Hoe gaan moeder en veulen straks afscheid nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Hoe gaan moeder en veulen straks afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 00:09

Een vooruit denkertje alvast.
Straks is het weer zover dat het veulen bij de moeder weg gaat.
Wanneer is dat bij jullie (mnd) en hoe gaat dat er aan toe?
En dan met name, hoe gaat het vanaf die dag verder met het veulen?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 01:06

Als de moment daar is, zo snel mogelijk! In één keer. Dat is beste. Wij zoeken voor ons veulen steeds een kameraad van hetzelfde geslacht waar hij dan mee in de opfok gaat in de Ardennen bij vrienden van ons. Geloof me, dan zijn ze de moeder snel vergeten.

De merrie bij ons roept en zoekt nog wel een week, maar ze is dan ook wel heel hard moeder. Als er bij ons een paard weggaat waar ze mee op de weide staat, doet ze het ook.

Daarom snel korte mette maken. Ik vind het ook erg, maar wil ook niet steeds terug zout in de wonde strooien.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 01:15

wij scheiden eers s'nachts op een leeftijd van ongeveer 4 maand en dan over een periode van een week of 3, daarna ook overdag over een periode van 2 weken, ligt een beetje aan de merrie. Geen gegil geen stress...
Alleen het laatste veulen is op een leeftijd van 3 maand 2 weken weggeweest, maar dit vanwege de gezondheid van de merrie.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 01:59

Dus in feite Jan zeg jij, hup in de wei gooien met een vriendje(liefst een paar) en daar moet ze zich vanaf dan zelf redden.
Hoe reageerd een veulen daar meestal op?

Alane ik heb het over, het echt in een andere omgeving een eigen start gaan maken.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 02:07

holly schreef:
Dus in feite Jan zeg jij, hup in de wei gooien met een vriendje(liefst een paar) en daar moet ze zich vanaf dan zelf redden.
Hoe reageerd een veulen daar meestal op?

Alane ik heb het over, het echt in een andere omgeving een eigen start gaan maken.


Ja eigenlijk wel! Vorig jaar herinner ik me nog dat ons veulen toen we hem afleverde bij zijn vriendje van hetzelfde geslacht, een halve dag zenuwachtig is geweest een heeft liggen zoeken. De dag erna, rustig en vredig grazen naast elkaar. Vorig weekend ben ik ze nog gaan bezoeken in de Ardennen. Ze hebben daar de Time of there lifes. Echet waar,...

Je mag zo een paard niet onderschatten, ze trekken sneller hun plan dan een mens dan je zou denken. Ik ben er wel voorstander van om een maatje te zoeken, best van hetzelfde geslacht. Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 02:11

Jan_VT schreef:
een halve dag zenuwachtig is geweest een heeft liggen zoeken.

Liggen zoeken nog wel Tong uitsteken Die verdomde grassprietjes ook he Haha!

Maar wat is bij jouw "liggen zoeken".
Is dat dan het idee van oh mijn god, als ze maar niet door de draad springt (sorry die senarios flitsen zo voorbij) of is dat ondanks het rustig rondkijken toch flink roepen naar mamma?
Ik probeer me een beetje een beeld te vormen bij hoe een veulen reageerd op dit nieuwe.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 02:26

Citaat:
Maar wat is bij jouw "liggen zoeken".


Je moet niet bang zijn hoor! Ze leren de draad al kennen als veulen he, dat vergeten ze niet! We hebben nu al verscheidene veulens gehad, deden allemaal hetzelfde. Lopen langs de draad... Tuurlijk hebben wij dan ook zoiets van "als ze maar niet door de draad lopen" Maar is nog niet gebeurt!

Weet je dat zijn zo van die momenten bij een veulen, net als de eerste aan de hand, de eerste keer op de weide,... Altijd spannend!

Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 02:31

Haha, ik ben er een ster in om altijd het ergste ervan te denken.

Heb heel wat veulens meegemaakt, maar nog nooit het erna als ze verhuizen (meestal verkocht)
Dus vroeg ik me af hoe een veulen zich dan gedraagt, de dag (of dagen) dat hij echt de wijde wereld in trekt.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 02:38

Jaaaaaaa, ik begrijp je volkomen hoor, ik vind het ook altijd spannend. Mijn vader is er ook altijd zenuwachtig voor. Die houdt het die welbepaalde dag en nacht dan ook goed in het oog, vandaar dat ik misschien wel wat rustiger ben. Maar het is een knoop die je moet doorhakken. Wat ik toch vaak ondervind is dat de veulens de draad reeds kennen, en er vaak respect voor blijven hebben (vaak komt dit ook door dat ze hun moeder niet horen terugroepen als ze roepen, moest dit niet zijn, zit je wel met problemen denk ik).

