Sterk en Heet met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Sterk en Heet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 20:12

Vandaag heb ik weer eens gesprongen met Melody.. maar ze wordt ze sterk en heet ervan..!!
Wat kan ik er het beste aan doen dat ze niet zo sterk meer is..?
Ik zat zelf te denken aan een mexicaanse neusriem.. maar heeft dat dan ook echt nut..?

Liefs ANiek

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:22

Geen mexicaanse neusriem, dat is het probleem verdoezelen! Die van mij was/is ook zo, ik ben nu met springlessen bezig, en na 1 (!!) les, merk ik al zoooveel verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:24

gho van wie heb jij springles Tong uitsteken

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:25

haha, nie zo offtopic gaan he! haha, misschien kan jij haar zo wat tips geven? haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:28

Een martingaal kan helpen. Zo kan hij in ieder geval al moeilijker er als een gek vandoor gaan. Die van mij is ook heel erg fel met springen wat ik altijd doe is in stap op een hindernis aflopen en dan 5 meter van tevoren pas aandraven. Nadat hij dan over de hindernis heeft gesprongen zet ik hem dan stil en beloon ik hem. Zo leert hij op mij te wachten. Dit wissel ik af me gewoon op een hindernis aandraven en als ik merk dat ik ook maar een beetje controle verlies direct stil zetten en belonen. Soms (om voor een beetje afwisseling te zorgen) doe ik dan nog een paar pasjes achterwaarts. Vervolgens draaf ik gewoon netjes over de hindernis. Het duurt wel een poosje voor je resultaat ziet maar bij mij heeft dit goed geholpen. Hij is nog wel lekker voorwaarts in het parcours maar wacht nu veel beter op mijn hulpen.
Ik ben zelf niet zo weg van hulpteugels, aparte neusriemen en scherpe bitten. Ik rij mijn paard alleen met een martingaal en met een dubbelgebroken trensen met een gewone engelse neusriem. Als je een mexicaanse neusriem wilt zou ik dat in ieder geval bespreken met je instructeur.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:14

Bij ons in de springles zit ook een vreselijk sterk en heet pony'tje en als het echt TE is moet ze hem gewoon voor de sprong stiltrekken..... en als ze em dan een keer laat gaan en over de sprong heen is weer stil trekken... maar ik heb toch niet het idee dat dat werkt maar ja iedere pony is anders...
Ik denk net zoals wat kim16 zegt.... een martingaal zal wel heel erg goed helpen bij jou pony!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:36

Veel afwisselen in het springen, inuitjes, lijntjes, balkjes draven, gebruik voor eens een drafbalk. Is ie niet rustig voor de sprong draai dan een volte net zolang tot ie weer bij je blijft en rijdt dan rustig op de sprong af. Na de sprong ook controle houden en niet los gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:14


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:02

De mijne is ook zo, en ik heb toevallig gister een springlesje gehad.
Ik moest net zo lang voltes/wendingen rijden in de buurt van de hindernis (een steiltje van maar 50 cm) tot Eldien d'r gemak hield en niet automatisch koers zette richting balken. Na de sprong moest ik haar stilzetten, hoe lang het duurde maakte weinig uit, zolang ik maar van dr mond afbleef. Ik moet er veel meer rust in zien te krijgen met springen. Gaat wel steeds beter trouwens.

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 18:35

Met martingaal rij ik al.. dat helpt eigelijk niet, alleen dat ze der hoofd niet hoog kan doen.
Het is nu nog maar 1 hindernisje, van denk nog geen 70 cm..!!
Heb me paardje nog niet zo lang dus ben en beetje aan het proberen, maar ik heb altijd heel veel gesprongen dus daar ligt het niet aan.
Ik zal aan mijn instructrice vragen wat zij vind dat ik het beste kan doen (zij geeft immers dressuur en spring lessen..!!)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:59

ik heb ook ongeveer dat probleem. zou gauw amber een hindernis ziet (al is het maar een balk op een emmertje) dan is alle stelling kwijt en is ze super snel. dat snelle kan ik wel oplossen, maar dan gaat ze weer te diep lopen. in de galop is ze echt super tegen de hand, hier word ik soms echt wanhopig van. (ik heb springles) wat zou ik hier dressuurmatig aan kunnen doen?

schoentje1
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:54

Ik ben geen voorstander van het stilzetten voor de hindernis. op die manier kun je je pony leren stoppen.
beginn met een balkje op de grond en later met een klein sprongetje, en rijd op een geleikmatige ruime volte, net alsof je een normale volte rijdt zonder hindernis.
probeer zelf niet teveel bezig te zijn met de hindernis en je zult zien dat je pony zich ook minder bezig houdt met de sprong.
en dat links- en rechtsom en de volt steeds ruimer maken totdat je recht naar de hindernis rijd.

veel succes!

