuwe hoefschoen.
ik heb er eens aan gerekend, maar als een setje twee jaar meegaat, ben je al ruim goedkoper. Ik zou dus gewoon een nieuwe bestellen, als ik jou was en die ijzers mooi aan de wilgen laten hangen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:21

Ik heb Gerrit al gemaild hoe dat moet als de schoenen versleten zijn, volgens hem kun je ze het beste naar hem opsturen en dan laat hij ze voor ongeveer €40,- verzolen. Nieuwe vond hij niet nodig en hij vond dat het wel snel is dat ze nu al bijna versleten zijn. hij rijdt voornamelijk op zandwegen en zijn schoenen tonen na een jaar nog bijna geen slijtage plekken. Ik rijd thuis 4x pw buiten en dan moet ik per rit toch een half uur over de weg waar ik dan ook op draaf Lachen

Mijn vraag is eigenlijk alleen, is het slecht om nu ijzers te nemen en na 2 of 3 maanden weer schoenen?

**Look where all this talking got us baby!!**

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:42

Citaat:
moet al zoveel zooi mee slepen


Anja, ik heb een behoorlijk grote auto hoor!!!

ik zou er geen ijzers onder laten zetten, dan moeten ze er op een gegevenmoment weer af en krijg je de ellende weer van de nagelgaten die uit moeten groeien, brokken eraf, gevoelig lopen op de zool enz.

Rijssen (waar Smit zit) ligt toch niet zover van je vakantiebestemming???
Neem iig z'n tel.nr. mee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Antgillya, Big_Appie, Eineges, Laibadji, Lola25, lynn_Joy, manou_diablo, Monody, nijnthju, NogSteedsGek, Sandyislief, Vagabondo en 136 bezoekers