Behoedzaam zijn is goed, maar je mag denk ik wel gerust zijn, als je ze met een vriendje op de weide zet, bekommeren ze zich wel over elkaar.

Knipoog

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 02:40

Hoe ben je eigenlijk zelf van plan het te doen? Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 02:47

Ik heb er nu nog niks mee te maken, maar ik heb er wel een op het oog. Maar of dat doorgaat moet ik nog even bezien.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 03:00

holly schreef:
Ik heb er nu nog niks mee te maken, maar ik heb er wel een op het oog. Maar of dat doorgaat moet ik nog even bezien.


Ik heb je een PB gestuurd! Ik wens je iig heel veel succes *LOL* *LOL* Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 03:11

Dank je OK dan!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 03:20

holly schreef:
Dank je OK dan!


Knipoog Knipoog Cool Cool Graag gedaan! Haha! Haha!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:35

bij ons op stal gaan de veulentjes eerst nog een paar keer los met elkaar in de bak, zodat ze kunnen wennen aan elkaar en zo kunnen de merrie's ook wennen zonder de veulens te zijn, en dan worden ze gewoon in de loopstallen gezet Knipoog

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:39

Over het algemeen hoef je je over het veulen geen zorgen te maken, die zijn er snel overheen. Het zijn vaak de moeders die zoeken enzo en waar je de meeste problemen tegenkomt. Wij hebben een al wat oudere en dus ook ervarener merrie die het niet boeit als haar veulen weggaat, en zij vang de andere merrie, die nog jong en onervaren is, gewoon steeds op. Ze dwingt haar naar achter te lopen als ze opkijkt, zorgt dat ze steeds afleiding heeft en dat ze niet om zich heen gaat zoeken. Ze was binnen 2 dagen weer helemaal haarzelf vorig jaar met haar eerste.... Het veulen daarintegen kwam in een opfok met 3 andere hengsten op stal en ging gelijk eten en spelen, nooit probs gehad Knipoog

SigridB
Berichten: 149
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:53

Toen mij merrie een veulentje had zijn wij na 1,5 week weer begonnen met rijden.
De 1e paar keer was het natuurlijk drama, merrie was alleen maar aan het hinniken en erg druk. Veulen hadden we op stal gezet en was de 1e paar keer ook een beetje in paniek.
Maar na 1 week hadden ze het allebij goed door dat ze na het rijden gewoon weer bij elkaar kwamen.
Dit hebben we zo'n 4,5 maand gedaan en toen ging het veulen weg bij z'n moeder.
Het veulen hebben we ook meteen naar een andere stal gebracht met andere paarden.
Ging meteen erg goed. Hij heeft niet een keer om z'n moeder geroepen en moeder heeft niet één keer naar d'r kind geroepen.
De merrie was heel erg rustig hieronder.
Ik denk dat het komt doordat ze al zo goed gewend waren bij elkaar vandaan te zijn.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:04

ShamalArabs schreef:
Over het algemeen hoef je je over het veulen geen zorgen te maken, die zijn er snel overheen.


Klopt, toen ik mijn paardje 3,5 jaar geleden naar de opfok bracht waar ze van haar moeder werd gescheiden (op de snelle manier dus: merrie mee in de trailer, alleen het veulen eruit halen en op stal zetten en met de merrie weer terug naar huis) was ze de eerste uren erg onrustig en bleef ze naar haar moeder roepen. In overleg met de opfokeigenaar zou hij haar een paar dagen op stal laten en als ze eenmaal goed gewend was mocht ze met d´r nieuwe vriendje naar buiten. Een week later kwam ik weer langs en bleek hij haar al direct de dag nadat we haar gebracht hadden naar buiten te hebben gedaan omdat ze ´s avonds al helemaal gekalmeerd was en rustig in d´r stalletje had gestaan Lovers
Veulens zijn er idd sneller overheen dan je zou denken. Ze hebben teveel dingen om te leren (nieuwe vriendjes, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, etc.) om nog aan hun moeder te denken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:54

Bij ons zijn ze al gewend om bij de moeder weg te gaan, alleen dan op een gegeven moment komt mammie ook niet meer terug van de training Verward De moeders komen bij elkaar in het land en hinniken nog wat af en lopen wat heen en weer. En de veulens stoppen we met z'n allen in een hele grote box en die hoor je niet meer Haha!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:01

Wij halen niet de veulens weg maar juist de moeder,
(Het zou anders wel heel erg sneu zijn voor het veulen als hij en zijn moeder kwijt is en ook nog op een vreemde plaats terecht komt.)