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:58

Die van mij racet er met de springles ook op af, en ook op een rechte lijn met 2 hindernissen
moet ik eerst d'r stoppen en voltetje maken want ze pakt echt d'r bit tussen d'r kiezen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:37

dressuurmatig werk, en in de link van kawa staan heel veel tips.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:12

ik denk ook dat je het dressuurmatig moet oplossen. veel rijden met hindernissen in de bak maar niet altijd springen. af en toe wel erover en vervolgens weer dressuurmatig verder rijden.

sommige pony's worden ook minder heet als je er regelmatig mee springt. ze vinden het zo leuk dat als je maar af en toe springt ze het zo leuk vinden en er helemaal voor gaan. als je het wat vaker doen wordt het gewoner en raken ze soms niet meer zo opgewonden.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:02

dat kan ik wel een proberen. dressuur matig is er niks aan de had, ze is lekker nageeflijk maar zogauw er een hindernis staat is het kop naar buiten en racen. ga maar gewoon wat hindernissen in de bak zetten. aan het regelmatig springen igt het denk ik niet, we springen elke week, maarre bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:03

Dressuren tussen de hindernissen, maar dat staat 1000 keer uitgelegd in de link die ik je gaf, geen zin om dat weer te typen.

verder mijn onderschrift.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:55

was ook als afsluitend bericht bedoelt, omdat ik nu weet wat te doen, en ik heb goede les. hoeft het ook niet opnieuw te typen hoor Knipoog zal nog even als laatste keer de link goed doorlezen en dan gaat het oefenen van start.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:10

de mijne is ook zo en ja wat heb ik eraan gedaan, niet zoveel eigenlijk, ik heb op advies van instructrice een martingaal om en veel inuitjes en galopbalkjes en voor de rest balkje voor de hindernis op de grond leggen zodat ze daar wel moest afzetten en voor de rest is het heel moelijk om zoiets uit te leggen

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:03

Je moet je springparcours niet op zn "springen' rijden maar er een dressuur proef van maken dus in heel nette verzamelde galop ( het liefst a.d.t.) op de hindernis afkomen en voor de hindernis acceleren als je neerkomt van de hindernis meteen weer op je kont zitten en weer proberen te verzamelen, ook een goede oefening is een enkel kruisje neerzetten en deze elke keer van uit een volte nemen .

succes ermee!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:06

zet een kruisje bij je in de bak, gewoon lekker laag, en spring daar tijdens het dressuurwerk regelmatig eens overheen, als je dit een tijdje doet, dan gaat ie springen "gewoon" vinden , en zal ie minder heet worden
veel springen vanuit een rustige draf leert je paard ook rustig te blijven met springen, later kun je wat meer vanuit de galop gaan springen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:15

Lielle schreef:
dressuurmatig werk, en in de link van kawa staan heel veel tips.


Eindelijk iemand die goed nadenkt Lachen Dressuur is de basis van alles, ook van springen...

Kelvin wordt ook heel fanatiek met springen, maar sinds ik dressuurmatig goed aan de gang ben gegaan is het al een stuk vooruit gegaan...

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 18:12

Ik doe nu al steeds zo snel mogelijk na de 'hindernis' stop zetten, maar toch wil ze vaak genoeg door rennen.
Met een drafbalk ervoor ben ik bang dat ze valt, omdat ze het te leuk vind..!!
Morgen heb ik weer dressuurles dus zal meteen vragen wat ik het beste kan doen...

iig erg bedankt voo rjullie tips..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:15

Meteen stop zetten na de hindernis? Stop dan met springen...

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:11

Misschien is het een idee om na de hindernis een volte te maken zodat hij niet als een gek door blijft rennen.