De moeder gaat na ca. 4 maanden weg en de andere veulens blijven lekker in dezelfde wei. (lekker vertrouwd) De veulens reageren hier ook helemaal niet zenuwachtg op. Ze zijn al vrij zelfstandig en lopen toch meer met elkaar te spelen en te doen dan dat ze aan hun moeder plakken.

De merrie is dan vaak og 1 a 2 dagen onrustig en legt zich er dan bij neer. Trouwens , de merries die al vaker een veulen hebben gehad weten de gang van zaken nu wel...

Dit werkt prima OK dan!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:08

LuvdaTossa schreef:
Bij ons zijn ze al gewend om bij de moeder weg te gaan, alleen dan op een gegeven moment komt mammie ook niet meer terug van de training Verward De moeders komen bij elkaar in het land en hinniken nog wat af en lopen wat heen en weer. En de veulens stoppen we met z'n allen in een hele grote box en die hoor je niet meer Haha!


Dit zou ik mijn veules niet aan doen. (vat dit aub niet aanvallend op) Maar je geeft het veulen dus eerst het vertrouwen dat mammie altijd terugkomt en opeens komt ze niet meer. (Zou ik zelf ook niet leuk vinden als ik nog jong was en mijn ouders laten mij voor het eerst alleen en komen dan elke avond weer netjes terug en op een gegeven moment komen ze niet meer) Verward --> komt een beetje op hetzelfde neer.

Ik heb dit wel al eens gezien en die veulens kunnen last krijgen van verlatingsangst, of worden vals...

Maar ieder zijn eigen manier Schijnheilig

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:25

Er is wel aangetoond dat het het best is van geleidelijk te doen, dat geeft het minste stress. Ideaal is de moeders in de weide erlangs zetten.
Eigenlijk is het belangrijk, wat zelden gebeurt, dat de veulens op de plaats blijven waar ze altijd stonden en de moeders te verhuizen.
Bij ons lopen de jonge paarden veulens en moeders bij elkaar in de zomer. In he najaar gaan de merries die met een veulen stonden naar een andere locatie. De groep blijft dus wel gemengd met oudere en jongere dieren erbij. Wij hebben zo eigenlijk totaal geen geroep.
Spenen is en onnatuurlijk gegeven en stress is niet goed voor een jong veulen dus best is toch van daar werk van te maken. Uiteraard overleven ze die traumas maar doel is toch altijd de dieren ook psychologisch 100% te houden. Ik ben ervan overtuigd dat dat later kan helpen om van een goeie een hele goeie te maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:29

Wij laten de veulens altijd een half jaar bij de merrie staan.
Omdat we altijd de paarden bij elkaar hebben lopen nemen de merrie en het veulen en het veulen automatisch steeds meer afstand van elkaar.
De laatste weken komen ze eigenlijk alleen nog bij de moeder om te drinken en verder vermaken ze zich wel.
Het geeft dan eigenllijk nooit problemen om het veulen weg te halen.
De merrie is hooguit een of twee dagen wat zoekerig maar meer ook niet.
We spuiten 3x per dag het uier af tegen stuwing/uierontsteking en dat gaat ook altijd goed.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:35

holly schreef:
Alane ik heb het over, het echt in een andere omgeving een eigen start gaan maken.

Als ze helemaal zonder mams kunnen vertrekken ze naar een nieuwe eigenaar, opfok whatever.
Reslutaat van mijn manier is dat ze ook alleen kunnen staan zonder paniekerig te worden, geen geschreeuw van merrie of veulen etc.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:57

Zannekin schreef:
Er is wel aangetoond dat het het best is van geleidelijk te doen, dat geeft het minste stress. Ideaal is de moeders in de weide erlangs zetten.
Eigenlijk is het belangrijk, wat zelden gebeurt, dat de veulens op de plaats blijven waar ze altijd stonden en de moeders te verhuizen.

Maar als je daar nou geen ruimte voor heb en de moeder is het enige paard waarmee je kan rijden?
In mijn geval als mijn paardje ooit eens een veulen krijgt dan gaat toch echt het veulen na 6 maanden weg en niet de moeder. Ik zet liever een veulen in de opfok en de moeder aan huis dan het veulen aan huis en de moeder op een pensionstalling Verward